EG Vraagstuk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes...

Omdat de Beagle wel voldoet, maar niet echt een zwaargewicht is, denk ik nog steeds na over een nieuw te bouwen machine..
Echter.. wat is wijsheid?
Ik neig meer en meer naar een EG Frame, maar dan een constructie zoals Hermle die toepast.. dus een U-vormig "huis", met de A-C Trunnion erin, rails voor de Y As erop, Daarop de X As, en de Z as.. Dus alles zo dicht mogelijk bij elkaar houden.

de Opspantafel wil ik ongeveer ø250 maken, Gereedschapwisselaar achterin (HSK25).
De breedte van de binnenkant van de machine zal ongeveer uitkomen op 500 mm, dus wordt dat een serieus grote mal als ik dat in één keer wil storten.. Maar.. Dan denk ik even vooruit..

Stel!.. Ik maak 2 "Zijplaten" en 3 Tussenplaten, de voorste om de zijplaten vooraan te verbinden, de middelste om de zijplaten in het midden te verbinden, en te dienen als "oplegvlak" voor een plaat waar de ATC op staat, de achterste plaat is dan het spiegelbeeld van de plaat in het midden, die zou uit dezelfde mal kunnen komen..

Hoe verbind ik dat?.. Ik denk aan het instorten van moeren in de tussenplaten, en dan de zijplaten voorzien van Bussen waar bouten doorheen kunnen.
met een Moer aan de binnenkant kan ik de zijplaten dan stellen.
Als de boel dan gesteld is, zou ik de "naad"tussen Zijplaten en Tussenplaten "aan kunnen storten" zodat het één geheel wordt.

de Y As balk wordt dan ook EG, met Stalen platen die een stukje uitsteken, zodat alles naderhand haaks gefreesd kan worden, eventueel met "Afstelboutjes op de wagentjes" zodat ik dat naderhand ook kan vullen met EG.

Wat denken jullie.. is dat een goede methode?..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door assink »

Heb je de laatste video's gezien van stefan gotteswinter?
Zijn nieuwe portaalfrees lijkt mij aardig geschikt voor het werk dat jij doet?
Heeft er ook een hele mooi spindel op zitten 8)

Zo'n zietz machine is blijkbaar helemaal 1 geheel, een stalen schil die vol gestort wordt met EG.
Hoe die precies geproduceerd worden heb ik geen idee van alleen.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: EG Vraagstuk

Bericht door VDFman »

Ik heb een aantal jaren geleden een machine gekocht bij een bedrijf in Duitsland die deze frames maakt voor gerenommeerde machinefabrikanten.
( niet Hermle, die doen het zelf) Ook een rondleiding gehad toen, stonden ook enkele kleine frames voor draaibanken om lenzen te draaien. Wellicht dat ze ook op aanvraag iets maken zoals jij wilt. Maar aan professioneel werk hangt ook een professionele prijs natuurlijk...

IMHO Loopwagens uitvullen is een inferieure oplossing. Montagestrips worden mee ingegoten en daarna nauwkeurig nagefreesd of geslepen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 04 aug 2023 07:55 Heb je de laatste video's gezien van stefan gotteswinter?
Ja, alleen zo'n Zietz/Mueller Frame is nou net wat ik NIET wil

In mijn gedachten :

Afbeelding

Zoiets, alleen, om dat zuiver en uit één stuk te gieten.. tja.. Hermle kan het.. maar hoe ze dat doen?..

Daarom mijn gedachtengang om het uit platen te doen, Immers, een plaat is makkelijker te storten, en wil ik er Ribben in maken?.. gewoon een blokje maken in de vorm van de Holte, met een "Draft angle" dat moet de truc wel doen..

Ik kan er op de plaatsen waar de Tussenplaten moeten komen natuurlijk altijd Lusjes Wapening uit laten steken, en datzelfde doen met de Tussenplaten..
Onderin de platen Bussen meestorten om Stelpootjes in te zetten.. dan kun je em netjes afstellen als je de boel aan elkaar gaat verbinden.
Als het Frame dan klaar is, dan is het zaak om de bovenzijde met daarin de bevestigingstrippen voor de Rails vlak te frezen (gezien het beoogde formaat en het gewicht, zal ik dat nog wel gewoon achterin de auto moeten kunnen leggen)

de Y as zal uit één stuk worden gestort, en dan moeten de aanlegvlakken van de karretjes vlak gefreesd worden, waarna de boel uitgeklokt moet worden, zodat de bevestigingsstrippen voor de Rails gevlakt kunnen worden..
De Z-as tenslotte, zal waarschijnlijk gewoon een stalen plaat met een paar aangeboute Ribben worden, net als de Trunnion, omdat daar ook de C-as motor een plaatsje in moet vinden..

't is nog niet meer dan een Denkproces.. maar als ik de boel op tekening ga zetten dan wil ik meteen rekening houden met Home schakelaars, afschermingen en dergelijke.
't idee is om een "wand" op de Middenplaat te zetten, met een schuifdeurtje om de ATC te kunnen bereiken, en onderaan de Y-as kan aan de achterzijde ook een plaat worden gemonteerd, om de bovenkant achter de Y-as af te schermen, zo blijft de ATC spaanvrij
'k zal alleen wat moeten verzinnen voor de voorkant.. om daar de rotzooi van de rails en Kogelomlopen te houden..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 aug 2023 11:28 Zoiets, alleen, om dat zuiver en uit één stuk te gieten.. tja.. Hermle kan het.. maar hoe ze dat doen?..
Als je het met gietijzer kunt, waarom dan niet met EG?

Lijkt me verder een beetje te groot voor jouw core business, probleem komt met de 3e macht van het volume volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Kjelt »

Vergis je trouwens niet in de prijs van dat echte EG.
Laatst had iemand een link geplaatst, zo rond de €4/kg :shock:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Sven »

Als je er van uit gaat dat de basis sowieso nabewerkt moet worden, dan maakt het nauwelijks nog uit hoe je het ding maakt, als het thermisch maar stabiel genoeg is met gemonteerde geleidingen.

De methode van losse blokken gieten en die daarna onderling verbinden lijkt me prima. Dan kan je ook mooi de gaten voor de 4e as meenemen.
Maar dan kan je ook van dikke staalplaat een pakket laten snijden en dat in elkaar hechten (en niet aflassen)

Maar zoals Kjelt al opmerkt, t gaat rap in de papieren lopen.
Misschien is het goedkoper om echt graniet op maat te laten maken en dat in elkaar te lijmen. Alleen de gaten voor de 4e as is dan lastiger op de juiste plek te krijgen, vraag stelmogelijkheid. (maar die moet je denk ik sowieso hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: EG Vraagstuk

Bericht door spikee »

Epoxy graniet is niet goed in demping. Kan je beter een uhpc product pakken zoals nanodur etc. Per kg is dat <1 euro voor zover ik dat kan herinnenren.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: EG Vraagstuk

Bericht door P1-Engineering »

We hebben een beetje hetzelfde plan volgens mij. :mrgreen:

Als basis heb ik dit stukje graniet op de kop getikt:

24895

De brug wil ik zoals een Hermle gaan opbouwen, dus 3 geleiders voor de Y-as met 1 centrale kogelomloop. Brug wil ik uit 2, misschien 3, delen gieten. Dit zodat ik ze los van elkaar op de VMC en slijpmachine kan plaatsen om alle montagepunten na te bewerken.

Op Grabcad zijn verschillende modellen va de Hermle machines te downloaden:

https://grabcad.com/library/hermle-c600 ... ne-model-1
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

spikee schreef: 05 aug 2023 08:32 Epoxy graniet is niet goed in demping. Kan je beter een uhpc product pakken zoals nanodur etc. Per kg is dat <1 euro voor zover ik dat kan herinnenren.
Dat hou ik zeker in mijn achterhoofd..

Maar dan komen we aan bij het hoofdstuk "Welke mortel"?.. EpoxyGraniet niet goed in Demping?, persoonlijk denk ik dat 't wel mee zal vallen.. de Dempingskarakteristieken van een Mortel worden volgens mij vooral bepaald door de soort Hars, 't aggregaat wat erin gaat, en hoeveel.

Zoals mijn vader altijd zegt: "hoe meer grint je in je Beton kan gooien, hoe sterker het is.. maar zand is ook grint, heel fijn grint, en je Cement is wat de boel aanmekaar plakt"
Sven schreef: 04 aug 2023 14:30 De methode van losse blokken gieten en die daarna onderling verbinden lijkt me prima. Dan kan je ook mooi de gaten voor de 4e as meenemen.
Zoals ik het nu voor me zie.. gewoon een "platte mal, als ik Ribben in de buitenkant wil hebben, dan plak ik wat blokjes in de mal,
Gat voor de 4de As?.. gewoon een metalen "Cradle" die je op de juiste plek in de mal legt, na het storten de Lagers erin, en dan een as plaatsen bij het afstellen voor het aangieten van de naden, en dan staat de boel al redelijk op lijn.. de laatste honderdsten doen we dan wel bij het opbouwen.

de Tussenplaten worden dan gewoon een haartje smaller, komt niet op een streep.. Bussen met draad in de kopse kanten, en een bout met een Contramoer in de Zijplaten, om de boel te stellen, Bouten kunnen gewoon blijven zitten, dat gaat toch nooit meer uit elkaar.. Plankje eronder, plankje aan weerszijden van de naad, en aangieten..

Zo'n Platte mal,nou.. zeg dat ik een Raamwerk maak van 40 x 80 Alu Profielen, en daar een paar losse stroken staal, plexi, wat dan ook, inzet aan de binnenkant.. gewoon met schroeven, met een dotje Was (Nakiplast) in't gaatje, Dan wat stroken hout boven en onder de "RailHouders" waar later de KogelomloopRails op komen..
de Binnenkant van de Zijplaten komen dan boven te liggen, en die kan ik na het storten gewoon met een rei, of met een spaan wel vlaktrekken/vlinderen,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 05 aug 2023 16:59 We hebben een beetje hetzelfde plan volgens mij.
"Great minds think alike" :lol: , bottomline is.. je wilt zo min mogelijk uitstekende delen om krachten op te moeten nemen.. met deze constructie steekt alleen de Z-as uit.. daar ontkom je niet aan..
P1-Engineering schreef: 05 aug 2023 16:59 Als basis heb ik dit stukje graniet op de kop getikt:
Ja.. als er iemand nog een paar flinke Grafzerken heeft?.. dat er dan aan de buitenkant van het Frame "Hier rust.. " opstaat. 't zal me jeuken.. :lol:
die Groeven aan de bovenkant, daar kun je met Araldite wel een paar stroken staan in lijmen.. en daar na het nabewerken de rails op mikken.

Of ik die 3de rail wil is nog de vraag.. mijn machine zal niet heel breed worden.. (als ik de A-as in de lengte monteer, dus als B-as, dan kan het nog smaller, wordt ie alleen een haartje dieper, en moet ik kijken dat ik uitkom met de aandrijving van de ATC.
de Brug wil ik uit één stuk gieten, mogelijk hol.. gewoon een PS kern maken, en naderhand een scheut Thinner erin gooien.. Psssjt!.. en weg is je Kern.. Been there, Done that.. voor de bagagebak in mijn motorfiets.. gewoon een PS "plug" gemaakt, Koolvezel eroverheen.. uit laten harden, en Thinner erin gegoten.. klaar...(wel zaak dat je het buiten doet.. die lucht is niet te harden).
't onderstel zal ik wel gewoon van Staal maken.. met stelpootjes eronder, en ook stelpootjes onder de machine.. Armpje eraan voor een Console.. (moet ik alleen weer op zoek naar een ELO 15"Mepscherm en een Heidi Paneel.. maar die vind ik wel.. 😊
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 05 aug 2023 16:59 De brug wil ik zoals een Hermle gaan opbouwen, dus 3 geleiders voor de Y-as met 1 centrale kogelomloop.
Bedoel je zoals in dit voorbeeld ?
Dus aan de zijkanten een geleider om het gewicht van de brug en Zas op te vangen en dan in het midden nog een kogelomloopspindel en geleider voor de verplaatsing ?

Afbeelding
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: EG Vraagstuk

Bericht door FreesKever »

Lijkt ook veel op deze blauwe van Fabian Brock die ik recent op Blz. 7 van de "El Cheapo". gepost heb :)

viewtopic.php?p=275296#p275296


Maar @00:50 zegt hij ook dat hij hem bebazeerd heeft op een Hermle C400 (Video link gepost door Hugo).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Over welk type Hermle het precies gaat maakt denk ik niet zoveel uit. Sinds ze in 1992 hun mineralguss Gantry frame voorgesteld hebben zijn het allemaal varianten op hetzelfde idee. Ze noemden het ook 'Concept 2000'.
Frame- Hermle-1992.jpg
En ik denk dat het meer de mineraalgiettechnologie was dan de gantry bouwwijze die toen opviel. al speelde dat ook mee.
Dat het opviel op de EMO destijds weet ik me nog goed te herinneren. (zure gezichten van de concurrenten :lol: )

Als ik nu kijk vind ik hoofdzakelijk uit EN-GJS-400 (gietijzer) als materiaal, dus of ze helemaal terug naar gietijzer zijn weet ik niet, maar het is duidelijk niet alleen maar mineraalgiettechnologie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie