Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door deepred_tv »

Dag Allen,

Ik heb eindelijk mijn eerste cnc frees gekocht. Een flink apparaat met een werkbereik van 260 x 160. Ik ga hiermee aluminium composiet materiaal verwerken zoals Hylite en Alucobond. Ik ga dat materiaal vouwen en om dit goed te kunnen doen zal ik het materiaal dubbelzijdig moeten bewerken.

Zie hier een voorbeeld: Afbeelding

Op de vacuüm tafel van mijn frees zitten nog geen uitsparingen voor voor deuvels om een netjes aanlegpunt voor het materiaal te maken. Wat voor oplossingen zijn hiervoor? Ik vond bij Damen deze stop rails set: https://www.damencnc.com/nl/isel-stop-r ... nuts/a1832

Dit lijkt me een mooie oplossing om een solide aanleg punt te maken. Zijn er naast deuvels en stop rails nog meer oplossingen om het materiaal aan te leggen? En zijn er nog andere tips en tricks qua dubbelzijdig bewerken van materiaal?

Ik ga aan de slag met v carve pro. Misschien dat ook nog info is die van belang is.

Dank en groet,

Manuel
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door keesfrees »

deepred_tv schreef: 15 aug 2023 14:20 Ik heb eindelijk mijn eerste cnc frees gekocht.
Mooi, gefeliciteerd !
deepred_tv schreef: 15 aug 2023 14:20 Een flink apparaat met een werkbereik van 260 x 160.
Dat zijn cm's neem ik aan :-)
De platen x-bond die ik ken passen daar niet op, maar goed.

Het dubbelzijdig frezen is op dit forum (uiteraard) al vaak behandeld maar de indexatie laat wat te wensen over :-/
Met de zoekfunctie kun je een eind komen.
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... bbelzijdig
of in mijn berichten :
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&author_id=601
Zo kom ik dit weer tegen :
viewtopic.php?t=15532

Je plaatje ziet er leuk en intrigerend uit, dan wel ik kan het juiste beeld niet vormen in mij hoofd, maar iig iets met binnen en buitenhoeken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door deepred_tv »

keesfrees schreef: 15 aug 2023 15:21
deepred_tv schreef: 15 aug 2023 14:20 Ik heb eindelijk mijn eerste cnc frees gekocht.
Mooi, gefeliciteerd !
deepred_tv schreef: 15 aug 2023 14:20 Een flink apparaat met een werkbereik van 260 x 160.
Dat zijn cm's neem ik aan :-)
De platen x-bond die ik ken passen daar niet op, maar goed.

Het dubbelzijdig frezen is op dit forum (uiteraard) al vaak behandeld maar de indexatie laat wat te wensen over :-/
Met de zoekfunctie kun je een eind komen.
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... bbelzijdig
of in mijn berichten :
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&author_id=601
Zo kom ik dit weer tegen :
viewtopic.php?t=15532

Je plaatje ziet er leuk en intrigerend uit, dan wel ik kan het juiste beeld niet vormen in mij hoofd, maar iig iets met binnen en buitenhoeken.
Dat zijn idd centimeters lol. Het plaat materiaal dat ik ga verwerken is idd langer dan 260cm maar ik ga een rijdende tafel op exact de hoogte van de machine van 160x100 cm maken. En deze tafel kan ik tegen de frees kan aanrijden als ik een nieuwe verse (lees te grote) plaat wil verwerken. Die frees ik dan eerst op de gewenste lengtemaat en die is altijd korter dan 260 cm.

Dank voor alle links. Daar zit voor nu al genoeg leesvoer tussen :shock: Haha, ik ga me hier eens flink in verdiepen. De frees wordt eind okt geleverd. Ik zal als ik echt aan gang ben vast meer concrete vragen kunnen stellen.

Mocht iemand nog een concrete tip hebben om een net aanleg punt (hoek) te maken dan houdt ik me warm bevolen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door stekkestim »

Hier een paar weken geleden een soortgelijk "probleem" gehad dat de machine te klein was voor de aangeleverde platen :lol: Freesbereik is 4100x2100mm en natuurlijk zijn de platen 5000mm. Bij dit order had ik het geluk dat geen enkel stuk langer was dan 4m ik moest enkel de plaat doorschuiven als er 2 stukken van 2m ofzo achter elkaar stonden. Maar dan was het eerst 1 stuk frezen reststuk 180 roteren en dan het 2de stuk frezen.Afbeelding
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door deepred_tv »

Wauw, wat een prachtige werkplaats! <3
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dubbelzijdig?.. dat is nog makkelijk.. 'k heb met mijn 3 Assige machine wel eens een onderdeel aan 3 zijden moeten bewerken.. ach.. als je weet waar wat zit, krijg je het altijd wel weer ingemeten..

Als er buiten je werkstuk ruimte is voor een gaatje, dan kun je met Pennen in je tafel werken (als je een Spoilplate hebt), anders,, aanslagen.
'k heb op mijn werk ooit gebruik gemaakt van de machine zelf.. 'k had toen onderdelen die ik uit een blok metaal moest frezen, en dat moest rondom bewerkt worden.. , dan heb je dus niet veel aan een vaste aanslag.. want die is na het eerste onderdeel verdwenen.. de Remedie?..

Gewoon een stuk ø20 in een Weldon houder gezet en die ingemeten, en in de Carroussel gehangen.. Start?.. de machine pakt die pen uit de Carroussel, en beweegt em naar het punt waar het blok in de klem moet komen.. blok tegen de pen, klem dicht, Deur dicht.. grote groene knop, Koffie!..
op mijn eigen machine heb ik later dat trucje ook veel toegepast, zoals bij het op moeten schuiven van een Stuk Alu, waaruit ik een Model van een Boeing 747-400 aan het frezen was.. die Boeing moest 480 mm lang worden.. maar mijn machine heeft maar 280 mm X-slag., dus aan het eind van het bereik, buiten het deel waar de Romp uit gefreesd moest worden, een Keepje gefreesd, en bij het opschuiven de pen op X3 (ø6mm pen) laten zakken.. nokje ertegenaan.. Vastzetten.. Grote groene knop... Koffie!

een aanslag hoeft niet altijd "Vast" te zitten..
(hoe vaak zien we het ook niet bij CNC Draaibanken?. dat een Gereedschap op een bepaalde positie wordt gezet, eer we het materiaal doorschuiven?.. Materiaal tegen het gereedschap, klem dicht, Grote groene knop, koffie!..(ik moet toch eens wat gaan doen aan mijn Koffieverslaving..iemand nog een bakkie?)
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door Maarten Visser »

Ha Manuel,
wij spraken elkaar pas op de pont naar Noord, nu kom ik je hier in t forum tegen. Volgens mij heeft vectric hier ook een instructie over op hun site. Ik geloof dat ze een L vormige aanslag gebruiken bij 2 zijdig frezen.
groeten, Maarten
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Tips voor het dubbelzijdig frezen van aluminium composiet

Bericht door deepred_tv »

Hoi Maarten,

Excuus voor de radiostilte. Het was fijn om je te leren kennen en ik kom graag een keer op je atelier kijken. Ondertussen is mijn frees ook geleverd. Er ontbreekt nog van alles in mijn atelier maar het begin is er. Je bent erg welkom om een keer bij te komen kijken in Zaandam.

Ik ga de instructie van vectric checken!

Ik hoop dat ik je nog een keer tegen het lijf loop op de pont! :lol:

Groet,

Manuel

Afbeelding
Plaats reactie