EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net even contact gehad met 247 TailorSteel, Ik had bij mijn bestelling mijn thuisadres opgegeven, en da's nie hendig.. en wel hierom.. de afgelopen dagen ben ik minder thuis, en meer in mijn Werkplaats, gevolg is dan dat een Bestelboy de meuk dan als het even kan bij de Buren dumpt.. en dat zou geen probleem zijn als ze dat op Nummer 45 aanbieden.. maar die is ook vaak niet thuis.. de buren op nummer 41 echter wel.. en ik wil NIET dat mijn post daar terecht komt.. want die buren mag ik niet verder dan ik ze kan schoppen.. en zoals je weet heb ik onlangs nogal in de kreukels gelegen.. dus die hoef ik verder niet uit te leggen..
Dus even een ander adres opgegeven.. bij mijn ouders.. dat is nog dichterbij voor ze ook.. dus dat zit wel goed.. Volgende week moet het spul er zijn.. Dus heb ik nog een week om het Heidi klavier aan te sluiten.

(Ik had deze post op willen luisteren met een mooi plaatje.. maar de Img-Upload doet het even niet.. )

Net even gepast.. als ik de UIO-10 "piggyback" acherop de printplaat van het Heidi-klavier monteer, met de Pokeys ernaast.. dan moet dat allemaal makkelijk passen in de Console die ik ontworpen heb.. Plaatje kunststof..of metaal , met metalen pootjes, da's eigenlijk het mooiste.. want dan is alles geaard..
de Pokeys bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de 37 Pins Connector op het klavier, en de UIO-10 er dan boven, achter het NumPad.. dat moet het dan wel zo'n beetje worden..

Afbeelding

Hmm.. da's ook een idee.. dan hoef ik niet uren met de soldeerpook aan de slag..en hij komt de de schruufkes boven achterop het klavier.. beterrrr..
DIe ga ik maar eens in mijn Winkelmandje mikken.. Zo kan ik, als ik een stukje PinHeader aan de kabeltjes van het rijtje functietoetsen onder het scherm soldeer, die er zo inprikken.. Ik vind helemaal mooi!

Nou moet ik alleen nog uitvlooien hoe die krengen heten.. die plastieken strookjes met metalen Pinnekes erin, die je normaliter gebruikt om prints te verbinden middels een steekverbinding.. Steekmaat 0.1" (2.54 mm) Bij Conrad kon ik ze nog niet vinden.. en ik wil als het even kan niet twee keer verzendkosten betalen..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door André-R »

bedoel je terminal block headers ?
https://nl.farnell.com/amphenol-anytek/ ... dp/3770477

maar dan 2.54 steek

Daar heb ik nog heel wat van liggen..mag je zo hebben
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ze toch gevonden bij Kontgat.nl.. :mrgreen: , maar toch bedankt..

't zijn inderdaad van dat soort dingen ja.. ik heb er ooit een paar gehad.. volgens mij in een "Startkit" van een Arduinootje.. (moet ik ook weer eens wat mee gaan doen.. maar even te veel andere projecten lopen.. een toetsenbord met een schermpje voor mijn 3D muis lijkt me wel fijn.. snelkoppelingen voor de Functies erin knopen en zo... dat is niet al te moeilijk.. heb al eens zoiets gemaakt.. met een LCD scherm.. was zo trots als een aap met 7.... toen ik dat voor elkaar had.. en.. Ohja.. ik had de menukeuze en selectie gedaan met een Encoder met Druktoets, draaien naar een keuze, en dan drukken om te activeren.. )

Met die dingen in huis kan ik gewoon een reeks dropveters eraan solderen, en dan het hele zwikkie zo in de Pokeys prikken.. schruufkes vast.. klaarrr.. Koffie!, da's wel zo fijn voor de bekabeling van de Functietoetsbalk.. Ik heb nog wel ergens een stukkie kabel met voldoende dropveters erin..
't is alleen de vraag.. ga ik die Functietoetsbalk klaar hebben voor de Open dag bij EdingCNC?.. Ik laat ze voorlopig maar even achterwege... Ik moet ook nog even op zoek naar Tact-Switches.. 't plaatje ABS voor de knopjes is binnen.. ik ga ze vooralsnog eerst gewoon vullen met witte lak denk ik.. dat is het makkelijkste.. en mogelijk.. verdik ik de lak met Aerosil.. dan kan ik de symbolen gewoon tot de rand vullen.. (komt er ook geen vuil in)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Code: Selecteer alles

	P20	P21	P22	P23	P24	P25	P26	P27
P1	END	±	3	6	9	ENT	MANUAL	HAND WHEEL
P2	N/U	0	2	5	8	NO ENT	MDI	MOD
P3	Q	.	1	4	7	REF	SINGLE BLOCK	GRAPHIC
P4	TOUCH PROBE	IV	Z	Y	X	DEL	PGR	P
P5	RR	LBC	STP	C	EXT	CE	EDT	I
P6	RL	LBS	N/U	CC	PGM CALL	LEFT	DOWN	
P7	TOOL CALL	CYCLE    CALL	RND	CR 	CL        PGM	GOTO		
P8	TOOL DEF	CYCLE       DEF	CT	L	PGM   NAME	UP	RIGHT	
P9	APPR  DEP	N/U	N/U	CHF	V	N/U		
								
P17	!	#	"	Q	Ctrl	A	SPC	Z
P18	$	%	W	E	S	D	X	C
P19	^	&	R	T	F	G	V	B
								
P28	*	(	Y	U	H	J	N	M
P29	)	_	I	O	K	L	,	.
P30								
P31	+	=	P	<	;	>	?	/
P32	BCK	RET	:	SPC
Vond ik net terug op mijn PC.. de Pinsetting van een TE425 klavier van Heidenhain.. morgen even kijken of dat overeenkomt met de TE400.. zo ja.. dan heb ik een Makkie!, dan kan ik alvast een lading touwtjes gaan maken.. Note to self.. even langs Brattinga in Snits na de Fysio...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit me suf te turen op een Excel map, maar het lijkt er op dat de TE400 en TE425 Klavieren een identieke indeling hebben, of in elk geval heel kleine verschillen..

Gisteren (of eigenlijk vannacht heeeeel vroeg) heb ik dat niet gezien, maar er zaten meer bladen in dat bestand, waarvan 1 met de Pinouts per toets..Die moet ik dus even in een Tabelletje gieten, dus de tabel van de TE425 gekopiëerd, en nu dus vergelijken met de TE400 Pinouts van de toetsen.. als dat klaar is.. heb ik gewoon de Kolommen en rijen van de Toetsenbord Matrix..

Zodra de spullen van Conrad binnen zijn.. kan ik mijn aansluitspullen maken.. en in de Pokeys pluggen.. Dan even programmeren.. en testen of alles werkt.. Volgende week komt de behuizing binnen.. dan even fiks met de lastoorts in de rondte zwieren om de naadjes even dicht te schmotzen, schuurschijfje erover, en dan in de lak blaffen Klavier en Mepscherm monteren als de verf droog is.. en dan is het wel zo'n beetje klaar.. Vooralsnog..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Jay!.. de ploaties doen't wear!. Hulde enzo aan de Forumstormtroopers die dit zo snel hebben opgelost!..

Ik heb aan de hand van het Toetsenbord, en de eerder uitgeknobbelde PinSettings de Matrix uitgepluisd.. Nu geduldig wachten tot het aansluitspul er is., dan kan ik de boel aan elkaar gaan rijgen..
118 Toetsen, maar ik denk er sterk aan om er 20 niet op te nemen in de Pokeys, maar om ze parallel aan te sluiten op de UIO-10

Afbeelding

Het gaat daarbij om de toetsen in het rode kadertje.. 20 stuks.. er zijn 20 UserFunctions.. Daar moeten we wel wat mee kunnen doen..

En.. als dat allemaal lukt.. dan ga ik binnenkort ook eens zitten aan de Macro van de Beagle.. zeker vanwege wat ik onlangs allemaal geleerd heb over het schrijven van Macro's, dan wordt het programmeren aan de Beagle toch zo zoetjes aan meer en meer zoals ik het gewend was op de Bridgeport-van-de-zaak, maar dan beterderder.. natuurlijk :lol: want ik heb het verzonnen.. :roll:

Het zal er in de komende tijd wel op neerkomen dat ik al mijn Macro's weer even onder de loupe zal moeten nemen.. ook omdat ik voor de EMCOturn 120 de Macro moet maken voor een Beitel achter de centerlijn geometrie.. Nah.. dat kan ik durven.. al betekent dat wel dat ik alle G2's en G3's moet omwisselen.. en vooralsnog heb ik de RadiusCompensatie, en de Toolgeometrie er nog niet in zitten...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Jay!.. Pakketje!.. een 37 Pins SubD female, met een aansluitprintje eraan, en een Aantal 0.1" Terminal Headers.. die naadloos passen in de Pokeys, die eerder al op de mat beland was ..Dus.. dat wordt even uitvlooien welke Pins ik voor het Matrix Toetsenbord ga gebruiken in de Pokeys, ik heb er totaal 24 nodig, een 16 x 8 Matrix, met 128 Mogelijke toetsen.. maar een Heidenhain TE 400 heeft maar... "Maar"... 118 Toetsen..
Maar, zoals eerder aangegeven.. ga ik er 98 via de Pokeys laten lopen, en 20 Via de UIO-10.. misschien wel meer.. dat ik alleen de "invoer toetsen", dus het "gewone" toetsenbord via de Pokeys doe, en alle machine Functies via de UIO-10.

Ik vraag me nu af.. Hoeveel mensen zouden interesse hebben in een dergelijk toetsenbord?, Ik heb Kicad, en ik ben al eens aan het Oefenen geweest.. Printplaten laten maken kost ook de wereld niet meer, Doosje Knoppies, die zou ik mee kunnen leveren.. dat je altijd hetzelfde type hebt, en ik dus ook een tekening aan kan leveren voor het "toetsenbordmasker" en de toetsjes zelf, Toegegeven.. dan heb je er even werk aan.. maar dan heb je iets waarvan je kan zeggen "Zelfgemaakt!", een Zipje met DXF's die je op de knoppen moet graveren?.. doe ik er gewoon bij..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jun 2023 13:27 .. dan even fiks met de lastoorts in de rondte zwieren om de naadjes even dicht te schmotzen, schuurschijfje erover, en dan in de lak blaffen Klavier en Mepscherm monteren als de verf droog is.. en dan is het wel zo'n beetje klaar.. Vooralsnog..
Mooi, misschien kan je daarna dan wel een cursus Nederlands volgen, dat Friesland doet je niet goed op dat gebied.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

mei ik jo wat freegje?.. Doge jo wol?..

Ik beheers het Fries nog niet goed genoeg om me daar in het dagelijks leven mee te redden, en ik ben altijd creatief geweest.. met van alles.. ook mijn Taalverbruik valt daaronder..

Wat de Friese taal betreft: "ik siz altyd al fret ik bûter brea en griene tsiis,ik ben en blieuw yn import Fries"

ik leer graag andere talen.. ben me al een poos aan het verdiepen in het Russisch, Afrikaans, en Italiaans, want Duits en Engels spreek ik tenslotte al..
Maar.. daarnaast heb ik ook de nodige programmeertalen geleerd..

Al komt er bij het huidige programmeerwerk weinig taal te pas, 't is allemaal instellingen maken..

Afbeelding

Oftewel.. hedenavond heb ik het Heidenhain Klavier aangesloten op de onlangs op de mat geplofte Pokyes..Het "gewone" toetsenbord heb ik er nu inzitten, de Asletters X en Z krijgen er automagisch een spatie voor.. dat houdt je code leesbaar, en ik heb een in EdingCNC niet bruikbare toets ook als Spatie in het NumPad gezet.. Normaliter wordt die gebruikt om de huidige positie over te nemen in het programma.. maar daar heb ik nog geen gebruiksdoel voor.. dus kan die mooi spatie zijn.. de blanco toets ernaast is "home" dus naar het begin van een regel, End is gewoon End, CE selecteert de hele regel, en haalt em eruit..

En zo zijn er nog wel wat macrootjes te verzinnen..
de 20 toetsen "middenonder" die 2 velden van 10 toetsen elk, daar zitten de 20 UserFunctions onder.. als ik nog tijd heb, dan frees ik er 20 nieuwe toetsen voor, met Icoontjes voor de Cycli die ik gemaakt heb tot nu toe..

Maar zodadelijk ga ik eerst aan het 🍺.. dat heb ik wel verdiend.. denk ik.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteravond bericht gekregen van de koerier...
Vandaag komt het plaatwerk...
Momenteel onderweg.. dus ik weet niet of ik thuis ben.. maar dan vind ik bij thuiskomst wel een doos met onderdelen achter de rododendron
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even bij de les blijven Arie, je had opdracht gegeven om het spul bij je ouders af te geven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jun 2023 10:32 Even bij de les blijven Arie, je had opdracht gegeven om het spul bij je ouders af te geven. :lol:
Jij moet bij de les blijven: die wonen achter de rododendron.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k was vandaag even "uithuizig" Maar de koerier heeft het pakketje van 247 Tailorsteel Keurig achter de Rodondendron geplaatst,
Dus toen ik bij mijn ouders aankwam (ligt toch op de route) Trof ik daar mijn pakketje..
Even wat eten gedownload, en met die spulletjes in de kofferbak huiswaarts gekeerd, en aldaar..

Afbeelding

De boel even bekeken.. de 12 gaatjes voor de Functietoetsen hadden een haartje groter gemogen.. dat ga ik dus in mijn CAD File wel even aanpassen.. maar als ik de Toetsen zelf ga frezen.. dan kukelt dat er ook niet tegenan, dan maak ik de knopjes gewoon 0.25 mm kleinerder..

Afbeelding

Even droogpassen.. Ja.. dat is het wel.. alleen zijn de Flenzen aan de zijkant van het deel waar het klavier op komt wat te breed, daar moet ik morgen met de Flex even overheen.. of doorheen.. even een randje eruit Zagen..ook niet opgelet bij de bestelling.. 't is RVS.. de Keyboard bak dan.. de rest is wel Staal.. en dat heb ik liever.. want aan Staal kan ik nog Solderen.. Even kijken of ik nog wat Dunne plaat heb, waar ik bevestigingsstroken voor het beeldscherm uit kan snijden, en dan kan ik ze ofwel met een paar hechtlasjes, of een soldeerverbinding vastmaken.. Vandeweek even een busje Lak halen.. wat Standoffs maken die ik op de achterkant van het klavier kan schroeven, dan kunnen daar de Pokeys 57 en de UIO-10 op gemonteerd worden..

Ik heb de UserSub Toetsen gewoon op de Pokey's gezet, ik zie geen reden om dat nu anders te doen, scheelt me ook weer solderen..

Dat idee met die Terminal Headers was ook Goud waard.. 'k heb een strook van 17 Pins en een strook van 8 Pins verbonden met de Pokeys aan de ene kant, en de draadjes aan de andere kant gesoldeerd (ik zou ter Isolatie de boel nog af kunnen schermen met Tape, of Smeltlijm.. 't gaat toch nooit meer los aan die kant.. de andere kant, gewoon de draadjes voorzien van een Adereindhulsje, en die in het 37Pins SubD printje geschroefd.. Pokeys software opgestart, 16 Rijen, en 8 Kolommen ingesteld.. ik had 17 pins op die Ene header.. maar dat is omdat er een GND Pin tussen Pin 11 en Pin 12 op de Pokeys zit.. daar zit momenteel geen draad aan, de aarde loopt straks toch via de Console.

de Potmeters voor Feed en Speed override gaan wel via de UIO-10, dus die komt er ook nog bij in.. en onder het scherm moet ik nog even wat Moertjes/Standoffs solderen zodat ik daar een paar Printjes met 4 Functietoetsen aan kan zetten, en dan zo dat de knopjes door de 12 gaatjes onder het scherm steken.. net echt..

En dan heb ik dus weer een Heidenhain paneel aan een Bestaande machine, met bediening voor EdingCNC.. de Program Edit knop schakelt ook keurig naar E++, de CE toets werkt om een Blok te verwijderen.. ik overweeg nog om die functie uit te breiden door na het selecteren ook de regel te kopiëren naar het klembord, zodat je em elders eventueel kan terugplaatsen..

De volgende stap gaat hoogstwaarschijnlijk worden dat ik zelf een Toetsenbord Print laat maken waar ik een UIO-10 en een Pokeys kaart met Terminalheaders in kan steken, zodat het voor iedereen mogelijk, en zelfs makkelijk wordt om een eigen toetsenbord volgens een vergelijkbare indeling te maken.. ik moet daarvoor nog even in de Software duiken.. wat kan er via de Pokeys, en wat moet er via de UIO-10..
maar nu eerst weer eens verder met de DraaiMacro want die moet in elk geval bij de Open Dag van EdingCNC klaar zijn..

Naast de "KLARTEKST" Cyclusdefinities volgens:
;CYCLE CHAMFER TURNING
#1001=30 (X1)
#1003=-7 (Z1)
#1011=30 (X2)
#1013=-10 (Z2)
#4001=500 (FEED)
#4002=1 (DOC)
#3999=4 (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE



Komt er ook een M83 of M84 regel ter beschikking, waarmee je dus de hele Cyclusdefinitie op één regel kwijt kan:

M83 X20 Z-7 U30 W-10 F500 D1


Ik heb dat zo gemaakt dat je alleen die Parameters opgeeft die je nodig hebt.. gewoon langsdraaien wordt dan

M83 X20 Z-7 F500 D1


en voor alleen Nadraaien haal je D1 weg,
Zet je er een R van Radius in, dan maakt ie er een Afronding in, en met een C maakt ie een Chamfer, C2 wordt dan een schuin kantje van 2x 45°.. Makkelijker kan ik het niet verzinnen.. maar dit maakt dan wel dat je beide mogelijkheden hebt.. of.. je werkt in "Klunsmodus" met de Dialogen van /ín EdingCNC, of je werkt in "Expertmodus" en je geeft op wat je weet.. de rest bepaalt de Macro wel voor je.. de Mogelijke Combinaties verwijzen dan naar de bijbehorende Sub met de bewerking volgens de opgegeven parameters.. staat er niets op je scherm, dan heb je ergens een parameter vergeten.. Ik moet nog even wat Code kloppen om daar een passende Waarschuwingsmelding bij te verzinnen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo..., na enig slijpwerk, en wat gatengeboor kan het klavoer op de onderkast geschroefd worden.. Horde nummer zoveel genomen..

24882

Ook even Provisorisch wat toetsen aangepast..Volgende week maar eens kijken of ik wat definitievere exemplaren kan frezen..

24883

Tja.. en als je je dan realiseert dat het Windhoos logo en het EdingCNC logo niet heel veel verschillen.. dan kan ik me niet inhouden.. :lol: , Nu nog even zien of, en zo ja hoe ik dat in Windhoos aan kan passen.. 😏

Even de Toetsen langslopen: Bovenste rij is wel duidelijk.. Ctrl, Windows, en Alt, Daaronder.. Door tabbladen lopen.. en dan de Tabbladen onder de DRO, waar je Speeds/Feeds, G/M Codes en Tijd staan.., dan een Shift, want de Shift op het klavier is een CapsLock geworden, omdat ik altijd in KAPITALEN programmeer.. , PGMNAME tenslotte, dat is FileManager, op de Beagle staat er PGMMGT op.. dat vind ik beter passen.. dus deze toets zal er ook aan moeten gaan geloven uiteindelijk.

24885

de Jog Toetsen dan.. de GOTO van Heidi heeft plaats moeten maken voor een IJLGANG knopje.. (feitelijk CTRL, maar niet verder vertellen :P ) Waarmee je dus wat rapper kunt positioneren.

24886

En de 20 "overbodige toetsen" die ik wil gaan gebruiken voor de 20 UserSubs, of.. zal ik alleen de bovenste 10 gebruiken?.., Immers, omdat ik de bewerkings richting immers in de dialoog programmeer, dus heb ik 2 Cycli onder 1 knop, de richting is gekoppeld aan de Cyclus index tenslotte.. en hoeveel Cycli heb je nodig?.. Ik heb vlakken/langsdraaien, Chamfer (vlak en langs) en Fillet vlak en langs), dat zijn 3 knoppen.. dan heb je nog steken (4), Schroefdraad (5), boren (6), en werkstukaanslag (7), zeg dat ik er dan nog een speciale cyclus bij verzin, zoals Blinde kamer (Waarbij Ik vlakdraai, maar dan aan de buitenkant het werk frontaal inloop, en tot over het midden ga met mijn beitel, om een kamer met een vlakke bodem te krijgen (horlogedeksels zonder glaasjes, dat is dan nummer 8... en dan heb ik er nog 2 over.. Calibratie?.. kan..

Dan kan ik de onderste 10 een Functie geven, zoals.. ToolCall (M6 T...), ToolDef hebben we niet nodig.. we hebben een Wisselaar tenslotte, RL en RR.. die zouden mogelijk in de toekomst een functie kunnen krijgen.. G41/G42, CycleCall wordt dan M99, LBL Set, wordt SUB...,[enter]ENDSUB Pijl omhoog.. dan geef je de naam van de Sub in.. en kun je verder knopselen.. dat heb ik op de Beagle nu ook..LBLCALL wordt dan GOSUB...
en voor de andere toetsen verzin ik nog wel wat..

de UserSubs 11 TM 20 Roep je dan op met Ctrl +toets
Plaats reactie