Een Kees-3D printer???

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:waar koop je die dingen eigenlijk?
eBay bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/Spare-M6-Brass- ... XXtjpmcjgw

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Zat weer even op het verkeerde account.. vorige bericht was van mij natuurlijk :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon om jullie fantasie een beetje te prikkelen

Zag laatst een heel leuk 3D printertje, daar hadden ze een meetwieltje op het filament staan, is natuurlijk wel gelijk het beste, je weet wat de draad echt doet, en je kunt constateren dat de boel slipt.
Vreemd genoeg is die oplossing natuurlijk ideaal als je aanvoermotor verderop zit, maar dat was bij deze printer niet het geval.

( was heel simpel uitgevoerd met een schijfje met gleufjes en een optocoupler )

Bij een ander masjien zag ik dat ze aan de rand van het bereik een messing borsteltje hadden, waar ze de nozzle mee konden poetsen, na eerst een beetje in de 'doorspoel' bak gedeponeerd te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:Vreemd genoeg is die oplossing natuurlijk ideaal als je aanvoermotor verderop zit, maar dat was bij deze printer niet het geval.

een messing borsteltje hadden, waar ze de nozzle mee konden poetsen, na eerst een beetje in de 'doorspoel' bak gedeponeerd te hebben.
Zo'n meetwieltje kan natuurlijk ook voor de extrudermotor gezet worden, immers wat er uit gaat komt er ook in..
't zou zelfs helemaal bij de rol gezet kunnen worden..

poetsborsteltje is misschien wel wat.. 't machien praat namelijk gewoon G-code dus is er ook wel een macro'tje voor te bedenken.. Wat er in het doorspoelbakje zou moeten zitten?? ik weet nog niet of ABS/PLA wel zo onder de indruk raakt van iets wat niet te snel verdampt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee dat meetwieltje zo dicht mogelijk bij de extruder, ( net voor de motor, als die op de kop zit, kan natuurlijk wel) dan het je geen last van 'slingeren' door de aanvoer tubing.
En dat doorspoelen, ik bedoel gewoon een afvalbakje, waar ze de eertse cm in spuiten, misschien om verbrand ( te lang in de nozzle) filament in te gooien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door EBos »

Wat hugo verteld is zeker een goeie.
De printer op mijn werk heeft een mini container die met magneetjes en een haakje op zijn plek zit.
Voor dat de printer bezig gaat en op temperatuur is, wordt de extruder eerst door 'gespoeld'.
Vervolgens worden de nozzels over een messing borsteltje naast het bakje gehaald om de sliert er af te halen.
Deze doet dat in één beweging maar er zijn paar filmpjes op youtube waar sommigen het wel 5x doen.

Zo als de Lulzbot. Deze heeft een katoenen strip/blok als het ware. In mijn ogen kan katoen nog vezels afgeven wat nadelen met zich mee kan brengen.

Betreft filmant detectie. Zeker overwegen waart. Dit kan evt wel met een encoder schijfje die aan gedreven wordt door het filament.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Vandaag maar even de Extruder gedeeltelijk ontmanteld.. De post zou vandaag een nieuwe motor met vertraging afleveren.. dus niet... morgen dan.. En dan moet ik nog even een adaptertje frezen om die motor op de bestaande gaten te kunnen monteren.
13257
Van de week nog even een keurige kabelgoot in de hoek geflanst, met bovenop het kastje voor de pluggen die boven en onderstuk met elkaar verbinden.. Loopt stiekem een behoorlijke bundel kabels van boven naar beneden..
Maar daar is nu niet heel veel meer van te zien...
13258

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hainjedaf »

Ziet er mooi uit!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Het motortje met reductie was binnen dus snel een paar adapterplaatjes gemaakt zodat de motor ook daarwerkelijk 1:1 op de oude positie kon worden geplaatst:
13263
Daarna schoon gemaakt en zwart gespoten en toen op de motor geschroefd:
13264
Uiteindelijk de boel weer terug gemonteerd en aan gesloten.. Nog even de microstep wat minder gezet en de juiste parameters uitgevogeld voor de stappen/mm.:
13265
Omdat de motor toch wel een stukje langer geworden is moet ik wel een stukje van het werkbereik van 400mm inleveren.. Dat is nu slechts 385mm in de X-richting.. Tja helaas, pindakaas..

Het eerste werkstukje (een demobestandje dat bij de pibot geleverd wordt) kwam er min of meer goed uit:
Het tonnetje is min of meer scheef gezakt en de nozzle blijft boven het werkstuk staan als hij klaar is, met als resultaat een putje aan de bovenkant.. Daarvoor moet ik de configuratie nog wat wijzigen, denk ik..
Verder zijn er nog wat spannertjes onderweg (van die wasknijperveertjes) zodat ik de riemen op de goede spanning kan zetten. Nu heb ik een stel mogelijkheid van 2mm per keer (GT2)
Verder is de kant nu mooi glad en ben ik voor een "eerste" frutsel best content..

Nu me even gaan inleven in settings die tot een perfect resultaat gaan leiden (oa in Simplyfy-3D)
Misschien moet er om het scheefzakken te voorkomen nog wel een ventilatortje bij dat net onder de nozzle het werkstuk gaat koelen? ik zie dat ook wel op andere printers..
Filmpje: (met de telefoon gemaakt.. Dus niet heel geweldig...
https://youtu.be/rq8BhpW1SbA

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Gefeliciteerd! :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door hainjedaf »

Congrats!!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door EBos »

De printer is echt stil!
Ik zal thuis nog eens luisteren met surround-sound... :lol:

Bij PLA en PET heb je inderdaad layer cooling nodig.
Als het goed is heb je hier een aparte uitgang voor op je board zitten waar deze geregeld wordt.
Het beste is aan twee kanten van de nozzle een ventilator. Mag wel een flinke flow uit komen.
Wellicht een 40x40 radiaal ventilator en dan twee stuks.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

EBos schreef:echt stil!
Oh? nou als hij op korte stukjes zo'n honingraatje doet komt er toch een behoorlijke brom vanaf..
Ik denk ook dat de acceleratie dan wat aan de hoge kant is.. Ik kan me niet voorstellen dat die wurm PLA dan nog goed neer gelegd wordt.. In het uiteindelijke resultaat valt het nog mee.. Maar ergens heb ik ineens een paar mm stapverlies gehad op de Y-as.. Twijfelde eigenlijk al aan de prestaties van dat motortje om in zijn eentje de hele brug zo ontzettend snel te laten bewegen.. Toch maar even een met iets meer koppel en lagere Rdc plaatsen.. tzt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Een duurtestje durfde ik nu wel aan: een vaas van 20cm hoog .. 24 uur werk (zonder al te veel te optimaliseren.. printsnelheid 5000mm/min travelspeed 20m/min)
13472
Halverwege de flow teruggebracht tot 90% want ik begon te twijfelen of er nog wel genoeg filament op de rol zou zitten.. De software zei van wel, maar hoe accuraat dat zou zijn??? Het viel uiteindelijk mee.. Ik kan er nog wel een kleinigheid mee printen tzt.
Valt me op dat bij 90% de oppervlakte nog iets meer glimt..
Niet ontevreden..

Overigens de kap moet nog gemaakt worden, daarom is het volgende project een buigapparaat voor het Acrylplaat.
Het weerstanddraad heb ik al binnen. Op een lengte van 80cm moet dat een warmte ontwikkelen van ca 300W.. Voeden doe ik dan gewoon met een trafo en het vermogen kan ik dan regelen met de Variac die ik nog heb staan..
En zo genereert het ene apparaat weer de behoefte aan een ander..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie