Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door spinningwheels »

Dat vraag ik mij dus af, wat kost 1 km in zo,n ding aan brandstof.
Afschrijving, belasting en ongetwijfeld kostbare verzekering tel ik dan niet mee.
Ik ben nu €0.117 per km kwijt , Kan ik als ik de achterbank plat gooi 45 kratjes bier in een keer ophalen.
En gooi ik de rechterstoel ook plat voorover dan verdwijnen er zonder moeite lentes metaal van 3 meter in.
Ik durf mijn afschrijving wel op 0 te stellen, Belasting is 0 verzekering nog geen €7 in de maand.
Nog 1 keer APK en dan ben ik van die extra kosten ook af, ding is dan 50 jaar.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij rijden die Tesla's hier op het forum zo'n 16-20kW/100 km (maakt eigenlijk niet zoveel uit)
Dus zeg even 20kW/100, 0.2kW per km. Wat kost een kW? Bij mij €0.09 omdat ik teveel terug lever, is dan 0.018 euro per km als ik me niet vergis.
Maar als je aan een paal gaat staan laden betaal je iets meer, dan kom je misschien wel richting €0.10 / km.

Voorlopig gewoon lekker van die stoomlocomotief blijven genieten dus. :lol:

Een afgeschreven auto kan niets tegenop.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

Precies, een oldtimer met een nieuwe auto vergelijken gaat in de basis al mank. Een beetje wat kost een auto? Simpele vraag met oneindig veel antwoorden. Ik vergelijk onze EV met een BMW 118d uit 2007. Verbruikt en wegenbelasting stoorde me maar de directie wilde van niets anders horen. Ze heeft er ruim 10 jaar in gereden. Als ik die vergelijk met onze huidige auto is de EV net zo duur. Afschrijving strepen we weg tegen wegenbelasting en diesel. Dus, voor hetzelfde geld rijden we nu een nieuwe auto. Tsja, net als met pv, als alle twijfelaars ook om zijn gaan de regeltjes veranderen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 sep 2023 07:55 Volgens mij rijden die Tesla's hier op het forum zo'n 16-20kW/100 km (maakt eigenlijk niet zoveel uit)
Dus zeg even 20kW/100, 0.2kW per km. Wat kost een kW? Bij mij €0.09 omdat ik teveel terug lever, is dan 0.018 euro per km als ik me niet vergis.
Maar als je aan een paal gaat staan laden betaal je iets meer, dan kom je misschien wel richting €0.10 / km.

Voorlopig gewoon lekker van die stoomlocomotief blijven genieten dus. :lol:

Een afgeschreven auto kan niets tegenop.
Tussen de 9,7 kwh/100 km laag, 11,4 gemiddeld en 13.5 in winter.

Aan de straatpaal geladen (31ct/kwh) , in de zomer, kom ik op ongeveer 4 cent per km uit gemiddeld.
Voor de eigen zonnestroom reken ik hetzelfde (bedrijf betaald aan het huishouden). Als ik binnendoor naar het werk gereden ben kom ik soms op 1,6 cent/km, en op en neer naar Amsterdam op ongeveer hetzelfde, meedrijven op de oost-weststroom is denk ik makkelijk zuinig te doen, dat was met de fabia 1.2 tdi ook al zeer zuinig @ 3.3 l/100 km.

Die afgeschreven auto kost elke kilometer dat je rijd ongeveer even veel, en niets als je 'm laat staan.
Bij een EV kost elke gereden km nauwelijks extra, en kost elke minuut even veel aan afschrijving, of ie nou stilstaat op rijdt.

In mijn rekenwerk voor de aanschaf van de ioniq bleek hij bij de ongeveer 25000 km per jaar al voordeliger per km, inclusief onderhoud, wegenbelasting, afschrijving goedkoper dan de fabia.

Maar, zodra de wegenbelasting voor ev's veranderd kan het kostenplaatje heel anders worden. We gaan het zien.
Ik vind het gewoon een fijn idee geen co2 en stikstof meer uit te stoten voor de verplaatsingen.

Een hybride is denk ik nauwelijks goedkoper dan een benzine, maar is wel ingewikkelder.
Als je perse hybride wil/moet rijden dan zou ik een toyota kopen, en niks anders.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door DaBit »

Ik moet zeggen dat zo'n Renault bi-fuel modelletje ook nog wel op de radar gestaan heeft bij mij. Die dingen hebben een motorblok geoptimaliseerd voor LPG en ze kunnen 'in nood' ook nog op benzine rijden. LPG heeft een lekker hoog octaangetal en het koelt goed bij inspuiting dus dat maakt ze best zuinig; ik meen rond de 1:18 op LPG.

Magoed, dat was de vraag niet.

Als ik thuis laad betaal ik 39ct/kWh aan meneer Essent en op 1 kilowattdingus kan ik gemiddeld 6,5km rijden, dus EUR 0.06/km aan 'brandstof' kosten.
Uiteraard trek ik een deel ervan (ik ga wel tekort komen dit jaar) uit de zonnepanelen, maar dat kost me uiteindelijk ook geld want ik mis de 5,5 cent die ik anders van Essent zou krijgen en die zonnestroominstallatie was ook niet bepaald gratis.

Appels met appels vergelijken: kijk ik naar de aanschafprijs, dan was die Corsa-e die we nu hebben ongeveer 5000 euro duurder dan een kwa kmstand/leeftijd vergelijkbaar modelletje met 1.2 benzinemotor. Die 5000 euro verdien ik nog wel terug; tot 2025 scheelt het me grofweg 750 euro aan wegenbelasting, de benzineprijzen zijn aardig aan het oplopen op het moment (al doen ze dat altijd rond de vakantieperiode en daarna zakken ze weer), en aan onderhoud zou het ook moeten schelen want dat heb je naar het schijnt niet zoveel bij zo'n rijdende batterij. Of ik dat moet geloven is een tweede; paar liter olie, filtertje en zo af en toe een stel verse kaarsjes en luchtfiltertje kosten de wereld niet en de rest blijft hetzelfde.

Vroeg of laat pakt de roverheid me keihard in de poeperd zonder zoentjes te geven, want de centjes om de corona- en poetinellende te betalen moeten ergens vandaan komen. 't is klaar met de 7 vette jaren, nu komen de 7 magere jaren. Met elektriciteit heb ik dan nog de meeste kans om een middelvinger op te steken; LPG/benzine kan ik niet zelf maken en plantaardige olie in de dieseltank doet de halve wereld al als ze de kans krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

Precies Dabit, zeker die laatste alinea. Schoon rijden ipv kleffe handen van die afgewerkte frituurolie. Daar kunnen commonrails ook slecht tegen. Dan moet je inderdaad in een oud barrel gaan rijden. Die maakt t niet uit wat erin gekieperd wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 sep 2023 07:55 Volgens mij rijden die Tesla's hier op het forum zo'n 16-20kW/100 km (maakt eigenlijk niet zoveel uit)
Dus zeg even 20kW/100, 0.2kW per km. Wat kost een kW? Bij mij €0.09 omdat ik teveel terug lever, is dan 0.018 euro per km als ik me niet vergis.
kWh Hugo, energie vs vermogen ;-)
Maar inderdaad grote verschillen wat het kost. De een rijdt op 90km/uur achter een vrachtwagen met 12kWh/100 km de ander met een wat zwaardere rechtervoet of haast dik over de 20kWh/100km.

Wat het laden kost kan je dus niets meer over zeggen.
Thuis hangt het van je contract af en of je zonnepanelen hebt, of je dan overdag je auto thuis hebt staan of op het werk.

Snelladen, er is een reden dat er geen prijzen op borden vermeld staan ook hier kun je geen touw op trekken. Er zijn apps bv chargeprize.
Kijk ik nu op dit moment bij een snellader bij mij in de buurt heb ik vier opties en meer dan dertig verschillende betaalkaarten om uit te kiezen. Sommige met vaste maandkosten.

Pak maar een willekeurige auto, een VW id4 en laad van 25% naar 75% op (42kWh)
Dan varieren de tarieven (schrik niet):

300kW laden (25 min): €20.33 tot €56.33 (+/- 0,50/kWh - €1,30/kWh)
43kW laden (3h51min) €14.40 tot €67.- (+/- 0,35/kWh - €1,60/kWh)

Begrijp jij het nog, ik niet dus wacht wel tot dit wat meer mainstream is geworden, je ook gewoon met een bankkaart kunt betalen en het ook duidelijk is of de wegenbelasting gecompenseerd wordt of we gaan rekeningrijden. Dat laatste gaat het worden volgens een kennis bij het ministerie dus we wachten wel af.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door DaBit »

Geen idee waar jij die informatie vandaan haalt, maar abonnementloos kom ik op 39-55ct/kWh uit bij de diverse snel/traagladers in de buurt.
Als ik geen zonnepanelen had was een abonnement en laden voor 25-30ct/kWh een stuk gunstiger dan thuis laden.

Maar inderdaad: dat geklooi met die laadpassen en de absoluut ondoorzichtige prijsstructuur steekt mij ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door Kjelt »

Die charge app die ik noem
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

Met een pasje/ abo moet dat toch duidelijk zijn, althans volgens een maatje van me. Van de week gratis volgegooidt. Tesla superchargers bestonden tien jaar. Kom er zelden of nooit, tenzij we ver van huis zijn. Thuis beschouw ik het als gratiiees. PV installaties zijn afgeschreven, hooguit gederfde inkomsten. Teruglevering brengt hier nog steeds €0,22 op, ondanks de cafe roddels.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 sep 2023 10:40 en het ook duidelijk is of de wegenbelasting gecompenseerd wordt of we gaan rekeningrijden. Dat laatste gaat het worden volgens een kennis bij het ministerie dus we wachten wel af.
En dat doen ze dan speciaal om Kawarider te pesten. :mrgreen:


Over die tarieven, ze kunnen heus wel een 'vanaf' prijs noemen, dan begrijp je zelf wel dat het duurder wordt afhankelijk van de keuze die je maakt aan de paal.

Maar, bij welk product kun je vandaag de dag nog een afgewogen keuze maken en heb je redelijk de mogelijkheid om te vergelijken.
Folders en websites puilen uit over hoe mooi het allemaal is, maar waarom je nu eigen versie klm of xyz versus pqt zou moeten nemen kom je heel lastig achter. Marketing en management cultuur, vooral zo wazig mogelijk houden. Laat staan dat de prijsconsequentie duidelijk is.
Vroeger had je meestal gewoon zo'n keuze matrix, met optieprijzen, 1 a4-tje en je wist alles.

Kennis van me tankt nog steeds gratis bij Tesla, maar daar heeft ie 8? jaar geleden dan ook genoeg voor betaald waarschijnlijk. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

Ja, die zijn geld waard. Enne Hugo, ik doe wel druk maar maak me niet druk.
Rekeningrijden? Die staat in hetzelfde rijtje als betalen voor pv, afschaffing van salderingsregeling, wegenbelasting voor ev, bla bla bla.
Voorlopig heb ik nergens, maar ook nergens last van en tuffen we lekker op gratis stroom zonder wegenbelasting overal naartoe. En het ziet er niet naar uit dat dat volgend jaar anders is. Het jaar erop ook niet. Het jaar daarna? Misschien ben ik dan wel dooood. Maak ik me ook niet druk om. Van de zomer weer aardig wat van mijn bucketlist af kunnen strepen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door WillyH »

Het zou wel zo netjes zijn indien de TS niet alleen de voordelen maar ook de nadelen even opsomt van zijn oudje. Want die zijn er best wel, niet alleen tegenover een EV maar tegenover moderne wagens in het algemeen. Ik denk dat je met zeven airbags in de auto toch net even wat meer overlevingskansen hebt dan zo met je hersens tegen het stuur aan te knallen. En je hoeft helemaal geen brokkenpiloot te zijn, het kan ook die andere chauffeur zijn die in de fout gaat.
Hier in BE is het een rage geweest om (vaak als jongere) met een oldtimer (+25jaar oud) rond te hossen. Die dingen kosten sowieso weinig, belastingen en verzekeringen zijn/waren een goedkope ervaring omdat geacht werd enkel wat rond de kerk te rijden en naar automeetings. Daar werd dan ook vrolijk misbruik van gemaakt, enkele ongevallen met fatale afloop haalden de media en daarbij viel het op dat de tegenpartij meestal veel minder schade had en de bestuurder met lichte verwondingen gewoon kon uitstappen.
Naast de ongevallen die niemand verwacht te ervaren, is het rijgemak van zo'n EV ook een andere beleving. Adaptive cruisecontrol, om maar één ding te noemen: heerlijk in de file. Vooral als je tientallen jaren met een stuk of 32 versnellingen vrachtwagen heb gereden en daardoor niet veel zin meer hebt in een schakelbak.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

👌filerijden zijn de weinige momenten dat autopilot aangaat.
Plaats reactie