Bedrijf voor spindel bewerking

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

koffie spindel?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou de freesproef in ieder geval tegenlopen, op een beweging onder 45 graden doen (2 motoren constant in beweging)
Kans dat er KO moeren staan te rammelen wordt dan minder.
(mostudio z'n auto-spelling-correctie denk dat KO koffie is :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Ga mij nou niet vertellen dat jij weet wat spellingscorrectie is, Hugo :mrgreen: :mrgreen: Dacht dat jij meer van de mechanica was, spelingscorrectie enzo?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door mostudio »

Ja ik las het ook net.ik heb een nieuw telefoon.
Die moet nog eerst leren wat belangrijker is kogelomloop of koffie haha.
Die cnc jongens ook hé Samsung moet maar eens een speciale woordenboek maken voor ons haha
Laatst gewijzigd door mostudio op 31 jan 2017 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nooit het achterste van je tong laten zien. ;-)
(en al helemaal niet op het www)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Sven »

serum schreef:Ga mij nou niet vertellen dat jij weet wat spellingscorrectie is, Hugo dacht dat jij meer van de mechanica was, spelingscorrectie enzo?
Hugo bedoeld denk ik spelingscorrectie. Hij maakte vast een schrijffoutje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

:mrgreen:
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

:lol:
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Vanmorgen toch maar weer de steppers eraf gehaald. Die lopen gewoon netjes

Volgens Skyfire moeten er geen shims tussen de hoekcontactlagers. Hij gaf aan dat het een setje was.
Maar als ik tegen de binnenring drukte dan kon ik hem zien bewegen. Dus ik had er al mijn twijfels bij.
Aangezien ik alle mogelijke opties had gehad heb ik er toch een shim tussen gedaan. En het freesbeeld is direct een heel stuk beter op hogere toeren en feed. Nog niet zoals ik wil, maar er is verbetering.
Nu ga ik wat spelen met de dikte van de shims en preload om het goed te krijgen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Zee&Zee »

~crosspost met bovenstaand, maar de strekking blijft~

Ik ben toch ook wel benieuwd naar de voorgestelde test van Dabit, en als je die doorloopt dan ook het bijbehorende resultaat in foto's.

Klinkt mij als een hele logische test om enkele zaken uit sluiten van iemand die redelijk weet waar hij het over heeft (gezien de onderbouwing). Het is nu een beetje een 'wild goose chase' (aan het worden).

Ik moet heel vaak 'problem shooten' in mijn werk, in allerlei situaties en assumpties zijn daarbij altijd de 'mother of all fuckups'.

Je wil niet weten hoe vaak ik heb gehoord 'nee, daar kan het toch niet aan liggen' en 'dat lijkt me niet logisch', 'dat dacht ik al getest te hebben' nadat ik in een uurtje de oorzaak vondt, waar drie anderen zich samen al dagen aan lopen op te vreten. En dan vindt ik mezelf echt niet slimmer, eerder dommer, daarom dubbelcheck ik altijd alles (en mezelf nog het meest ;-) ).

Ik zou rustig even overnieuw bij het begin beginnen, en met heldere stappen met heldere conclusies, samen met alle hulpvaardige mensen hier een trechter van uitsluiting doorlopen....dat helpt je veel sneller verder.
Zoeken naar een workaround zou ik altijd pas doen nadat je het probleem hebt vastgesteld en het niet kan oplossen. Workarounds tijdens het foutdetectieproces implementeren verhult vaak de daadwerkelijk oorzaak (of ze veroorzaken andere issues) waardoor je het spoor kwijt raakt.
CNC you later
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Na nog wat getest te hebben. Probleem zit inderdaad in de omlopen.
Krijg het beter maar niet perfect.
De lagers die erin zaten liepen zeer stroef en heb ik compleet moeten schoonmaken.

Maakt het trouwens uit als ik er teveel shims tussen plaats?
Gaat toch erom dat de lagers naar binnen worden getrokken.

Resultaat tussen frezen in X en Y is ook verschillend.

I.p.v. de China P4 lagers die erin zitten wil ik ze vervangen voor NTN lagers.
Dan is dat ook uitgesloten.
http://www.misumi-europe.com/en/catalog ... e=7001UCP4
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Ja, lagers moet je opsluiten, zodat ze geen speling hebben op de kracht waaronder je ze wilt gebruiken, maar zonder dat ze zwaar gaan lopen. Teveel preload zorgt dat ze slecht gaan lopen en hierdoor zullen ze eerder stuk gaan. Hoekcontactlager hebben shims nodig om afgesteld te worden (als ze als 'set' gebruikt worden er zijn ook hoekcontactlagers waarbij twee lagerrijen naast elkaar lopen. Als je speling hebt op je aandrijving, zou de frees tijdens het snijden de positie van je werkstuk kunnen beinvloeden. Ik dacht dat je een backlashmeting gedaan had? nadeel van lineaire geleiding is dat ze zo soepel lopen, dat backlash 0 kan zijn, terwijl er onder belasting wel degelijk backlash opzit. Ik heb op mijn machine een klein afstellingsmechaniekje gemaakt voor de X en Y as, en gebruik taatslagers om de axiale speling eruit te stellen.

Ik heb ondertussen mijn vertrouwen in de verkopende partij officieel opgezegd en ik zou de complete machine demonteren en nalopen.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Wat ik heb begrepen is dat je hoekcontactlagers ook als set kan kopen, dan zijn ze op elkaar afgesteld met de juiste preload. Dan hoeven er geen shims tussen. De Chinees zegt dat dit voor deze lagers (die momenteel gemonteerd zijn) het geval is.
Maar ze waren in eerste instantie al compleet verkeerd afgesteld. Maakte een tikkend geluid en liepen zeer stroef.


Ik heb de moer er nu best stevig opzetten. En kan de omloop met de hand bewegen maar dit vergt wel enige kracht.
Wellicht iets losser zetten.

Backlashmeting had ik gedaan, is verder ook niet zo spannend.
Ik frees gewoon een rechte baan als test. Dan heeft backlash op de omloop geen invloed.

Speling op de linieaire geleidingen (Hiwin) kan natuurlijk. Maar als ik tijdens het frezen aan de tafel trek of duw veranderd het frees resultaat niet.

@Dabit, ik zal je test eens proberen. Ben even de polycarbonaat platen in de behuizing aan het zetten. Anders ligt het weer vol koelemulsie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Backlash kan je wel degelijk last van hebben tijdens het frezen van rechte baantjes, Als je bv. meelopend freest, trekt de frees de backlash eruit via het werkstuk, terwijl de aandrijving van de tafel hem telkens weer de andere kant op duwt. (effect is afhankelijk van de belasting, uiteraard)
Plaats reactie