powerswitch kapot?

Moderator: Moderators

Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

powerswitch kapot?

Bericht door Sethas32 »

Hallo,

Dit is mijn eerste keer dat ik een CNC maak, naar mijn idee is alles goed alleen ik loop tegen het volgende probleem aan:
Bij de inschakeling van de powersupplies heb ik een paar keer gehad dat de switch het begeeft. (schakeling 1) Hij blijft dan aan, en uitzetten werkt niet meer. Komt er dan teveel ampere op de knop? Ik heb gewone 4 pin power switches gebruikt die geschikt zijn voor 230v.
Waar kan dit mee te maken hebben?

Alvast bedankt!

scheme:
https://drive.google.com/file/d/1fYfBPM ... sp=sharing
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: powerswitch kapot?

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk loopt er inderdaad te veel stroom voor die schakelaar en bakken de contacten aan elkaar.
Gebruik dus een 'echte' schakelaar die geschikt is voor de inschakelstroom, die ligt vele malen hoger dan de stroom die er daar na loopt.
Ik zou kiezen voor een schakelaar die minimaal 10A en liever zelfs 16A kan schakelen.
Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Sethas32 »

Bedankt voor je reactie. Het zou niet aan de schakelaar moeten liggen, die ik er op heb is voor max 16A. Misschien een slechte kwaliteit oid. Wat ik ook dacht is dat er misschien stroom 'terugslaat' van de adapter, dat de peak spanning te hoog is. Of is dit niet mogelijk?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: powerswitch kapot?

Bericht door benkr »

Sethas32 schreef: 08 dec 2020 19:50 Bedankt voor je reactie. Het zou niet aan de schakelaar moeten liggen, die ik er op heb is voor max 16A. Misschien een slechte kwaliteit oid. Wat ik ook dacht is dat er misschien stroom 'terugslaat' van de adapter, dat de peak spanning te hoog is. Of is dit niet mogelijk?
Kan wel zo zijn, maar als die schakelaar blijft plakken is het een ongeschikt ding, 16A moet gewoon altijd voldoende zijn.
En nee, er slaat geen stroom terug, je hebt mogelijk wel een wat hogere piekstroom bij inschakelen, maar daar zou die schakelaar mee om moeten kunnen gaan, die piekstromen worden heel duidelijk gespecificeerd door de fabrikant en zijn vaak uitgedrukt in kiloAmperes.

Bedenk dat een echt goede schakelaar enkele tientallen Euro's kost, verwacht daarom van zo'n vod van drie stuivers uit China geen wonderen.
Je krijgt maximaal waar je voor betaald, niet meer! Dat kun je wel hopen, en soms lijkt het daar ook wel op, maar op de lange termijn komt de echte kwaliteit toch boven, of eigenlijk juist niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Kjelt »

De inschakelstroom van een schakelende voeding kan erg hoog zijn.
Dit kan een dusdanige vonk geven dat lichte schakelcontacten vastlassen.
Zoals Ben al zegt hebben goede schakelaars en zware relais een dusdanig contactmateriaal en kracht dat dit wel vonkt maar niet vastlast.
Gebruik anders een zwaar relais DIL09 of DIL12 bv die de echte schakelaar vervangt en gebruik de kleinere schakelaar om de 230VAC spoel van het relais te bekrachtigen.
Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Sethas32 »

Zoals benkr zei, een te goedkope switch was denk ik het probleem. Heb me laten informeren bij een elektrawinkel, die begon al te lachen toen ik zei dat ik hem van aliexpress had.(specificaties zeggen dus niks) Nu maar even een switch van een 10tje gekocht. Goede leer voor de eerste keer :') thx voor de reacties!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Kjelt »

Sethas32 schreef: 09 dec 2020 15:27 specificaties zeggen dus niks
Als de desbetreffende fabrikant zich net als hier in EU en USA aan kwaliteitsnormen zou houden en de specificaties zou testen en garanderen wel ;-)
China en dus Ali hebben hele leuke spullen maar er zit ook heel veel gevaarlijke troep tussen.
Als ik het niet vertrouw dan open ik het spul of test het tegen de max en kijk of het blijft werken en met een thermische camera of het niet gevaarlijk warm wordt. Al heel wat meegemaakt, Omron marked SSR die ipv 25A bij 4A al 80 graden C werden , oftewel gevaarlijke namaak. Na het openen van het doosje en wat gesmolten teer te hebben leeg gegoten zaten de 230VAC aansluitingen open en bloot 0,5mm van de laagspannings 0-32V ingang af.
Je maakt wat mee, daarom zou ik leken ook niet aanraden om kritische onderdelen bij Ali te halen tenzij je van anderen al weet dat het goed is, want ze hebben ook goede spullen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: powerswitch kapot?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een plaatje van die switch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 dec 2020 16:20 Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een plaatje van die switch.
Zoiets ? :lol:
22077
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: powerswitch kapot?

Bericht door benkr »

Heel even off topic, ik heb het ook meegemaakt dat een echt hele dure voedingskast van een superduur testsysteem de 380V voeding op een print binnen liet komen en deze vervolgens op ca. 0,2 mm langs de pinnen van een microcontroller liet lopen.
Op een gegeven moment was er ergens een Ctje kapot, ze hadden al van alles verzonnen, maar het hele testsysteem was al afgeschreven. Toen kwamen ze bij ons uit, ik heb me toen een paar dagen in het geheel verdiept, o.a. het schema terug opgetekend en toen gevraagd of als het weer werkte het ook nog veilig moest worden????
Hoezo, dat is door een gerenommeerd Amerikaans bedrijf gemaakt, voldoet aan alle specificaties en normen.
Toen maar een uitgebreid rapport geschreven en dat door onze TU collega laten ondertekenen, toen moet het opeens toch maar wel gemodificeerd worden. Ook dat stelde eigenlijk helemaal niets voor, een paar componenten van plek verwisselen zodat er eerst een spanningsdeler kwam voordat het in de buurt van de microcontroller kwam en en-passant ook nog dat ene Ctje vervangen en het hele testsysteem werkte weer als nieuw.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: powerswitch kapot?

Bericht door audiomanics »

Om de inschakelstroom binnen de perken te houden kan je er ook voor kiezen om een of twee PTC's net voor of achter de schakelaar te plaatsen.. deze kan je, eventueel vertraagd kortsluiten.
Ook grote conventionele voedingen (trafo, gelijkrichter, Elco) kunnen voldoende inschakelstroom trekken om de zekeringen te laten doorsmelten.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: powerswitch kapot?

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 10 dec 2020 13:01 Om de inschakelstroom binnen de perken te houden kan je er ook voor kiezen om een of twee PTC's net voor of achter de schakelaar te plaatsen.. deze kan je, eventueel vertraagd kortsluiten.
Ik zou dan toch een NTC nemen Kees ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: powerswitch kapot?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 10 dec 2020 15:05 Ik zou dan toch een NTC nemen Kees ;-)
Ik zou toch zeker voor een LNK gaan Kelt 😋
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: powerswitch kapot?

Bericht door audiomanics »

Ja, ik twijfelde al.. maar ik pak gewoon die dikke 5 Ohm schijven uit het bakje.. dacht dat dat NTC was, maar twijfelde.. staat wel ergens.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie