7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »



30 kw dakje en dan ook nog alles gebruiken.
Maar, een mooi overzicht en leuk verteld.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Wat een getallen...

29kW opstelling waarbij hij in het midden laat of dat kWp is of opbrengt uit de inverters, en dat doet 260kWh op een dag? Da's best stevig..
Zijn jaarverbruik.. 54380kWh... Dat is ook best stevig; dat is 10-20x het verbruik van een Nederlands huishouden. En dat is zonder verwarming :shock:
De kosten: 120 duizend dollar minus nog wat subsidie. Ugh.

Jez, jez, eferieting is big in de joenaaitmiesteeds.

Misschien had-ie toch beter ergens wat isolatie tegenaan kunnen plakken ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door zeeschuim »

ik vond het leuk en als je de centen hebt waarom niet? in 10 jaar de investering terugverdienen en dan alleen maar winst. Ik teken ervoor.
en een heul mooi dak.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door zeeschuim »

ik vond het leuk en als je de centen hebt waarom niet? in 10 jaar de investering terugverdienen en dan alleen maar winst. Ik teken ervoor.
en een heul mooi dak.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door zeeschuim »

Afbeelding
krijg het an je lip!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 29 jul 2023 16:32 Wat een getallen...

Jez, jez, eferieting is big in de joenaaitmiesteeds.
Now... dat kun je wel stellen! Zijn slechtste dag in de winter leverde nog steeds net zoveel energie op als bij mij een doorsnee zomerdag, en dat is maar goed ook met zo'n elektriciteitsverbruik...

Maar inderdaad een heel mooi dak en wel een voorbeeld hoe het kan in de toekomst. Hij zit in New Jersey begreep ik. Hij noemt dat "the North East" maar het is nog wel een heel stuk zuidelijker dan Nederland (ca. 40 graden noorderbreedte = ongeveer midden Spanje).

Het helpt wel dat voor ons "zielige Europeanen" de meeste getallen die hij noemt gewoon door 5 a 10 gedeeld kunnen worden. Zeker nu wij met z'n allen (met dank aan de Oekraïne oorlog :mrgreen: ) toch wel bewuster beginnen te worden dat het energie verbruik nog op allerlei manieren flink teruggedrongen kan worden.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Oscar f1 »

Hier een interessant intervieuw over DC stroom
zeker interessant als je off-grit wilt,
of de zonnestroom wilt gebruiken om je auto op te laden.

https://tweakers.net/reviews/11338/we-k ... scher.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Wat een onzinartikel zeg.
Als alles op DC zou werken, kan er meer vermogen door dezelfde kabel, wat dunnere kabels betekent en dus minder koper.
Heeft die beste meneer ook al eens uitgerekend hoeveel meer vermogen?
Op papier is het net vol, maar dat komt vooral doordat de netaansluitingen van bedrijven bij elkaar worden opgeteld, terwijl bedrijven die capaciteit in de praktijk meestal niet volledig benutten. Met meer DC-gebruik zouden we veel meer ruimte overhebben.
Want?
Nederland heeft het land volgezet met AC-laders en dat kan voor een beperkt aantal EV’s wel werken, maar is op de lange termijn niet houdbaar. Je kunt niet serieus straatlantaarns gaan gebruiken als AC-laders, want daarvoor hebben ze te weinig vermogen en veel te dunne kabels.
En wat verandert DC daaraan?

Beetje het kernprobleem van het hele artikel. Een hoop stellingen zonder fundament eronder.
Ik denk dat V2X op basis van AC nooit gaat werken. Je houdt dan veel van dezelfde problemen als nu met AC. Zo werkt V2L met een enkele fase en is het vermogen om terug te leveren dus beperkt. Bovendien maakt iedere auto zijn eigen 50Hz-frequentie, die dus eerst gesynchroniseerd moet worden. Dat is best complex, want de netbeheerder wil niet dat het net verstoord wordt.
Wat is het verschil met een zonnepaneel? Implementatie vs fundamenteel probleem.
Ook elektrische auto’s worden dan goedkoper, omdat de componenten en software dan alleen in de lader zitten in plaats van in de auto.
Mijn mening is toch anders. En ik zal er wel een 'waarom' bij vertellen: Die laadpaal moet zo simpel, robuust en goedkoop mogelijk; dan kun je er voor dezelfde zak met geld een heel bos van neerzetten en omdat ze simpel zijn blijven ze werken met minimaal onderhoud. Adapterblokjes, USB-laders, andersoortig voedingsspul gaat stuk, het simpele en robuuste stopcontact waar ze inzitten maar zelden.
In 2009 werd de Stichting Gelijkspanning opgericht en in 2017 werd jij daar bestuurder. Wat doe je daar zoal?
Aha. Wij van WC-eend...

Ik ben niet tegen DC en ook niet tegen waterstof. Voor specifieke toepassingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kjelt »

Ik had ook al zoiets van WTF?
Op zich niets tegen een DC grid in de wijk/huis vooral omdat het me een doorn in het oog is dat we nu in ieder ledlampje een AC/DC omzetter hebben zitten met warmte/energie verliezen die je bij een DC/DC converter flink reduceert.

Alleen de grotere problemen zijn dat DC lastig is af te schakelen (brandveiligheid), gevaarlijker is voor de mens (schok en niet kunnen loslaten) en dat die onderdelen wel weer het nodige kosten om het goed te doen.
Plus dat we eigenlijk de hele infrastructuur inclusief de groepenkast en veel apparaten in huis moeten vervangen.
Oftewel ik zie het voorlopig niet gebeuren, er is nu na 20 jaar eindelijk een EU laadstandaard voor mobiele apparaten (USB-C) dit zal minstens zo lang gaan duren als het er al komt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 02 aug 2023 09:10 Oftewel ik zie het voorlopig niet gebeuren, er is nu na 20 jaar eindelijk een EU laadstandaard voor mobiele apparaten (USB-C) dit zal minstens zo lang gaan duren als het er al komt.
Ook mijn idee! Op woonhuis niveau zie ik wel wat voordeel in een DC net vanwege al die dingen die tegenwoordig gewoon op een lage DC spanning werken.

Voor hoogspanningsnetten zie ik het voordeel voorlopig nog niet zo. De leidingverliezen nemen wat af omdat er geen skin-effect meer is maar verder blijft de wet van Ohm toch echt gewoon geldig. En als je dan met b.v. een 700kV DC kabel bij het eindpunt komt, moet dat weer AC gemaakt worden om omlaag te kunnen transformeren. Google maar eens op wat daar bij komt kijken. De leiding moet al heel lang zijn om netto nog voordeel over te houden...

Ik heb het tweakers.net artikel overigens niet gelezen, maar met Dabits beschouwing weet ik al weer genoeg :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 12:28 En als je dan met b.v. een 700kV DC kabel bij het eindpunt komt, moet dat weer AC gemaakt worden om omlaag te kunnen transformeren.
Bij een full DC grid hoeft dat niet meer anders heeft het inderdaad helemaal geen toegevoegde waarde.
Zolang er consumenten support voor 230VAC gegeven moet worden zul je inderdaad ergens weer AC moeten maken maar ach dat doen tegenwoordig bijna alle zonnepaneel setjes zelf ook al dus dat lijkt me dan weer niet onoverkomelijk behalve wat Dabit zegt, het kan weer stuk.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 12:28
Voor hoogspanningsnetten zie ik het voordeel voorlopig nog niet zo. De leidingverliezen nemen wat af omdat er geen skin-effect meer is maar verder blijft de wet van Ohm toch echt gewoon geldig. En als je dan met b.v. een 700kV DC kabel bij het eindpunt komt, moet dat weer AC gemaakt worden om omlaag te kunnen transformeren. Google maar eens op wat daar bij komt kijken. De leiding moet al heel lang zijn om netto nog voordeel over te houden...
Nee dus... lang leve switchmode powersupplies. Je kan DC tewgenwoordig behhoorlijk omhoog en omlaag 'switchen' met een
switchmode PSU.
Kijk maar naar je tesla, je mobiele telefoonlader, je pc voeding etc...

De rendementen van DC/DC omvormers zijn behoorlijk verbeterd en beginnen duidelijk boven de klassieke Trafo+Spanningsregelaar te komen


AFAIK is dat ook de gedachte achter DC spanningsnetten
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 02 aug 2023 14:02
Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 12:28 En als je dan met b.v. een 700kV DC kabel bij het eindpunt komt, moet dat weer AC gemaakt worden om omlaag te kunnen transformeren.
Nee dus... lang leve switchmode powersupplies. Je kan DC tewgenwoordig behhoorlijk omhoog en omlaag 'switchen' met een
switchmode PSU.
Kijk maar naar je tesla, je mobiele telefoonlader, je pc voeding etc...
Zou dat bij een factor 1000 hogere DC spanning nog steeds op gaan?
Dat geval aan de muur bij mij wat van de PV panelen netjes AC maakt kost volgens mij bijna de helft van de hele installatie. En dat is slechts 500vdc (max 1000 geloof ik?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 02 aug 2023 14:01 Bij een full DC grid hoeft dat niet meer anders heeft het inderdaad helemaal geen toegevoegde waarde.
Je kunt niet met vele kilovolts bij de eindgebruiker aankomen en je kunt ook niet de lange afstanden doen op b.v. 400 of 700 Volt DC (zonnepaneel en auto spanning). Dat betekend dat je van de ene DC spanning naar de andere moet. En dat gaat niet zonder het eerst weer AC te maken, zelfs al is het maar step-down...
hainjedaf schreef: 02 aug 2023 14:02 Nee dus... lang leve switchmode powersupplies. Je kan DC tewgenwoordig behhoorlijk omhoog en omlaag 'switchen' met een
switchmode PSU.
Kijk maar naar je tesla, je mobiele telefoonlader, je pc voeding etc...
Jij hebt duidelijk mijn advies om even te Googlen op 700kV DC energie transport niet opgevolgd :mrgreen:
(of je hebt het k-tje in kV gemist :lol:

Maar goed, 50 jaar geleden hadden we ook niet gedacht zo gemakkelijk 230V-AC in switchmode naar 5V-DC te kunnen brengen, dus wie weet hoe het er over die 20 jaar die Kjelt voorspelt uitziet 8)
Plaats reactie