Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 sep 2023 13:19 Ik zou er dan maar gelijk een 2e ethernet bij plaatsen.
Die PC heeft maar 1 ethernet poort en geen mogelijkheid om er een extra kaartje in te zetten, vandaar dat ik naar die USB naar ethernet dongle ging.

Ik heb nu die poort 20055 open gezet, maar dat geeft geen enkele verbetering.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan gebruik je die ingebouwde ethernet voor pokeys en de usb dongle voor internet. Daar mag wel een timing hikje zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ja, was ook al mijn idee, maar die krijg ik dus niet aan de praat samen met Pokeys, idem op mijn laptop binnen, ook niet dus.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Vandaag is hainjedaf, Marout voor de ingewijden, langs geweest en hij had het eigenlijk binnen 5 minuten werkend. Het lag dus zoals ik zelf al had verwacht gewoon helemaal aan mij.
Toen toch maar beide ethernet poorten verwisseld en dat kostte hem toch flink meer moeite, vooral omdat hij de poorten een eigen en duidelijke naam wilde geven. Uiteindelijk heeft hij dat met een registry hack voor elkaar gemaakt maar toen was het toch wel een uurtje later.
Maar goed, ook dit probleem is de wereld uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vooral ook heel leerzaam voor ons dat we nu precies weten waar het niet goed ging en hoe dat opgelost is. :mrgreen:
5 minuten werk kan ook niet een heel groot verhaal zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2023 13:29 Vooral ook heel leerzaam voor ons dat we nu precies weten waar het niet goed ging en hoe dat opgelost is. :mrgreen:
5 minuten werk kan ook niet een heel groot verhaal zijn.
Probleem heet windows.

Een paar keer heel duidelijk maken dat je wil dat netwerkkaart X op adres Y met netmask Z en zichzelf als gateway wil hebben.
Windows meldt dan in ene schermpje 'dit zijn ongeldige instellingen, dus ik doe het lekker niet' en
in andere schermpje pakt ie wel de IP/netmask maar niet de GW.
Boeie....

Uiteindelijk Pokeys hardhandig op een IP/netmask in zelfde range gezet met IP van PC als GW; het werkt..

Vervolgens schaart Windows ongevraagd beide netwerkkaarten onder het zelfde, niet te benoemen, netwerk.
Dus: usb ethernet gedeïnstalleerd, alle netwerkinstellingen gereset met een hack in het register.

Daarna alles opnieuw gedaan en netwerk voor de Pokeys een eigen naam gegeven, net als de beide netwerkadapters.
Gewoon omdat het dan begrijpelijk blijft.

Tot slot de Instellingen van beide adapters omgedraaid zodat Pekeys op interne netwerkkaart draait, en het internet op de USB poort.
Interne netwerkkaart zal zich niet zo gauw spontaan als 'nieuw apparaat' aan windows melden. Dus lekker betrouwbaar en stabiele
configuratie.

Die USB kan spontaan of door per ongeluk in een andere poort prikken, zijn hele setup kwijt zijn. Voor internet niet boeiend,
dat doet DHCP, dus zodra windows dat USB ding werkend heeft, is er weer internet. Maar dat is voor het frezen niet van belang.

Vervelender is het als ditzelfde met het pokeys netwerk gebeurt. Vooral als je geen lucht staat te frezen en je handwiel, mach3 en
je machine alle drie iets anders gaan doen....

En dan nog even beide netwerken een naam gegeven met een hack in het register. De ene wil windows wel onthouden, de andere weigert windows permanent.... Ook boeie... schoonheidsfoutje.
Aan de namen van de netwerkadapters is te zien wat ze zijn, en het pokeys netwerk houdt altijd zijn naam. Dan is die andere automagisch Internet.
Klaar.

En het draait.

Ben happy, ik happy.
En geen 9 kapiteins in mijn nek die het allemaal ook weten. :mrgreen: Dat trekt mijn autisme niet :evil: en da ga ik heel ongezellig worden.
Zelfkennis is een schone zaak, en komt met de jaren en veel begeleiding. ;-)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 20 sep 2023 22:15 Vandaag is hainjedaf, Marout voor de ingewijden, langs geweest en hij had het eigenlijk binnen 5 minuten werkend. Het lag dus zoals ik zelf al had verwacht gewoon helemaal aan mij.
Doe je zelf niet te kort, je was behoorlijk ver op weg.
Windows is nog al misleidend omdat er binnen windows meerdere manieren zijn om dingen te configureren.
Als je dan ook in de ene manier melding krijgt dat iets niet kan, terwijl de andere manier het gewoon toestaat maar delen niet overneemt....
Dat is ook voor die-hards een probleem.
Toen toch maar beide ethernet poorten verwisseld en dat kostte hem toch flink meer moeite, vooral omdat hij de poorten een eigen en duidelijke naam wilde geven. Uiteindelijk heeft hij dat met een registry hack voor elkaar gemaakt maar toen was het toch wel een uurtje later.
Maar goed, ook dit probleem is de wereld uit.
Tja, de perfectionist die zichzelf gaat frustreren over de details.
Zelfkennis is zo fijn. En met austisme kan je jezelf zo lekker in de weg zitten. :P

Gewoon even klooien tot het kwartje valt, dat er ook een 'goed genoeg' oplossing is.
Scheelt heel veel frustratie.
En het helpt als je ongestoord even je ding kan doen :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 21 sep 2023 16:08
hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2023 13:29 Vooral ook heel leerzaam voor ons dat we nu precies weten waar het niet goed ging en hoe dat opgelost is. :mrgreen:
5 minuten werk kan ook niet een heel groot verhaal zijn.
Probleem heet windows.
Tja... das niks nieuws
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik had in de fabriek voor ons huis een plaat gezaagd en aangenomen dat die perfect haaks zou zijn, niets bleek minder waar. Ook dat zal wel voor het grootste deel aan mijzelf hebben gelegen, maar na een paar keer opnieuw zagen heb ik die plaat toch maar op hun gloednieuwe opdeelzaagmachine echt haaks laten zagen, toen mijn machine met die plaat nagemeten en ik krijg nu herhaalbare en verklaarbare meetresultaten, van de Y-as met ik de prox. sensor nog een heel klein beetje verstellen en dan is die in ieder geval perfect, de Z-as is een ander verhaal, die lijkt een beetje rond te staan, en dan lijkt een haarliniaal wel een zinnig tool om te kunnen bepalen welke rails hoe en waar afwijkt, los daarvan staan beide geleiders ook niet echt goed haaks t.o.v. het bed, maar dat kan ik met mijn raamwaterpas controleren, eerst bepalen wie en waar de boodoener is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik kon het vanmiddag niet laten om een Trespa plaat waar een flinke hap uit moest op de nieuwe portaalfrees te leggen, die is nog helemaal niet af, maar de Y en Z-as doen het helemaal goed, de X-as heeft een kleine afwijking die nog uitgelijnd moet worden.
De hap uit de genoemde plaat was vooral iets wat in de Y richting bewerkt moest worden, dus waarom ook niet dan?
Natuurlijk kwam ik nog allerlei dingen tegen die nog niet goed ingesteld waren, maar na een tijdje geklooid te hebben was het dan zo ver, ik kon gaan frezen. En ja hoor, het resultaat vind ik top, zeker voor het allereerste werkstukje wat deze machine maakt.
1e freesklusje portaalfrees.mp4
Je kunt hier ook geel goed zien hoe fijn de LED verlichting het doet, daar ben ik erg tevreden mee, stukken beter dat die ring LED die ik eerst gemaakt had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Dat gaat als een tierelier en met de led verlichting is het ook goed te zien. Top
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er goed uit Ben!

Die LED verlichting lijkt het inderdaad goed te doen. Ik wilde zelf (als ik weer eens tijd heb) een ring-licht gaan gebruiken maar als ik dit zo zie is zo'n LED in een loc-line misschien nog wel een beter idee.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb deze LED's gebruikt:

https://nl.aliexpress.com/item/32983573 ... pt=glo2nld

Heb ik denk ik nog wel een paar voor je liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

De machine is bijna af, ik ben nu dingen aan het afmaken die eigenlijk de goede werking alleen maar makkelijker maken, frezen kan nu al goed, maar ik ben b.v. een nieuwe zijkant voor de Z-as aan het maken waardoor ik de hele MQL in de Z-as kan monteren. Op de voorraadfles smeermiddel na natuurlijk.
Maar omdat wij aan het rondkijken zijn naar een andere woning, een appartement, is de kans dat ik deze portaalfrees daar mee naar toe kan nemen eigenlijk nihil. Dat betekent dat ik op dat moment afscheid moet nemen van deze machine. Ik hoop voor die tijd de machine nog af te kunnen maken en ook de freesdelen voor de kleine machine die wel mee moet naar ons nieuwe appartement af te kunnen maken, want zonder CNC machine wordt dat toch wel een probleem. Nu zou het best kunnen dat we op heel korte termijn iets gaan vinden, maar get zou ook nog een of zelfs 2 of 3 jaar kunnen duren. Om toch al vast te peilen of er hier toevallig geïnteresseerden vaar deze machine zijn schrijf ik dit stukje, dus als je interesse hebt laat het mij weten. Bij geen interesse zal de machine wel op Marktplaats verschijnen als het zo ver is.
Plaats reactie