CNC Frees hobby project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Beste forum lezers,

Graag wil ik een draadje opstarten om mijn project CNC frees te delen. Naast dat ik het leuk vind om het te delen hoop ik natuurlijk ook op het forum terug te kunnen vallen voor vragen :P .

Mijn vrouw maakt vaak houten boren met daarop handgeschreven teksten. Nu dacht ik bij mij zelf 'Dat kan sneller' en zo ontstond het idee om een frees machine te maken. Het idee is om wat meer te kunnen dan alleen wat teksten op borden.

De frees ga ik maken uit aluminium en aan sturen via MACH3. Volgende week hoop ik het aluminium binnen te hebben. Het breakout bord, stappen motoren, voedingen en drivers heb ik inmiddels binnen.

Voeding : 50 V DC
Driver: DM860a
Motor: Nema 32 34HS9840
PC: XP machine (geen laptop)
Breakout: DB25-1205

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik krijg de motor niet aan de praat. Op het moment dat ik er spanning op zet hoor ik wel de tik en voel ik dat hij zijn positie vastzet maar ik krijg hem niet aan gestuurd. Ik heb er 1 als test aangesloten op onderstaande manier (excuses ik moet nog even een manier verzinnen hoe ik mijn afbeeldingen en foto's makkelijk deel):

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2168859805

Daarnaast heb ik mijn MACH3 ingesteld volgens hun instructie video's. Printer port geconfigureerd, emergency er uit gehaald, 5 V DC op het breakout bord. A+ Rood/Blauw A- Geel/Zwart B+ Bruin/Wit en B- Oranje/Groen. ENBL+, Dir+ en PUL+ doorgelekt op de VDC van Break out. Pul - op pin 2 en Dir - op pin 3. Voeding op GND en VDC van de Driver. Dipswitch ingesteld op 4 A, Half Current, 2000 puls/rev.

Heeft iemand een denk richting?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Haal je enable maar es los ( gewoon niet aansluiten dus )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Dank voor het bericht. Dit heeft geholpen. Twee motoren draaien nu echter de derde wil het niet doen. Als ik de motor op een van de andere twee drivers zet werkt hij wel. Ook heb ik de porten op de breakout omgewisseld en ook in mach3 maar dit maakte niet uit. Het lampje wordt ook groen op de driver maar hij wil niet. Iemand een idee?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door michel pet »

motor wel goed aan gesloten als de polen elkaar tegen werken werkt het ook niet draai eens een set spoelen om.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Motoren heb ik gewisseld. Op de twee andere drivers die ik heb doen alle motoren het. Maar op deze driver doet geen een het.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Was dat de eerste drive die je testte ? En heb je toen misschien de motor draden losgehaald terwijl er spanning op stond ?
Daar kunnen ze heel slecht tegen. Ik vrees stuk. :cry:

Kun je die motor draaien als de boel aangesloten is ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Gelukkig was mijn test driver nog gewoon heel en betreft dit een nieuwe. Ik ga vanavond testen of ik de motor kan draaien.
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Even getest. Maar de motor staat netjes vast als ik er spanning opzet. Kan ik nog wat doormeten op de driver?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door benkr »

Wanneer je met dezelfde stekkertjes en dezelfde motor een andere driver aansluit (wel eerst de voeding uitschakelen) draait de motor dan wel?
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Even weg geweest maar nu weer aan de slag. Inmiddels heb ik van mijn eBay vriend een nieuwe driver gekregen. De oude was echt kapot. Nu gaan we op zoek naar een frees. Heeft iemand ideeën? Gaat voor hout en aluminum.
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Een paar foto's voor het idee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Beste cnc'ers,
Aangaande de aansturing via Mach3 heb ik enkele vragen. Inmiddels heb ik enkele werkstukjes met de machine gemaakt. Echter het lijkt erop dat hij af en toe verspringt. Nu denk ik zelf aan stappen overslaan maar weet niet goed hoe ik dat moet testen.

Hebben jullie een idee?

Hierbeneden twee foto's. De eerste foto het resultaat en tweede foto de simulatie van de code. Duidelijk is te zien dat sommige lijnen eigenlijk net te dik zijn. Daarnaast hebben we bovenin Nederland een extra deelstaatje gekregen. De code is gegenereerd met Easel.

Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door benkr »

Heb je je stroominstelling goed staan?
De dipswitches moeten zo staan:

SW 1 ON
SW 2 ON
SW 3 OFF

Als je misschien stappenverlies hebt laad de machine dan eens b.v. 100 x een vierkant maken in de lucht of in een plaatje, na 100 keer dat gedaan te hebben moet de machine weer gewoon op het nulpunt uitkomen.

Mocht je stappenverlies hebben dan in Mach3 (bij motor tuning) je acceleratie en je maximale snelheid wat lager instellen tot je geen stappenverlies meer hebt. Ook je Step puls tijd instellen op 10usec of meer kan helpen (ook in Mach3)
Ertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:12

Re: CNC Frees hobby project

Bericht door Ertje »

Zojuist getest met de niet nieuwe instellingen. Helaas geen resultaat. Daarna nog maar een keer de backlash gemeten, dit was in orde. Hierbij even de instellingen.

Dipswitch driver DM860 voor de NEMA34 zowel x,y en z.

1 tot en met 8 respectievelijk: 1,1,0,1,0,1,1,0. (1 = aan en 0 is uit). 4,0 A RWS en 2000 puls/rev

Instellingen x as Mach3 steps per 399,26, snelheid 2026,2 mm/min, acceleratie 500 mm/sec step puls 1 us Dir pulse 0.

Nu ik de acceleratie in type zie ik de sec staan. Een stuk sneller dus dan in mijn gedachten. Deze ga ik nog verder terug zetten.

Als er verdere tips zijn hoor ik het graag.
Plaats reactie