6040 CNC van een beginner voor beginners

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door lbeuker »

Hoi!

Na al een tijdje op het forum rondgeneusd te hebben en oa een topic ala beginner gestart te hebben (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=12685)
is het tijd voor een nieuwe.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Lennard, kom uit Ede en in het dagelijks leven Software Ontwikkelaar.
Passie/afwijking voor techniek en na wat geknutsel met 3d printers ook geïnteresseerd geraakt in CNC.

Regelmatig zie ik toch dat de meeste onwetende mensen hier heel enthousiast komen (inclusief mezelf) met meestal een chinees ding en de vraag of het wat is. Vervolgens ontstaat de discussie zelfbouw of niet en stopt het weer.

Omdat ik er toch niet echt een beeld van k on krijgen hoe slecht het Chinese spul nou was heb ik het uiteindelijk maar besteld. Na wat ingelezen te hebben zag ik het namelijk niet zitten om als eerste project meteen aan zelfbouw te beginnen. Zonder voorkennis is de kans van slagen met enige kwaliteit ver te zoeken voor mij.

Niet gehinderd door enige CNC voorkennis ga ik proberen bij te houden hoe het traject loopt en waar je als beginner tegenaan loopt. Wie weet hebben de volgende beginners er wat aan en kunnen ze leren van de don'ts die ik vast ga ondervinden.

Na heel wat gegoogle en ge-ebay uiteindelijk deze besteld:
http://www.ebay.com/itm/321134352821?_t ... EBIDX%3AIT

reden:
toch USB, endstops en het werkformaat.

Verder geen zwevende geleiders. Wel maar 1 motor voor de y as. (of x, net wat je wil) waarbij je er liever 2 zou willen natuurlijk.

Ik heb vooralsnog geen behoefte metaal te frezen/snijden maar wil me meer richten op plastic en plexiglas. Vooralsnog moet dit dus prima voldoen.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door lbeuker »

Stap 1, bestellen op ebay.

Nou blijft het altijd apart zaken doen met Chinezen. Vooraf netjes gevraagd of het echt vanuit Duitsland verstuurd werd ivm import, en zoals een echte Chinees betaamd een volmondig ja.
Uiteindelijk besteld, krijg je na 2 dagen een reactie dat het echt geen speelgoed is etc blabla of je het echt wil. Daarna de opdracht bevestigd en begint het wachten.

Dan komt het eerste probleem. Ja, de unit wordt vanuit Duitsland verzonden, maar is alleen niet in voorraad. Wordt dus eerst vanuit China naar Duitsland verstuurd. En vandaar naar mij. Kost een 2 weken extra, maar als compensatie wordt een extra setje assecoires beloofd. (http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-accessori ... 1842521216)

Uiteindelijk kost de grap zo'n 2 weken extra. Opzich geen ramp, maar natuurlijk niet wat je gehoopt had.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door lbeuker »

Vandaar is de set dan ook binnen gekomen.
Ik vroeg me al af waarom ze zo pro actief waren met vragen of alles goed ging en ik graag in contact wilde blijven.
Alles natuurlijk voor de positieve ebay keuring, maar ergens krijg je toch een onderbuik gevoel.

En ja hoor, niet geheel onterecht.
1) De control unit is beschadigd http://imgur.com/o3s4jOi
2) een motor mount is beschadigd. http://imgur.com/3yPmANa

en geen handleiding te zien. Nu heb je de basis al snel in elkaar, maar ik heb nog 4 schakelaars over voor endstops
zonder bekabeling en 4 bouten.
Gezien de schade aan de control unit durf ik het eigenlijk nog niet aan te zetten. Eerst de reactie maar even afwachten.

Het toegezegde extra accessoire setje is ook nergens te bekennen.

Net maar even netjes gemaild, ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen.
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door popol167 »

Hallo,
Na mijn eerste 3d printer diy kit, vond ik het niet onmogelijk om mij te wagen aan een zelfbouw freesmachientje.
Het toeval wilde dat ik op de schroothoop bruikbare dingen vond. Vlug enkele stappenmotoren besteld bij de chinees.
Twee dagen later waren ze er uit Duitsland. Door onkunde en onnauwkeurig loopt alles niet zo recht. Daarom ook bij de chinees een cnc 3040 besteld, ditmaal verzonden uit UK. Met CD rom , software en gebruiksaanwijziging en instellingen.
Het is niet de bedoeling van hiermee zware grote dingen te gaan doen, toch leuk speelgoed!!! Heb nu al spijt dat ik er geen
vierde as bij heb besteld.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door michel pet »

kan je ook los kopen genoeg te vinden in wok.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door lbeuker »

Zo, weer een dagje verder met nieuwe kansen en nieuwe ontwikkelingen.

Contact loopt overigens prima.
Accessoire pakket is nog onderweg en ik heb het inmiddels aangesloten en werkend.
Daarna de vloer kunnen dweilen omdat de connector van slang van de waterpomp gescheurd was.

Daarna toch wat kunnen proefdraaien zonder koeling.
Weet meteen waarom die stofafzuiging zo belangrijk is :)

Het systeem wordt aangestuurd door een dubieus gelicenseerde versie van http://planet-cnc.com/software/ volgens mij. Niet dat de licentie werkt, maar er wordt toch wel heel erg op gehamerd niet te updaten want zoals het nu is werkt het. Ik gok zo dat het ook een andere reden heeft :)

Als dat naar behoren werkt heb ik er ook geen moeite mee om er voor te betalen. Of toch even oud pctje in elkaar te schroeven voor een mach3 oid, maar dat komt nog wel.

Voor nu werkt wat handmatig g-coden al redelijk. Alleen als ik via de interface de z-as omlaag klik gaat die omhoog en andersom. Even kijken of ik wat conceptueels mis, of dat onze Chinese vrinden hebben zitten slapen.
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door popol167 »

Wat een raar taaltje hebben die Nederlanders soms. Bedoel je Wok-land?
Helaas met mijn Belgische zuinigheid heb ik een sturingskast gekocht met maar 3 as uitgangen.
Ook weer een grote fout van mij. Jammer.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 6040 CNC van een beginner voor beginners

Bericht door michel pet »

popol167 schreef:Wat een raar taaltje hebben die Nederlanders soms. Bedoel je Wok-land?
Helaas met mijn Belgische zuinigheid heb ik een sturingskast gekocht met maar 3 as uitgangen.
Ook weer een grote fout van mij. Jammer.

wok komt uit de quad wereld .
een chinees quad noemen ze daar eens een wok kwaltijd is minder als een echt merk van daar.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie