Z-as doet ineens raar...

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door benkr »

Floor,

ik denk dat je de spie bedoeld.
Die kun je er meestal met een tang zo uittrekken, zit er redelijk strak ingeperst.
Indien dit niet lukt met een klein hamertje er uit tikken, eventueel proberen met een scherp puntje van een naald of zo er onder te komen aan de voorkant, als de spie eenmaal beweegt dan is die er zo uit.
Verwarmen wil ook nog wel eens helpen.

Gooi je oude motor en driver niet weg, dan heb ik er nog wel interesse in, ik heb iets met die dingen.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Benkr, bedankt. Ik was bang dat die gelast zat, maar dat valt dan mee. Met een tang lukte niet, verwarmen al geprobeerd, -> geen success. We ploeteren voort.... met toegepast beleid moet ie er uit. Update --> eruit!

Heb wel een nieuwe oude PC. De oude is na vallen overleden.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door karangetang »

mischien eens uccnc broberen ?? kan ook vanaf een laptop, zelfs van een tablet draaien . De controller Uc100 en de software zijn bijelkaar 140 euro dan ben je van het gezeur af en klaar voor de toekomst zie andere duscussies hier en op cnczone.com
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Hoe verhoud uccnc zich met Edingcnc? Voors /Tegens?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door benkr »

Beoogt hetzelfde te doen.
Beide zijn compleet verschillend en zijn anderzijds ook bijna hetzelfde, G code er in, product er uit.
Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft, je hebt voor een tegenstanders van zowel de ene als de andere.
Je moet gewoon zelf van beide de manual doorlezen en eventueel de software in demomode draaien.

En er zijn er nog een aantal die ook hetzelfde beogen, Pokeys, Mach3, LinuxCNC enz. enz.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Tja... op zich werkt de controller die bij de machine zat prima( NCSTUDIO), alleen mis ik de 4e as. Ik dacht aan EdingCNC te kopen, wegens enthousiaste berichten op dit forum. Nu weer aan het twijfelen. Het is lastig om als noob te bepalen wat zinvol is. En tijd is beperkt om alles te lezen + proberen te begrijpen. En een controller moet het gewoon doen.

In ieder geval, de nieuwe stappenmotor werkt, en wanneer je deze handmatig een stukje draait, dan schiet die weer terug naar waar hij stond. Doe je dat teveel (ongeveer meer dan 50 stappen geforceerd draait), dan gaat ie in alarm. Dat lijkt me prima. Ingesteld op 1600 stappen per omwenteling. Dat was ook bij de oude "domme" motor-driver zo ingesteld. De bekabeling los gemaakt, en de nieuwe bekabeling gedeeltelijk gemonteerd. Natuurlijk is de encoder kabel tekort (grrr) . Ook is de afdekking van de stappen motor is te laag nu, de nieuwe motor is hoger. Deze van de week op de andere frees machine van een gat voorzien. Al met al toch wel weer wat werk.

Van de week verder.
14102
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Andere invalshoek voor het missen van stappen in de Z-as: De verbinding van de Z-as stappenmotor en de kogelomloop as is best wel star. Zou dit "zware" momenten kunnen opleveren?

(sorry voor de vele vragen, ben niet geschoold voor CNC, ik hobby maar wat aan)

Foto's van de verbinding:
14104
14103

Ga denk ik zoeken naar een 30mm bij 10/14 flexibele koppeling.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door benkr »

Kijk hier eens:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... =lr&pos=31

Dat zijn echt goeie dingen en niet duur.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door karangetang »

Ik wil niks slechts over eding zeggen ik ken het niet maar zal heel goed zijn
Het vooddeel van uccnc is:
Het net als eding een echte controller die het rekenwerk van je pc overneeemt
uccnc is een stukje goedkoper
uccnc kan je ook met mach3 "besturen " dat is voor velen makkelijk omdat ze er ervaring mee hebben of het al hebben en dan geen software hoeven aan te schaffen
ucccnc wordt steeds verbeterd er komt steeds meer bij zoals modbus, cam, macro's etc ethernet connectie
het is veel stabieler dan Mach3
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

@karangetang Ik ga uccnc eens bekijken. Helaas heb ik zelf geen ervaring met Mach3. Met geen enkele controller trouwens, behalve NCSTUDIO. Die heeft in ieder geval voor mij 3 nadelen :
- peck drilling doet ie niet,
- heeft slechts 3 assen, terwijl mijn frees er 4 heeft. Die 4e as heb ik nog nooit gebruikt.
- scherm is onhandig, bijvoorbeeld de "Stel 0 in" en "Ga naar 0" zitten pietepeuterig klein naast elkaar. Regelmatig de verkeerde knop geklikt, en dan ben je je "0" kwijt.

Vandaag zou de koppeling binnen moeten komen. Dan de boel weer in elkaar zetten.... en checken/testen.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door buitermark »

Zomaar een gedachtegang...

Heb je de aarding goed nagekeken ??

Voor mij bleek dat de oplossing van een langdurig terugkerend probleem met Gecko 251 drivers.
Zie http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=10551

Had toen last van stappenverlies, snelheidsverschil, spontaan verkeerde draairichting. Allemaal erg vervelend, maar bleek met een simpel aardedraadje op te lossen....
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Die aarding.... was gewoon afwezig. Ja echt. Is al aangepast, maar omdat ik dit pas ontdekte toe de boel uit elkaar lag weet ik niet of dit het probleem oplost. Omdat ik nu in een keer veel zaken aanpas/verander zal ik waarschijnlijk niet gaan wetten wat de oorzaak is.

Wat is anders eind van de week:
- Nieuwe computer (oude viel->stommiteit)
- Nieuwe Stappenmotor (nu met closed loop, i.p.v. "open")
- Nieuwe stappenmotor controller (maar oude was OK, toch veranderd wegens closed loop)
- Nieuwe askoppeling (nu flexibel, i.p.v. star)
- Nieuwe bekabeling (denk niet dat dat het was, maar moest toch kabels trekken)
- Aarding van netsnoer is nu aangesloten

Allen: Thx voor alle support. Die aarding had ik niet aan gedacht, dacht namelijk dat dat alleen voor veiligheid was.
@benkr thx voor de link. Had al een askoppeling besteld bij stappenmotor.nl <-- snelle service daar, trouwens.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door Floor »

Gisteravond geprobeerd de nieuwe stappenmotor en de nieuwe askoppeling te monteren. Dus niet, as van de stappenmotor is langer. Ik zie twee manieren op dit te ondervangen: een vulplaat maken, of de as in te korten. Het is maar 3mm te lang.

Vraag: kan je de as met een haakse slijper gewoon korter maken, of is er iets magisch waardoor dit problemen geeft?

14123
foto: de spleet tussen motor en frame.

Overigens hadden X en Y as wel een flexibele koppeling. Ik raak meer overtuigd dat deze Z koppeling die star was, het probleem veroorzaakte.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Z-as doet ineens raar...

Bericht door hungryarie »

Als het mijn machine was zou ik een vulplaat maken. Kunnen ook net zo goed een paar ringetjes zijn...

De as van een stappenmotor afzagen lijkt me wat te ver gaan...
Plaats reactie