7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Niet helemaal waar, het hangt van je doel af. In de slechte maanden geeft het geen echt voordeel helaas, en dat uitvissen was ook het idee achter de exercitie met PVGIS destijds (plaatje komt overigens uit onze whatsapp-wisseling dus je had 'm eerder gezien :lol: ).

In de goede maanden echter begint verticaal oost-west toch grofweg anderhalf uur eerder met zinnige hoeveelheden energie produceren, en stopt grofweg anderhalf uur later. 2 bifacial paneeltjes verticaal oostwest om je sluipverbruik op te vangen scheelt toch weer 3 uur per etmaal afname van het net, en dan hoeft de kolencentrale wat minder rook in de draden te stoppen.

Hou overigens ook in het achterhoofd dat mijn plaatjes geen rekening houden met reflectie vanaf de grond (albedo). Dat is bij gewone gras, steentjes, etc. oppervlakken toch ook al zo'n 30%. Dus de plaatjes zijn in de praktijk iets gunstiger.

Kosten 2x 80 euro voor de panelen, 200 euro voor een micro-omvormer met 2 separate ingangen, en dan nog een paar palen, wat bevestigingsmateriaal en wat kabel. Voor dat geld nog best zinvol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

waarom niet een draaiplateau'tje eronder met tracksysteem?
Jij hebt een platdak dus dat moet kunnen..
follow the money
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Loont niet meer met de huidige prijzen; een paar panelen meer leggen is bedrijfszekerder en waarschijnlijk goedkoper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

Mechanische oplossingen vragen om ellende.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Mwa. Staat toch aardig hoog in mijn lijstje ooit nog te bouwen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

Ja, is zeker de moeite waard, maar ik bedoelde alleen: het vinden van een langdurig betrouwbare en onderhoudsarme oplossing is lastig.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

je partner een paar keer per dag het dak op sturen en die weer een stukje laten draaien..
Die zit toch al in het onderhoudspakket..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iemand heeft mij eens overtuigd dat zonnecollectoren niet rendabel zijn, ondanks het veel hogere rendement dan dat van een PV paneel.
Dat had met lastige installatie enz. te maken.
Diezelfde persoon wil nu ingewikkeld gaan doen met een paar m² PV panelen optimaler te richten. :mrgreen:
Ik zou zeggen, weiland , flinke sloot in een cirkel, rond frame er in wat drijft, en draaien maar.
Moet er alleen nog iets voor de helling verzonnen worden.
Ik zou eerst even een worst case berekening er op los laten hoeveel meer daar dan uit zou moeten komen.
Resultaat is waarschijnlijk: dan zoek ik nog wel een plekje om er een paar vast neer te leggen.
Die parkeerplaats van je moet ook nodig overdekt volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

Portje schreef: 20 feb 2024 12:59 je partner een paar keer per dag het dak op sturen en die weer een stukje laten draaien..
Die zit toch al in het onderhoudspakket..
Ik weet niet hoe beroerd jouw relatie is, maar ik ben al 30 jaar zeer tevreden met de mijne en hou dat graag zo.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

grin
Ik pas 52 en 50 met het bekende briefje.
Gelukkig kan ze tegen een grapje, (soms)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2024 13:20 Iemand heeft mij eens overtuigd dat zonnecollectoren niet rendabel zijn, ondanks het veel hogere rendement dan dat van een PV paneel.
Dat had met lastige installatie enz. te maken.
Diezelfde persoon wil nu ingewikkeld gaan doen met een paar m² PV panelen optimaler te richten. :mrgreen:
Ik zou zeggen, weiland , flinke sloot in een cirkel, rond frame er in wat drijft, en draaien maar.
Moet er alleen nog iets voor de helling verzonnen worden.
Ik zou eerst even een worst case berekening er op los laten hoeveel meer daar dan uit zou moeten komen.
Resultaat is waarschijnlijk: dan zoek ik nog wel een plekje om er een paar vast neer te leggen.
Die parkeerplaats van je moet ook nodig overdekt volgens mij.
Are you talking to me? :roll:
Effe serieus en ja, dan nog of zeker zou ik pv draaibaar verkiezen boven een collector.Helling zou ik vast of handmatig verstellen. Iemand heeft wel eens wat laten zien van zon draaibaar ding en maakte daar dikke indruk mee. Gaat t kapot dan zet je het toch gewoon vast op het zuiden totdat je zin hebt om te repareren?

Maar er gaat natuurlijk niets boven Portje zijn oplossing. Portje, weet je wel zeker dat jij het niet bent die deel uitmaakt van het onderhoudscontract? :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Het jaar is bijna rond...

We komen uit rond de 4000 kwh productie, 3000 kwh autorijden en met een huisgebruik van rond de 2000 moeten we nog 1000 kwh betalen.

Misschien was het jaar wat zonniger dan de bedoeling was of is mijn rechter voet nog subtieler dan ik dacht...

Ahum, ik lees net terug in dit draadje dat mijn prognose 4300 kwh productie was....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Met zo'n EV zie je snel hoeveel extra energie hard rijden kost. Ik blijf lekker rond de 100-110 hangen op de snelweg en dan kan ik gemiddeld best 6km/kWh halen als het al niet beter dan dat is. Die 3000kWh van jou zal best in dezelfde lijn liggen.

Ga jenu nog extra panelen leggen? Of ben jij nog niet aangestoken met de zonnepaneleritis door Kawarider?

Ik wel. Ik heb inmiddels nog eens 5 extra joekels van en 540Wp panelen klaarstaan om wat mee te doen. Rechtopstaand groter dan een basketballer en breder dan een bodybuilder. Die gaan op de laatste ongunstige kruimeltjes dak. Allemaal verspreid dus installatietechnisch een rampenplan, deels op het noorden, deels in de schaduw van het huis. Alleen maar matig zinvol als je het zelf doet en een beetje op het kostenplaatje let. Magoed, minder gas van Poetin nodig hebben blijft een nobel streven, zowel voor de rotsklomp waar we op wonen als de portemonnee.

En omdat ik verwacht dat die saldering echt wel een keer stopt binnenkort heb ik inmiddels ook een 80L electrische boiler gered van de stort. Hij is stuk, maar ik heb goede hoop dat de elektronica het euvel is. Dat zou mij niks uitmaken; ik wil dat toch vervangen door iets waarmee ik het verwarmen kan sturen aan de hand van overproductie. Scheelt weer gas.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Ballegooijen »

Ik verbruik 0.2 kW per KM met mijn Nissan Leaf.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie