van outline naar centerlijn, hoe ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door keesfrees »

Weet iemand een goede methode om een lijn te maken midden tussen 2 andere lijnen door ?
Bijgaand 2 bestanden, een plaatje en een vector versie.

Er zijn vectoriserings programma's die een centerlijn kunnen produceren maar dat kan ik vooralsnog niet (meer) vinden.

Dit is weer een klusje om iemand "even" te helpen, maar nu al meerdere dagen bezig om het ontwerp duidelijk te krijgen, frezen is bijzaak ( die zin gebruik ik (te) vaak )

Dus als iemand een methode weet of het even kan doen dan graag.
bvd !
Soldeermal Together 2023 2.1.jpg
Soldeermal Together 2023 2.1.bmp.zip
Soldeermal Together 2023 2.1.dxf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik Fusion360 en als ik daar een Drawing maak dan kan ik 2 lijnen selecteren en vervolgens Centreline aanklikken. De hartlijn wordt dan getekend.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door hfjbuis »

In FreeCad teken ik een lijn parallel aan de gewenste lijn en maak vervolgens de afstand tussen de lijnen gelijk aan elkaar.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door Palmerlivesteam »

Inkscape?
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door keesfrees »

Dank allen,
Ballegooijen schreef: 25 jun 2023 18:17 Ik gebruik Fusion360 en als ik daar een Drawing maak dan kan ik 2 lijnen selecteren en vervolgens Centreline aanklikken. De hartlijn wordt dan getekend.
Dat klinkt goed, ik heb en ken het programma niet.
hfjbuis schreef: 25 jun 2023 19:05 In FreeCad teken ik een lijn parallel aan de gewenste lijn en maak vervolgens de afstand tussen de lijnen gelijk aan elkaar.
In dit geval (deze tekening) lijken de lijnen min of meer parallel te lopen, maar met een trace is dat natuurlijk niet echt het geval, ik zoek een methode om bij een in afstand variërende een middenlijn te maken.
Palmerlivesteam schreef: 25 jun 2023 20:24Inkscape?
Ja, dat dacht ik ook, maar de bediening van inkscape is mij voor alsnog een raadsel, het gewoon tracen krijg ik al niet voor elkaar.

Toch heb ik wel eens een trace naar centerline mogelijkheid gezien, maar welk programma ook al weer ? ?

Als iemand dit bestandje door fusion kan halen voor me dan heel graag, dan ben ik voor nu gered en dan zoek ik/we rustig verder.

O ja, een truuk die min of meer werkt is een freespad maken met een V-frees en dan het freespad omzetten naar lijn en dan de Z info er uit halen, maar dan nog weer dubbele lijnen en nog wat onwenselijke bij effecten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-06-26 12_50_53-DraftSight Standard - [Soldeermal Together 2023 2.1.dxf_].jpg
Het lijkt leuk zo'n centerline oplossing, maar uiteindelijk zit het toch weer vol met lastige hoekjes en uitzonderingen waar je iets mee zult moeten.
Ik zou een paar offsets doen van de halve breedte en de rest lekker even opnieuw tekenen zoals ik denk dat het moet, dan kun je gelijk op die lastige aansluitpunten het zo maken als jouw het beste lijkt.
Ik ben inmiddels gestopt naar het zoeken van oplossingen die meer werkt kosten dan er even voor gaan zitten en m'n acad routine weer even oppoetsen. (wat eigenlijk niet nodig is)

Misschien dat software voor de snijplotter er wel iets mee kan bedenk ik me, zal eens navragen als ik die cutter-fanaat weer een keer spreek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 25 jun 2023 18:17 Ik gebruik Fusion360 en als ik daar een Drawing maak dan kan ik 2 lijnen selecteren en vervolgens Centreline aanklikken. De hartlijn wordt dan getekend.
Weet je dat zeker? volgens mij kan je een bestaande lijn veranderen in centerline of construction, maar dat hij zelf een lijn tussen 2 lijnen inzet is mij onbekend. Zie die functie ook zo snel niet in F360?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 26 jun 2023 15:09
Ballegooijen schreef: 25 jun 2023 18:17 Ik gebruik Fusion360 en als ik daar een Drawing maak dan kan ik 2 lijnen selecteren en vervolgens Centreline aanklikken. De hartlijn wordt dan getekend.
Weet je dat zeker? volgens mij kan je een bestaande lijn veranderen in centerline of construction, maar dat hij zelf een lijn tussen 2 lijnen inzet is mij onbekend. Zie die functie ook zo snel niet in F360?
Nou, in SW kan het, dus in Fusion vast ook wel. Maar dat is de functie om de hartlijn van een cilinder te tekenen in een werktekening. Dus dan moet er wel een cilindrische solid zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door zeeschuim »

Vcarve toolpath. De dxf is een dubbele lijn en vcarve vult dat keurig...

Afbeelding
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door Ballegooijen »

Zie die functie ook zo snel niet in F360?
Ja, dat is zeker. Maar zoals ik al zei: in Drawing mode.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door keesfrees »

Ik maakte deze lijnen vanaf het jpg-tje.
Met wat truuken en nabewerking, dat lukt allemaal goed (redelijk, gedoe met pixelplaatjes is nooit ideaal)
Het enige wat ik nog mis is een manier om het midden te vinden tussen 2 lijnen.
Het kan zeker :
24919
Dat is wat ik bedoel, zo te zien van bovenaf, maarrrr.
Dat lijkt goed maar als ik dat kantel dan ziet het er zo uit :
24921
En van op zij zo :
24920
Dat werkt dus niet, dit is gemaakt met 3D graveren met een overdreven spitse frees.
Wat je ziet is het freespad, dit gewoon platslaan werkt niet, een manier om de gcode getallen te manipuleren zou wel kunnen maar ik zoek een elegantere methode. Een cad lijn in 2D.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 12:55 maar uiteindelijk zit het toch weer vol met lastige hoekjes en uitzonderingen waar je iets mee zult moeten.
Nee horrr, zie 1e plaatje.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 12:55 . . . gestopt naar het zoeken van oplossingen die meer werkt kosten dan er even voor gaan zitten . . .
Psja, met die gedachte hadden we nu niet al het mooie speelgoed om ons heen, het is een afweging tussen hoe vaak zal ik het nodig hebben <-> hoeveel tijd kost het mij nu, ga je die diepte-investering doen nu.
Ik kom dit probleem regelmatig tegen en technisch is het mogelijk.
zeeschuim schreef: 26 jun 2023 15:36 Vcarve toolpath. De dxf is een dubbele lijn en vcarve vult dat keurig...
Dank, aan het plaatje kan ik niet zien wat er gebeurd maar ik heb een sterk vermoeden dat dit niet is wat ik bedoel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 26 jun 2023 16:08 Ik maakte deze lijnen vanaf het jpg-tje.
Met wat truuken en nabewerking, dat lukt allemaal goed (redelijk, gedoe met pixelplaatjes is nooit ideaal)
Het enige wat ik nog mis is een manier om het midden te vinden tussen 2 lijnen.
Het kan zeker :
24919
Dat is wat ik bedoel, zo te zien van bovenaf, maarrrr.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 12:55 maar uiteindelijk zit het toch weer vol met lastige hoekjes en uitzonderingen waar je iets mee zult moeten.
Nee horrr, zie 1e plaatje.
Als dat echt is wat je wilt, is het inderdaad de V-carve lijn, als je er daarna de Z-waarde uit filtert is het toch opgelost.
Ik zou het niet mooi vinden, omdat die rechte lijn langs een cirkel vreemde bochtjes krijgt, ik zou liever onderstaande oplossing gebruiken.
2023-06-26 16_41_02-DraftSight Standard - [Soldeermal Together 2023 2.1.dwg_].jpg
Psja, met die gedachte hadden we nu niet al het mooie speelgoed om ons heen, het is een afweging tussen hoe vaak zal ik het nodig hebben <-> hoeveel tijd kost het mij nu, ga je die diepte-investering doen nu.
Ik kom dit probleem regelmatig tegen en technisch is het mogelijk.
Zal vast wel, maar of iemand er brood in ziet om daar over na te denken. Ik begrijp de uitdaging van omzetten van bitmaps enz naar contour, en dit is nog een stapje verder. Iedereen vind dat zijn probleem gewoon moet werken in zo'n omzetter, maar de een wil details, de ander een smooth curve, en de volgende wil smooth met behoud van details. Een schaap met 5 poten werkt meestal niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door zeeschuim »

keesfrees schreef: 26 jun 2023 16:08 Ik maakte deze lijnen vanaf het jpg-tje.
Met wat truuken en nabewerking, dat lukt allemaal goed (redelijk, gedoe met pixelplaatjes is nooit ideaal)
Het enige wat ik nog mis is een manier om het midden te vinden tussen 2 lijnen.
Het kan zeker :
24919
Dat is wat ik bedoel, zo te zien van bovenaf, maarrrr.
Dat lijkt goed maar als ik dat kantel dan ziet het er zo uit :
24921
En van op zij zo :
24920
Dat werkt dus niet, dit is gemaakt met 3D graveren met een overdreven spitse frees.
Wat je ziet is het freespad, dit gewoon platslaan werkt niet, een manier om de gcode getallen te manipuleren zou wel kunnen maar ik zoek een elegantere methode. Een cad lijn in 2D.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 12:55 maar uiteindelijk zit het toch weer vol met lastige hoekjes en uitzonderingen waar je iets mee zult moeten.
Nee horrr, zie 1e plaatje.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 12:55 . . . gestopt naar het zoeken van oplossingen die meer werkt kosten dan er even voor gaan zitten . . .
Psja, met die gedachte hadden we nu niet al het mooie speelgoed om ons heen, het is een afweging tussen hoe vaak zal ik het nodig hebben <-> hoeveel tijd kost het mij nu, ga je die diepte-investering doen nu.
Ik kom dit probleem regelmatig tegen en technisch is het mogelijk.
zeeschuim schreef: 26 jun 2023 15:36 Vcarve toolpath. De dxf is een dubbele lijn en vcarve vult dat keurig...
Dank, aan het plaatje kan ik niet zien wat er gebeurd maar ik heb een sterk vermoeden dat dit niet is wat ik bedoel.
download een trial versie en probeer het met de .dxf en een vcarve toolpath. Eigenwijs!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: van outline naar centerlijn, hoe ?

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 16:49 . . .de V-carve lijn, als je er daarna de Z-waarde uit filtert is het toch opgelost.
De Z waarden er uit halen gaat echt niet (zo eenvoudig) zonder meer werken.
Een chocolade letter vorm wordt ook met een dergelijke methode gemaakt.
Sel je voor dat je het pad van de 45gr. frees plat slaat en dan dat pad volgt met een stift frees.
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jun 2023 16:49 Ik zou het niet mooi vinden, omdat die rechte lijn langs een cirkel vreemde bochtjes krijgt, ik zou liever onderstaande oplossing gebruiken.
Die bochtjes maken niet uit, in je voorbeeld wordt de dunne toelopende uitloper niet meegenomen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie