3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 10 jan 2024 18:32 Een Collet houder in de losse kop is zuiverder dan een boorkop.

een Collethouder, of een boorkop in je slede is nog zuiverder.
Je kunt em nauwkeurig centreren, en.. het maakt ook dat je sneller kunt werken als je niet elke keer je slede uit de weg moet halen en de losse kop naar voren moet slepen, met name als je CNC werkt, dan is het gewoon een kwestie van de juiste houder op je Toolpost zetten, of in het geval van een ATC de juiste houder in positie draaien..

dat je het veel beter kan centreren is ook de reden dat ik boorhouders gemaakt heb voor mijn EMCO 5.. gaatjes 0.25 mm boren met de losse kop zag ik echt niet zitten.. zeker niet omdat het ook nog eens seriewerk was.. al had ik na een paar uur nog geen vingerhoedje vol onderdelen.. :lol:
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2024 19:08
hfjbuis schreef: 10 jan 2024 18:32 Een Collet houder in de losse kop is zuiverder dan een boorkop.

een Collethouder, of een boorkop in je slede is nog zuiverder.
Je kunt em nauwkeurig centreren, en.. het maakt ook dat je sneller kunt werken als je niet elke keer je slede uit de weg moet halen en de losse kop naar voren moet slepen, met name als je CNC werkt, dan is het gewoon een kwestie van de juiste houder op je Toolpost zetten, of in het geval van een ATC de juiste houder in positie draaien..

dat je het veel beter kan centreren is ook de reden dat ik boorhouders gemaakt heb voor mijn EMCO 5.. gaatjes 0.25 mm boren met de losse kop zag ik echt niet zitten.. zeker niet omdat het ook nog eens seriewerk was.. al had ik na een paar uur nog geen vingerhoedje vol onderdelen.. :lol:
Daar dacht ik gisteren toevallig aan, waarom niet de boor in de drieklauw en dan iets maken waar je werkstuk in kan, zodat je via de slede kan boren, is ook wat gemakkelijker.

hfjbuis Ik heb eens gekeken met een collet die ik had liggen, voor iets te maken zal ik een verstelbare beitelhouder moeten kopen, op ali staan leuke die wel eenvoudiger zijn, maar prima voor dit werk thuis. Daar kan je dan iets voor maken.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Oke

Buisje is gedraaid met een lange boor, vanuit 2 kanten en is kaarsrecht verlopen.

Kan mig lasapparaat weer in elkaar met deze update, en hoop dat opfrommelen draad niet meer gebeurt,
alleen bij dun 0.6 draad was dat, asje te ver van de rol af.
Bijlagen
DSCN5679[1].JPG
DSCN5678[1].JPG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesijp60 schreef: 11 jan 2024 15:16 Daar dacht ik gisteren toevallig aan, waarom niet de boor in de drieklauw en dan iets maken waar je werkstuk in kan, zodat je via de slede kan boren, is ook wat gemakkelijker.
Dat is precies de methode die ik toepas op de EMCOturn 120 om een boorhouder te maken:
Ik knoop een stuk ø20 in de 3klauw, draai deze naar 16H7 over 32mm lengte, steek er 2 groefjes in voor de klemboutjes (beter is misschien een platte kant vanwege de reproduceerbaarheid van de positionering in dat geval, Dan steek ik em af op de lengte die ik wil hebben, en monteer em in een Houder op de Turret.
dan gaat er een Centerboortje in de klauwplaat, zet de machine op G53 X0 (Houder op de Centerlijn) en dan vaar ik de Houder tegen het centerboortje, dan gaat er een boortje in, een tiende ondermaats, en dan fiets ik er een ruimer achteraan.. , dan knoop ik em op de Freesbank, en dan boor ik de gaatjes voor de spanschroefjes.. klaar..

Zoiets staat bekend onder de term "line Boring".. Ik zou bij grotere gaten ook kunnen voorboren, en dan een Kotterkopje in de spindel kunnen zetten.
Ook kun je op die manier eenvoudigweg gatenExcentrisch in je onderdeel kunnen boren/kotteren, door ze aan de toolpost te "hangen" en dan de toolpost x millimeter te verplaatsen ten opzichte van het center..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Quepee »

Jij moet wel een flinke voorraad touw hebben met al dat geknoop
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

je werk moet wel vast liggen natuurlijk.. :lol:
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Dat lijnboren had ik ook in gedachte voor de remcilinder, maar dan zet ik hem wel goed vast en knoop ik niks.

een soort van houder maken waar de cilinder op vast gezet kan worden in de langsslede.

vrg kees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's precies wat ik al voorstelde, of je'm nou in de klauwplaat lijmt of aan de beitelslede klinkt.. dat kukelt er ook niet tegenan.. eerste vereiste is dat ie vast zit.. voordeel van aan de beitelslede vasthaken is wel dat je em in alle richtingen kan verstellen.. en dat wil je.. want je wilt zoiets precies positioneren zonder al teveel gedoe..

't is net als wat ik ooit bij een bedrijf zei, toen ze me vertelden dat ze een grote draaibank hadden voor het nabewerken van de lagerzittingen van Naven voor een Reuzenrad.."Waarom Frees je ze niet?" makkelijker en vooral spanningsarm opspannen, ze komen liggend binnen, dus makkelijker op de machine te hijsen, je legt je nulpunt neer waar je het wilt, in plaats van dat je dat zware kreng moet gaan verstellen in de 4klauw.. Rondkamertje programmeren..and Bob's your Auntie!"
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Weet iemand welke richting ik de klauwplaat adapter moet losdraaien bij een ferm md-350?

bedankt
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

Als je draait, zal een met schroefdraad bevestigde klauwplaat zich niet mogen lossen. Dan is het rechtse draad, net als bij veel houtdraaibanken. Zo'n klauwplaat kan goed vastzitten. Een beetje overtuigingskracht zal wel nodig zijn.

Edit: https://www.motor-forum.nl/threads/hoe- ... en.197908/ Volgens dit topic is het een morse conus en dan toch weer draad:?: :?: :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 12 jan 2024 23:29 Edit: https://www.motor-forum.nl/threads/hoe- ... en.197908/ Volgens dit topic is het een morse conus en dan toch weer draad:?: :?: :?:
Ja duuh. Die morse conus is het gat wat in de spindel zit.

Zit flink vast, vierkante sleutel er in zetten en 1 ferme tik geven. (gewoon rechtse draad)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harkema
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2017 22:46
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Harkema »

Reactie op de oorspronkelijke vraag.

Ik heb mijn onafhankelijke vierklauw bekken uitgedraaid met CBN wisselplaat. Niet om runout eruit te halen maar omdat de bekken en de geleiding van de bekken iets versleten waren en ze daarmee niet meer parallel waren. Dat gaat duidelijk ten koste van stabiliteit bij inklemmen. Voor mij is dat ook een belangrijk reden om dit te doen, en zal denk ik weinig veranderen als je het weer demonteert om schoon te maken.

En betreft de runout, ook als het wel een beetje veranderd na demontage is het vaak wel beter dan voor het uitslijpen / draaien. Andere opties is niet meer uit elkaar halen en alles dichtmaken met klei / tape tijdens slijpen zodat er niks in komt.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 12 jan 2024 23:29 Als je draait, zal een met schroefdraad bevestigde klauwplaat zich niet mogen lossen. Dan is het rechtse draad, net als bij veel houtdraaibanken. Zo'n klauwplaat kan goed vastzitten. Een beetje overtuigingskracht zal wel nodig zijn.

Edit: https://www.motor-forum.nl/threads/hoe- ... en.197908/ Volgens dit topic is het een morse conus en dan toch weer draad:?: :?: :?:
Oke dank, ik heb een 4 klauw besteld, deze komt er op, echter heeft wel 4 gaten en geen drie, de rest past wel, centrering is ook 72 mm als bij mij, dat wordt dan gaten boren en of een andere plaat.

IK zag dit op youtube. ik viel zowat om, dat ie nog leeft..

https://youtu.be/O5Bhew4CI-M?si=btwaV5QbCwDyuXBZ
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Heb de vierklauw binnen, met 4 gaten M6.

DE klauw past precies maar de gaten niet, wat kan ik dan het beste doen, r gaten in de klauw boren en tappen en of 4 extra gaten in de flens
boren.

GRaag zou ik dat weten, tappen kan prima volgens mij maar toch.
Bijlagen
DSCN5688[1].JPG
Plaats reactie