Eding timer

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk.. moet die hele NestingRoutine van EdingCNC op de schop.. want hij werkt niet naar behoren.. als je het zonder gebruiksaanwijzing en zonder muis niet aan de praat krijgt, deugt het niet.. Klaar...
Ja.. ik werk met EdingCNC, maar Nesting heb ik nog nooit gebruikt, om de doodeenvoudige reden dat ik het niet voor elkaar krijg.. en dat is dus NIET GOED..
Nesting moet zo zijn dat je je werk ergens opspant, dan nult, en opgeeft hoeveel rijen en kolommen je wilt, en in welke richting, of je Vacuum en /of Koeling gebruikt, zodat dat aanspringt zodra je op start heit, en koffie gaat drinken, en dat als de machine klaar is alles weer uitschakelt.. Pas dan.. en niet tussendoor..
dat je onderprogramma's ook geen M2 hebben.. zodat je ook in het programma de koeling of vacuum aan kan zetten.. tot ie klaar is.
op andere besturingen is het gebruikelijk dat onderprogramma's geen eind hebben, dus geen M2 of M30 (zoals bij een EMCOturn)
Ik heb in het verleden wel de nodige programma's gemaakt met veel onderprogramma's op een Fadal.. ook die onderprogramma's hadden GEEN M2.. dus de koeling bleef daar gewoon doorlopen..
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Hoi Arie,

Helaas blijft nu de hele machine 4 seconden wachten. Stofzuiger blijft nu wel doorlopen.
Telkens een seconde stil laten staan vind ik ook zonde van de tijd, en zou in mijn ogen niet nodig moeten zijn.

Het heeft altijd (voor mijn toepassing) perfect gewerkt. Circa 10 jaar al.
Nu, na een update en een nieuwere PC niet meer.

Wat betreft de toolwissel; ik heb geen toolwissel.
Als ik de tool laad, vraagt hij normaal telkens weer om dezelfde tool te laden.
Als ik dan automatische toolwissel aan zet is dit over, maar zie ik tussendoor wel de melding dat ie controleert etc.

Als tussenoplossing zet ik mijn oude PC maar terug..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kapitein schreef: 07 feb 2024 08:04 Hoi Arie,

Helaas blijft nu de hele machine 4 seconden wachten.
Ja, gelukkig wel, zo is het immers bedoeld met die G4 :lol:
Het heeft altijd (voor mijn toepassing) perfect gewerkt. Circa 10 jaar al.
Nu, na een update en een nieuwere PC niet meer.

Als tussenoplossing zet ik mijn oude PC maar terug..
Kun je die 4.02 met alle configuratie bestanden niet op je nieuwe pc zetten?

Maar er moet toch bekend zijn wat het verschil is tussen 4.02 en 4.03 ? Waarschijnlijk heb je toch ergens een parameter of vinkje anders staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Dat heb ik al geprobeerd, zonder resultaat..
Heb alle instellingen doorgelopen, het e.e.a. getest met aan/uit vinken maar geen oplossing.

Software 4.02 zou ik graag op de nieuwe PC zetten, maar weet niet of ik die nog kan vinden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kapitein schreef: 07 feb 2024 09:37 Software 4.02 zou ik graag op de nieuwe PC zetten, maar weet niet of ik die nog kan vinden.
Die is vast wel ergens boven water te krijgen. Vaak kun je bij de leverancier ook de oudere versies downloaden.
Heb je wel de originele ini files?
Iemand moet toch het verschil 4.2 4.3 kunnen verklaren.

Ik heb een 4.01.09.exe, geen idee of je daar iets mee kunt.
Maar eigenlijk neem ik aan dat er genoeg gebruikers zijn die jouw aan die 4.02 versie kunnen helpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: Eding timer

Bericht door Harrycnc »

Plaats gewoon een elco paralell op de ingang van de solid state relais .
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Leeuwinga »

Nu dat is eigenaardig (met de hand timer)als je het softwarematig kunt doen .
Je beweegt de cnc akties toch ook niet met handwieltjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding timer

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2024 23:04 Eigenlijk.. moet die hele NestingRoutine van EdingCNC op de schop.. want hij werkt niet naar behoren.. als je het zonder gebruiksaanwijzing en zonder muis niet aan de praat krijgt, deugt het niet.. Klaar...
Precies! Bij Eding hebben ze dat ook wel in de gaten dus zit het er in versie-5 niet meer in :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik wil niet zeggen dat dat door mijn Commentaar komt, maar ik heb dat wel kenbaar gemaakt..

Wat versie 5 betreft.. die is nog lang niet klaar.. dus komt ie vooralsnog ook niet op mij machines..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Jacala »

Hoi!

Is een simpel tijdrelais niet het eenvoudigst? Bij vekto hebben ze prima tijd relais voor 18 euro (dacht ik)

Het ding heeft 13 functies en kun je simpel instellen op vertraagd afvallen. Met draaiknopje kun je de tijd instellen tot het bevalt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar dat lost het probleem niet op..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Jacala »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2024 18:27 Maar dat lost het probleem niet op..
Wellicht lees ik ergens overheen? Maar als dat relais de afzuiging nog "x" seconde na laat draaien dan overbrug je toch die tijd tussen de verschillende onderdelen en schakelt hij nooit uit?

Zodra het "afzuiging aan" signaal weg valt dan houd het relais die nog in stand voor de benodigde tijd. Eding schakelt de afzuiging weer in en het relais reset zichzelf, wacht weer tot het signaal wegvalt en loopt dan weer exact dezelfde tijd na.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

't probleem zit em in het gegeven dat de M8/M9 niet in de programma's moeten zitten, maar in de Nesting
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Jacala »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2024 19:16 't probleem zit em in het gegeven dat de M8/M9 niet in de programma's moeten zitten, maar in de Nesting
In de eerste post is dit het probleem:

Op mijn cnc freesmachine zit een afzuiginstallatie aangesloten. Doordat ik veel met F11 jobs "nest", valt deze tussen de jobs telkens even kort uit, en wordt direct weer ingeschakeld. Dit veroorzaakt veel slijtage.


De afzuiging gaat uit en direct (na x seconde) weer aan. Ik snap dat er nettere oplossingen zijn maar soms is een praktische oplossing ook wel fijn, kun je verder met het werk waar je geld mee verdient.

Het probleem uit de eerste post los je op met een tijdrelais die wat langer aanblijft dan de periode dat hij uitschakelt?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie