Vegen tijdens het vlakken

Moderator: Moderators

camali
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2023 16:57

Vegen tijdens het vlakken

Bericht door camali »

Afbeelding

Hallo!

Ik heb problemen met vlakken en wil hier graag een oplossing voor.
Producten krijgen al na 2/3 keer vlakken ongewenste vegen.
Eerste 2 dus wel mooi maar vervolgens vegen.
Ben onervaren met vlakken en zou graag een oplossing vinden voor dit probleem.

- vlakfrees 63 mm 5snijplaten.
- Afname is +- 0.3 mm
- Materiaal = RVS 316
- Snedebreedte 60 procent van de frees
- Toeren= 800 rpm
- Voeding=150 mm/min
- Met koelvloeistof voor een gewenste gladde afwerking
- Type machine: Haas TM3-P

Alvast bedankt voor de hulp!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door xander janssen »

Gaan de eerste 2 producten goed en de volgende producten niet meer goed? Of gaan de eerst 2 bewerkingen op één product goed en de 3e bewerking op datzelfde product fout?

Wat is de neusradius van de inserts? Typisch is de snedediepte niet kleiner dan de neusradius om de plaat goed te laten verspanen.
Snedediepte van 0.3 lijkt wat aan de lage kant, dat is meer poetsen dan verspanen, zeker bij een flinke neusradius.

N.B. RVS kan harden door de bewerking. Kan dus zijn dat je het onbedoeld aan het harden bent en volgende snedes daar last van hebben.
Laatst gewijzigd door xander janssen op 24 jun 2023 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door FreesKever »

Eerste waar ik aan denk is dat de geleidingen van de machine vervuild, defect, ontwricht, of versleten zijn. Kun je met een vlakplaat en hoogtemeter hooogteverschillen meten over het oppervlak?

Het is overigens ook vrij standaard om de freesbewegingen dusdanig te programmeren dat elke plaats van het vlak maar door 1 freesbeweging geraakt wordt. Als er geen (of een heel kleine) overlap is, dan kan een freesbeweging ook geen vegen maken op een eerdere beweging.

Het kan ook zijn dat je freeskop juist heel goed is en haaks op het werkstuk staat. Dan zorgen belastingsverschillen voor een klein beetje vervorming in de machine zelf. Je kunt ook proberen om in de X- richting te vlakken i.p.v. de Y- richting, misschien staat de freeskop in die andere richting net een halve micrometer scheef waardoor de vegen verdwijnen.

Nog een manier is om een "flycutter" (Vliegensnijder in NL ???) te gebruiken. Dan kun je de freesdiameter zo groot maken dat je maar 1x over het werkstuk hoeft te gaan.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door andrefc101 »

En niemand vind 800 rpm een beetje laag voor vhm platen?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door rien1959 »

800 omw/min geeft een snijsnelheid van 158 meter/min. Prima voor RVS, het kan sneller maar dat levert vaak problemen op met de standtijd. Juist dat laatste zal wel het probleem zijn. De platen raken bot, de frees gaat zoeken en dan krijg je zulke gekke beelden in het oppervlak.Verder is die voeding van 150 mm/min veel te laag. Richting de 1000 mm/min lijkt me beter maar is een kwestie van proberen. Dus platen wisselen en gas er op. Gas is alles en remmen is angst .... toch ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door andrefc101 »

rien1959 schreef: 24 jun 2023 20:25 800 omw/min geeft een snijsnelheid van 158 meter/min. Prima voor RVS, het kan sneller maar dat levert vaak problemen op met de standtijd. Juist dat laatste zal wel het probleem zijn. De platen raken bot, de frees gaat zoeken en dan krijg je zulke gekke beelden in het oppervlak.Verder is die voeding van 150 mm/min veel te laag. Richting de 1000 mm/min lijkt me beter maar is een kwestie van proberen. Dus platen wisselen en gas er op. Gas is alles en remmen is angst .... toch ?
Klopt helemaal, ik had in mijn enthousiasme even over dat rvs heen gelezen 😉
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door staandeklok »

Ik zou de kop 2/100 scheef zetten, waardoor er geen nasnijding of poetsen ontstaat. Juist het 100% haaks zetten van de kop veroorzaakt dit probleem.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door Robbie »

Over Flycutters,
Vroeger werden die dingen vaak gebruikt en men noemde het dan een-snijders of slagmessen, was echt iets uit de tijd van "armen en benen banken" (grote conventionele machines). Voor eenmalige klussen was een grote frees een nogal hoge investering en dan werd het vaak opgelost met een geïmproviseerd slagmes, waarvoor ook vaak draaibeitels werden gebruikt.
Groet,
Rob.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door skillalot »

Ik gebruik altijd deze link om feeds en speeds uit te rekenen, en dat gaat altijd goed bij mij.

https://littlemachineshop.com/mobile/speeds_feeds.php

Ik kom daar op 232rpm en 176mm/min
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door P1-Engineering »

Wordt je werkstuk ook warm?. Ziet eruit als smeren, te lage voeding.
Met de 5 plaats 63mm vlakkop begin ik op 700 toeren en 700mm/min. Hangt natuurlijk ook van je type gereedschap en machine af maar zou in de richting moeten zitten.
camali
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2023 16:57

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door camali »

Ik wil allen alvast bedanken voor de reacties, ben er heel erg blij mee!

Eerst zal ik komende werkweek proberen de voeding op te schroeven zoals is benoemd in de reacties. En ook even controleren wat de neusradius is en daar de snedediepte minimaal op afstellen.De snijplaten slijten ook vrij snel dus kan best zijn dat die inderdaad daardoor onbedoeld aan het harden is.

Helaas is de haas tm3p een vrij beperkte machine. Het is een lichte machine en gevoelig voor vibratie. Dus zal kijken wat ik kan verhogen.

Ik zal de resultaten met jullie delen.

Groetjes
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door pgroot »

los van het opschroeven van de voeding, is de gebruikte plaat en vorm geschikt voor hetgeen je wilt doen?
je zou eens kunnen kijken op de site van sandvik of hoffmann om een geschikte aanbeveling te krijgen mbt het tyoe wisselplaat.

Als je al niet de juiste tool hebt gaat het ook niet goed komen
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door assink »

Zit je niet te poetsen met die 0,3mm afname? Ik weet niet wat de neusradius van de plaat is?
Want als je met de halve neusradius in je materiaal zit, krijg je ook geen mooie afname?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door Mcgyver »

Probeer ook eens maar 1 richting op te frezen (van links naar rechts bijvoorbeeld) , dat zal ook al schelen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie