Bedrijf voor spindel bewerking

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Ballegooijen »

Dank je wel Serum voor je verhelderende uitleg. Weer wat bijgeleerd!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

serum schreef:Runout is het 'exentriek' waarmee de frees ronddraait. Radiale afwijking bij het draaien van de frees.

Je kan 1mm runout in de frees hebben, en toch 0,001 runout op het puntje van de frees hebben. Parallel is naast runout ook nog eens heel belangrijk.

Het is een opeenstapeling van ellende; je hebt een afwijking in je spindelneus, je hebt een spantang met een tolerantie, de lagers in je frees hebben een tolerantie. Totaal van de som meet je als runout. (behoorlijk nauwkeurig) (evt. speling op je lagerpassing hoeven niet persé een meetbare runout te generereren, maar kunnen onder belasting juist weer nare resonanties veroorzaken) (instabiliteit)

Als je het hebt over '0.005 mm op 100 mm van uit de spindel' bedoelen ze daarmee dat het exentriek bij een draaiende spindel maximaal 0,005mm mag zijn bij een opspanning van een stuk rond op 100mm uit de spindelneus gemeten.

Runout ansich zegt nog niet zoveel, onder belasting kan je het niet meten, maar het is een goed uitgangspunt.
Spantangen heb ik van Torax. Maar deze heb ik niet gebruikt
Ik heb nieuwe Weldon houders binnengekregen.

Ik heb het vermoeden...dat het inderdaad een resonatie is. Ik had met een ER20 freeshouder een runout van 0,1mm. Komt mede dat het een China freeshouder is. Nu heb ik een goeie kwaliteit weldon freeshouder met 0,02 runout, maar het resultaat is identiek en het verschil in runout is best groot.
Voor de zekerheid had ik mijn eigengemaakte machinevoeten al gewisseld voor de originele rubberen stoppen. Maar ook dit had geen resultaat.

Als ik de meetklok tegen de spindel zet. En vervolgens aan de kop trek dan trek/duw ik hem zonder moeite 0,2mm.
Zodra ik aan de Kolom van de Z-as trek is dit maar 0,03mm
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Resonanties zijn een slet. Wat voor frezen gebruik je in aluminium?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Ik gebruik frezen van Nachreiner o.a. speciaal voor Aluminium. Ik heb ook nog frezen van Phantom liggen maar die geven hetzelfde resultaat.

Frezen en freeshouders zijn uitgesloten van het probleem.

Ik ga dadelijk de spindel uit de machine halen en o.a. controleren hoe strak de snaar?riem? zit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Die kan ook nog een vervelende resonantie veroorzaken, maar als je al ,2mm meet aan speling op je lagers heb je denk ik de bron van je probleem wel te pakken.

Je spindel is toch wel goed voorgespannen?

Ik zou hem toch echt zelf uit elkaar trekken om er eens kritisch naar te kijken, of je er nou zin in hebt of niet; tenzij je er iemand voor in wil huren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door DaBit »

Probeer eens:

- Stabiel opgespannen blokje aluminium. In de machineklem of met bouten er doorheen aan de tafel gebout. Voor deze test even geen kikkers gebruiken.
- VHM frees 8mm 2-snijder, ongecoat, scherp, zo strak mogelijk ingespannen. Vrije lengte zeker niet groter dan 25mm.
- De volle 8000 toeren.
- Snijdiepte 4-10mm
- Afname radiaal per gang 2mm, dus even aan de rand beginnen.
- Voeding 2000mm/min.
- Minimaal vol perslucht op de frees, liefst vol perslucht met een oliemist. Gewoon uit het blaaspistool als het moet. Vloeistofkoeling modelletje 'hogedrukreiniger' mag ook, maar geen pisstraaltje water; dan liever puur perslucht gebruiken.

Een keertje meelopend en tegenlopend proberen, foto's maken van de freesrand, en hier posten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

serum schreef:Die kan ook nog een vervelende resonantie veroorzaken, maar als je al ,2mm meet aan speling op je lagers heb je denk ik de bron van je probleem wel te pakken.

Je spindel is toch wel goed voorgespannen?

Ik zou hem toch echt zelf uit elkaar trekken om er eens kritisch naar te kijken, of je er nou zin in hebt of niet; tenzij je er iemand voor in wil huren.
Speling op de lagers weet ik niet.
Ik heb in de conus gemeten, onderin, midden en diep in de conus.
Onderin en diep in de conus is bij 60rpm de runout kleiner dan 0,002mm
Op het middenstuk is de runout 0,03mm. Maar het oppervlak loopt iets terug, en de freeshouder raakt dit dus ook niet.
Dan zou de spindel qua runout in orde zijn. Met een nieuwe weldon freeshouder is de runout gemeten op 0,01mm (gemeten vanaf binnenkant weldon houder).

Of de spindel goed voorgespannen is weet ik niet. Ik heb hem niet zelf in elkaar gezet :roll:
Maar na bovenstaand verhaal, lijkt de spindel toch in orde?
Ik heb namelijk hetzelfde freesresultaat als met 0,1mm en 0,01mm runout.

Dan zou het ergens resoneren...

Ik heb zojuist de pneumatische cilinder eraf gehaald (van de toolchanger). Als ik wiebel met de freeskop (het draaiend gedeelte) dan is er een tik te voelen. Dit lijkt de riem te zijn. Nu valt er weinig te verstellen aan de riem, maar ik kan de montageplaat iets verschuiven. Deze heb ik zojuist een klein beetje versteld en als ik nu wiebel aan de freeskop dan zit er geen tik in. Loopt verder mooi soepel, dus de riem raakt niet ergens aan. Het zou natuurlijk kunnen dat dit is gaan resoneren.



DaBit schreef:Probeer eens:

- Stabiel opgespannen blokje aluminium. In de machineklem of met bouten er doorheen aan de tafel gebout. Voor deze test even geen kikkers gebruiken.
- VHM frees 8mm 2-snijder, ongecoat, scherp, zo strak mogelijk ingespannen. Vrije lengte zeker niet groter dan 25mm.
- De volle 8000 toeren.
- Snijdiepte 4-10mm
- Afname radiaal per gang 2mm, dus even aan de rand beginnen.
- Voeding 2000mm/min.
- Minimaal vol perslucht op de frees, liefst vol perslucht met een oliemist. Gewoon uit het blaaspistool als het moet. Vloeistofkoeling modelletje 'hogedrukreiniger' mag ook, maar geen pisstraaltje water; dan liever puur perslucht gebruiken.

Een keertje meelopend en tegenlopend proberen, foto's maken van de freesrand, en hier posten.
Ik zal het morgen even filmen
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Zojuist nog het e.a. gespeeld met de spanning op de riem.
Wederom nul resultaat.


Hier zie je het resultaat met een finish pass van 0,2mm.
Kleine verticale trilling. Hoe groter de woc hoe erger het zichtbaar is.
De ronde contouren zijn ook niet mooi rond, je voelt putjes als je er met een vinger overgaat.

Afbeelding

Afbeelding


@ Dabit: je voorgestelde waardes verloopt prima, maar het resultaat is om te huilen natuurlijk :lol: (de bovenstaande plaatjes zijn niet met jouw waardes gefreesd)


Ik vind wel dat de stappenmotoren nogal ruw zijn.
Als deze "snel" (1200mm/min) van voor naar achteren beweegt dan beweegt de complete machine. Nu staat deze op de bijgeleverde wieltjes met uitdraaibare rubberen doppen. Morgen krijg ik nieuwe machinevoeten binnen, en dan is het hopelijk een stuk minder. Anders wellicht de stappenmotoren iets rustiger laten draaien.
Laatst gewijzigd door D9R op 31 jan 2017 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door DaBit »

Nou, zo natuurlijk vind ik dat niet.

Die waardes zijn zodanig dat je frees iets begint te buigen en er kracht geleverd moet worden. De hele boel blijft dan min of meer onder spanning staan. Als je dan ergens speling hebt verwacht ik dat tegenlopend frezen er beduidend beter uitziet dan meelopend. Zonder speling verwacht ik het andersom.
Dat had met lagere toerentallen en voeding ook wel gekund, maar met 8000rpm heb je nogal een vliegwieleffect.

De slechts 2mm radiaal eraf pakken en de perslucht liet ik je doen om er zeker van te zijn dat de spanen niet in de weg gaan zitten; die perslucht blaast ze wel weg en de tandjes hebben bij die kleine aangrijpingshoek genoeg tijd om te koelen met enkel perslucht.

Bij die 2 meter/minuut is het net alsof je een tuinsproeier met spanen opengezet hebt, en als het goed is komen er ook mooie vlokken vanaf. Als die allemaal gelijkvormig zijn dan doen beide tanden evenveel, als die half-om-half van vorm en dikte verschillen dan doet de ene tand meer dan de ander. Was het zover gekomen dat 1 tand alles deed en de ander niks, dan had je frees het met 2m/min nog wel gered zonder krak te zeggen, maar dan was het smelten en opstropen van de spanen waarschijnlijk al wel begonnen. Verder is 2 meter/minuut waarschijnlijk wel snel genoeg om afzonderlijke stapjes van de stappenmotor uit te middelen.

Die parameters waren dus niet zomaar willekeurig gekozen omdat ik ze leuk vond ;-)

Maareuh, waar zijn de plaatjes?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Ik maak je morgen even een video.
Medebewoners worden niet blij als ik dat ding nu aan gooi ;-)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Eindelijk! bruikbaar resultaat

Ik kwam een bericht tegen van een Tormach bezitter met identieke probleem. Trilpatroon is precies hetzelfde als bij mij.
http://tormachfinishmod.blogspot.nl/
Hij heeft een andere nieuwe riem gebruikt en er zat onbalans in de koelventilator.
Ik heb alleen geen koelventilator (ac servo), dus daar kan de trilling niet inzitten.
Zijn frees instellingen stonden er ook bij, dus die heb ik geprobeerd en wat gespeeld
Op zo'n lage snelheid had ik nog niet getest.

Nieuwe 8mm ongecoate VHM 2-snijder voor alu
100mm/min
1900rpm
0,2mm woc

Langzaaaaam, maar voor finish pass vind ik het prima.
Geen trillingen meer te zien en helemaal strak.
Gefreesd zonder koeling. Ben aan het wachten op het polycarbonaat zodat ik de behuizing af kan maken.
Want met volle straal heb ik zo een laagje water op de garagevloer.



Afbeelding
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Bovenstaand verhaal geeft bruikbaar resultaat. Maar het lost het probleem niet op natuurlijk.
Zou mooi zijn als de finish iets sneller gaat :roll:

Ik heb trouwens bovenstaande instelling uitgevoerd op 1900 en 7000 rpm.
Maar het verschil is beide prima.
Zodra ik de feedrate ook maar 100mm/min omhoog gooi wordt het resultaat wederom een drama.
Kan het dat het probleem in de stappenmotoren zit? Als ik bv jog in een stap van 10mm dan beweegt de complete machine. Zal grotere/kleinere microsteps een soepeler resultaat geven? Max snelheid van de machine is 6000mm/min (zo even uit mijn hoofd), wat ik toch niet ga gebruiken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door DaBit »

Zet de acceleratie eens belachelijk laag, en je hebt een idee.

LinuxCNC toch? Dan in je INI file onder het [TRAJ] kopje de MAX_ACCELERATION verlagen naar 5 ofzo. Ga ik er wel even vanuit dat je machine in millimeters staat.

Maar zou niet uit mogen maken; als je met constante snelheid freest is de acceleratie 0.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door mostudio »

Zou het niet de speling op de koffie spindel zijn? Als je met 100 mm per min verspaand dan blijf je rustig voeden. .....
Micro steppen overschakelen naar volle stappen schiet me te binnen.
Plaats reactie