Iets laten herhalen tot ik input geef?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iets laten herhalen tot ik input geef?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Tsja, mijn machine stopt met vooruit kijken wanneer die zo'n conditionele regel tegen komt, misschien toch meer ervaring ? ;-)
Nou, die conditionele blokken aan en uit zetten terwijl de machine een programma aan het afwerken is, mjah, er is wat voor te zeggen om dat niet direct toe te staan. Anders zou de conditionele code gaan hakkelen omdat LinuxCNC niet kijkt wat erna komt en dan is het ook niet goed.
Is er geen code om het vooruitlezen tijdelijk te stoppen ?
Nee, en al zou je die hebben dan blijft nog dat knopje in de gebruikersinterface grijs.
Zou je dan die parameter van de while lus aan kunnen passen middels een input ? Neem toch aan dat ie daar wel naar kijkt. ( Maar als ie alles 100 blokken vooruit gaat bekijken, gaat er niets lukken )
Dan is het ook opgelost, en misschien precies zo als Sven het ook vroeg.
Ja, de inputs (M66 bijv.) kun je gewoon gebruiken. Dat zijn wel zogenaamde queuebusters, dus LinuxCNC kijkt niet voorbij die M-codes totdat aan de conditie voldaan is.

Die inputs kun je voeden met een fysiek knopje, maar eventueel ook een extra button in je userinterface.
Hoe doe je dan iets met een meettaster, als je op de gemeten waarde iets wilt aanpassen ? Dan zal ie toch ook niet vooruit kunnen lezen.
Zo'n probe-cycle is ook zo'n ding waar LinuxCNC op blijft wachten wat de uitkomst is voordat-ie verder gaat met z'n segmenten-wachtrij vullen.

In feite geld voor elke code waarvan LinuxCNC niet kan voorspellen wat de uitkomst is (input lezen, probecycle, etc.) of die uitgevoerd moet worden nadat het voorgaande blok uitgevoerd is (spindel aan/uit, etc.) dat die het vooruitkijken blokkeert. Probleem zal wel zijn dat '/' geen G- of M-code is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Iets laten herhalen tot ik input geef?

Bericht door Chibs »

DaBit schreef:
Chibs schreef:Vooruit dan. Trouwens kun je wel een Python script voor LinuxCNC schrijven en daar goto en labels in gebruiken. ;)
Niet zo stable alleen, zit er namelijk alleen maar in door een 1-April grap...
Die ken ik niet, heb je een linkje?
Bij deze.

Werkt wel, maar beter niet gebruiken. :lol:
Plaats reactie