Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

Kijk dan eens naar Deskproto! Voor weinig geld kun je 4 en 5 assig cammen.
Dat is alles behalve 5x cammen. ja, ook al eens gehad. 3+2, maar eigenlijk is dat meer dan voldoende :)

skip die 5x & ga voor Mill-Turn... :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 18 sep 2023 19:04 Kijk dan eens naar Deskproto! Voor weinig geld kun je 4 en 5 assig cammen.
Nou is Deskproto in mijn beleving niet goedkoop, maar wel een stuk minder duur dan andere hier genoemde opties.
H.C schreef: 18 sep 2023 20:40 ja, ook al eens gehad. 3+2, maar eigenlijk is dat meer dan voldoende :)
3+2 programmeer ik bij wijze van spreken nog aan de machine.. heb voor een horlogekast al eens A+Y geprogrammeerd, da's dus op Y+ beginnen met frezen, naar Y0 lopen, A roteren, en dan naar Y- lopen.. Goed te doen..
Ook wel X+A gedaan, met stapsgewijze rotatie van A voor elke nieuwe Z, zodat ik tangentiaal aan het snijvlak bleef lopen.
Dat was voor een door mij zelfgemaakte Kamerboor.. "eitje" eigenlijk..

Zodra je X of Y met Z en A gaat doen.. dan wordt het een ander verhaal.. ook de positie van je werk tenopzichte van de Assen is wel een dingetje.. daar moet ik nog eens iets voor bedenken.. (mogelijk heeft EdingCNC dat al, maar weet ik dat niet)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 sep 2023 00:41 Nou is Deskproto in mijn beleving niet goedkoop, maar wel een stuk minder duur dan andere hier genoemde opties.
1000.- voor commerciele bedrijven 250.- voor hobbieisten, dat is echt niet duur vergeleken met de grote bedrijven.
Deskproto denkt tenminste mee met de hobbie-isten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. maar ik heb dus niet de hobby versie...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 sep 2023 10:35 Ja.. maar ik heb dus niet de hobby versie...
Dus betaal je 1000.- eenmalig ipv 6000+ per jaar. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 19 sep 2023 11:01
Arie Kabaalstra schreef: 19 sep 2023 10:35 Ja.. maar ik heb dus niet de hobby versie...
Dus betaal je 1000.- eenmalig ipv 6000+ per jaar. ;-)
Ja.. maar da's voor mij toch een hele bult geld.. ik heb auto's gehad die veel goeikoper waren.. 1000,- is niet veel als je het uitsmeert over 14 jaar, maar je moet het wel even in één keer ophoesten..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 sep 2023 11:57 Ja.. maar da's voor mij toch een hele bult geld.. ik heb auto's gehad die veel goeikoper waren.. 1000,- is niet veel als je het uitsmeert over 14 jaar, maar je moet het wel even in één keer ophoesten..
Dat zeg ik ook niet dat het niet een flink bedrag is, alleen is het wel stukken minder dan de concurrentie.
Niemand dwingt je om 5-assig te gaan frezen.
3 assen moeten eigenlijk voldoende zijn als je het werkstuk een paar maal opspant en dus een aantal losse 2.5D programma's maakt.

Dat zal dan niet opgaan voor enkele zeer ingewikkelde werkstukken.

Dan is de vraag: is dat enkelstuks voor de lol / ervaring voor je zelf : hobbieversie
Is het een enkelstuks voor een klant: tekening maken en freeswerk uitbesteden.
Is het productiewerk voor klanten: dan tel je de kosten van de software en machine bij de prijs van het product.

Als de prijs van het product de extra kosten van de software en de machine niet rechtvaardigd: geen businesscase, niet aan beginnen.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

ja Kjelt, +1000 per jaar. Dus f360 is nog zo duur niet :D

Eding: v5 "zou" tcp ondersteunen, kan je al makkelijk eens iets met de hand programmeren. De kaart zorgt voor de a/b beweging. . (mijn kaart is in rook opgegaan...een laser aanhangen "zou" geen probleem zijn...ok mijn fout :D )


om terug te komen op die trunnions: Komt erop neer eentje te vinden met rem op, dan is het +- nog bruikbaar 3+2 om daarna dan 5x toolpath te gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kjelt »

H.C schreef: 19 sep 2023 14:06 ja Kjelt, +1000 per jaar. Dus f360 is nog zo duur niet :D
Sorrie ik begrijp je niet.
Deskproto is perpetual:
deskproto website schreef: These prices are including all options, and free email support (except for the hobby license). The license that you will receive is 'perpetual': we do not ask any annual maintenance fee.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

Sorrie ik begrijp je niet.
Deskproto is perpetual:
Had het over de andere, waar jaarlijkse maintenance +1000€ mag bij tellen.

Deskproto: ziet er niet uit, maar best wel simpel in gebruik. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

H.C schreef: 19 sep 2023 15:32 Deskproto: ziet er niet uit, maar best wel simpel in gebruik. :)
Er zijn ook mensen die overal komen met hun Fiat Multipla. :lol:

Waar gaat deze discussie over? Als je met de grote jongens mee wilt spelen moet je niet mopperen over een beetje investeren. En voor de hobby moet je gewoon met alles tevreden zijn. Als jij je spaargeld ergens in wilt stoppen omdat je er plezier aan beleeft, vooral doen, maar dan niet klagen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hrscharft »

Pssst

solidcam is her en der wel van het www te trekken hoor..... :evil: :evil: :mrgreen:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door FSSF »

H.C schreef: 19 sep 2023 15:32
Sorrie ik begrijp je niet.
Deskproto is perpetual:
Had het over de andere, waar jaarlijkse maintenance +1000€ mag bij tellen.

Deskproto: ziet er niet uit, maar best wel simpel in gebruik. :)
En dan is € 1000,- per jaar als nog een koopje in vergelijk met sommige andere CAM programma`s....
Vector
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2023 14:19

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Vector »

Even een gedachte voor programmeren onder 2 hoeken. Bouw je machine op met een vast nulpunt in freecad (of een ander cad programma met assemblies), zet het product op de tafel. Stel de gewenste hoeken in voor de inkanteling van de assen. Exporteer de situatie naar je favoriete cam software met step of iges. Ga daar lekker 3 assig aan de gang, de inkanteling is immers al klaar en in je step/iges geometrie verwerkt. Zet dezelfde hoeken in je nc programma.

Het is wel wat omslachtig, en 5 assig simultaan kan dan niet, maar dat heb je meestal toch niet nodig.
Plaats reactie