Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 15 sep 2023 17:32
benkr schreef: 15 sep 2023 10:01 Die USB naar Ethernet dongle is het probleem niet en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Nou, ik ben niet bang voor een robbertje knokken met software. Maar die Pokeys57CNC loop ik met een hele grote boog om heen, en USB naar Ethernet is leuk voor in je laptoptas maar niet op een CNC-sturing.
Waarom niet, het werkt gewoon, alleen klaagt Pokeys dat het IP adres niet goed is, maar dat is met een echte ethernet poort, direct vanaf de PC net zo.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 15 sep 2023 18:05 alleen klaagt Pokeys dat het IP adres niet goed is, maar dat is met een echte ethernet poort, direct vanaf de PC net zo.
Dan zou ik denken dat je de Pokeys moet vertellen wat het juiste IP adres is....

Het is een directe verbinding zonder DHCP server neem ik aan? Dan is het altijd even puzzelen waar je dat in moet stellen in Windows. Het is voor mij te lang, en teveel Windows versies geleden om daar zonder meer een advies te kunnen geven. Vroeger deed je dat op de PC bij "settings" in de netwerk adapter, aan de Pokey's kant weet ik het niet. De subnetmask moet in ieder geval aan beide kanten hetzelfde zijn en je moet aangeven dat er geen DHCP server is en de IP adressen zelf aan beide kanten instellen, meestal maar 1 getalletje uit elkaar...

Met een beetje geluk zijn hier op het forum wel mensen die hier goed in thuis zijn en je beter kunnen helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Gaat helemaal goed komen, hainjedaf, Marout voor de insiders, gaat er de komende Brabantdag naar kijken.

Verder heb ik vandaag de Huang VFD via een speciale RS485 plug-in aan de praat gemaakt, werkt als een trein. Maar ook dat was niet de 1e keer, had ik op mijn vorige machine ook al zo.

Ik heb nog wel nog steeds een probleem met mijn MQL systeempje, het werkt op zich als de beste, maar mijn slangetjes vanaf de MQL stuurunit naar de machine zelf zijn een beetje aan de hele lange kant, totaal een meter of 7 schat ik in, en dat samen met het feit dat die slangetjes dun en super flexibel zijn maken dat die heel makkelijk klem in de kabelkettingen komen, en dat de diameter eigenlijk te klein is in verhouding tot de afstand, dat geeft best veel weerstand. Door die weerstand loopt de druk te hoog op en ontstaan er lekkages.
Ik moet dus op zoek naar andere, iets dikkere en stijvere slang die ook nog eens tegen bio-ethanol kan, maar dat gaat goed komen denk ik.
Ook blijkt de behuizing van de MQL stuurunit eigenlijk net ietsje te krap te zijn, het past allemaal net wel / net niet waardoor er dingen klem komen zitten, zo heb ik al diverse keren de motordrivertjes uit hun voetjes gedrukt bij het sluiten van het deksel, ook heb ik de vloeistof slangetjes al een paar keer klem gezet.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 15 sep 2023 16:43
benkr schreef: 15 sep 2023 10:01 …… en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Wij ook
Andre #doeslief :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 15 sep 2023 22:47 Ik heb nog wel nog steeds een probleem met mijn MQL systeempje, het werkt op zich als de beste, maar mijn slangetjes vanaf de MQL stuurunit naar de machine zelf zijn een beetje aan de hele lange kant, totaal een meter of 7 schat ik in, en dat samen met het feit dat die slangetjes dun en super flexibel zijn maken dat die heel makkelijk klem in de kabelkettingen komen, en dat de diameter eigenlijk te klein is in verhouding tot de afstand, dat geeft best veel weerstand. Door die weerstand loopt de druk te hoog op en ontstaan er lekkages.
Ik moet dus op zoek naar andere, iets dikkere en stijvere slang die ook nog eens tegen bio-ethanol kan, maar dat gaat goed komen denk ik.
Je kunt ook kiezen voor korte slangen en een langere kabel naar de stappenmotor:

MQL op de Z-plaat-a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Portje »

Ik weet niet of je dit bedoeld?
W11
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 16 sep 2023 09:19
benkr schreef: 15 sep 2023 22:47 Ik heb nog wel nog steeds een probleem met mijn MQL systeempje, het werkt op zich als de beste, maar mijn slangetjes vanaf de MQL stuurunit naar de machine zelf zijn een beetje aan de hele lange kant, totaal een meter of 7 schat ik in, en dat samen met het feit dat die slangetjes dun en super flexibel zijn maken dat die heel makkelijk klem in de kabelkettingen komen, en dat de diameter eigenlijk te klein is in verhouding tot de afstand, dat geeft best veel weerstand. Door die weerstand loopt de druk te hoog op en ontstaan er lekkages.
Ik moet dus op zoek naar andere, iets dikkere en stijvere slang die ook nog eens tegen bio-ethanol kan, maar dat gaat goed komen denk ik.
Je kunt ook kiezen voor korte slangen en een langere kabel naar de stappenmotor:


MQL op de Z-plaat-a.jpg
Daar heb ik wel aan zitten denken, scheelt inderdaad een hoop ellende, misschien ga ik dat wel doen, moet ik wel 1 of 2 nieuwe platen maken voor de Z-as behuizing. Alleen, dan moet ook die fles met vloeistof (Bio-Ethanol) aan/op de Z-as, en daar zit ook al een fles voor de spindelmotor koelvloeistof, maar 2 boven elkaar moet eigenlijk geen probleem zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

benkr schreef: 15 sep 2023 18:05
DaBit schreef: 15 sep 2023 17:32
benkr schreef: 15 sep 2023 10:01 Die USB naar Ethernet dongle is het probleem niet en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Nou, ik ben niet bang voor een robbertje knokken met software. Maar die Pokeys57CNC loop ik met een hele grote boog om heen, en USB naar Ethernet is leuk voor in je laptoptas maar niet op een CNC-sturing.
Waarom niet, het werkt gewoon, alleen klaagt Pokeys dat het IP adres niet goed is, maar dat is met een echte ethernet poort, direct vanaf de PC net zo.
De Pokeys manual doorlezend kom ik het volgende tegen:
8.3. Using Ethernet - PoKeys57CNC connected to a network with DHCP server Network firewalls must allow all traffic on TCP/UDP port 20055 between PoKeys57CNC device and PoKeys-related software running on a computer.
Het lijkt er dus op dat wanneer ik poort 20055 open zet dat het moet werken.
Nu dus nog even uitvogelen hoe ik die poort open zet, ik kan in de Firewall van Windows inderdaad uitzonderingen toevoegen, maar het hoe begrijp ik nog niet helemaal. Ik denk dat ik Mach3 bij die uitzonderingen op moet gaan geven, inclusief dat poortnummer.
Ook denk ik / hoop ik, dat ik dan die USB dongle weg kan laten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Step 3: Configure your computer's network card
with a static IP address in the 192.168.x.x range
Misschien ook even het IP adres van je PC checken.

Welke configuratie ben je aan het maken? Met of zonder DHCP server?
Je moet wel iets meer info geven, niet alleen maar mopperen. ;-)

https://www.poscope.com/wp-content/uplo ... (2022).pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 sep 2023 08:01
Step 3: Configure your computer's network card
with a static IP address in the 192.168.x.x range
Misschien ook even het IP adres van je PC checken.

Welke configuratie ben je aan het maken? Met of zonder DHCP server?
Je moet wel iets meer info geven, niet alleen maar mopperen. ;-)

https://www.poscope.com/wp-content/uplo ... (2022).pdf
Hugo, lezen is ook belangrijk (niet dat ik dat beter doe hoor):
8.3. Using Ethernet - PoKeys57CNC connected to a network with DHCP server Network firewalls must allow all traffic on TCP/UDP port 20055 between PoKeys57CNC device and PoKeys-related software running on a computer.
Met DHCP lijkt me het makkelijkst, dan blijft o.a. de koppeling naar Internet gewoon werken, anders moet ik dan telkens met die IP adressen worstelen. Om die reden had ik al die extra USB Dongle gebruikt, maar dat hoeft waarschijnlijk helemaal niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 17 sep 2023 10:00 Hugo, lezen is ook belangrijk (niet dat ik dat beter doe hoor):
Je hebt helemaal gelijk, maar jouw kennende verander je nog wel eens de spelregels tijdens de wedstrijd, en heb je net even iets anders verzonnen.
Dus precies vertellen wat je nu hoe waaraan geknoopt hebt zou kunnen helpen wanneer iemand zin heeft om er over na te denken.

Jij bent zelf ook redelijk vlug altijd om te roepen dat er te weinig info is.

Maar ach, het zal vast wel opgelost worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Eigenlijk wil ik gewoon dat Pokeys57CNC kaartje aan de PC knopen. En het liefst zo dat ik verder ook nog gewoon alles via diezelfde Ethernetpoort kan doen, maar als er een tweede Ethernet poort nodig is, dan moet dat die USB naar Ethernet dongle worden, de PC zelf heeft maar een poort.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En jij denk dat een usb naar Ethernet dongle niet dezelfde problemen heeft waardoor iedereen overstapt van usb naar ethernet ?
Ik zou er dan maar gelijk een 2e ethernet bij plaatsen.
Ik heb daar ook geen verstand van, maar beetje logisch combineren zou bij mij alle signalen op rood zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kjelt »

Als je nou voor je cnc setup gewoon eens een goedkoop (vaak zelfs gratis vanwege oud overbodig) routertje neemt (heeft meestal een dhcp servertje en netwerkswitch ingebouwd).
Zet je die op een ander domein wat overeenkomt met je pokey en zet je voor dat domein je firewall uit/open. Zou denk ik wel makkelijker zijn. Enigste nadeel is dat je niet op je thuisnetwerk kunt of internetten maar dat zou je dan evt met Wifi weer kunnen regelen.
Plaats reactie