3D probe problemen

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

3D probe problemen

Bericht door Jasper »

Hey,

Geen idee wat het juiste topic zou moeten zijn maar goed.

Ik ben zelf een eenvoudige 3D probe aan het maken naar idee van het renishaw patent. Dus 3 asjes die contact verbinden tussen 6 kogeltjes.

Ik heb een SKF 6007 lager gesloopt en daar de 7.95 mm kogeltjes van gebruikt. Als asjes vond ik iemand die van die planken drager pennen gebruikte en die vond ik gelukkig ook nog ergens in de schuur.

Nu dacht ik eventjes wat draadjes aan die kogeltjes te solderen maar dat viel niet mee, toen een vlak kantje eraan geschuurd maar ook daar wilde de soldeer niet aan hechten. Toen een sleufje met een dunne slijpschijf en nu zit het wel vast maar niet echt zoals ik voorheen had verwacht. Kogeltjes worden heel snel heel warm maar hechten niet, ook niet met flux.

Iemand een idee om zoiets te solderen of moet ik beter een stukje PCB bestellen hiervoor? Bij aliexpress is dat zeker goedkoop maar duurt wel lang dan.

Nu de hele boel in elkaar zit en ik een veer van een RC auto schokdemper erin gezet heb werkt hij wel maar er is soms een te hoge weerstand heb ik het idee, de continuïteit meting piept soms ineens niet meer en geeft dan 200~500 ohm aan.

Is dat nog binnen het bereik van de Eding CPU5B of moet ik voor asjes of kogeltjes ook verder zoeken?

Een zwaardere veer lost het iig niet op, die heb ik al geprobeerd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D probe problemen

Bericht door benkr »

Dit is "het" probleem met dit soort probes, als er bijna geen stroom loopt dan gaan de contacten een soort van oxideren en neemt de contactweerstand toe, één keer wat stroom schakelen en het probleem is weer voor een tijdje weg. Alleen de dure probes hebben hier een mode voor gevonden die er voor zorgt dat het blijft werken. Je kunt proberen en blijven proberen maar je zult merken dat het probleem blijft, de ene oplossing wat meer of minder dan de andere maar weg krijg je het niet. DaBit heeft hier best stevig mee ge-experimenteerd, ook met stoompuls injecties maar ook hij krijgt het niet echt betrouwbaar. Nu ken ik DaBit best wel een beetje en weet daarom dat hij de moed nog niet heeft opgegeven, maar als hij het als professioneel elektronica ontwerper niet voor elkaar krijgt dan geloof ik niet dat iemand anders dat wel kan. En ja, als die probe duizenden Euro's mag gaan kosten dan zijn er andere materialen en technieken die dit wel mogelijk maken, maar voor ons als hobbyist moet het vooral ook betaalbaar blijven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 17 dec 2020 18:02 DaBit heeft hier best stevig mee ge-experimenteerd, ook met stoompuls injecties maar ook hij krijgt het niet echt betrouwbaar. Nu ken ik DaBit best wel een beetje en weet daarom dat hij de moed nog niet heeft opgegeven, maar als hij het als professioneel elektronica ontwerper niet voor elkaar krijgt dan geloof ik niet dat iemand anders dat wel kan.
Daar zit een kleine kanttekening bij: hij wilde hem ook nog draadloos en had dus beperkt vermogen tot z'n beschikking.
Maar gewoon even het betreffende topic met 40 hoofdstukkens doorlezen is vast leerzaam.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t= ... ster+dabit
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb in het verleden ook wel wat probes gebouwd, maar in plaats van kogels heb ik bij mijn eerste probe pennetjes gemaakt van beryllium koper, bij versie 2 waren het vergulde relaiscontacten ( ik werkte toen bij een relaisfabrikant ), en voor de laatste variant wil ik Messing contacten gaan gebruiken..

het hoeven geen kogels te zijn...
'k heb met mijn eerste taster programma's afgelopen die best wel een boel tastbewegingen hebben gemaakt.. maar ik heb't nooit meegemaakt dat ie niet triggerde.

Feit is.. als je je tastmacro's een beetje slim schrijft, dan controleer je altijd of je taster geleidt voor je gaat tasten.. dan weet je zeker dat ie stopt als ie op een of andere manier geen contact maakt.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door carlo »

goeiemorgen

is het mogelijk om vergulde piercing balletjes te gebruiken voor zo'n project

mvg
carlo
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Jasper »

Ik zie ze ook voorbij komen met bolkop moeren enz, het idee is natuurlijk dat hij centreert en dan altijd op dezelfde plaats terecht komt.

Ik ga hem morgen eens aan de CPU5B hangen en kijken wat die zegt, mijn multimeter kan er wel iets over zeggen maar dat betekent natuurlijk niet dat eding dat ook doet.

Voordeel is dat hij NC is dus als hij niet terug schakelt stopt de meting, mijn huidige probe is zo'n puck en die is NO dus kan zomaar doorgaan omdat hij contact mist.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Jasper »

carlo schreef: 17 dec 2020 18:54 goeiemorgen

is het mogelijk om vergulde piercing balletjes te gebruiken voor zo'n project

mvg
carlo
Daar heb ik ook aan gedacht inderdaad, dan zou je zelfs twee kunnen nemen met een staafje en 2 balletjes en heb je al een verbinding. De derde moet je wel los hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja..dat denk ik wel..'k meen me te herinneren dat ik ooit ergens in de krochten van het WWW iemand daadwerlijk van die Piercing kogeltjes heb zien gebruiken.

Mijn eigen gedachtengang is, mochten mijn Messing contacten "falen" dan kan ik ze altijd nog laten vergulden, gewoon naar de juwelier brengen "Geef ze even een badje"

Nieuwzilver zou mogelijk ook een goed materiaal zijn om contacten van te maken, 't is alleen, voorzover ik heb kunnen zien niet leverbaar als stafmateriaal, maar.. uit plaat kun je natuurlijk ook mesvormige contacten maken, maar dat stelt weer specifieke eisen aan het ontwerp van de printplaat..
Jasper schreef: 17 dec 2020 19:24 Daar heb ik ook aan gedacht inderdaad, dan zou je zelfs twee kunnen nemen met een staafje en 2 balletjes en heb je al een verbinding. De derde moet je wel los hebben.
Eh?... Wat?..of ik snap er niets van.. of jij niet.. hoe had je dat in je hoofd?.. je hebt 6 kogeltjes (contacten) en 3 Pennen.. elke pen ligt in de ruststand op 2 kogels, daarmee schakel je alles in serie, en zodra je probe wat raakt, dan verbreek je de kring en trigger je daarmee de besturing.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3D probe problemen

Bericht door Caesar »

Mijn sorotec taster doet het eignelijk heel betrouwbaar. Zelfde principe, laatst wel opgeblazen (zelf gedaan per ongeluk), maar ik heb nooit last gehad van oxidatie. Alles ziet er als nieuw uit en altijd <0.01mm nauwkeurig/herhaalbaarheid.

Maar als dit toch een probleem is, zou een AC signaal zin hebben om er doorheen te jagen, geen idee van de frequentie, maar bijvoorbeeld een 1khz signaal? Is dat een goed/slecht idee? Of blijft AC juist nog plakken als het pinnetje loskomt van de kogellagers?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Jasper »

Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2020 19:25
Jasper schreef: 17 dec 2020 19:24 Daar heb ik ook aan gedacht inderdaad, dan zou je zelfs twee kunnen nemen met een staafje en 2 balletjes en heb je al een verbinding. De derde moet je wel los hebben.
Eh?... Wat?..of ik snap er niets van.. of jij niet.. hoe had je dat in je hoofd?.. je hebt 6 kogeltjes (contacten) en 3 Pennen.. elke pen ligt in de ruststand op 2 kogels, daarmee schakel je alles in serie, en zodra je probe wat raakt, dan verbreek je de kring en trigger je daarmee de besturing.
Ach, ik zal vast de gene zijn die het niet snapt maar met een beetje inbeeldingsvermogen zie ik hier wel een piercing in.

https://www.instructables.com/CNC-Manua ... obe/#step4

En hier de piercing

https://piercingmania.nl/massief-titani ... Z4QAvD_BwE
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3D probe problemen

Bericht door xander janssen »

Ik heb ooit eens geantwoord op een vergelijkbaar probleem dat mijn eigenbouw probe daar ook last van heeft. Zit ergens tussen paar ohm en paar kilo-ohm. A afhankelijk van oxidatie, veerdruk, langzaam/snel laten sluiten na aantasten.

Opgelost met een naversterkertje. Werkt nu 100% betrouwbaar omdat dit genoegen neemt met een schakelaar van 0 ohm tot 1 mega-ohm. Veel gebruik of maanden niet maakt niet uit. Kan alleen mijn post met schema niet terug vonden 🤔

Tochnog gevonden
2931

Bovenste werkt alleen goed bij een goede schakelaar bijvoorbeeld een microswitch. Onderste ook met zeer slechte schakelaar. Is eigenlijk schema van een wateralarm. Twee draden op de vloer en als er water bij komt is dat contact al voldoende om de uitgang van 0 naar 5 volt te laten gaan.
Laatst gewijzigd door xander janssen op 17 dec 2020 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 17 dec 2020 21:16 Ik heb ooit eens geantwoord op een vergelijkbaar probleem dat mijn eigenbouw probe daar ook last van heeft. Zit ergens tussen paar ohm en paar kilo-ohm. A afhankelijk van oxidatie, veerdruk, langzaam/snel laten sluiten na aantasten.

Opgelost met een naversterkertje. Werkt nu 100% betrouwbaar omdat dit genoegen neemt met een schakelaar van 0 ohm tot 1 mega-ohm. Veel gebruik of maanden niet maakt niet uit. Kan alleen mijn post met schema niet terug vonden 🤔
Dat klinkt in elk geval als een nette oplossing.. ik neem aan dat je die naversterker gewoon "inline" met de taster installeert?

'k ben geen electronica kenner.. maar veel ingewikkelder dan dit:

Afbeelding

hoeft het toch niet te zijn? :lol: toegegeven.. ik heb Google laten zoeken naar een signaal versterker.. en dit was het eerste schemaatje dat boven kwam drijven
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3D probe problemen

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2020 21:23
'k ben geen electronica kenner.. maar veel ingewikkelder dan dit:

hoeft het toch niet te zijn? :lol: toegegeven.. ik heb Google laten zoeken naar een signaal versterker.. en dit was het eerste schemaatje dat boven kwam drijven
Dat is inderdaad een signaal versterker en kan werken, maar het schema wat ik gebruikt heb heeft een nog veel agressiever schakelkarakter.

De laatste transistortrap kun je ook weg laten als je geen indicatie led nodig hebt.

Dat wil zeggen geeft een stap van 0 naar 5 (en weer terug) bij openen (sluiten) van de schakelaar. Soort van oneindige versterkingsfactor dus.

Schema terug gevonden, staat nu in mijn eerder post
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3D probe problemen

Bericht door Caesar »

xander janssen schreef: 17 dec 2020 21:30
Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2020 21:23
'k ben geen electronica kenner.. maar veel ingewikkelder dan dit:

hoeft het toch niet te zijn? :lol: toegegeven.. ik heb Google laten zoeken naar een signaal versterker.. en dit was het eerste schemaatje dat boven kwam drijven
Dat is inderdaad een signaal versterker en kan werken, maar het schema wat ik gebruikt heb heeft een nog veel agressiever schakelkarakter.

De laatste transistortrap kun je ook weg laten als je geen indicatie led nodig hebt.

Dat wil zeggen geeft een stap van 0 naar 5 (en weer terug) bij openen (sluiten) van de schakelaar. Soort van oneindige versterkingsfactor dus.

Schema terug gevonden, staat nu in mijn eerder post
Het zou me niet verbazen dat daarom die Sorotec taster van mij zo goed werkt. Toen ik een IC opgeblazen had vorige maand heb ik hem open gehad en ik zag naast een IC-tje wat als relais dient, ook nog een aantal andere IC'tjes. Ik heb er niet heel goed naar gekeken omdat ik meteen op het opgeblazen gedeelte gefocust heb, maar volgens mij waren 2 van die IC-tjes transistortjes/mosfetjes packages (schiet me niet af op het jargon, dit is voor mij te lang geleden en ik heb me niet in het schema verdiept, alleen even snel gekeken naar type nummer).

I.i.g. er zat een hele hoop meer op dan alleen een serie schakeling. Ik meen me te herinneren 3 of 4 IC-tjes plus paar diodes en weerstandjes naast het IC-tje wat ik eigenhandig opgeblazen had (hulde aan mede-forummer voor het helpen repareren!)

Ook werkt deze taster met slechts 3 kogellagers die elk in een kleiner gat dan de diameter van de kogellager rusten in het PCB. De randen van dat gat zijn verguld (goud kleurig) en zodra de taster uit zijn rust stand komt zal minimaal 1 van de 3 kogellagers niet meer in het gat rusten en dus het circuit verbreken. M.a.w. contact oppervlak is veel groter (volledige omtrek van het gat).
Plaats reactie