Sorotec hobbyline

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
J_B
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2020 14:17

Sorotec hobbyline

Bericht door J_B »

Ik denk er al even over om een portaalfrees aan te schaffen om als doe-het-zelver iets meer opties te hebben. Gezien ik hem vooral voor schrijnwerk wil gebruiken, is een werkbereik van ca. 1m langs de x- of y-as voor mij wel een must. Anderzijds wil ik ook wel de mogelijkheid hebben om occasioneel iets uit aluminium te kunnen frezen. Hierbij denk ik dan vooral aan profielen, montagebeugels etc. Dus geen componenten die een extreme precisie vereisen.

Echter, ik zie intussen de bomen door het bos niet meer van wat voor mij een goede machine zou zijn. Zeker omdat ik weinig ervaring heb is gebruiksgemak voor mij wel essentieel. Als ingenieur zie ik er zeker niet tegen op om tijd te spenderen om de machine te bouwen en af te stellen, maar het is toch de bedoeling dat de CNC finaal vooral gebruikt wordt voor mijn hobbyprojecten, en niet dat het proberen afregelen een hobby op zichzelf wordt. Initieel dacht ik erover na om bijvoorbeeld een shapeoko of workbee aan te schaffen, maar ik merk dat men er hier op het forum zo niet echt weg is van die machines. Het volgende wat dan in beeld kwam is de hobbyline van Sorotec. Het werkbereik van de 10560 spreekt me alvast erg aan. Echter, ik vraag me af of, gezien zijn afmetingen, de machine nog stijf genoeg is om met aluminium overweg te kunnen (Sorotec heeft hier wel enkele clips op youtube over, maar dit gaat steeds om kleinere machines). Indien niet zou ik eventueel nog een Basic line 1005 overwegen, maar dat is dan toch al een investering van 4000 euro, wat best wel pittig is. Maar het heeft op zich ook weinig zin 2500 euro te investeren in een machine wat je na 2 jaar weer van de hand doet omdat ze niet aan de verwachtingen voldoet. Alle opinies, suggesties en ervaringen zijn dus meer dan welkom.

vriendelijke groeten,

Jan
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door Kjelt »

Je hebt nu een aantal tegenstrijdige eisen:

Hout -> 1 meter werkbereik -> portaal cnc freesmachine droog
Aluminium -> goede stabiliteit -> conventionele cnc freesmachine met frees smering
Budget -> <4000 euro -> weinig keus nieuw

Ik zou eerst nog eens terug gaan naar je eigen eisen en prioriteit en frequentie goed inschatten.

Vb als je voornamelijk hout wilt frezen en die 1m is nodig dan zou ik me daar op concentreren. Dat wordt dan een portaalfreesmachine.
Die aluminium beugels, hoe vaak denk je die nodig te hebben (frequentie) ?
Als dat twee keer per jaar is ofzo dan zou je dat bv kunnen uitbesteden bij iemand met een zwaardere conventionele machine of stabielere portaalfrees.
En wellicht als je veel tijd en geduld hebt lukt het misschien ook wel op die houtfreesportaal.
J_B
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2020 14:17

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door J_B »

Bedankt voor de reactie, Kjelt

Hout is inderdaad het hoofddoel, aluminium is eerder bijzaak. Nu doe ik dat zelf handmatig op een kleine Proxxon tafelfrees, maar het zou uiteraard wel handig zijn als je 5 of 10x hetzelfde onderdeel moet maken je dat gewoon door de portaalfrees kunt laten doen. En dan is mijn vraag vooral welke investering is nodig. Als geen van de machines die ik hierboven opsomde mij een bevredigend resultaat gaat geven in aluminium is het wellicht gewoon beter om een eenvoudige portaalfrees te kopen en de rest van mijn budget op te sparen om in de toekomst mogelijks een conventionele freesmachine voor het alu-werk aan te kopen. Maar dat is uiteraard de reden waarom ik hier naar ervaringen en adviezen wil polsen voor ik een aankoop doe.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door DaBit »

@Kjelt: ik wil niet lullig doen maar ik doe het even toch: Hoeveel ervaring met aluminium frezen heb jij?

Ik durf aluminium profieltjes en plaat frezen op zo'n 10560 best aan. Dat je geen 3 kilo aluminium per minuut kunt verspanen op dat ding moge duidelijk zijn, maar zet er een 3-6mm eensnijdertje in, geef het zo af en toe een likje vettigheid, en je kunt maken wat je wil. Als er genoeg mee te verdienen is durf ik de weddenschap dat ik er een stuk lekker stug staal mee in vorm kan boetseren ook nog wel aan. :lol:

1 ding moet je nooit vergeten: het poppetje achter de machine bepaalt in hele grote mate wat-ie wel en niet kan.
J_B schreef: 24 aug 2020 09:33 Maar het heeft op zich ook weinig zin 2500 euro te investeren in een machine wat je na 2 jaar weer van de hand doet omdat ze niet aan de verwachtingen voldoet.
Aan de andere kant is het ook onrealistisch om met 0 ervaring te weten wat je wensen en werk exact zijn. Die veranderen namelijk toch als zo'n apparaat er eenmaal staat, dus er is wat voor te zeggen om maar gewoon te beginnen met iets dat kwa functionaliteit en prijs past, en als dat over 2 jaar niet zo blijkt te zijn het apparaat verkopen en wat beters aanschaffen; zoveel verlies draai je er waarschijnlijk niet op en tegen die tijd weet je veel beter wat je wel en niet wil. Er zitten er hier maar weinig die nog frezen op hun allereerste freesmachine.

Ik kan je alleen niet zo goed helpen met de keus van een koop-machine; daar heb ik 0 ervaring mee. Gevoelsmatig vind ik zo'n Sorotec hobby line wel voldoen aan zo'n beetje 'minimum viable'. Het is niet heel veel freesmachine, maar het prijskaartje is dan ook passend. Ga je zelf bouwen dan heb je heel wat meer frees voor dat geld, zeker als je voor de dure zaken 2e hands spullen gebruikt, maar dat kost je een paar honderd uur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 24 aug 2020 12:57 @Kjelt: ik wil niet lullig doen maar ik doe het even toch: Hoeveel ervaring met aluminium frezen heb jij?
:mrgreen:
Ik heb in 2004 een Heiz CNC machine gekocht van 700x400 bereik met KO moeren en totale kosten over het budget van TS.
Daarmee heb ik in 5 jaar tijd met een Kress op 10000rpm nooit echt fatsoenlijk aluminium kunnen frezen, altijd gezeik met rafels of brekende freesjes door het oscilleren van de Z-as voornamelijk in dunne alu plaat voor behuizingen (de Zas van deze machine was gewoon niet stabiel genoeg voor aluminium frezen). Zelfs als ik er 0,05mm steps gebruikte ging het soms nog de mist in. Ook niet zo vreemd als je tegen de Z-as duwde schoof die al een halve mm op, was gewoon niet goed genoeg.
Met hout, mdf, eiken etc. geen problemen gehad.

Als ik nu hetzelfde aluminium frees met de zelfgebouwde Opensource frees, is het eigenlijk kinderspel, alles gaat goed, ik kan er zelfs 0,5mm spanen met een 3mm freesje afjassen zonder probleem.

Ik heb de machine met 50% verlies doorverkocht en dat wil ik TS besparen.
Dus nu vraag ik jou : hoeveel ervaring heb jij met aluminium frezen op een commerciele kant en klare cnc machine met een budget <4000 euro, waar de Z-as niet superstabiel is want daar gaat het hier om en daar reageer ik op.
Dat je zelf met zo'n budget en honderden uren werk wel een fatsoenlijke machine kunt bouwen is een ander verhaal.

Dus het belangrijkste is voor TS een stabiele machine voor dat budget te vinden. Sorotec heb ik trouwens veel meer vertrouwen in dat die cnc machines wel stabiel zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door DaBit »

Ik heb wel eens een avondje met een dergelijke zelfbouwmachine en een 1/8" tweesnijdertje gespeeld, en dat ging opzich wel. Het was niet superstrak, maar ook niet superproblematisch. Blijft toch een beetje vanuit de machine denken; frezen aan de randen van het bereik ipv in het midden, eventueel een opvulblok eronder leggen zodat de Z-as niet zo ver naar beneden hoeft, juist niet zo zoetjesaan doen maar iets harder voeden zodat je de boel onder spanning zet, bla.

Dat het dunne en zachte 1050-serie aluminium zoals gebruikt bij 2-gevouwen-Utjes elektronicabehuizingen destijds voor problemen zorgde geloof ik trouwens direct. Veel erger dan dat kun je het eigenlijk niet krijgen. Ik heb er nog wel eens ooit eentje dichtgeplakt, volgegoten met water, paar uurtjes in de vriezer, en toen frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door Sven »

J_B schreef: 24 aug 2020 09:33 Maar het heeft op zich ook weinig zin 2500 euro te investeren in een machine wat je na 2 jaar weer van de hand doet omdat ze niet aan de verwachtingen voldoet.
Als je goed tweedehands koopt dan hoef je maar weinig af te schrijven en is 4000 euro voor topkwaliteit goedkoper dan 1500 euro voor baggerzooi.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door alfredb »

Ik inmiddels alweer 4 jaar een machine van hun deze heeft een werkbereik van 75 bij 60 cm en deze machine bevalt mij zeer goed.
Zelf heb ik hier een werkblad op liggen van een 1 meter lengte , je kan ook in delen frezen . Een goed bedrijf met een goede service.
modelbouwer
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 mar 2009 12:55
Locatie: Wormerveer

Re: Sorotec hobbyline

Bericht door modelbouwer »

Is er ook een dealer in Nederland van Sorotec cnc
Plaats reactie