Wabeco F1410LF hs verbouwen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Vele jaren geleden, dat mag je zeggen als het meer dan 12 jaar terug is. Heb ik een Wabeco F1410LF hs gekocht.
Als beginner was deze machine prima voor mij, maar als ik eerlijk ben groeide ik er snel uit. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik hem niet gekocht, hind sight 2020. De basis van de machine is best ok, Gietijzeren frame, Hiwin geleiding en kogelomloopspindels. Prima basis voor al het werk wat ik er op zou willen doen. Echter hebben ze een te lichte aluminium constructie gebruikt om de motor aan de z-as te bevestigen. Als je je micrometer op je spindel zet en aftast op je tafel, vervolgens met 1 vinger lichte druk zet op de bovenkant van de motor richting de achterkant van de machine. Dan laat je de meter zo 400mu uit slaan. als je hem los laat komt hij wel weer terug. Maar goed ik vraag me al jaren af waarom mijn machine de hele garage vibreert als ik wat aluminium er mee kietel. Alles is relatief, lang verhaal kort ik heb de wiebel gevonden.
Diepe zucht, echt waarom, ben je een Duitser, maak je zo'n mooi apparaatje en dan stop je een stuk snot tussen de motor en je z-as. Bouw dan geen machine. Ok ik ben er nog niet overheen..
Ondertussen heb ik best leuke dingen met de machine kunnen doen, maar t beestje krijgt wat kuren. De motor koelt niet zo goed meer, heb een keer alle condensatoren terug op hun plek moeten solderen. Dat zal door al die vibraties komen. En heel eerlijk een tool wissel met een MK2 spindel met een ER25 past gewoon niet meer bij mijn persoonlijkheid, Ok de ER25 daar red ik het nog wel even mee maar de MK2. Laten we zeggen dat we uit elkaar zijn gegroeid.
Ik doe nu projectjes, programmeer ik toch gouw 6 tot 8 tool wissels in om iets leuks te maken. Dan ben ik nu het hele weekend aan het gereedschap wisselen ipv spanen aan het maken. Zo voelt het tenminste. Dat zeg ik Emotioneel uit elkaar gegroeid.

Ik sta voor een aantal keuzes, of ik lap deze machine op of ik koop eentje die voor mij nieuw is.
Heb flink rond gekeken maar ik kom twee dingen te kort, geld en ruimte. De machines die ik 2e hands of nieuw kon vinden die doen wat ik graag wil gaan of niet door mijn garage deur naar binnen, of doen niet wat ik er van verwacht, of kan ik nu even niet betalen, of er moet een jaar werk in voordat t doet wat ik wil.

Dus ik ga het beestje dat ik heb zo veel liefde geven dat we weer naar elkaar toe groeien en hij mij kan helpen sparen voor de Doosan die op mijn kerst lijstje staat. Die staat er al een tijdje, Doosan mag je rustig vervangen door Mazak, DMG, het lijstje is niet zo moeilijk.
Met het budget dat ik nu er aan uit wil geven en waarmee ik denk de aankomende tijd vooruit te kunnen, wordt het een Chinese spindel, maar een beetje een goeie. Ik weet het, ik sponsor China liever ook niet, maar dit is wat het is.

Nu het volgende plan:
Ik koop een goeie Chinese ATC
Bouw deze op de Wabeco
Doe een paar mooie betaalde Hobby opdrachten
Bouw er een ATC op
Doe nog 200 mooie hobby opdrachten, en dan, en dan, Ben ik oud maar kan ik eindelijk die mooie machine gaan halen. (laat mij aub dromen graag)

Any how,
Het gaat deze spindel worden:

Afbeelding
7,5kW, 18000RPM, 11Nm, BT30, 8 pool motor, 380V, <0,002mm runout en Vibratie van <0,3mm/S


Daar komt een klem ring bij (in het geel), maar die past natuurlijk niet. Dus voordat ik de boel uit elkaar sloop moet er eest een tussen stukje gemaakt worden.
Dat ga ik doen met een zand mal, waar ik dan een ruw blok aluminium in giet adv een vorm die ik eerst even uitprint in PLA. Techniek staat voor niks.
Dan lijm ik de klemring vast aan mijn na bewerkte gietsel met een beetje TIG lijm. En dan zorg ik er voor dat alles <0,010mm is uitgelijnd. Laten we eerlijk zijn denk niet dat ik de 0,005 ga halen maar zal mn best doen.
In het groen het stukje wat er tussen moet.

Afbeelding



Wish me luck :lol:
Zal steeds de stapjes proberen te posten hier
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door benkr »

1. Ik zou niet gaan gieten, koop gewoon ergens een blok aluminium en frees het daar uit, bij Kelders of zo kom je zoiets best wel eens tegen, en nieuw is het ook nog wel te betalen, gieten is ook niet kosteloos voor je alles in huis hebt.
2. In mijn ervaring met de BF25 die constructief aardig hetzelfde is, zit de flex vooral in de kolom zelf, ik had daar een koker van 80 x 150 x8 of zoiets achter gemaakt die helemaal tot onder de tafel waar de machine op stond doorliep, dat scheelde echt stukken.
Maar goed, zo heeft ieder zijn dingen om de vrije tijd te vullen en daar is echt helemaal niets mis mee, succes met het ombouwen.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door JanSr »

Ik vrees dat ik iets niet snap.
Je klaagt over gebrek aan stijfheid, omdat de motor met een aluminium ding verbonden is met de rest.
En nu ga je weer met aluminium aan de slag.
De stijfheid van aluminium is nu eenmaal EEN DERDE van die van staal. En dan ook nog lijmen.De stijfheid van lijm is weer vele malen lager dan van aluminium.

Mijn keuze zou zijn: Alles in staal. Maar ja, ik snap iets niet. :shock:
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door skillalot »

Een 7.5 KW spindle, op zo'n bankje...
Laat dat bankje voor wat het is en bouw gewoon iets compleet nieuws. Misschien kun je de tafel zelf nog gebruiken, maar die kolom en die basis is gewoon ruk, en dat zal ook nooit wat worden.
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

JanSr schreef: 01 jul 2023 10:03 Ik vrees dat ik iets niet snap.
Je klaagt over gebrek aan stijfheid, omdat de motor met een aluminium ding verbonden is met de rest.
En nu ga je weer met aluminium aan de slag.
De stijfheid van aluminium is nu eenmaal EEN DERDE van die van staal. En dan ook nog lijmen.De stijfheid van lijm is weer vele malen lager dan van aluminium.

Mijn keuze zou zijn: Alles in staal. Maar ja, ik snap iets niet. :shock:
Goed punt, het huidige verbindingsding is een gietstuk met een wanddikte van ongeveer 1cm, vervolgens zit het geheel vast met 2 schroeven in het midden van het giet deel. Niet zozeer het aluminium dat de echte boosdoener is hier maar de constructie waar voor gekozen is in combinatie met de materiaal keuze. Ik ga voor massieve blokken, de simulatie laat zien dat ik hier geen last ga hebben van stijfheid problemen. En door de load over 12 stuks M10 te verdelen Ipv 2x M12 (niet 100% zeker, maar zijn geen hele grote bouten) richting de plaat die naar de lineaire geleiding gaat denk ik dat dit goed moet gaan (op basis van simulaties).
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door JanSr »

Als stijfheid een ontwerp criterium is, zoals hier, is lichtmetaal (waaronder aluminium) ALTIJD een slechte keuze. Kunststof, zoals lijm, is nog veel erger.

Het gebrek aan stijfheid is te compenseren door een overvloed aan materiaal.
Echt: Het simpelste is om het aluminium te vervangen door staal. Bij dezelfde dimensies wordt het al DRIEMAAL zo stijf.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Kars-cnc »

JanSr schreef: 01 jul 2023 15:59 Als stijfheid een ontwerp criterium is, zoals hier, is lichtmetaal (waaronder aluminium) ALTIJD een slechte keuze. Kunststof, zoals lijm, is nog veel erger.

Het gebrek aan stijfheid is te compenseren door een overvloed aan materiaal.
Echt: Het simpelste is om het aluminium te vervangen door staal. Bij dezelfde dimensies wordt het al DRIEMAAL zo stijf.
Dat is allemaal waar, maar zoals Benkr al aangeeft zou een groot deel van de flex ook wel eens in de kolom kunnen zitten. Ik zou eerst nog eens heel secuur meten wat er wel en wat niet beweegt als je met die ene vinger tegen de motor duwt. Als je een boel moeite steekt in deze spindel steun wil je niet achteraf er achter komen dat het toch niet de hoofd oorzaak was.

400um is wel heel erg veel. Ik heb eens een meting aan mijn BF20 gedaan door met 40kgf aan de ER25 freesopname te trekken (met een unstertje) en dat gaf in de X-richting 150um, en in de Y richting 75um flex.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door benkr »

Ik kon mijn BF25 met gemak 0,5 mm omduwen door met mijn duim boven aan de kolom te duwen en met wat meer moeite zelfs 1 mm.
Die afwijking komt natuurlijk niet allemaal tot uitdrukking in de verplaatsing ter hoogte van de frees, maar geeft wel aan dat die kolom verreweg het slapste deel is van de hele constructie. Na achter de kolom een stevige koker te hebben geplaatst was de flex verminderd tot minder dan 0,1 a 0,2 mm wat neer kwam op minder dan 0,05 mm op de hoogte van de frees, ik vond het een enorme verbetering en heb nooit spijt gehad van deze wijziging.
Verder ben ik het helemaal eens met skillalot dat die 7,5 kW spindel niet tot een bruikbare en stabiele machine gaat leiden, gewoon te veel gewicht en echt veel te veel power.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door JanSr »

Kars-cnc schreef: 01 jul 2023 22:32 "Dat is allemaal waar, maar zoals Benkr al aangeeft zou een groot deel van de flex ook wel eens in de kolom kunnen zitten."
Als die kolom van aluminium is, zit daar wellicht het grootste probleem.
Een stalen u profiel laten zetten dat er netjes omheen past en degelijk vast bouten kan al veel schelen.
Nog mooier is de als kolom na te maken in staal.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Hessel Oosten »

Even wat kolommaten ...

BF25 kolom, staal, hol, buiten 83 x 100.

Wabeco 1200 serie (1400 weet ik niet): staal, 70 x 155 en over de hele lengte inwendig geschoord (45 graden) met 15 mm dikke stalen "balken".

H.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Kars-cnc »

Mij lijkt op de foto die Wabeco ook best een degelijke machine. Maar misschien zit er inderdaad een "design flaw" in het tussenstuk tussen de kolom en de spindel zoals TS vermoed. Ook een gründlich Duitser kan wel eens een zwak moment hebben ;-)

Mijn eerdere opmerking om eerst goed te meten is vooral bedoeld om een beetje zekerheid te krijgen waar het probleem zit voordat je iets aanpakt. Goed meten is in dit kader sowieso nog niet zo gemakkelijk. Zo moet je b.v. niet vergeten de zwaluwstaart geleidingen vast te zetten voordat je gaat meten... Ook moet je m.i. kracht uitoefenen bij de freesopname want alleen de flex die je daar ziet is belangrijk.
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Heb van het weekend de stijfheid van de kolom nog eens goed onder de loupe genomen. Maar daar krijg ik geen beweging in.
Heb de maximale armen genomen die ik redelijkerwijs kan halen met mijn meet arm rond het verwachtte draaipunt van de z-as. Als ik boven aan de kolom flinke druk zet krijg ik een maximale uitslag van 10mu. Dus denk dat de constructie van de Z-as van deze machine echt wel degelijk is. Met de zelfde druk op de motor heb ik een uitslag van richting de 0,5mm. Dus ik geloof echt dat de z-as stil blijft staan terwijl de motor ophanging beweegt.

Zie dat bij sommige lezers mijn TIG lijm grapje niet land, aan elkaar lijmen met TIG, dwz rondom degelijk vast lassen.

Heb van het weekend een malletje gemaakt om straks het stukje aluminium te gieten. Kwam er achter dat de prinsjob met FDM 3 dagen zou duren en een halve kilo materiaal zou verbruiken. Nu is het niet zo zeer het materiaal maar de 3 dagen printen daar zak ik een beetje tegen op. Wetende dat ik er daarna nog flink wat TLC in moet stoppen voor een gladder oppervlak zodat de mal uit het zand wil lossen.
Dus kleine pivot, heb een mal gemaakt voor de mal op de laser uit reststukjes plexiglas.

Afbeelding

Let niet op mijn lijmkunsten, het moet vooral waterdicht zijn, we maken er geen vitrine van.
Deze op de weegschaal gelegd om het interne volume te bepalen.
3,5L is wel een flink blok aluminium dat, dat gaat worden, maal 2,7kg/l wordt het een blokje van 10kg.
Misschien dat ik ergens gewoon een blok moet kopen..
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Was een flink eind rijden, maar ben even bij de gebroeders Kelders in Boxmeer geweest. https://www.kelders-boxmeer.com/nl
Een fantastische plek om wat materiaal te scoren, ze hebben werkelijk van alles in allerlei formaten. Heb daar helaas het blok aluminium niet gevonden die ik zocht, tenzij ik het uit een rond stuk wil halen. Maar emotioneel trek ik het niet om een blokje van 20kg in te laden en dan 10 kg aan spanen te maken terwijl ik nog 30kg aluminium nuggets heb liggen om iets mee te gieten. Heb wel een mooie haul RVS gescoord in Boxmeer, dus erg blij dat ik daar ben gaan kijken. Dank je wel! @Benkr
We gaan door met het giet plan!
Tristram
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2023 14:37

Re: Wabeco F1410LF hs verbouwen

Bericht door Tristram »

Kleine tussenstand,

Ik heb een groot blok gegoten.
Afbeelding

Wat een ding, weegt een kleine 14Kg. Het gieten was een moeizaam proces. Zou hem eerst aan de hand van een gips mal in het zand gieten.
De mal maken ging prima. Uit wat restjes plexiglas een mal gelazerd, vol gegoten met gips en een zand mal van gemaakt.
Maar na twee keer gieten kreeg ik het niet voor elkaar om een knap afgietsel te maken. Mn groene zand is gewoon gort droog maar nogsteeds te veel water er in. Porositeit door flink wat bellen.
Dus plan B uitgevoerd, van RVS een mal gelast. Deze in de klei oven gedaan en vol gesmolten met aluminum.
Dat ging prima en het blok kwam redelijk makkelijk uit de mal.

Dit was de eerste keer dat ik iets heb gegoten dat zo groot en massief is, de krimp en vervorming rondom zijn enorm.
Maar zo te zien kan ik hier prima uithalen wat ik nodig heb.

Side note,
Geen RVS emmer gebruiken om mee te gieten, deze zijn te dun en gaan lek.
Maar, geeft wel een mooi verhaal voor als we elkaar eens tegen komen
Plaats reactie