Vragen over layout en inhoud besturingskast

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Ik heb de verschillende soort kabels met een kleur aangegeven en een omschrijving wat deze zijn. Kan deze indeling wat betreft bekabeling.
Vraag;
  • Mag servomotor kabel en encoderkabel langs elkaar in kabelgoot?
  • Mag servomotor kabel en encoderkabel langs vfd lopen?
  • Mag 24V spanning door signaalkabel goot lopen?
  • Mogen signaalkabels in aparte kabelgoot vlak langs 230V kabels lopen?
  • Geeft een ferrietring voor vfd storing door aan signaalkabels in goot?
  • Geven zekeringen, 24V voeding, contactor, klemstrook, gemonteerd op dinrail storingen door aan signaalkabels die vlak bij door een kabelgoot lopen?
Je ziet veel vragen omdat heel het storings gebeuren een raadsel is voor mij. :?: :?: :?:

Zou iemand een opzet kunnen tekenen met de onderdelen die op de foto te zien zijn want ik kom er niet uit. Dit zou ik erg waarderen.
Alvast bedankt hiervoor.
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door P1-Engineering »

Bij gebruik van goede kwaliteit kabels en op de juiste manier afmonteren kan alles bij elkaar in de goot. Het is wel aan te raden om de signaalkabels (encoders, sensoren etc) aan de ene kant en de power kabels aan de andere kant, met optioneel daar tussenin alle lucht en vloeistofslangen.

24V spul in een kast zal geen storingen veroorzaken op dichtbijzijnde signaal kabels, of je moet echt een habibabi 24V voeding gebruiken dei van alles uitstraalt.

Met betrekking tot opbouw van de kast zou ik je 230V schakelmateriaal naar de linkerkant verplaatsen, naast de VFD. Dan kan al het 230V spul aan de linkerzijde blijven en alle signaalkabels aan de rechterzijde. Kijk ook even goed naar line filters, die zie ik hier nog niet opstaan. Je kan er voor kiezen om 1 grote te plaatsen voor de hele kast of kleinere per VFD en drive.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Met betrekking tot opbouw van de kast zou ik je 230V schakelmateriaal naar de linkerkant verplaatsen,
Kunnen de servomotor kabels ook in de 230V goot gelegd worden?
Gr, Scraper
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Kijk ook even goed naar line filters,
Lezend op dit forum wordt een line filter gebruikt om stoorsignalen niet het net op te sturen.
  • Indien ik het line filter direct na de hoofdschakelaar zet, wat gebeurd er dan met b.v. de stoorsignalen die de vfd terugstuurt via zijn eigen voedingskabel naar de klemmenstrook waarop de main voeding is aangesloten. Gaan deze stoorsignalen dan niet naar de verder aangesloten servo drives?
  • Op dit forum wordt veel gesproken over een Schaffner 2070 line filter. Er is de standaard met een lekstroom van 0.66 mA en een Enhanced performance type met 3.69 mA lekstroom. Welke is het beste geschikt of hoe kan ik bepalen welke ik nodig heb?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 19 okt 2023 11:30
Kijk ook even goed naar line filters,
Lezend op dit forum wordt een line filter gebruikt om stoorsignalen niet het net op te sturen.
Waar zit je hoofdschakelaar ? Die zou buiten de kast moeten zitten anders wordt het vrij lastig om het netfilter goed toe te passen. (zie ook de opmerkingen van benkr bij mijn eerste pogingen in mijn ospf topic) .
Netfilter dient meteen na de netentree in de kast gemonteerd en afgeschermd te worden zodat de ingaande netspanningsdraden de uit het filter komende netspanningsdraden niet "ziet".
En ja deze dient inderdaad alleen om storing niet naar buiten te sturen.
Dat evt storingen in dekast zelf op andere componenten terecht komt zoals de voeding en de drivers daar moeten ze dan maar tegen kunnen en is minder van belang dat wanneer deze naar buiten komt. Dat is ook de reden dat ik zelf altijd voor de servo motorstuurdraden en VFD motor stuurdraden afgeschermde kabel gebruik. Dat het werkt is 1, dat het geen storing naar andere apparaten veroorzaakt is 2.

Wat betreft lekstroom keuze dat is afhankelijk van je situatie. De groep waar je machine op komt zit achter een aardlekschakelaar die tript rond de 25-30mA. Dus je wilt even in je groepenkast kijken hoeveel momenteel de lekstroom op die aardlekschakelaar is. Als je een aardlek hebt voor 3 of 4 groepen dan kan het best kritisch zijn. In mijn vorige groepenkast zat er default 12mA lekstroom op 1 aardlek, nu heb ik allemaal aardlekautomaten dan is er geen issue meeer.
Als je een aparte groep hebt voor je machine dan is de keuze aan jou, dat is een kwestie van geld en smaak, goed is goed genoeg, ieder netfilter is al winst en de dubbele of driedubbele filters zijn vaak behoorlijk aan de prijs.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Waar zit je hoofdschakelaar ? Die zou buiten de kast moeten zitten
De hoofdschakelaar zit half binnen en half buiten de kast.
Moet deze schakelaar helemaal buiten de kast zitten?

Afbeelding

zie ook de opmerkingen van benkr
Netfilter dient meteen na de netentree in de kast gemonteerd en afgeschermd te worden
Ik heb de opmerking van benkr in je topic gelezen dat de ingaande en uitgaande kabel van het netfilter niet langs elkaar mogen lopen.
Wat bedoel je met afgeschermd?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 19 okt 2023 14:54 De hoofdschakelaar zit half binnen en half buiten de kast.
Moet deze schakelaar helemaal buiten de kast zitten?
Allemaal keuzes die eenieder zelf mag maken.

Dus niets moet, veel mensen hebben ook een hoofdschakelaar op de kast zitten maar hoe wil je dat gaan bedraden als je hem voor het netfilter plaatst zonder dat er lange draden van de ingaande netspanning lopen ?
Of je moet de hoofdschakelaar net achter de netentree plaatsen. Zal dadelijk een fotootje plaatsen van een industriele versie (custom voor een bedrijf dus niet te koop maar gewoon als voorbeeld).

Als je hem NA het netfilter plaatst dan staat er 24/7 spanning op je netfilter, zou ik zelf niet willen ook al kan het geen kwaaad.

Wat bedoel je met afgeschermd?
Dat de uitgaande kabel niet in de buurt komt van de ingaande kabel.
Je kunt voor de ingaande kabel van je netentree ook een afgeschermde netspannings geschikte kabel gebruiken waarvan je de mantel aard.
Maar je kunt ook afschermen met een metalen of koperen plaatje. Of je doet niet moeilijk en doet wat je wilt zoals zovelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Hier een voorbeeld van hoe het in een industriele machine wordt gedaan.
Gevonden bij Teunissen uit een of andere industriele kast.
Dit zit dus weer in een volledig geaard afgeschermde metalen behuizinkje in de kast waar je evt dan ook het netfilter kunt plaatsen.
Zo mooi doe ik het zelf ook weer niet maar puur als voorbeeld hoe je de bedrading kort houdt.

Netentree van Harting, schakelaar van ABB met lange as (zodat het bedienelement van de schakelaar helemaal aan de andere kant van de kast kan worden geplaatst indien nodig) en netexit van Harting voor de randapparatuur.
Dat is korte bedrading en afgeschermd in het extreme maar zover hoef je zelf natuurlijk nooit te gaan, leuk als voorbeeld.

Afbeelding
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Of je moet de hoofdschakelaar net achter de netentree plaatsen.
Zo kort als op de foto's was mijn bedoeling. Direct de hoofdschakelaar in en met een paar centimeter lange kabel naar het netfilter.
Dus je wilt even in je groepenkast kijken hoeveel momenteel de lekstroom op die aardlekschakelaar is.
Hoe kun je dit zien of meten?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 19 okt 2023 17:49 Hoe kun je dit zien of meten?
Ja dat is lastig zonder milliampere tang maar inschatting als er geen natte groepen (wasmachine badkamer keuken) achter die groep zit en verder weinig geaarde apparaten zal het wel loslopen.
Als er meerdere groepen achter zitten hmmmmm dan wil je wel even meten.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Ik ben nog steeds wat aan het schuiven met de onderdelen.
Op dit moment heb ik de breadboards ongeveer 2 cm boven de servo drives geplaatst.
Stralen deze servo drives door naar de pcb en geeft dit dan weer problemen met de signaaldraden. De servomotor kabels en encoderkabels gaan naar beneden direct de kast uit.

Afbeelding
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Puur de servo drives zijn alleen de kabels met de motor uitgangs stromen spannend.
Kabels zijn neem ik aan allemaal afgeschermd dus verwacht daar weinig issues mee.

Waar ik me op zou focussen zijn de draden die naar de pcb toe lopen en in die kroonsteentjes worden gemonteerd, zijn dat step/dir draden of ????
Wat ligt er nog meer naast die draden dadelijk in dat kabelgootje en zijn je step/dir kabels afgeschermd ? Misschien niet nodig maar ik ken je bedradingsschema niet.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

zijn dat step/dir draden of ????
Ja dat zijn step/dir draden, alarm enz.
Kabels zijn afgeschermd.
In het bovenste kabelgootje komen de draden puur voor de servo besturing vanaf de externe controller.
In de kabelgoot links van de servo drive lopen de servo signaalkabels, i/O board draden van en naar controller en eventueel 24 volt.
De spanning voor de servo drives komt vanaf rechts en loopt haaks over de drives. Let op, de spanningvoerende draden zijn maar ter illustratie. Wordt een vaste kabel.
Afbeelding
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Zowel de step/dir als andere stuursignalen, alsmede die voedingsdraden, twist ze dat scheelt je zowiezo stukken in storingsgevoeligheid, maar ook in uitstralen. Ik durf zelfs te stellen dat je ze dan eigenlijk niet meer af hoeft te schermen, goed is goed genoeg.
Plaats reactie