Limit switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RickPaus22
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2022 09:19

Limit switches

Bericht door RickPaus22 »

Goedemorgen cnc-ers
Ik heb een vraagje over limit switches. Ik gebruik voor mijn machines deze simpele china sensoren,
Afbeelding
Dit zijn simpele inductieve afstadssensoren, maar ze zijn niet zo accuraat als dat ik zou willen. Er zit telkens weer verschil in de homepositie. Soms wel halve millimeters. Mijn vraag aan jullie, welke sensoren gebruiken jullie voor het homen van de machine?
mvg,
Rick
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alleen een foto zegt niet zo veel, een linkje en een type nummer kan wel helpen, ik heb hier nog wel ergens een catalogus van inductieve sensoren, dat is toch een flink boekwerk. En die zijn echt niet allemaal hetzelfde.

Wat is de voedingsspanning?
Veel mensen roepen 'bij mij werkt ie op 5v', maar als er 9-30v op staat, zou ik er lekker 12v op zetten.
Wel materiaal gebruik je als sensor materiaal?
Inductieve sensoren doen het beter met staal dan aluminium, dus schroef een stukje staal op de plek waar de sensor dat ziet.
Welke methode gebruik? erlangs of er naar toe.
Erlangs is toch echt de beste methode, doe dan een luchtspleet van ongeveer 1mm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switches

Bericht door Kjelt »

Met de goede sensoren en homing strategie kun je makkelijk 15-20u herhaalbaarheid halen.
Daar heb ik hier wel eens eerder over gepost:

viewtopic.php?t=19997

Waar het om gaat is dat de afstand tot de "vaan" klein genoeg is, de homingsnelheid beperkt en dat je indirect homed. Daarmee bedoel ik dat je machine een homing strategie heeft van eerst langzaam bewegen tot de sensor aktiveert en daarna heel erg langzaam tot de sensor deaktiveert. En dat laatste moment is dan je home positie.
RickPaus22
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2022 09:19

Re: Limit switches

Bericht door RickPaus22 »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 jul 2023 08:17 Alleen een foto zegt niet zo veel, een linkje en een type nummer kan wel helpen, ik heb hier nog wel ergens een catalogus van inductieve sensoren, dat is toch een flink boekwerk. En die zijn echt niet allemaal hetzelfde.

Wat is de voedingsspanning?
Veel mensen roepen 'bij mij werkt ie op 5v', maar als er 9-30v op staat, zou ik er lekker 12v op zetten.
Wel materiaal gebruik je als sensor materiaal?
Inductieve sensoren doen het beter met staal dan aluminium, dus schroef een stukje staal op de plek waar de sensor dat ziet.
Welke methode gebruik? erlangs of er naar toe.
Erlangs is toch echt de beste methode, doe dan een luchtspleet van ongeveer 1mm.
https://www.123-3d.nl/123-3D-Inductieve ... 19122.html
Dit is het type sensor. Hij werkt bij mij op 24V en hij detecteert een aluminium plaat die naar de sensor toe beweegt. Ik was al wel van plan om de sensoren zo te plaatsen dat hij langs de plaat detecteert.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switches

Bericht door Kjelt »

RickPaus22 schreef: 17 jul 2023 09:51 Dit is het type sensor. Hij werkt bij mij op 24V en hij detecteert een aluminium plaat die naar de sensor toe beweegt. Ik was al wel van plan om de sensoren zo te plaatsen dat hij langs de plaat detecteert.
Zowiezo langs laten detecteren en plak voor het experiment eens een dun plaatje ijzer op het aluminium, ijzer detecteert gewoon factoren beter voor een inductieve sensor dan aluminium.

Daarnaast heb je de non-screen shield type die is ongevoeliger (4mm detection).
Als je echt hogere nauwkeurigheid wilt zul je de screen shield type willen nemen dat is dan de LJ12A3-2-Z/BX
Die heeft een detectie bereik van 2mm.
Of maar dan heb je een kleinere diameter sensor de LJ8A3-1-Z/BX (1.5mm) of LJ5A3-1-Z/BX (1mm)
RickPaus22
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2022 09:19

Re: Limit switches

Bericht door RickPaus22 »

Kjelt schreef: 17 jul 2023 09:54
RickPaus22 schreef: 17 jul 2023 09:51 Dit is het type sensor. Hij werkt bij mij op 24V en hij detecteert een aluminium plaat die naar de sensor toe beweegt. Ik was al wel van plan om de sensoren zo te plaatsen dat hij langs de plaat detecteert.
Zowiezo langs laten detecteren en plak voor het experiment eens een dun plaatje ijzer op het aluminium, ijzer detecteert gewoon factoren beter voor een inductieve sensor dan aluminium.

Daarnaast heb je de non-screen shield type die is ongevoeliger (4mm detection).
Als je echt hogere nauwkeurigheid wilt zul je de screen shield type willen nemen dat is dan de LJ12A3-2-Z/BX
Die heeft een detectie bereik van 2mm.
Of maar dan heb je een kleinere diameter sensor de LJ8A3-1-Z/BX (1.5mm) of LJ5A3-1-Z/BX (1mm)
Oke duidelijk verhaal, als ik er vandaag tijd voor heb ga ik het direct even proberen. Wat is ongeveer het verschil in nauwkeurigheid tussen de shield en non shield types?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switches

Bericht door Kjelt »

Dat heb ik niet gemeten. Uit de specificaties verwacht ik minstens de helft.
Zoals Kees (audiomanics) het een keer plastisch heeft uitgelegd: de non-shielded types steken met hun sensor iets uit de metalen behuizing en "kijken om zich heen".
De shielded types zitten in hun metalen behuizing en "kijken alleen vooruit".
Oftewel anders gezegd de detectiehoek is bij shielded types veel kleiner en daardoor zijn ze nauwkeuriger en hebben ook een beter reproductie van hun detectie gedrag.
RickPaus22
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2022 09:19

Re: Limit switches

Bericht door RickPaus22 »

Na wat gepruts heb ik de sensoren verplaatst. Ze detecteren nu langs het portaal. Stukje staal op gemaakt en ik moet zeggen dat het homen een stuk accurater is geworden, dank hiervoor. Echter, soms heb ik het probleem dat de machine de sensor op het portaal "negeert" terwijl de slave as al stilstaat, hij trekt dan als het ware het portaal scheef, zou dit aan een defecte sensor kunnen liggen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Limit switches

Bericht door Kjelt »

Meer info nodig, welke besturing?
Matchen de sensoren bij de juiste as?
Als je zegt scheef trekken, heb je tandem-assen?
Hebben beide assen sensoren en kan de besturing tandem homen?
Plaats reactie