Afzuiging PLC sturen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Hoi! Het is een zelio geworden met 10 ingangen en 8 uitgangen.

Waarom: een zzper die voor ons werkt vond ze erg fijn voor het simpele werk en betaalbaar.

Nadeel? De programmeerkabel is duur.

Wat ik er van kon vinden op internet qua instructievideo was helder en eenvoudig.

Als ik het zo zie kan ik de huidige controller, een frietomat 2000(?) Voor hetzelfde geld verkopen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 14 aug 2023 16:19 Nadeel? De programmeerkabel is duur.
Even opletten waar je hem besteld, zie dat hij voor 64.- maar ook voor 148.- wordt aangeboden :shock:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

FreesKever schreef: 12 aug 2023 01:07 Ik heb zelf een F2N kloon gekocht bij Ali. De print ziet er best robust uit. Voeding filter, SMPS, stevige I/O, fatsoenlijke routing. fatsoenlijke connectors.

Het enige echte minmpuntje wat ik gezien heb is de SN75176. Dit is een heel oude (en obsolete) RS485 driver. Deze is nogal kwetsbaar (voor ESD enzo) en er zitten geen ekstra TVS dioden op. Ik geef zelf helemaal niets om (Mitsubishi of whatever) PLC software. Ik heb hem puur gekocht voor de STM32F103RBT6 en robuste IO. Software schrijf ik in C++, en de programmeer pinnen zijn op pads beschikbaar (wel zelf een header solderen). Als je zo iets wilt doen, dan kan ik die chinese "PLC's" ten harte aanbevelen. (Er zijn wel veel verschillende varianten: Relais of transistoren, aantal I/O, connectoren, behuizing en meer).
Jacala schreef: 08 aug 2023 17:39 Begin 2014 heb ik via een veiling een berg buizen pneumatische kleppen en een alko 200 gekocht voor 2200 euro.
EUR2200? Wowsers.

Ik vond deze wel leuk:
https://hackaday.com/2023/07/26/worksho ... on-around/
Kost niet veel, en je kan er een stappenmotor o.i.d opzetten, en die dan b.v. met een een assige GRBL controller aansturen. Maar dat is alleen voor "hobbyisten". "Professionals" hebben daar geen tijd voor.

En deze oudere stofzuiger dinges kan ook aantrekkelijk zijn in sommige situaties. Veel machine's met afzuiging lekken toch hier en daar...
https://hackaday.com/2022/09/30/a-high- ... ough-jobs/
Die eerste hack is een leuke, voor de hobby.

Die tweede kun je gelijk naar het oud ijzer brengen. Omdat er nog zoveel van die dingen in omloop zijn, kan ik nog steeds mijn hypotheek betalen. Als er iemand van de verzekering of arbo binnenkomt is het gelijk einde verhaal.

Enne, ook voor 2014 een hele goede deal Jacala.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Ook wel zo netjes om de afloop van het project te vermelden:

Ik ben er blij mee!

De afzuiging schakelt nu na 3 gebruiksuren de filterreiniging in plaats van na elke keer aan/uit. Dit zou minder slijtage opleveren aan de filters.
Als de afzuiging vaker dan 6 keer per uur aan en uit gaat begint er een oranje lamp te flitsen: Let op, niet te vaak schakelen, dit is slecht voor de motor. Met een knopje kan je dit signaal weer uit zetten.

Na 8 gebruiksuren gaat een andere lamp branden: Niet vergeten de stofzakken te wisselen. Met een knopje kun je dit signaal weer uit zetten.

Al met al hoeft niemand meer na te denken over de afzuiging. Alles is automatisch en al enkele keren bijgesteld qua timing zodat het beter past bij de workflow.

Ik wordt er heel blij van. En het versterkt mijn mening: een afzuiging om alle machines tegelijk af te kunnen zuigen is belachelijk als je meer machines hebt dan mensen om ze te bedienen. Je moet kijken naar je gemiddelde bezetting, daar iets boven en klaar.

Ik werk nu met een afzuiging die 5K goedkoper is dan de zwaardere variant. Maar die ook per uur 5kw minder verbruik (bij volle belasting). Dat scheelt aardig wat.

Dit stukje eenvoud (een PLC programmeren is echt heel simpel, zelfs ik kan het) brengt iedereen in het bedrijf veel rust, plezier en schonere longen.

Volgende project:
Een fijnstof filter installatie met afzuiging in de machinale hoek en uitblazen via een 355mm buis in de montagehoek. De installatie is gewoon gekocht via Spirototaal maar de sturing, fijnstofmeter en Schneider PLC regelen we zelf. Met stoplicht die het fijnstofgehalte weergeeft in 3 kleuren en exacte weergave op het display.

Leuk om zo het werkcomfort en de gezondheid te verbeteren (en nog wat te leren op automatisering)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

Jacala, dankje voor delen van het resultaat. Ik ben erg benieuwd naar je volgende project
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door pgroot »

Jacala schreef: 10 nov 2023 21:31 Ook wel zo netjes om de afloop van het project te vermelden:

Ik ben er blij mee!

De afzuiging schakelt nu na 3 gebruiksuren de filterreiniging in plaats van na elke keer aan/uit. Dit zou minder slijtage opleveren aan de filters.
Als de afzuiging vaker dan 6 keer per uur aan en uit gaat begint er een oranje lamp te flitsen: Let op, niet te vaak schakelen, dit is slecht voor de motor. Met een knopje kan je dit signaal weer uit zetten.

Na 8 gebruiksuren gaat een andere lamp branden: Niet vergeten de stofzakken te wisselen. Met een knopje kun je dit signaal weer uit zetten.

Al met al hoeft niemand meer na te denken over de afzuiging. Alles is automatisch en al enkele keren bijgesteld qua timing zodat het beter past bij de workflow.

Ik wordt er heel blij van. En het versterkt mijn mening: een afzuiging om alle machines tegelijk af te kunnen zuigen is belachelijk als je meer machines hebt dan mensen om ze te bedienen. Je moet kijken naar je gemiddelde bezetting, daar iets boven en klaar.

Ik werk nu met een afzuiging die 5K goedkoper is dan de zwaardere variant. Maar die ook per uur 5kw minder verbruik (bij volle belasting). Dat scheelt aardig wat.

Dit stukje eenvoud (een PLC programmeren is echt heel simpel, zelfs ik kan het) brengt iedereen in het bedrijf veel rust, plezier en schonere longen.

Volgende project:
Een fijnstof filter installatie met afzuiging in de machinale hoek en uitblazen via een 355mm buis in de montagehoek. De installatie is gewoon gekocht via Spirototaal maar de sturing, fijnstofmeter en Schneider PLC regelen we zelf. Met stoplicht die het fijnstofgehalte weergeeft in 3 kleuren en exacte weergave op het display.

Leuk om zo het werkcomfort en de gezondheid te verbeteren (en nog wat te leren op automatisering)
Leuk om zo het resultaat te lezen, hoewel toch wat buiten je comfortzone toch doorgezet met een goed resultaat en zelfs toekomstplannen :)
Even los van die besparing van de 5 kwh denk ik dat het werkcomfort nog wel meer waard is
Plaats reactie