Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

benkr schreef: 11 apr 2022 20:02
Afgelopen weekeinde kreeg ik van Kawarider een WhatsAppje met de boodschap dat de aardlek schakelaar er steeds uitpiept.
Grrr, maar eigenlijk wel te verwachten, ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat Kawarider in zijn werkplaats aardlek schakelaar zou hebben, in mijn schuur alleen op die plaatsen waar ik zelf de installatie heb uitgebreid, daarom werkte het bij mij gewoon goed en bij hem dus niet.

Nu kan ik gaan experimenteren met de geplaatste ontstoor condensatoren maar mijn theewater zegt me dat als ik die condensatoren kleiner maak, dat ik de storing weer daarvoor terug krijg.
Nu heb ik niet echt naar een lage capaciteit condensatoren gezocht, maar meer naar iets wat ik had liggen, ik geloof 2 x 470nF en dat werkte, dus die zitten er nu in.
Ik heb even zitten rekenen welke capaciteit een aardstroom van 10 mA produceert, dat is als ik goed gerekend heb ca. 130nF.

Het zit als volgt aangesloten (linkse schemaatje):

Masso wisselaar.JPG

Omdat de machine nu niet meer bij mij staat wil ik wel redelijk zeker weten dat de oplossing die ik mee naar Kawarider neem gaat werken, daarom heb ik nagedacht over een oplossing met 2 SSR's, ik verwacht daar helemaal geen ontstoring nodig te hebben, bovendien is het schema daarmee kinderlijk eenvoudig, dus waarom niet?

Graag jullie mening hier over.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Afgelopen weekeinde kreeg ik van Kawarider een WhatsAppje met de boodschap dat de aardlek schakelaar er steeds uitpiept.
Grrr, maar eigenlijk wel te verwachten, ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat Kawarider in zijn werkplaats aardlek schakelaar zou hebben, in mijn schuur alleen op die plaatsen waar ik zelf de installatie heb uitgebreid, daarom werkte het bij mij gewoon goed en bij hem dus niet.

Nu kan ik gaan experimenteren met de geplaatste ontstoor condensatoren maar mijn theewater zegt me dat als ik die condensatoren kleiner maak, dat ik de storing weer daarvoor terug krijg.
Nu heb ik niet echt naar een lage capaciteit condensatoren gezocht, maar meer naar iets wat ik had liggen, ik geloof 2 x 470nF en dat werkte, dus die zitten er nu in.
Ik heb even zitten rekenen welke capaciteit een aardstroom van 10 mA produceert, dat is als ik goed gerekend heb ca. 130nF.

Het zit als volgt aangesloten (linkse schemaatje):
Masso wisselaar.JPG
Omdat de machine nu niet meer bij mij staat wil ik wel redelijk zeker weten dat de oplossing die ik mee naar Kawarider neem gaat werken, daarom heb ik nagedacht over een oplossing met 2 SSR's, ik verwacht daar helemaal geen ontstoring nodig te hebben, bovendien is het schema daarmee kinderlijk eenvoudig, dus waarom niet?

Graag jullie mening hier over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Jammer Ben, dat het met die storing te maken had.

Bankje staat inmiddels op zijn plek en heeft al wat bewogen.

Gaat helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel uitsluiten dat die cw ccw niet tegelijk kunnen komen, wat volgens mij bij die relais constructie niet fout kan gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 apr 2022 22:04 Wel uitsluiten dat die cw ccw niet tegelijk kunnen komen, wat volgens mij bij die relais constructie niet fout kan gaan.
Volgens mij laat de Masso controller dat niet gebeuren. (hoop ik)
Om het zeker te stellen moet er toch weer een relais bij en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 11 apr 2022 22:49
hugo stoutjesdijk schreef: 11 apr 2022 22:04 Wel uitsluiten dat die cw ccw niet tegelijk kunnen komen, wat volgens mij bij die relais constructie niet fout kan gaan.
Volgens mij laat de Masso controller dat niet gebeuren. (hoop ik)
Om het zeker te stellen moet er toch weer een relais bij en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren.
Daar had ik naar gekeken. Die situatie zou heel kort kunnen bestaan. Dan komt er op 2 punten van motor schakeling spanning te staan maar dat geeft geen kortsluiting, hooguit een paar ms een te hoge stroom door de spoelen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Ik neem aan dat die 3uF condensator fungeert om een fase verschil te creëren tussen de 2 windingen?

Kun je niet een standaard schemaatje gebruiken zoals je een enkel fase inductie motor met condensator voor 2 windingen de richting om te draaien? In principe is dat precies hetzelfde als wat je nu hebt (L tussen de 2 spoelen en m.b.v. de 2 SSR's maak je een 2 positie SSR). M.a.w. het principe blijft hetzelfde, alleen kun je met 1 relais werken.

Ik ben kwijt wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar ik meen dit nog niet tegengekomen te zijn. Ik gebruik dit op dit moment voor de CNC machine die ik aan het ombouwen ben voor de ATC (230V, 700w).

Afbeelding


je zit dan nog steeds vast aan een relais, maar misschien kom je dan weg te werken zonder de ontstoor-condensators. Zou het proberen waard kunnen zijn als je het nog niet geprobeerd hebt.

Als je wilt kan ik wel een arduinootje snel programmeren die op basis van 1 input (0-1) 2 uitgangen kan aansturen (je CW en CCW), zodanig dat ze nooit tegelijk actief kunnen zijn.

laatste (meest ingrijpende) zou kunnen zijn om bij Kawarider een 300mA aardlek aan te leggen met vaste aansluiting voor de machine. Dus geen stekker, maar als vaste installatie. Dan kom je namelijk weg met 300mA aardlek. Echter betekend dit wel dat je dus buiten de meterkast en bestaande aardlek moet gaan werken. Beetje ingrijpend, maar het zou een oplossing kunnen zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 11 apr 2022 23:28 Ik neem aan dat die 3uF condensator fungeert om een fase verschil te creëren tussen de 2 windingen?

Kun je niet een standaard schemaatje gebruiken zoals je een enkel fase inductie motor met condensator voor 2 windingen de richting om te draaien? In principe is dat precies hetzelfde als wat je nu hebt (L tussen de 2 spoelen en m.b.v. de 2 SSR's maak je een 2 positie SSR). M.a.w. het principe blijft hetzelfde, alleen kun je met 1 relais werken.
Dat is precies wat er nu in zit, het eerste schemaatje, het tweede schemaatje is eigenlijk hetzelfde, maar dan met SSR's.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Ja dat dacht ik al, alleen op deze manier kom je met 1 simpel relais weg. Vandaar mijn vraag. Mocht ik even snel een arduinootje voor je in elkaar moeten zetten om te voorkomen dat CW en CCW tegelijk naar je SSR setup gestuurd kan worden dan hoor ik het wel!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kjelt »

Als ik mijn Megger microAmpere stroomtang mee moet nemen mag je het zeggen.
Daarmee kun je zonder draden te verbreken de lekstroom meten.
Wellicht lekt er al het een en ander daar en is dit de druppel ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Nee, 2 x 470nF zijn waarschijnlijk de ontstoor condensatoren. 1 x condensator van 470nF geeft zo ongeveer een lekstroom van 33mA, de tweede condensator zal ook lekstroom geven, geen idee hoeveel precies want daar speelt de Xl van de motor spoel in mee, maar nog steeds veel, dus daar hoeven we niet voor te gaan meten, als die aardlek er niet uit knalt dan is die kapot.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Overigens hoe wil je die lekstroom meten, de aardlek knalt er uit dus er valt niets te meten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 12 apr 2022 21:56 Overigens hoe wil je die lekstroom meten, de aardlek knalt er uit dus er valt niets te meten.
Ik denk daar iets anders over. Eerst meten wat er nu al lekt misschien zitten de groepen al tegen de limiet met de huidige apparaten. Ook kan ik met een Flluke tester de huidige AS testen, misschien is deze oud en slaat te snel af bij een te lage lekstroom.
Je wilt weten hoeveel mA je apparaat extra lekt en of dat constant is of alleen bij inschakelen. Dat kun je met de max meting doen.
Ik heb bv bij mijn broer zijn meterkast een extra aardlek geplaatst en een probleem opgelost. Alle geaarde apparaten lekken wel wat. Hier had een aardlekschakelaar vier groepen beveiligd en zonder dat er iets aan de hand was lekten deze bij elkaar al 18mA.
Een apparaat lekte heel kort bij inschakelen 20mA daarna maar 3mA. Extra AS geplaatst voor die groep en probleem was opgelost. In moderne installaties heeft iedere groep zijn eigen aardlek soms gecombineerd in 1 automaat, duur maar het heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Een paar keer jutteren dan blijft aardlek erin. Waarschijnlijk zijn condensatoren dan geladen.

Kjelt, kan nooit kwaad.

Arduino is ook wel wat. Moet ik wel kunnen reproduceren.

Wordt wel een dagje als alles lukt.

Is er nog iemand bij die ervaring heeft met Masso?
Plaats reactie