vibraties oplossen stappenplan?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rients
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2022 23:32

vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Rients »

Goedenavond,

Even als beeldvorming mijn machine
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-20 om 20.37.57.jpg
Eigenlijk loopt alles strak, behalve de y as met de A als slave. Bij verhoogde snelheden gaat het horten en stoten en dat veroorzaakt vibraties. Dat gebeurt zowel bij een bewerking als bij joggen met de handwheel. Ik lees hier nu verschillende dingen over, maar het wordt me niet duidelijk wat ik nu concreet kan gaan doen.

Even wat specs, Jmc closed loop met geïntegreerde drivers (3200 steps). 16x10 op XYA, 16x5 op de Z. Hieronder de instellingen in mijn setup scherm.
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-20 om 20.39.12.jpg
Graag jullie commentaar en suggesties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door benkr »

Ik heb totaal geen kijk op Eding instellingen, maar in het algemeen wel een paar opmerkingen.

Ten eerste vind ik je portaal erg hoog als ik kijk naar wat je daar kan gaan verwachten t.a.v. stabiliteit en stijfheid voor de X en Z-as. die zijpanelen gaan zich bij die afstanden gedragen als dunne velletjes papier en laten dus de bovenkant van dat portaal alle kanten op swingen.
Je dient hier echt flinke verstevigingen aan te gaan brengen zodat het swingen in de X-richting daardoor sterk beperkt gaat worden.
Het verlagen van de brug naar een kleinere hoogte zal ook ontzettend helpen.

Ten tweede, die closed loop steppers zijn best wel snel, en de 16x10 KO spindels maken dat een beetje rap draaiende stepper die KO spindels als een raket laat gaan, mogelijk zelfs wel voorbij het punt wat zo'n spindel mag hebben. Als je door de instellingen van de steppers de max. snelheid begrensd betekent dit ook dat die stepper niet optimaal gebruikt wordt. Ik zou kiezen voor 1605 spindels en waarschijnlijk ook nog eens een extra vertraging tussen stepper en KO spindel, maar dat is rekenwerk en vastleggen van grenzen en eisen.

Misschien dat Eding gebruikers iets kunnen roepen over je snelheid en acceleratie, ik heb het idee dat die erg laag zijn ingesteld.
Rients
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2022 23:32

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Rients »

benkr schreef: 20 sep 2023 21:41 Ik heb totaal geen kijk op Eding instellingen, maar in het algemeen wel een paar opmerkingen.

Ten eerste vind ik je portaal erg hoog als ik kijk naar wat je daar kan gaan verwachten t.a.v. stabiliteit en stijfheid voor de X en Z-as. die zijpanelen gaan zich bij die afstanden gedragen als dunne velletjes papier en laten dus de bovenkant van dat portaal alle kanten op swingen.
Je dient hier echt flinke verstevigingen aan te gaan brengen zodat het swingen in de X-richting daardoor sterk beperkt gaat worden.
Het verlagen van de brug naar een kleinere hoogte zal ook ontzettend helpen.

Ten tweede, die closed loop steppers zijn best wel snel, en de 16x10 KO spindels maken dat een beetje rap draaiende stepper die KO spindels als een raket laat gaan, mogelijk zelfs wel voorbij het punt wat zo'n spindel mag hebben. Als je door de instellingen van de steppers de max. snelheid begrensd betekent dit ook dat die stepper niet optimaal gebruikt wordt. Ik zou kiezen voor 1605 spindels en waarschijnlijk ook nog eens een extra vertraging tussen stepper en KO spindel, maar dat is rekenwerk en vastleggen van grenzen en eisen.

Misschien dat Eding gebruikers iets kunnen roepen over je snelheid en acceleratie, ik heb het idee dat die erg laag zijn ingesteld.
Thanks. Ik snap wat je zegt.

Portaalwangen zijn van staal en momenteel zit daar het probleem niet dat ik ervaar. Ik ga dat tzt nog wel stijver maken. Nieuwe spindels zie ik even nog niet zitten :roll: . Ik heb dit net voor elkaar ;-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Sven »

Misschien een of meer filmpjes maken, die laten zien dat het goed gaat en juist dat het niet goed gaat...
Camera goed stil houden en eventueel rustig bewegen ; )

Lees ik goed dat je 3200 stappen per omwenteling hebt?
Dat lijkt me erg hoog.

Andere spindles lijkt me nergens voor nodig, ik heb ze ook maar flink langer.
Hoeveel Nm zijn de motoren?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Rients
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2022 23:32

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Rients »

Sven schreef: 20 sep 2023 21:59 Misschien een of meer filmpjes maken, die laten zien dat het goed gaat en juist dat het niet goed gaat...
Camera goed stil houden en eventueel rustig bewegen ; )

Lees ik goed dat je 3200 stappen per omwenteling hebt?
Dat lijkt me erg hoog.

Andere spindles lijkt me nergens voor nodig, ik heb ze ook maar flink langer.
Hoeveel Nm zijn de motoren?

Ik zal proberen wat filmpjes te maken. Ik ben daar alleen niet zo handig in, Het probleem doet zich in ieder geval alleen op de y as voor

Ik heb de steppers inderdaad op 3200 staan.

De motoren zijn 3nm, dus dat zou toch wel genoeg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Sven »

Genoeg, ja, maar hoe meer Nm's des te lager de toerentallen waar ze de nm's kwijtraken en de nijging tot stallen begint.

closed loops kunnen niet stallen dus wordt er bijgeregeld maar misschien geeft dat wel gedoe.

Ter vergelijking:
Ik heb nu met 2 nm closed loop motoren en dezelfde spindles, 6 meter per minuut en ik meen 2000 mm/s2 acceleratie.
Laatst gewijzigd door Sven op 21 sep 2023 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Kjelt »

Je snelheid eens op 75mm/s zetten en dan eens wat G0 moves maken. Daarna op 100mm/s.
Je hebt het nu op 200mm/s dat is 12000mm/min is 12m/min staan dat is vrij hoog en dan zal alles echt perfect uitgelijnd dienen te zijn, zo niet de kleinste afwijking veroorzaakt dan oscillaties.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door benkr »

Ik schat in dat je gewoon de max. snelheid van de KO spindels overschrijdt, zoek dat een goed uit, info is te vinden in de knowledge base hier.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door hfjbuis »

3200 steps/s voor een spoed van 10 (16x10) is 320 steps/mm. Zet dat een factor 2 lager, daar verlies je echt geen nauwkeurigheid mee en het kan problemen te voorkomen.

Je hebt 2 closed loop motoren op de Y-as. Dat zijn 2 kapiteins op één schip. Je moet die motoren tunen, anders gaat dit niet werken. Ook het spelingsvrij zijn van de spindels (moer, koppeling en vaste support) kan helpen.

Je moet hoe dan ook, beginnen op een lage snelheid en acceleratie (2 mm/s, 25 mm/s2) en als dat stabiel is, kun je de limiet gaan opzoeken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rients schreef: 20 sep 2023 21:55 Portaalwangen zijn van staal en momenteel zit daar het probleem niet dat ik ervaar
ik Vrees dat dat vooral een gebrek aan ervaring aan ten grondslag ligt.
Zet er AUB ASPA ZSM ENZ. een paar ribben tegenaan.. dat zal de stijfheid al enorm verbeteren.
Kjelt schreef: 20 sep 2023 22:22 Je hebt het nu op 200mm/s dat is 12000mm/min is 12m/min staan dat is vrij hoog en dan zal alles echt perfect uitgelijnd dienen te zijn, zo niet de kleinste afwijking veroorzaakt dan oscillaties.
Inderdaad.. 12 meter.. Leuk, maar heb je het ook nodig?..'t is een Portaalfrees, toch geen Schaafbank?, nou is mijn machine een Tegenpool van de jouwe, 280 x 140 x 170 XYZ, maar 2½m/min ijlgangen.. maar da's best snel op zo'n klein machientje
Rients
Donateur
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2022 23:32

Re: vibraties oplossen stappenplan?

Bericht door Rients »

Okay mannen, bedankt voor de in input.

Ik ga vandaag aan de gang:

1. Stappen terug
2. Snelheid omlaag
3. Accelaratie omhoog
4. Stapjes opbouwen

Ik zal een plan maken voor versteviging van het portaal. Ik heb de gatenrij al in de wangen zitten en achterop de X kan ik ook nog wel iets kwijt.

Bedankt voor alle tips en ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie