Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Anagorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2023 21:28

Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Anagorn »

Hallo allemaal,

Als nieuweling in de CNC wereld zoek ik een portaal frees wat geschikt is voor (hard)hout bewerking.

Qua formaat wil ik rond de 1200x650 zitten, zodat ik een halve plaat er op kwijt kan. Gezien de geringe ruimte die ik heb denk ik er aan om hem opklapbaar te maken aan de muur. Budget is rond de €3000. Het zelf in elkaar zetten is geen probleem, maar ik zoek wel een koop machine (of een kit met goede instructies)

Verdere neig ik naar een watergekoelde spindel tov lucht om zo min mogelijk lawaai te hebben (maar denk dat het budget dat niet toe laat) Goed om te weten dat ik hem idealiter aanstuur via mijn Macbook (al dan niet met een controller ertussen)

In mijn onderzoek op dit forum naar soortgelijke vragen had ik de volgende lijst opgesteld :

- Ratrig Stronghold Pro lijkt niet zo sterk te zijn wat ik begreep.

- Mekanika Evo M hebben wat dunne portaaljes en loopwieltjes voor geleiding. 'Veel geld voor weinig' zei iemand

- Opencnc (NL bedrijf) lijkt ook niet een heel stijf frame te zijn met hun QA-22.

- Over Sorotec lees ik goede verhalen, ook de basic line van hun

- Carbide3d (Shapeoko) scoorde ook niet zo goed op kwaliteit

Is dan Sorotec de beste keuze in deze categorie?
Of mis ik nog merken in deze rij (los van helemaal zelfbouw uiteraard)

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

Persoonlijk zeg ik.. Vergeet Apple als het om het aansturen van CNC machines gaat.. een Windhoos-doos, of Linux is een betere keuze..
Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat EdingCNC de enige besturing is die een professionele User-Interface heeft, dus geen scherm helemaal vol met knoppen, zoals bij alle andere PC based "CNC" control software..(maar goed.. ik heb 't CNC werk geleerd op Professionele machines.. en de User Interface van EdingCNC is daarvan afgeleid.

Qua machine, een BZT PFE zit buiten je budget, maar als je toegang hebt tot lasapparatuur, of iemand kent die voor een kist bier een stalen frame kan lassen, dan zit je goedkoper dan met een Alu Frame, hoewel een Alu Frame makkelijker te maken en te stellen is (want schroefverbindingen)
een OSPF zou ook wat zijn.. die kun je zelf zo groot maken als je wilt.. je zult alleen wat alu delen moeten laten maken..maar dat moet hier op het forum wel te regelen zijn..

Ga qua formaat wel iets groter dan een halve plaat.. je moet em ook nog vast kunnen kikkeren..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door FreesKever »

https://ratrig.com/stronghold-pro.html

Naar Ratrig heb ik al eens zitten kijken. Het zijn niet de meest stijve machine's maar de prijs/kwaliteit verhouding ziet er best goed uit. Ik denk dat het heel lastig gaat worden om voor hetzelfde geld een betere machine te vinden.

https://www.mekanika.io/products/evo-cnc/overview

Plastic wieltjes, rechtstreeks op aluminium extrusieprofiel. Dat zegt al genoeg. Niet aan beginnen.

En Sorotec.
Tja, Sorotec maakt goede machine's maar ik denk dat ze boven jouw budget zitten. De prijzen op hun website zijn zonder stappenmotoren, stappenmotor sturingen, spindelmotor, spindel sturing en kast om alle elektronica in te stoppen. De "Basic line" van Sorotec ziet er overigens ook niet echt geweldig uit, met b.v. maar 1 geleide rails op de Z-as. Voor een Sortec zou ik zelf gaan voor de "Compact Line". Die is natuurlijk wel weer duurder, maar ook een betere prijs/kwaliteit verhouding. En dan natuurlijk de "extra set" erbij zodat er op elke rails 2 lagerblokken zitten.

X-Carve en Shapeoko zijn begonnen met iets wat even slecht was als de mekanika, maar ik geloof dat ze tegenwoordig ook stevigere modellen hebben, maar ik heb er al een hele tijd niet meer naar gekeken.

En er zijn nog wel meer merken, bij mijn rondzwervingen ben ik denk ik nog een stuk of 5 andere amerikaanse merken tegengekomen, maar die zijn ook niet goedkoop en dan moet je ze ook nog over die waterplas zien te krijgen.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 30 aug 2023 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door keesfrees »

Anagorn schreef: 30 aug 2023 23:15 . . . zoek ik een portaal frees wat geschikt is voor (hard)hout bewerking.

Qua formaat wil ik rond de 1200x650 zitten, zodat ik een halve plaat er op kwijt kan.
Bedoel je met hardhout multiplex of een balk, bv kozijnhout, da's nogal een verschil nl.
Anagorn schreef: 30 aug 2023 23:15 Gezien de geringe ruimte die ik heb denk ik er aan om hem opklapbaar te maken aan de muur.
Hmm, dat is een bekende gedachte maar dat levert nmi niet zo veel op en wel veel gedoe, ik denk eerder aan iets ophijsen, een werkvlak er op laten zakken bv.
Zou ik ook eens moeten doen, mijn machine ligt weer helemaal vol met niet frees-bare spullen.
Anagorn schreef: 30 aug 2023 23:15 Budget is rond de €3000
Phoe, daar heb ik nog geen nieuwe lagers voor mijn freesmotor voor.

( O, ik dacht dat ik de eerste reageerder zou zijn )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 23:35 Persoonlijk zeg ik.. Vergeet Apple als het om het aansturen van CNC machines gaat.. een Windhoos-doos, of Linux is een betere keuze..
Dat had ik nog even buiten beschouwing gelaten in mijn vorige bericht, ik ken appel niet en dat zal ook altijd zo blijven, ik heb wel klanten die zich er mee behelpen, een normaal cad programma is er blijkbaar niet voor dat os ?
Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 23:35 Ga qua formaat wel iets groter dan een halve plaat..
Ja, groter is altijd mooier, alhoewel . . .
Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 23:35 je moet em ook nog vast kunnen kikkeren..
Daar zijn andere methoden voor in de hout(plaat)wereld, Jij zit duidelijk in een andere hoek van de cnc, heb ik al vaak geconstateerd :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat er andere methoden zijn, dat weet ik.. die gebruik ik voor het bewerken van metalen en kunststoffen ook.
Lijmen, Solderen(ok.. dat gaat met hout niet lukken), Dubbelzijdig Tape, Superglue, Vacuum, Magneetplaat(Gaat ook niet met hout), schroeven, zijspanners, Mitee Bites, lijmtangen, plakband, schellak..maar dat gebruik je bij hout alleen om te Politoeren.

Ik heb van bovenstaande zelf de methoden Vacuum, zijspanners, Dubbelzijdig Tape, Schellak, Solderen, Superlijm (in combinatie met paspennen), Schroeven, Bouten, en magneetplaten gebruikt..
nou is een magneetplaat voor staal net zoiets als een Vacuumtafel, dus dat gaat prima, voordeel van een magneet is wel datje niet met Rubbersnoer in de weer moet om een gebied af te bakenen.
Ik heb op mijn Portaalfrees wel beukenhout staan bewerken.. op de Vacuumplaat, dat gaat geweldig..paar aanslagjes erop geschroefd om het hout tegenaan te leggen.. pomp aan.. en gaan..'t is alleen dat het na het frezen nog een seconde of 8 duurt eer je het werk van de machine kan halen.. that sucks..!, maar dan op een goede manier :lol:
keesfrees schreef: 30 aug 2023 23:55 Jij zit duidelijk in een andere hoek van de cnc, heb ik al vaak geconstateerd :-)
Ja... ik krijg in mijn werk nog wel eens te maken met Tolerantievelden van ±3µm.. Nah.. dan doen we dat toch?.. of een klant die een paar gaatjes ø8 in een machineklem gefreesd wil hebben.. om er speciale bekjes op te zetten.. ohja.. 't is een Slijpklem.. 58HRc...Nah.. dan frezen we em voor met een "oude Frees ø4, en kriebelen we de laatste 0.1 mm er uit met een verse..en dan een H7 Passing..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Kjelt »

Anagorn schreef: 30 aug 2023 23:15 Qua formaat wil ik rond de 1200x650 zitten, zodat ik een halve plaat er op kwijt kan. Gezien de geringe ruimte die ik heb denk ik er aan om hem opklapbaar te maken aan de muur. Budget is rond de €3000. Het zelf in elkaar zetten is geen probleem, maar ik zoek wel een koop machine (of een kit met goede instructies)
Budget en wensen matchen niet met een nieuwe goede machine helaas.
Kijk naar 2e hands veiling en verkoop sites. Vooral de hele grote machines gaan 2e hands wel eens vrij goedkoop weg omdat niemand in de hobbie sfeer er ruimte voor heeft en bedrijven liever nieuw met garantie en service kopen. Alleen de ruimte is ook beperkt lees ik.
Ik zou het niet weten wat ik je moest adviseren, of budget flink omhoog (2x minstens) of wensenlijst omlaag of ruimte creeren.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door assink »

een soort van wandmontage kun je altijd zelf maken, zie onder andere deze video:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 30 aug 2023 23:55
Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 23:35 Persoonlijk zeg ik.. Vergeet Apple als het om het aansturen van CNC machines gaat.. een Windhoos-doos, of Linux is een betere keuze..
Dat had ik nog even buiten beschouwing gelaten in mijn vorige bericht, ik ken appel niet en dat zal ook altijd zo blijven, ik heb wel klanten die zich er mee behelpen, een normaal cad programma is er blijkbaar niet voor dat os ?
Eigenlijk vreemd, wel Linux maar geen Apple. Terwijl dat toch ook gewoon een unix gebaseerd systeem is. :lol:

Zal wel iets met vraag en aanbod te maken hebben. En DTP is natuurlijk veel sexyer dan frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 aug 2023 09:28 Eigenlijk vreemd, wel Linux maar geen Apple. Terwijl dat toch ook gewoon een unix gebaseerd systeem is. :lol:

Zal wel iets met vraag en aanbod te maken hebben. En DTP is natuurlijk veel sexyer dan frezen.
Niet zo heel vreemd, Apple is een volledig gesloten systeem.
Dat heeft ook zijn voordelen, dat het allemaal werkt en behoorlijk veilig is.
Gebruik het graag voor tablets maar niet voor computers omdat het grote nadeel de prijs is, je betaald behoorlijk veel voor dezelfde hardware.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef: 30 aug 2023 23:55 Persoonlijk zeg ik.. Vergeet Apple als het om het aansturen van CNC machines gaat.. een Windhoos-doos, of Linux is een betere keuze.. Dat had ik nog even buiten beschouwing gelaten in mijn vorige bericht, ik ken appel niet en dat zal ook altijd zo blijven, ik heb wel klanten die zich er mee behelpen, een normaal cad programma is er blijkbaar niet voor dat os ?[
Ach… als je Fusion 360 een redelijk cad/cam programma vindt, is er op een Apple prima mee te werken.
Het schijnt dat je er al een mening over moet hebben als je nog nooit zo’n ding van dichtbij hebt gezien…. 😏
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 aug 2023 09:28 Eigenlijk vreemd, wel Linux maar geen Apple. Terwijl dat toch ook gewoon een unix gebaseerd systeem is. :lol:
Nee, dat is niet vreemd. Er is namelijk niet één smaak Unix. Zeker Linux, omdat het open source is, valt volledig te customizen. En Apple heeft alles (gesloten) gericht op UX. Terwijl de CNC Linux varianten gebouwd zijn rond een real- time geoptimaliseerde versie van de kernel.

Note: echt real-time is het natuurlijk nooit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

Los van de OS Discussie, bedoel ik eigenlijk vooral de Dramatisch slechte User Interfaces voor PC gebaseerde systemen, uitgezonderd EdingCNC, Ja..ik geef grif toe, Ik heb dat ontworpen, en blijkbaar heb ik dat goed gedaan..
Ik klaag nog wel eens over de User Interface van Mach, maar

Afbeelding

Dit is toch geen Haar beter?..

Apple is inderdaad goed dichtgetimmerd,'k heb een grenzeloos respect voor wat Steve Jobs bereikt heeft, maar ik zal nooit een Apple product kopen.

Reserveer in je budget ook ALTIJD een PC voor het aansturen van je machine.. een Dedicated Control PC, kijk naar de Minimum specificaties die je voor een besturing nodig hebt.. doe daar een schepje bovenop.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door keesfrees »

Over computer merk a
keesfrees schreef: 30 aug 2023 23:55 Dat had ik nog even buiten beschouwing gelaten in mijn vorige bericht . . .
Juist om dit wat nu gebeurd te voorkomen, het draadje dwaalt af van de eigenlijke vraag.
Dat zou nog niet zo erg zijn als niet alles in een (wat ik noem) telstrook terecht zou komen.
Helaas kennen de hedendaagse fora geen :
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation_threading
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thread_%2 ... _e-mail%29
onderste alinea,

Als we er toch op door gaan dan stel ik voor om een nieuw onderwerp te starten.
( terwijl ik dit typ is er al weer een nieuwe bijdrage over )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie