Goedkope machineklem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Blazer »

javanree schreef: 10 feb 2024 19:50 Ik vind die dingen een drama ...

- Je nulpunt is nooit identiek als je een tweede werkstuk opspant
- Het is nooit zo stijf als een met een vaste en een losse bek (of je moet over klemmen praten waarvan de prijs 4-5 cijfers voor de komma is)
- Het afgebeelde model lijkt me relatief hoog, je verliest dus redelijk wat ruimte tussen je werkstuk en spilneus
Dat is duidelijk , dan blijven ikdaar alzeker af , bedankt voor de reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Blazer »

JoepS schreef: 10 feb 2024 20:18 Ik heb uiteindelijk deze gekocht: https://www.sorotec.de/shop/Niederzugsc ... -BG88.html

HBM verkoopt nog net een maatje groter, maar dan alleen wat betreft bekbreedte: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-t ... achineklem
Sorotec heeft nog drie maten groter zie ik , een 100 , 125 en een 150 mm bekbreedte .
Hoe heb jij deze vast gezet , bestaan daar speciale blokjes voor met een pin voor in die gaten ?
Ben je tevreden over de klem ?

Deze trek er al hard op bij paulimot
https://www.paulimot.de/Weitere-Werkzeu ... ckenbreite

de meeste klachten die ik van dit type klem vind is dat ze durven vast te komen zitten ergens onderaan en dan moet je ze demonteren om eraan te kunnen
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkope machineklem

Bericht door JoepS »

Ik heb de klem nog niet gebruikt, maar hij ziet er op zich goed uit. Die van Paulimot is zelfs nog iets goedkoper :shock: Ik weet nog niet hoe ik 'm vast ga zetten. Voorlopig met zo'n standaard opspanset: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... -opspanset maar uiteindelijk ga ik er iets voor frezen waarmee ik 'm beter en reproduceerbaar kan vastzetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger... en dan praat ik over meer dan 10 jaar geleden, had HBM die slijpklemmetjes van het merk SOBA, dat waren goede klemmen.. ik heb een heel kleine (25 mm bekbreedte), maar omdat dat specifiek een slijpklem is, zitten er geen gleuven in voor kikkertjes.. Geen nood.. een VHM Freesje in de machine, en er zelf een gleuf in frezen.. duurt wel even.. Oordoppen in.. want het geeft een Teringherrie.. maar ik heb nu een Slijpklem met gleuven..

Omdat ik nu over een Draadvonkmachine en een vlakslijpmachine beschik.. zal ik niet snel meer een dergelijke klem kopen.. Ik koop wel een stuk 1.2842, en dan frees ik em voor, en Vonk en slijp em na.. gedoe met spullen van onbekende afkomst.. bah!.. geef mij maar een goed, goudgerand stuk staal, en de juiste machines.. en ik fabriek zelf wel iets.. :lol:
'k heb een poosje geleden al eens een klemmetje gemaakt om onderdelen van 0.8 mm hoog in te spannen.. op 2 aan de onderkant uitstekende pennen van 0.5 mm diameter en 0.4 mm hoogte.. niet meer dan 0.35Nm, anders gaan je onderdelen vliegen, of je krijgt ze niet meer gemonteerd.. :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Goedkope machineklem

Bericht door hfjbuis »

JoepS schreef: 10 feb 2024 23:01 Ik weet nog niet hoe ik 'm vast ga zetten.

Ik heb al heel wat klemmen gemaakt om de machineklem op de tafel vast te zetten. Deze laatste heb ik inmiddels meer dan twee jaar in gebruik. De eerste bout klemt de klem tegen de tafel zodat de klem zich niet kan verdraaien bij het vastzetten van de 2e bout die de machineklem tegen het bed aandrukt.
25090
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Blazer »

de machine klem is ondertussen besteld , ben toch maar voor die van Paulimot gegaan
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Blazer »

De machineklem is binnen , nu ik wil er blokjes voor maken om ze deftig vast te zetten
zou ik die best in staal maken of kan dat ook in aluminium , is dat sterk genoeg ?

hfjbuis , zijn die op de foto ook in aluminium , lijkt mij van wel ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is maar net hoe strak je de boel wil vasttrekken.. Ik heb voor mijn Mini-Slijpklemmetje kikkertjes gefreesd uit messing, die voldoen prima, maar alle andere kikkers die ik heb zijn van 1.2510...
Alu zou prima kunnen, maar dan moet je ze wel zo dik mogelijk maken, en zo breed mogelijk, dat alles uiteraard afhankelijk van hoe zwaar je het wilt belasten..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Goedkope machineklem

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 15 feb 2024 20:08 hfjbuis , zijn die op de foto ook in aluminium , lijkt mij van wel ?
Nee, deze zijn gemaakt van warm gewalst staal. Dat is zachter dan het bed van de freesmachine dat uit gietijzer gemaakt is. Omdat ik deze machineklem met maar 2 klemmen vast kan zetten, denk ik dat aluminium te zwak is.

Op de CNC router (lichte machine) gebruik ik klemmen gemaakt met de 3D printer om het aluminium bed niet te beschadigen. Ter compensatie, zit de machineklem daar vast met 12 klemmen.

Zeg maar Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Blokkie Messing onder je Kikkers voorkomt ook dat je't bed beschadigd.. Messing is weliswaar zacht, maar hard genoeg om niet in te zakken..
'k had vroeger op mijn werk een reeks Messing blokjes in de lade met Kikkers en ander spanmateriaal, om Stempelplaten (1.1730/C45) niet te beschadigen, Tevens had ik onder bouten die op het bed afsteunden ook altijd een stukkie zacht materiaal liggen..

Wat je ook nog kan doen, een stukje Messing onder je kikkers zetten.., gewoon met een verzonken schroefje of 2.. je kan ze ook gewoon klinken.. dan verzink je de gaatje,net als voor de schroeven, maar dan boor je ze in de kikkers door en door, en in de bovenkant van de kikkers verzink je ook... stukje lasdraad 4 mm, stukkie afzagen, en dan even met de hamer in het verzonken gat kietelen.. zit't meteen vast als een huis..
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Goedkope machineklem

Bericht door Blazer »

Oké , bedankt , ga toch maar voor de zekerheid ze in staal maken :lol:
Plaats reactie