3D scannen/aftasten met Mach3

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

3D scannen/aftasten met Mach3

Bericht door fredmens »

Goede middag,

Ik ben op zoek naar een methode om een vleugel te scannen. Niet de gehele aerodynamische vorm, dat zou een giga bestand worden maar op 4-5 plaatsen een virtuele rib scannen. Dit soort aftasters bestaan, zijn kennelijk zelfs zelf te maken. Nu de vraag hoe dit t beste kan, in combinatie met Mach3. Wie heeft dit al gedaan en kan me de ins en outs vertellen. Ik heb zaken zoals Scanything en dergelijke al bekeken, weet dat het kan, maar het exacte hoe en wat ontgaat me.

Ik hoef geen enorm fraaie image bestanden, gewoon een 3d dieptemeting van een vleugel is wat ik zoek.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D scannen/aftasten met Mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat worden dan eigenlijk per rib een 2D meting.
Kun je eigenlijk makkelijk met de hand doen.
Even een hulp bruggetje over de vleugel en met de schuifmaat een stuk of 5-10 punten opmeten ( lengte,diepte) .
Die zet je uit in een tekenprogramma, trekt er een spline doorheen en je vleugelprofiel is terug.
Vaak is veel punten helemaal niet beter voor het resultaat.
Als het eenmalig is, denk ik dat je op deze methode vanavond klaar kunt zijn, voordat die taste bij jouw werkt in mach, duurt iets langer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: 3D scannen/aftasten met Mach3

Bericht door fredmens »

Hu Hugo, ja dat klopt, zo deed ik het tot op heden ook, mar dat is voor dit doel te onnauwkeurig en bijna niet te doen. Daarom wil ik eerst voor dit, maar later voor andere projecten een taster inzetten.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 3D scannen/aftasten met Mach3

Bericht door Breaker »

Je kan eens kijken bij hardware-cnc, een eenvoudige taster maar voldoet bij mij goed en een heel redelijke prijs. Onderaan staat informatie over gebruik met Mach3 (weet zelf niet genoeg van Mach3 om daar iets over te kunnen zeggen) :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: 3D scannen/aftasten met Mach3

Bericht door fredmens »

Deze link ziet er veelbelovend uit, naar iets dergelijks was ik op zoek, bedankt !!
Breaker schreef:Je kan eens kijken bij hardware-cnc, een eenvoudige taster maar voldoet bij mij goed en een heel redelijke prijs. Onderaan staat informatie over gebruik met Mach3 (weet zelf niet genoeg van Mach3 om daar iets over te kunnen zeggen) :oops:
Plaats reactie