Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Hoi,

Intussen heb ik een beetje gespaard, en heb ik geld voor een hele mooie cnc machine. Ik wil een rc auto ontwerpen, bouwen, en misschien op kleine schaal produceren, maar ook relatief grote modeltreinen behoren tot de lijst van dingen die ik met de machine moet kunnen produceren. Alle rc auto delen van aluminium en voor modeltreinen van alles en nog wat. Mijn budget is, afhankelijk van wat ik nog meer ga kopen, 4000 of 8000 euro. De machine moet alles kunnen maken van een simpel buggy chassis in schaal 1/5 met een lengte van 80cm, tot stuurblokken. Het liefst wil ik niet meer kwijt dan 4000, maar als een machine van 6000 of 8000 echt veel beter is, dan hoor ik dat graag.

Kosten inclusief en exclusief btw, maar altijd inclusief verzendkosten en zo. Weet niet zeker of io direct een bedrijfje ga starten, of dat ik de machine vooral voor productie van eigen "speelgoed" ga gebruiken.

Er is een hele specifieke soort afstandsbestuurbare auto die naar mijn mening mist op de markt, dus wil ik die zelf maken. De machine moet bestuurd kunnen worden door een programma op een laptop/desktop.

mvg,
Joran Bloem
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Flupke85 »

Leuk idee! Ik dacht ook onderdelen te gaan maken voor FG, Carson, Hormann, Losi enz... maar dat valt toch tegen.
Het moet al stevig alu zijn wil ik het niet kapot krijgen, en de bewerkingstijd loont niet meer t.o.v. de prijzen op internet. Zeker niet als je het voor vrienden en kennissen gaat fabriceren.

Voor het budget dat je noemt is zeker wat moois te krijgen. Je noemt trouwens een werk bereik van 80 cm... Is dat puur alleen voor de bodemplaat? De rest is niet groter dan 100 of 200 mm toch?
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Die 80cm is voor de lengte van het chassis. 50cm breed wordt die maximaal, en voor de rest heb ik niet veel werkbereik nodig.

Eerst ga ik iets maken wat met wat aanpassingen al gedaan kan worden, maar er nog niet is als kit of rtr: een largescale achterwielaangedreven trophy/short course truck met starre as! Ik ga gewoon een grafil kap en goede largescale banden. De rest maak ik voor het grootste deel dan zelf.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door michel pet »

werkbereik hoe meer hoe beter je komt het altijd tekort.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Swake »

Altijd leuk zo'n avontuur.
Joran Bloem schreef:De rest maak ik voor het grootste deel dan zelf.
Kijk na of er geen 'standaard' onderdelen kunnen gebruikt worden. Eigenlijk moet ik schrijven: probeer zoveel mogelijk standaard onderdelen te gebruiken. Ga je geen spijt van krijgen. De dag dat jouw product de referentie is op de markt kan je dat nog altijd aanpassen.

Vergeet niet dat je ook garantie zal moeten leveren op wat je verkoopt. Dus genoeg onderdelen voorzien en service die er bij hoort. Ook voor knulletjes die denken dat ze't weten. Dit 'probleem' kan je deels oplossen door te verkopen via de kleinhandel. Mis je wel wat marge door, jij kan wel verder focussen op jouw ding.

En tot slot: natuurlijk zal de machine van 8k€ beter zijn als die van 4k€ :mrgreen: Als het bereik 800x500 moet zijn (en een beetje deftig in het alu moet kunnen snijden) wordt het voor deze prijs al zeker zelfbouw. Staal moet je dan vergeten. Persoonlijk zou ik die 800x500 onderdelen uitbesteden en voor een kleinere frees gaan die wel staal kan verwerken in het genre van een BF30 maar dan specifiek voor CNC ontworpen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

Is het zelfbouwen van een portaalfrees een optie? Kijk dan eens naar de OpenSource portaalfrees hier op het forum. Die kost voor dat bereik ca 5k€ met servo's een t-gleuf blad van een kilo of 60 (een hele goei dus) Isel KO-spindels en moeren, HiWin rails en wagens, eventueel Rexroth past ook, naar keuze een 1,5 of 2,2kW spindel geregeld met VFD, EdingCNC CPU5A4E controller, ITEM profielen, dubbele X-as besturing met Tandem-homing etc etc..
Voordeel is dat je meteen weet hoe de machine in elkaar steekt en je niet bij het minste of geringste met je handen in het haar zit maar meteen weet waar de schoen wringt..
En als je een langzaam draaiende motor er op plaatst kun je er heus ook wel wat staal mee bewerken. De construktie is in ieder geval goed stijf.
Mits alle onderdelen er zijn heb je zo'n ding in een week in elkaar gezet en aangesloten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Heb het liefst iets als zo'n tormach 770. Hoeft niet die te zijn, maar zoiets lijkt mij het beste, maar ik weet niet veel over cnc machines, dus kan deze aanname onjuist zijn. 4-assen heb ik liever dan 3, maar met 3 valt te werken. 4 is wel aanzienlijk makkelijker en geeft wat meer opties voor het ontwerp. Bij nader inzien is 800×400mm genoeg. Dan moet ik maar iets anders bedenken om het vuil buiten te houden.

4-assen en 800×400×200mm of zo is ideaal. Dan kan ik misschien ook mijn eigen velgen ontwerpen.

O, en voorlopig zullen niet meer dan 30-50 mensen een van mijn producten kunnen hebben. Meer ga ik er gewoon niet maken. Dit project is vooral nieuw leven in geblazen, omdat ik wil laten zien wat ik allemaal kan. Zodra ik een beetje bekendheid heb vergaard, en ik goede producten heb, ga ik nog een stapje verder, maar voorlopig zal ik niet echt leveren buiten Noord-Holland. Ik moet zelfs nog een tekening maken en zo.

Ben voorlopig nog op zoek naar een machine die mijn ideëen om kan zetten in een echt product. Met een beetje geluk kan ik voor 29 september volgend jaar, wanneer ik 17 word, aan de wereld laten zien wat ii allemaal kan.

Een ander idee van mij is een rallyauto/ driftauto/toerwgen maken in schaal 1/5 met sluitbare diffs in het midden, achter en voor, die dan heel makkelijk van een terrein op het andere kan, en dmv servo's ook snel de veringinstellingen kan aanpassen aan bijna elk terrein. Dat is technisch een veel grotere uitdaging, want alleen servos voor de veerinstellingen zou niet goed werken. Er moet ook iets zijn waardoor de schokdempers in die positie worden gehouden. Ben benieuwd of dat kan. Heb dus echt een veelzijdige en precieze machine nodig.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Swake »

Joran Bloem schreef:tormach 770
Die heeft een bereik van ongeveer de helft van wat je zou willen hebben... 660x200 en jij wil toch 800x400. Past dus niet, of je moet de onderdelen in meerdere keren kunnen/willen opspannen. Dus die dingen indexeren. Kan zeer goed als je er rekening mee gaat houden vanaf het ontwerp, later wordt het wat moeilijker.
audiomanics schreef:Ik moet zelfs nog een tekening maken en zo
En wellicht ook nog een paar berekeningen ivm stijfheid en zo.
Wat een gewicht is dat zo'n chassis uit aluminium? Malletje en plaatje carbon zou ik zeggen.
When it fits stop using the hammer.
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Aan welke dacht ik dan? Raar. Komt doordat ik dopr een andere winkel naar de website van tormach werd geatuurd, en die andere website had wel.machines met het juiste bereik, maar niet de goede soort machines.

Carbon gebruikt eigenlijk niemand in de rc auto wereld. Weet niet waarom, maar get is gewoon niet populair. Verder maakt het gewicht van het chassis niet zoveel uit. Zo zwaar is zo'n chassis niet, en een large scale weegt toch een hoop. Verder ben ik niet van plan een raceversie te maken, dus is het gewicht sowieso niet erg belangrijk.

Is er misschien een winkel die me zou kunnen helpen (het liefst in Nederland)?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:
audiomanics schreef:Ik moet zelfs nog een tekening maken en zo
Wanneer en waar heb ik dat gezegd????? :shock:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Verkeerd geciteerd. Dat komt uit die lange post van mij.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Damocles »

Beetje omgekeerde wereld. Een machine kopen of bouwen voor een product dat nog ontwikkeld moet worden. Ik zou het omgekeerd doen, ontwerp eerst die RC wagen en (laat) een prototype bouwen. Daarna kan je gaan denken aan productie.

Natuurlijk is een CNC machine ook gewoon cool om te hebben en zou dat een goed excuus kunnen zijn. Maar das een ander verhaal dan wat ik tot hier las.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Leeuwinga »

Ach als je zo jong bent heb je toekomst dromen....
En die moet je zeker proberen uit te laten komen.
Meestal komt het op termijn wel goed ! ;-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Sven »

Ben het helemaal met Damo eens.

Als je je eerst een bult investeert in spullen en daarna blijken je ideeen helemaal niet te kloppen, dan ben je een boel geld kwijt.

Tegelijk is het idd goed om dromen na te jagen.
En als je het niet erg vind in dat proces een boel geld te verliezen, ik hou je dan niet tegen.

Ik heb in het verleden te veel startvoorraad ingekocht voor een paar producten. Daar zit nog steeds een paar duizend euro in, die ik waarschijnlijk nooit zal verkopen/terug zal verdienen.

Probeer met zo min mogelijk middelen te starten, of dat nou om geld of spullen gaat.

Damo noemt al een prototype.
Dat hoeft niet eens een werkend prototype te zijn, dat kan bij wijze van spreken ook van triplex en karton.
Daar zal je al enorm veel van leren en het is veel goedkoper.

Daarna kan je de stap maken naar het echte materiaal.

Nu denk je waarschijnlijk dat je daarmee veel te veel tijd kwijtraakt.
Dat is niet zo.

Als je zo snel mogelijk achter elkaar zo veel mogelijk makkelijke prototypes maakt dan ben je in bijna alle gevallen eerder bij je einddoel, en meestal tegen lagere kosten.

Oh, en misschien moet je ook opletten dat je niet te veel op de machine focust.
JIJ realiseert het product, niet de machine.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie