Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Wellicht dat andere hier ook al een keer tegenaan zijn gelopen maar ik zou graag wat meer gegevens willen inlezen en evt. bewaking opzetten mbt de CNC frees. Mooiste zou zijn om dit gelijk via Eding te kunnen doen maar die optie is er helaas niet.
Ik ken de industriële 4-20mA process displays maar die zijn toch wat prijzig voor de hobby.

Voorbeeld

4-20mA sensoren voor druk meting (compressor lucht en vacuum) Programma kunnen stoppen wanneer vacuum weg valt, niet meer voldoet
Temperatuur (Spindel, koelwater etc)
Spindle load (4-20mA uitgang van VFD)
Vibratiesensor lijkt mij ook wel wat, kijken of dit helpt met vinden van betere freesparameters.

Van wat ik heb kunnen vinden lijkt dit tot nu toe de beste optie:

https://www.mccdaq.de/USB/Messtechnik/M ... -200-Serie

Voor zo'n €150-200 kan je dan zo'n 8 kanalen inlezen. Nadeel is dat dit altijd op de PC moet draaien. Liefst zou ik iets los hebben. Dacht zelf aan iets van een Raspberry Pi met 7 inch touchscreen bijvoorbeeld, maar dan zit je weer met een stukje software, firmware.

Iemand die hier toevallig al een keer is tegenaan gelopen en hier een beter oplossing voor heeft gevonden?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

De nieuwe Eding kaarten ondersteunen modbus maar die kun je niet terwijl een beweging bezig is uitlezen, oftewel je kunt het wel in je G code integreren tussen enkele stappen door bv je toolchange e.d. te doen maar is ongeschikt om bv programma te pauzeren als opeens vacuum wegvalt. Dat zou je dan aan de e-stop dienen te hangen waarna je opnieuw moet homen.
Verder zou ik het zelf zoeken bij een arduino of soortgelijk 8 bitter microcontroller printje van een paar euro om een sensor uit te lezen en een eigen rs485 / modbus bus protocol programmeren om zelf dingen later te kunnen uitbreiden maar dat moet je leuk vinden en kunnen, dus niet niet voor iedereen weggelegd.

Kant en klaar ? PLC ofzo.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door hfjbuis »

In de basis zijn dit allemaal spanningsmetingen met een sensor. Een multimeter met een temperatuursensor (thermocouple type k, bereik 700° en hoger) kost niet meer dan €30..45 en is voldoende nauwkeurig voor dit soort metingen. Zet er 3 op een rij en je kunt al 3 gegevens continu aflezen. Voor druk heb je een druksensor nodig en die zijn er vast wel in het hobby segment.

Wil je meer sensoren op één display weergeven, dan kun je altijd nog een arduino met daaraan een wat groter tft display koppelen. Zo'n display kost ook maar een paar euro. Voorbeeld programma's genoeg te vinden op het internet en in de arduino IDE. De temperatuursensor zal dan een elektronica component worden van een paar euro met een bereik tot zo'n 125°. Ik heb daar vroeger veel mee gespeeld!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 10 nov 2021 23:32 Dat zou je dan aan de e-stop dienen te hangen waarna je opnieuw moet homen.
Er is ook nog een External-Error input, kan die misschien de machine stoppen zonder alles kwijt te zijn? Als dat geen optie is zou ik zelf denk ik de "Pause" input gebruiken die ook voor een wired pendant gebruikt wordt. Die pauzeert de G-code netjes en als het probleem opgelost is kun je gewoon weer verder gaan waar je gebleven was.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dan komt toch LinuxCNC weer boven borrelen. :mrgreen:
Zonder te weten hoe dat zou moeten ben ik er van overtuigt dat je dat allemaal gewoon kunt integreren.

Het meeste wat je wilt meten kan in mijn beleving gewoon met een contact ipv een analoge waarde. (maar dat is een keus)
De keus is alleen, is het een noodstop, programma stop, of feedhold met draaiende spil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 11 nov 2021 07:12 Er is ook nog een External-Error input, kan die misschien de machine stoppen zonder alles kwijt te zijn?
Zolang de motoren bekrachtigd blijven.
Maar het hangt er helemaal vanaf wat de gebruiker wil.
zou ik zelf denk ik de "Pause" input gebruiken
Voor kleine niet desastreuze storingen zonder grote consequenties misschien wel.
De kans is groot dat de gebruiker gewoon weer op start drukt.
Bij verlies vacuum wil je niet verder tot dit is opgelos, dus wil je denk ik een meer permanente vaste stop tijdens foutconditie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

Voor TS er zijn ook intelligente druk en vacuum sensoren met controller en led display.
Daar kun je bv een veilige waarde of range programmeren waarbuiten een uitgang geactiveerd wordt. Dan wil je alleen tijdens het opbouwen van het vacuum dit overbruggen met bv een tijdrelais met inschakelvertraging. Maar dan kom je al gauw uit op complexere grotere en veelal duurdere oplossingen.

Voorbeeldje:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002117022519.html
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Bjornski1976 »

Hoe meer sensoren etc.. van invloed kan zijn op het proces de groter het risico op "onnodige" storingen.

Monitor je alles los tijdens het process heb je inzicht in het gebeuren. Geef er toleranties aan qua te verwachten setpoint en een window waarbinnen alles acceptable blijft.

Op het moment dat je vacuüm wegvalt het je mijn inziens dit al iets eerder in de gate voordat er wordt afgeschakeld en dan is leed al geschied en ben je alsnog te laat.

Denk er ook aan dat bij analoge waarden een sample frequentie best veel data kan genereren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 11 nov 2021 15:14 Denk er ook aan dat bij analoge waarden een sample frequentie best veel data kan genereren.
Voor druk en temperatuur valt dat heel erg mee.
Bewegende delen en real time plaats bepaling, ander verhaal.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Markus »

Voor zo'n €150-200 kan je dan zo'n 8 kanalen inlezen. Nadeel is dat dit altijd op de PC moet draaien. Liefst zou ik iets los hebben. Dacht zelf aan iets van een Raspberry Pi met 7 inch touchscreen bijvoorbeeld, maar dan zit je weer met een stukje software, firmware.

Iemand die hier toevallig al een keer is tegenaan gelopen en hier een beter oplossing voor heeft gevonden?

Kun je wat duidelijker zijn wat je precies wilt, je wilt het zien ? of wil je een alarm dat afgaat of wil je dat de boel uitgezet wordt ?

Als het allemaal niet veel werk is en ik heb wat tijd over, nou ja wellicht bouw ik effe iets (maar veel slagen om de arm hiero)

Kwa hardware kan dit veel goedkoper dan 200 Euro, ik gebruik graag ESP32 bordjes, kost heel weinig

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 10 nov 2021 23:32 De nieuwe Eding kaarten ondersteunen modbus maar die kun je niet terwijl een beweging bezig is uitlezen, oftewel je kunt het wel in je G code integreren tussen enkele stappen door bv je toolchange e.d. te doen maar is ongeschikt om bv programma te pauzeren als opeens vacuum wegvalt. Dat zou je dan aan de e-stop dienen te hangen waarna je opnieuw moet homen.
Verder zou ik het zelf zoeken bij een arduino of soortgelijk 8 bitter microcontroller printje van een paar euro om een sensor uit te lezen en een eigen rs485 / modbus bus protocol programmeren om zelf dingen later te kunnen uitbreiden maar dat moet je leuk vinden en kunnen, dus niet niet voor iedereen weggelegd.

Kant en klaar ? PLC ofzo.
Ja dat is toch wel een groot nadeel van Eding, de mogelijkheden zijn beperkt en worden ook niet echt uitgebreid.

PLC gaat compleet, SIemens S7, al snel richting de €1000, dat wordt mij iets te voor (nu nog) grotendeels hobby.
Recent voor de 3D-printer een Arduino setje gekocht, compleet met handleiding en software, om de behuizing te kunnen sturen op temperatuur en luchtvochtigheid.
Naar zoiets ben ik eigenlijk op zoek maar dan dus voor het uitlezen van een range van sensoren en ook nog een programmeerbaar contact om bijvoorbeeld aan de ext-error input van Eding te hangen. Een drukschakelaar heb ik er nu al aanhangen om te voorkomen dat de machine door blijft gaan als de sperlucht van de spindel dus wegvalt.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 11 nov 2021 07:12
Kjelt schreef: 10 nov 2021 23:32 Dat zou je dan aan de e-stop dienen te hangen waarna je opnieuw moet homen.
Er is ook nog een External-Error input, kan die misschien de machine stoppen zonder alles kwijt te zijn? Als dat geen optie is zou ik zelf denk ik de "Pause" input gebruiken die ook voor een wired pendant gebruikt wordt. Die pauzeert de G-code netjes en als het probleem opgelost is kun je gewoon weer verder gaan waar je gebleven was.
Bij external error geef je een reset en kan je gewoon weer verder. Evt. de GoTo Line functie gebruiken om het juiste deel van het programma weer op te pakken.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 nov 2021 07:27 Ja, dan komt toch LinuxCNC weer boven borrelen. :mrgreen:
Zonder te weten hoe dat zou moeten ben ik er van overtuigt dat je dat allemaal gewoon kunt integreren.

Het meeste wat je wilt meten kan in mijn beleving gewoon met een contact ipv een analoge waarde. (maar dat is een keus)
De keus is alleen, is het een noodstop, programma stop, of feedhold met draaiende spil.
Ja LinuxCNC begint steeds aantrekkelijker te worden, hoe langer ik Eding gebruik des te meer ik mij stoor aan de vrij basale functies die gewoon ontbreken. Op suggesties om dit te implementeren krijg je helaas ook geen reactie.
Aan de andere kant is het wel super stabiel en werkt het momenteel feilloos met de Sorotec ATC macro en de support vanuit Sorotec.

Dat valt bij Linux helaas weg.

Op het moment heb ik al een contact op de Ext error voor de luchtdruk en bijvoorbeeld ook een foutmelding vanuit de VFD. Maar ik zou dus graag een alles in 1 oplossing willen waarbij ik het zowel kan aflezen, liefst nog trenden en er een alarm, schakel waarde aanhangen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 11 nov 2021 08:21 Voor TS er zijn ook intelligente druk en vacuum sensoren met controller en led display.
Daar kun je bv een veilige waarde of range programmeren waarbuiten een uitgang geactiveerd wordt. Dan wil je alleen tijdens het opbouwen van het vacuum dit overbruggen met bv een tijdrelais met inschakelvertraging. Maar dan kom je al gauw uit op complexere grotere en veelal duurdere oplossingen.

Voorbeeldje:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002117022519.html
Dat zijn wel mooie units, die had ik nog niet gevonden, thanks!
Plaats reactie