Probe voor CNC frezen.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef:Wow ziet er mooi uit !!

Ik hoop dat hij goed werkt....

Hoe kan je de meetstift verstellen? Ik kan in de tekeningen niets vinden dat er een stel mogelijkheid is van de stift...
Bij Renishaw tasters, en bij mijn ontwerpje zit er een kogeltje in het midden tussen de behuizing, en de plaat waar de spanstift op gemonteerd zit, zo kun je de behuizing met 3 boutjes zwenken.
Anders zul je het moeten doen met boutjes los-vast, en voorzichtig verschuiven.. ( uitlijnen kan ook gewoon in de freesspil..
Mcgyver schreef: Is het trouwens ook gelukt om het bolletje op de meetstift op een exacte maat te krijgen? Bijvoorbeeld exact rond 3?

Dit is natuurlijk prettig als je het instrumentje ook wilt gebruiken als kanten taster om de freesklem/werkstuk mee te nullen..

Succes..
Dit is niet nodig.. je moet je taster toch altijd calibreren.. voor de lengte is dat niet zo moeilijk.. je begint met een stiftje met een bekende uitsteeklengte, die "nul" je op je freestafel, en zet de lengte in de tabel, dan "nul" je de probe met G38.2 G91 Z-10 F50, en verreken je de lengte.

ik heb voor mijn machine in USBCNC een calibreerprogrammaatje geschreven, ik hoef de probe alleen maar "ongeveer" in de spil te zetten, mijn spanstift heeft geen vaste aanslag in de spindel, maar het verschil wordt automatisch verrekend en gecorrigeerd..

de diameter van de kogel ( effectief ) moet je ook gewoon calibreren, je neemt een ring met een bekende diameter ( ringkaliber of een kogellager ) en die meet je op.. 't verschil in radius is de effectieve radius van je probe..
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door mosoft »

Hallo,

Het veertje is inderdaad een probleem maar na eens even goed door de rommelbak te hebben gestruind toch iets gevonden.
Als veertje heb ik een veertje uit een batterijhouder gesloopt en het gaatje van 8 mm in het huis opgeboord met een boor van 10 mm 4 diep om de juiste druk te krijgen. Zo'n veertje is kegelvormig en erg soepel, denk maar eens aan een batterij die je altijd tegen het veertje in, in de houder moet drukken, dat is vergelijkbaar met de druk op de meetstift.
Dus het brede gedeelthe boven in het huis en het smalle gedeelte tegen de meetstift (het nylon).
Het kogeltje aan de meetstift is trouwens 2,98 mm rond en de kogels die ik heb gebruikt zijn rond 5 mm.
precies zoals in de tekening van Shaun Wainford.

Jan
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Damocles »

Misschien niet helemaal zuiver on topic, alhouwel.
Je hebt je juist 1000dollar - kosten aan materiaal (nog geen 20euro?) bespaard. http://www.kelinginc.net/CNCMachineProbe.html Voor een extra plugje en een kabeltje welk een stalen omhulsel heeft gekregen vind ik dat toch wat aan de dure kant ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kanonne!,.. die durven een prijs te vragen?.. ik zou de mijne voor dat bedrag meteen verkopen.. maak ik gewoon 20 nieuwe... :)
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door markde2e »

Wouw ziet er weer goed uit!
Ben erg benieuwd hoe het straks gaat werken 8)
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door mosoft »

Ben bezig geweest met uitklokken van de probe maar dat gaat erg lastig met dit model, maar ik heb de probe aangepast met het idee van Arie. een losse plaat waar drie schroefjes door heen gaan, die plaat laten kantelen over een kogeltje.
Het kogeltje centreert ook de plaat ten opzichte van het huis.

Prima idee Arie, ik neem aan dat je dat bedoelde.

Eerst heb ik het huis doorgezaagd en de beide helften glad gedraaid. in beide helften met een centerboor een gaatje in het midden geboord voor het kogeltje, even passen voor de diepte.
Daarna in de verdeelkop drie gaatjes geboord en in het huis drie gaatjes met M3 draad.

Gemonteerd en nu is de probe keurig te klokken tot binnen 0,01 mm. geen enkel probleem.
Dus de probe van Shaun is daarmee verbeterd en makkelijker instelbaar. Door de M3 schroefjes in te draaien of te lossen.

Afbeelding
De stelplaat met het kogeltje in het midden.

Ik heb er ook een randje weggedraaid om eventueel een O-ring in te doen dan zie je de naad niet en de _-ring is goed samenknijpbaar om te klokken. Krijg je het idee van Arie met zijn Roodring style :lol:

Afbeelding
De stelmogelijkheid voor het uitklokken van de probe.

Trouwens als je het nieuwe scherm download Mach3Screen-PEU van Mach3 heb je direct de mogelijkheid om de probe te testen. door in het midden van de cirkel te klikken zal de probe keurig de 4 zijden van de cirkel aan tikken en dan precies het midden van de cirkel opzoeken. mooi als referentiepunt te gebruiken.

Afbeelding
Het nieuwe scherm met probe routine.

Jan.
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door markde2e »

8)
Gaat als een speer!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Kanonne!,.. die durven een prijs te vragen?.. ik zou de mijne voor dat bedrag meteen verkopen.. maak ik gewoon 20 nieuwe... :)
dus bij jouw kosten ze 50 euro.... doe mijn er maar 1 dan... want zelf maken heb ik de machines niet voor...
;-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

50?... eh... laten we zeggen.. ik ben momenteel bezig om te kijken voor serieproductie... Stay Tuned zou ik zeggen.. :lol:
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door klaas van gemerden »

Alleen de taster met een kogeltje van robijn kost al 60€ geloof ik.
Tenminste op school worden die dingen regelmatig door leerlingen gesloopt en ik hoorde dat dat je 60€ kost....

Dus 50€ voor een complete taster lijkt me wat goedkoop...

En als je het wel lukt dan heb je of heel goedkoop een doos met tasters weten te bemachtigen via ebay oid of je hebt ze zelf gedraaid uit een stukje zilverstaal.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

nee.. Ik koop mijn Styli in.. en inderdaad.. dat zijn dure dingetjes.. afhankelijk van het formaat ook.. maar desalwelteplus slokken die dingetjes een groot deel van de prijs op..

maar laten we dit topic niet kapen..
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door mosoft »

Arie Kabaalstra schreef:nee.. Ik koop mijn Styli in.. en inderdaad.. dat zijn dure dingetjes.. afhankelijk van het formaat ook.. maar desalwelteplus slokken die dingetjes een groot deel van de prijs op..

maar laten we dit topic niet kapen..
Maakt niet meer uit Arie deze topic is voor mij volbracht wat betreft het maken van een probe want die van mij werkt voortreffelijk.
Ook is het maken geen probleem geweest alleen de uitlijning dan maar dat is nu ook opgelost met die drie M3 boutjes.


Jan
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:50?... eh... laten we zeggen.. ik ben momenteel bezig om te kijken voor serieproductie... Stay Tuned zou ik zeggen.. :lol:
was maar een geintje, maar nu hou ik het zeker in de gaten....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Probe voor CNC frezen.

Bericht door Jensorie »

ook een leuke probe: http://www.faro.com/contentv2.aspx?ct=d ... sc&item=49

gezien op discovery bij OCC :mrgreen:
Plaats reactie