Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door javanree »

Ik heb al enige tijd een 3040 machine via het meegeleverde BoB werkend met LinuxCNC
Daarnaast vordert de Emco Compact 5 CNC ombouw ook aardig en moet dat straks ook met LinuxCNC gaan werken, voor nu ligt er een el-cheapo Chinees breakout boardje

Echter valt het niet mee een systeem perfect af te richten voor LinuxCNC. Bovendien vrees ik, net als DaBit met zijn Emco, dat mijn Emco problemen kan krijgen met de spindel encoder. Zeker gezien de relatief trage opto's op het Chineesje...

Daarom ben ik bij Mesa aan het kijken geweest naar een geschikt board, ook al om het realtime gebeuren wat gemakkelijker te maken en bewegingen vloeiender te laten verlopen (juist bij draaien zijn overgangen die niet vloeiend zijn erg opvallend, je hebt snel groeven van een stotterende beitel) Ik heb in elk geval het volgende nodig aan aansluitingen :

- liefst een 0-10V analoog uit voor de VFD, anders een PWM waar ik zelf 0-10V van maak
- 3 stepper pulse-dir uitgangen (X, Z en turret), waar Leadshine DM542's achter komen
- 3 home switch inputs (X, Z en in de toekomst mogelijk turret), gepland zijn Omron E2E-X1C1 sensoren (X en Z heb ik reeds liggen en mee getest, dat werkt uitstekend!)
- tool sensor input (zal elektrisch gezien een stel parallele high precision micro switches worden)
- spindel encoder input; ik wil bestaande encoder wiel op de hoofdspindel handhaven indien mogelijk, wel komen er nieuwe sensoren aangezien de oude niet meer aanwezig zijn (tips hiervoor welkom ;) )

Nou kan ik de beproefde 5i25 + 7i76 nemen, maar dan moet ik een PCI slot gebruiken, wat in veel compacte systemen niet aanwezig is. Ik zie echter ook de 7i76e , die via ethernet werkt, staan waarmee ik veel flexibeler ben in mijn keuze voor de PC (ik heb nog een FitPC2i liggen en anders denk ik aan een leuke Intel NUC met dual network port)

De 7i76E wordt gewoon door LinuxCNC ondersteund dus dat lijkt geen belemmering. Qua prijs zie ik amper verschil, zijn er nog andere goede redenen om voor het een of voor het ander te gaan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door DaBit »

Kwa latency is de geschiktheid van communicatiebussen op moderne systemen van beste naar slechtste:
- PCI/PCIe/Thunderbolt
- Parallelle poort
- Ethernet
- USB

Als je verder geen beperkingen hebt ben je dus met een insteekkaartje het beste af. 5i25+7i76 is ook een combo die al redelijk wat jaren bestaat en volledig probleemloos is.

Heb je wel beperkingen kwa plaatsen van insteekkaarten of diktes van de verbindingskabels en is de allerlaagste latency en meest consistente executie geen eis omdat je geen kritische servolussen draait in LinuxCNC zelf, dan is Ethernet best een logische keuze. Zelf nooit geprobeerd, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed werkt. Hele hoge servofrequenties kun je vergeten (deels vanwege verplicht gebruik PREEMPT_RT kernel ipv RTAI, deels vanwege de latency van Ethernet), maar meestal heb je ook geen reden om meer te willen dan de defactostandaard 1kHz. Ik heb het op mijn Emcootje ook niet nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door javanree »

Kijk, dat is helder ! Gezien het verwachte gebruik houden we het dan gewoon op een 7i76E voor de draaibank.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door Chibs »

Ik zou eerder voor de 5i25+7i76 over de Ethernet variant gaan, dat werkt toch sneller wat bij LinuxCNC wel verstandig is. Ja, je PC keuze is iets lastiger, maar als je de PC enkel voor draaibank aansturing gebruikt dan kan je echt een 35e PCtje van marktplaats halen en daar een beetje mee prielen. Als de prijs hetzelfde is zie ik niet zo zeer in waarom je voor de E zou gaan. Op de 5i52 kun je dan ook nog eens een tweede 7i76 aansluiten voor een ander apparaat als dat ooit komt.

Ik heb de 5i25+7i76 combo voor mijn Emco 5 verbouwing gebruikt en die werkt erg fijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door DaBit »

Het duurt bij een 5i25+7i76 iets minder lang om de data van de PC naar de kaart te krijgen dan bij een 7i76E of 7i80+BOB. Het transport is sneller.

Dat word echter pas belangrijk als je dat ook nodig hebt. Ethernet is snel genoeg om dat 1000x per seconde te doen, wat in LinuxCNC het standaard-tempo is waarmee dat soort dingen gebeuren (de servofrequentie). En zolang het allemaal gebeurd is binnen die 1/1000ste seconde is het goed, dus in zoverre maakt PCI, Ethernet of LPT (7i43) niet uit.
Heb je een hogere servofrequentie nodig zoals ik op mijn freesmachine (7kHz servo) dan word het wel spannend. Maar dat is een uitzonderlijke situatie. Als je niet weet of je wel of geen hogere servofrequentie nodig hebt dan heb je 'm niet nodig ;-)

Dan heb je nog de kernel: RTAI vs PREEMPT_RT. Kwa realtime-eigenschappen is RTAI de betere, maar zoals alles in engineering krijg je niets voor niets: RTAI heeft betere realtime-eigenschappen omdat het strikter is kwa ondersteunde apparatuur. Er word maar een handjevol adapters ondersteund en dat zijn vrijwel allemaal bejaarde types. Voor Ethernet-spul op LinuxCNC zit je dus vast aan PREEMPT_RT. Dat zou bijvoorbeeld als bijeffect kunnen hebben dat een draaiende LinuxCNC er meer last van heeft als je tegelijkertijd ook andere dingen op die PC doet. Waarschijnlijk geen drama.

Dus lang verhaal kort: in normale situaties presteren beide oplossingen even goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door javanree »

Het systeem zal dedicated alleen de besturing gaan draaien, CAD/CAM zaken heb ik een andere machine voor.
Enige waarvoor een tweede ethernet aansluiting gebruikt zal worden is updaten van OS+LinuxCNC en het overzenden van de G-code

Ik zie juist het nut van een 5i25 delen tussen twee machines niet... lijkt mij een gegarandeerd recept voor gedonder: grote kans op (menselijke) fouten, onderlinge beinvloeding plus dat je het volgens mij onmogelijk gelijktijdig aangestuurd krijgt.

Mooi bijkomend voordeelje voor mij van PREEMT_RT is dat ik mogelijk ook van Debian af kan en weer naar het vertrouwde RedHat terug kan :mrgreen:
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door Chibs »

javanree schreef: Ik zie juist het nut van een 5i25 delen tussen twee machines niet... lijkt mij een gegarandeerd recept voor gedonder: grote kans op (menselijke) fouten, onderlinge beinvloeding plus dat je het volgens mij onmogelijk gelijktijdig aangestuurd krijgt.
Lijkt me zeer sterk.
Je start LinuxCNC op met een specifieke configuratie, dus zeg je hebt 2 links op je bureaublad, de een zegt Emco 5 en de ander zegt Emco F1. Als je de verkeerde opstart, tsja, dan merk je dat snel genoeg als je 'em aanzet / naar de interface kijkt. Onderlinge beïnvloeding gaat sowieso niet gebeuren als je er maar een tegelijkertijd gebruikt, en zelfs al gebruik je er twee heb je het enkel over de parallelle kabel, de rest zit 'em in je kast. De 5i25 + 7i76 is een betrouwbare combi, daar ben je in ieder geval van verzekerd & vind je snel goede info en support voor (Volgens mij gebruikt Tormach ook de 5i25). Maar uiteraard is de keuze geheel aan jou. ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk Mesa board? 5i25+7i76 , 7i76E of toch anders?

Bericht door DaBit »

Ik zou ook niet delen, daar is de hardware niet duur genoeg voor (ik blijf 220 euro voor zo'n 7i76E een koopje vinden) en het gedonder met stekkers inpluggen en uitpluggen te groot. Buiten dat staat bij mij de frees wel eens ooit z'n dingetje te doen terwijl ik nog iets nuttigs op de draaibank en zaag wil doen. En gelijktijdig kan niet met LinuxCNC; je kunt er maar 1 instantie van opstarten.

RedHat vs Debian: ik had ook ooit Ubuntu 12.04 LTS als onderliggende software; ik moest toen wel omdat het moederbord niet door 10.04 ondersteund werd. Allemaal leuk en aardig, maar het gedonder begint pas als je problemen hebt, dan is een oplossing zoeken lastiger omdat een ander niet hetzelfde heeft draaien. Was voor mij de reden om die Debian te installeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie