Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Anagorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2023 21:28

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Anagorn »

Vanwege vakantie aan verkoper kant het nog 2 weken maar in principe hebben we een schriftelijk akkoord dat ik hem kom ophalen! Nu alvast even op zoek naar een frees/spindel en een tafel, die deed hij helaas niet weg.

Er zat nu een Makita RT0700c in. Die heeft 750w, denk dat ik beter op zoek kan naar een slag zwaarder direct?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou zeggen..

https://www.sorotec.de/shop/Fraes-Spind ... erung.html

Want ER16, dus Overal spantangen te vinden, 1050 Watt,en.. met die 0-10V toerental regeling kun je het toerental vanuit de besturing regelen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 01 sep 2023 19:56
DirkSchipper schreef: 01 sep 2023 19:45 En evt. ombouwen naar EdingCNC (want daarin geef ik Arie gelijk: top produkt! Goed te begrijpen!).
Ik ben en blijf Mach3 gebruiker, ik denk niet dat Eding iets kan of heeft wat Mach3 niet kan. Bovendien is de hoeveelheid gebruikers wereldwijd vele malen groter dan Eding ooit zal krijgen. Als ik een probleem heb en ik krijg hier op het forum geen antwoord (wat meestal zo is als het om specifieke Mach3 dingen gaat) dan zijn er nog diverse andere fora wereldwijd waar je dan meestal wel antwoord krijgt waar je wat aan hebt.
'k heb ooit tegen een collega gezegd :"Als je al jaren iets stoms doet, dan blijft het stom", Je kan ook zeggen.. Mach 3 heeft niets wat EdingCNC ook niet kan, het aantal Professionele gebruikers van EdingCNC groeit, de UserInterface is veel eenvoudiger (zeker voor een beginner), en als je een Probleem hebt.. dan spreekt de Fabrikant ook gewoon Nederlands..Bovendien ligt het ontwikkelingstempo van EdingCNC vele malen hoger..
bovendien, is er op de Diverse Fora ook genoeg te vinden..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 07 sep 2023 22:27
benkr schreef: 01 sep 2023 19:56
DirkSchipper schreef: 01 sep 2023 19:45 En evt. ombouwen naar EdingCNC (want daarin geef ik Arie gelijk: top produkt! Goed te begrijpen!).
Ik ben en blijf Mach3 gebruiker, ik denk niet dat Eding iets kan of heeft wat Mach3 niet kan. Bovendien is de hoeveelheid gebruikers wereldwijd vele malen groter dan Eding ooit zal krijgen. Als ik een probleem heb en ik krijg hier op het forum geen antwoord (wat meestal zo is als het om specifieke Mach3 dingen gaat) dan zijn er nog diverse andere fora wereldwijd waar je dan meestal wel antwoord krijgt waar je wat aan hebt.
'k heb ooit tegen een collega gezegd :"Als je al jaren iets stoms doet, dan blijft het stom", Je kan ook zeggen.. Mach 3 heeft niets wat EdingCNC ook niet kan, het aantal Professionele gebruikers van EdingCNC groeit, de UserInterface is veel eenvoudiger (zeker voor een beginner), en als je een Probleem hebt.. dan spreekt de Fabrikant ook gewoon Nederlands..Bovendien ligt het ontwikkelingstempo van EdingCNC vele malen hoger..
bovendien, is er op de Diverse Fora ook genoeg te vinden..
Gelukkig zijn we allemaal vrij om keuzes te maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 07 sep 2023 22:27.. Mach 3 heeft niets wat EdingCNC ook niet kan, het aantal Professionele gebruikers van EdingCNC groeit, de UserInterface is veel eenvoudiger (zeker voor een beginner), en als je een Probleem hebt.. dan spreekt de Fabrikant ook gewoon Nederlands..Bovendien ligt het ontwikkelingstempo van EdingCNC vele malen hoger..
bovendien, is er op de Diverse Fora ook genoeg te vinden..
Zodra je 1 UI kent ben je eigenlijk niet meer in staat om een onafhankelijk oordeel te geven over een andeer UI.
IK heb eens voor een kennis een machine opgebouwd met mach3, was er eigenlijk zo mee klaar. (al ging LinuxCNC toch makkelijker )
Als je daarna Eding bekijkt krijg je ook trekkende wenkbrouwen. Ik heb ondertussen zoveel besturingen gezien, dat ik meestal wel snel de essentie doorheb, ook al doen ze anders. Helaas werkte m'n voorbeeld met G41/G42 niet onder Eding, wel echter in mach3.
Ik vind de besturing op mijn machine de meest bedieningsvriendelijke besturing die er is (wel z'n leeftijd in acht nemen) maar als iemand denkt er zo mee aan de gang te kunnen zal het ook lastig zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 sep 2023 12:47 Zodra je 1 UI kent ben je eigenlijk niet meer in staat om een onafhankelijk oordeel te geven over een andeer UI.
Fagor 800, Heidenhain 410, Brother HS-100 Mitsubishi DWC200H, Heidenhain 530, ZEUSCNC, EdingCNC, Fadal 88HS, Fanuc, Haas, Elora, Heidenhain 155, Cincinnatti Millacron, Siemens...Alleen Hurco en Mazak eigenlijk niet.. , maar dat even terzijde
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door hainjedaf »

Elke UI is makkelijk voor de gene die hem gschreven heeft en voor hen die er ervaring mee hebben.

Is dit niet gewoon weer een verpiswedstrijd aan het worden?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Anagorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2023 21:28

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Anagorn »

Dat kan inderdaad beter in een andere thread dan deze gok ik ja ;)

Heb even gekeken naar de suggestie van Arie, maar zoekt eigenlijk een iets prijs vriendelijke variant.. Wat rondkijkend denk ik dat ik toch maar gewoon een Makita ga scoren en daar eens mee ga starten
Anagorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2023 21:28

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Anagorn »

In mijn online rondzwerving kwam ik het merk Vevor tegen; een 2.2 KW spindel (https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 0648959518) icm een VFD (https://www.vevor.nl/variabele-frequent ... 0316855366)

Wat aannames die ik hier doe:
-Iedere VFD in de juiste KW kan een spindel van dezelfde KW aansturen lijkt mij? Dus die spindel kan worden aangestuurd door de VFD
- Afgaande op de specs lijkt dit een net iets stabielere keuze dan de 'ronde' spindel die zij ook hebben (https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 0504584436)
- Met de VFD kan ik evengoed de 'vierkante' spindel aansturen, ondanks dat de specs aangeven enkel op 24000 rpm te draaien toch?

Iemand die mijn aannames kan bevestigen danwel ontkrachten? :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Kjelt »

Anagorn schreef: 18 sep 2023 15:49 In mijn online rondzwerving kwam ik het merk Vevor tegen; een 2.2 KW spindel (https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 0648959518) icm een VFD (https://www.vevor.nl/variabele-frequent ... 0316855366)

Wat aannames die ik hier doe:
-Iedere VFD in de juiste KW kan een spindel van dezelfde KW aansturen lijkt mij? Dus die spindel kan worden aangestuurd door de VFD
- Afgaande op de specs lijkt dit een net iets stabielere keuze dan de 'ronde' spindel die zij ook hebben (https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 0504584436)
- Met de VFD kan ik evengoed de 'vierkante' spindel aansturen, ondanks dat de specs aangeven enkel op 24000 rpm te draaien toch?

Iemand die mijn aannames kan bevestigen danwel ontkrachten? :lol:
Enigste issue is dat als je langdurig op lagere toerentallen draait de motor kan oververhitten omdat de fan voor de luchtkoeling ook minder hard draait. Je zou er een externe 24V fan op kunnen zetten.
Ook wil je even kijken of er een manual van de vfd te vinden is waarin staat welke parameters er zijn en of de ingangen ook de functionaliteit bieden die jij nodig hebt. Vast wel maar better safe than sorry.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door benkr »

Ik denk dat een waarschuwing voor het experimenteren met de instellingen van een VFD wel op zijn plaats is, eigenlijk al die goedkope VFD's doen alles wat ze moeten doen, maar het is ook heel makkelijk om iets verkeerds te doen en die motor rooksignalen te laten afgeven, je bent de eerste niet hier die dat overkomt, wees gewaarschuwd.
En natuurlijk kun je die motor waarop staat dat die 24000 rpm draait met zo'n VFD in toeren regelen, eigenlijk kun je zo elke draaistroommotor in toeren regelen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door benkr »

Heb je de machine al opgehaald?
Anagorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2023 21:28

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door Anagorn »

Ik heb hem inderdaad intussen opgehaald!
Ben nog in afwachting van mijn spindel houder die geleverd moet worden, maar heb Mach3 aan de praat en de eerste jogs zijn een feit :)

Kleine afslag op het topic; ik heb van mijn routers wat (ongedefinieerde) freesjes liggen.
Nu dacht ik er aan om daar mijn eerste proefstukjes te frezen in MDF.
Maar omdat ik geen specs heb van alle freesjes vroeg ik me af of dat aan te raden is of niet.
Daarnaast heb ik wat 'straight bits', kunnen die zondermeer gaten maken in het MDF, of moet ik dan echt 'flat end mill bits' hebben?

Dat is dus een bitje zoals deze:
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zoeken naar portaalfrees voor houtbewerking

Bericht door benkr »

Als je op het kopvlak van zo'n freesje kijkt dan kun je zien dat deze niet over het hele oppervlak kan snijden, het gebied in het middel wordt overgeslagen, dat betekent dat je zo'n freesje niet kunt gebruiken om te boren. Wat je wel kunt doen is de frees een beetje schuin in het materiaal laten lopen, beginnen met vrijwel geen diepte en dan steeds dieper gaan gedurende het freespad.
Plaats reactie