AnkerMake M5

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

Maar als je het snel gaat printen en er eventueel nog wat koeling bij doet, dan is het bij crash nummer 50 toch dat het ergens op een laag splitst. Dat spul vind 30mm/s en zo minimaal mogelijk koeling wel prettig.

Heb je toevallig een linkje van de Ali-dingen die jij gebruikt? Hoef ik niet meer te zoeken; ik ben lui
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door Ballegooijen »

Ik ken deze nozzles niet. Wat is het voordeel van zo'n nozzle?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: AnkerMake M5

Bericht door hfjbuis »

Ballegooijen schreef: 11 mei 2023 21:16 Ik ken deze nozzles niet. Wat is het voordeel van zo'n nozzle?
Ik heb het opgezocht:
Door de stroom plastic te splitsen in 3 stromen, hebben de 3 kleine stromen samen een groter contactoppervlak dan 1 grote stroom plastic. Daardoor kan er sneller warmte worden toegevoerd, meer plastic worden gesmolten, sneller worden geëxtrudeerd en dus sneller worden geprint.
Rood koper geleid warmte beter dan messing en kan een voordeel hebben als het messing en koper maar goed tegen elkaar zit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

Klopt helemaal. Het werkt als een trein. Zonder 'high flow' hotend (zo'n exemplaar met een extra lange smeltkamer) kan je dmv deze nozzle minstens zo snel extruderen als een high flow exemplaar.

Op lagere snelheid komt het de sterkte van het product ten goede.

Mocht je printer niet zo vlot zijn, kan je dus ook een dikkere nozzle monteren en zo alsnog sneller printen. Ik heb er nu een 0,6mm nozzle in, op 0,2mm laagdikte is het sneller dan een 0,4.

Je komt ook goed mee weg met een beetje vals spelen; zo kan je een 0,4mm nozzle prima een baantje van 0,6mm breedte neer laten leggen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

Mooi, bedankt, ze zijn onderweg. En ook maar zo'n LIS3DSH accelerometer besteld; ik zal dat highspeedprinten met inputshaping ook eens proberen (kwa beweging haal ik de 500mm/s met gemak)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: AnkerMake M5

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de recensies gelezen, 400+ 5*. Geen enkele slechte beoordeling en bij 4*, alleen de opmerking dat wisselen van kleur langer duurt en dat het wat meer drupt na het terugtrekken van het filament.
Niet verkeerd voor zo'n stukje koper.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 11 mei 2023 23:37
Ballegooijen schreef: 11 mei 2023 21:16 Ik ken deze nozzles niet. Wat is het voordeel van zo'n nozzle?
Ik heb het opgezocht:
Door de stroom plastic te splitsen in 3 stromen, hebben de 3 kleine stromen samen een groter contactoppervlak dan 1 grote stroom plastic. Daardoor kan er sneller warmte worden toegevoerd, meer plastic worden gesmolten, sneller worden geëxtrudeerd en dus sneller worden geprint.
Rood koper geleid warmte beter dan messing en kan een voordeel hebben als het messing en koper maar goed tegen elkaar zit.
Om in 3 stromen te splitsen moet het plastic toch al gesmolten zijn? Dus het grootste temperatuur traject is al doorlopen.
Volgens mij gebeurt het smelten ook niet in de nozzle maar in het segment er voor.
Dat het uitgangs materiaal wat homogener warm is geloof ik gelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 mei 2023 12:25 Dat het uitgangs materiaal wat homogener warm is geloof ik gelijk.
En dat is het hele punt. Warmtetransport het filament in gaat niet zo geweldig; warmtegeleiding van plastic is niet zo best. Dus normaliter is de buitenkant van het 1,75mm filament dan wel 220 graden (of wat dan ook), maar de binnenkant niet. Als je dat door een klein gaatje extrudeert dan verandert dat niet echt (tandpasta komt ook gestreept uit de tube en niet homogeen gemengd...), en zeker niet als je het extruderen relatief snel wil doen. De verwarmingszone langer maken kan, maar heeft nadelen. Meerdere verwarmingszones zoals de gemiddelde plastic-extruder gebruikt zou idealer zijn, maar dat is complex en prijzig.

Een constructie in de nozzle die de binnenkant van het filament beter verwarmt en de verwarming daarmee homogener en effectiever maakt is ook een methode. Kost de wereld niet, installatie is 5 minuten werk, dus die evolutie is best de moeite waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

Inderdaad, het is die thermische isolatie van plastic dat het tegen werkt. Op deze manier vind er meer warmteoverdracht plaats tussen het hotend en het filament.

Ik ben er met de afgelopen prints enthousiast over geraakt, ik had destijds bewust een hotend gekozen omdat ik graag makkelijk nozzles wilde kunnen wisselen (hotend dat je niet vast hoeft te houden bij een wissel, je hebt alleen een dopje nodig om de nozzle te wisselen). Leek mij zo handig, en nu, 2 jaar later, welgeteld 1x gebruikt. Maar, wel erg genoten tijdens de wissel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

Ik heb nog klassiek E3D v6. Een rampenplan met nozzlewissel, vooral ook omdat er 2 heaterblokken naast elkaar zitten en je er dus geen steeksleutel op kunt zetten (moet ik al 6 jaar eens een steeksleuteltje met 2 inkepingen voor frezen uit een plakje RVS...).

Maar toch wissel ik wel vaker de nozzle eigenlijk. Kleine dingen 0,25mm, grote dingen 0,6mm, geleidend of carbongevuld filament een hardstalen, bla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

Gebruik nu al een aardig tijdje een Dragon V2, bevalt mij goed. PLA kan je alleen in de winter printen. In de zomer kan je dat vergeten met die all metall dingen is mijn persoonlijke ervaring. Printen gaat wel goed, maar daarna een 2e print opstarten. Veel succes en plezier met het vervloeken van je hotend. :mrgreen:

Vind die V6 mount zo slecht bedacht met dat ronde blok aluminium. Onvoorstelbaar dat ze daaraan vasthouden bij e3d.

Ik heb ook een V6 gehad, maar wat een rampending om te servicen is dat. Als je de ongekroonde koning van de nozzlewissels bent, heb je wel een praktisch hotend verdiend hoor Bart.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 11 mei 2023 12:29
hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2023 08:11
hainjedaf schreef: 10 mei 2023 22:47 Enige probleem: aan de achterkant zit een gat waar de printer zijn poepjes uit gooit.
Bij elke Filamentwissel produceert de printer een poepje. Die opening achterop is niet handig.
Dat is biologisch zo bepaald. Jouw poepje komt er toch ook aan de achterkant uit. :mrgreen:

Denk ja dat ze overal over nagedacht hebben.....
Ervaring leert dat je Marout niet om al teveel details moet vragen Hugo. :mrgreen:
Nou, in dit geval...
Kreeg op hackerHotel demo van de Bamboo en inderdaad, een bakje voor silicagel printen in de tijd waarin een bamboo er 4x zoveel print.....

Maar die opening achterop bleek niet echt handig. Inmiddels schijnt daarvoor een systeem van lopende banden te zijn om
die poepjes netjes af te voeren
Ik heb mijn eerste print gemaakt met een 0,6mm nozzle (zo'n eentje met een 3 voudige gespleten persoonlijkheid), petg en een gemiddelde flow van 25, zoveel mm3/s De prints zijn knap geworden en doen al braaf dienst in de machine. Allemaal dankzij die speedraces dat we op betaalbaar niveau vlot printjes kunnen maken. Wat voorheen 8 uur duurde, doe je nou in amper tijd, er zijn serieuze stappen gemaakt in de afgelopen 3 jaar.
Ondertussen zit ik hier nog met een Luzbot Taz Pro die een ander huis zoekt....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 12 mei 2023 22:08 Gebruik nu al een aardig tijdje een Dragon V2, bevalt mij goed. PLA kan je alleen in de winter printen. In de zomer kan je dat vergeten met die all metall dingen is mijn persoonlijke ervaring. Printen gaat wel goed, maar daarna een 2e print opstarten. Veel succes en plezier met het vervloeken van je hotend. :mrgreen:

Vind die V6 mount zo slecht bedacht met dat ronde blok aluminium. Onvoorstelbaar dat ze daaraan vasthouden bij e3d.

Ik heb ook een V6 gehad, maar wat een rampending om te servicen is dat. Als je de ongekroonde koning van de nozzlewissels bent, heb je wel een praktisch hotend verdiend hoor Bart.
Met PLA ben ik eigelijk gestopt sinds PETG het zo leuk doet in mijn Prusa Mini.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie