x-as proximety probleen

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: x-as proximety probleen

Bericht door epa »

ter verduidelijking ik praat over mm's(die 10mm van de eerste post gebeurd niet meer)
dus ik heb op het einde een meetklok staan die meestal op 0.02 mm na gelijk is

dikker stukje metaal ga ik zeker proberen

en ja, het is een npn met uit mn hoofd 10k weerstand e tussen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: x-as proximety probleen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet hoeveel ( eigenlijk hoe weinig) je mag eidsen van een prox. Maar het lijkt me dat je nu aardig tegen de grens aan zit.
Het kan ook nog puur een mechanische kwestie zijn dan.

Heb je kunnen vinden waar het door kwam ? Dat willen wij dan weer weten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: x-as proximety probleen

Bericht door DaBit »

HAL scope start je op vanuit AXIS, dus die loadusr blabla uit die tutorial kun je even vergeten. Hoe je signalen en pinnen toevoegt en zichtbaar maakt is wel nog van toepassing.

Die 10k weerstand zou ik wat kleiner maken. Als die pullup-t naar 5V dan is 470 Ohm wel prima, naar 12V het dubbele. Komt niet op een ohmpje meer of minder.

Afstand tussen sensor en ijzer: als alles mooi haaks is heb je geen reden om die groot te kiezen. 0,5mm is dan al best royaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: x-as proximety probleen

Bericht door audiomanics »

Voor eenvoudige proxy's kun je een herhalingsnauwkeurigheid aanhouden van ca 1% van het detectiebereik. Dat zou in jouw geval neerkomen op 0,04mm.. De 0,02mm die je meet is dus best behoorlijk goed..
Afhankelijk van het gebruikte protocol kan het zijn dat het meetmoment is dat da proxy voor het eerst getriggerd wordt en daarna terug stuurt naar het moment dat de proxy niet meer getriggerd is..
Dit houdt wel in dat je proxy wel een eerste triggermoment moet hebben en dat je brug dus wel op enige afstand van het homepunt moet beginnen met het naar de proxy toe lopen..
In sommige gevallen, wanneer de brug eigenlijk al op of voorbij het triggerpunt staat, kan een verkeerde meting gedaan worden.. Naar mijn idee kun je dus beter altijd homen als de brug (ook de andere assen) op enige afstand staan van de proxy..
Ook de snelheid kan nog van enige invloed zijn op de herhalingsnauwkeurigheid.. Probeer maar eens een macro te maken waarbij bijvoorbeeld in eerste instantie met ca 100mm/sec gehomed wordt, vervolgens een mm of 10 uitsturen en vervolgens met een snelheid van bijv 50mm/min weer homen.. Kan zijn dat je een kleinere afwijking gaat meten... tenminste, ik heb dat met de 3D-taster al wel eens geprobeerd.. en dat werkte..
We spreken trouwens maar over ca 1/50mm ... Maar je wil natuurlijk NUL zien...;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: x-as proximety probleen

Bericht door epa »

k weet niet hoeveel ( eigenlijk hoe weinig) je mag eidsen van een prox
met 0,02 mm ben ik blij.
hij blijf het vooralsnog goed doen.
@ audiomanics
in het filmje post 4 kun je het homen zie
eerst met 140mm/sec daarna als hem gezien heeft ,gaat nu met 1mm /s zoeken,dus wat jij beschrijft .
HAL scope start je op vanuit AXIS
wat voor comando geef ik dan de de console ?bv "axis halrun"?

ik wil het nog wel een keer doen,maar volgende week moet een kastje maken(simpel 2dfrezen)
en ik moet eerst mijn vacuum afmaken,druk druk druk. :roll:

voeding van de prox is 12volt dus dan zit met ik 1k toch goed?
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: x-as proximety probleen

Bericht door HD13 »

Even een algemeen dingetje over proxxen.

Je hebt ze ook nog in de types bondig of niet bondig.
Bondig of niet slaat op de actieradius van het meetgedeelte,
De bondige meet netjes parallel aan de behuizing van de sensor, bij een ronde dan.
De niet bondige straalt meer rond en is gevoeliger voor omgevingsinvloeden.
Is dus wat gevoeliger in de manier hoe en waar je hem inbouwd.

Die laatste kan soms onregelmatig reageren als hij niet goed is ingebouwd.
Plaats reactie