Machine uurtarief berekenen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Machine uurtarief berekenen

Bericht door JanSr »

Klopt allemaal en allemaal een beetje.
Alleen: Dit is slechts het perspectief van de producent.
Er is ook nog zo iets als het perspectief van de klant met zijn specifieke wensen.
Kosten x tarief is dikwijls slechts een deel van het feest.
De waarde voor de klant is dikwijls interessanter. Met een draaibank of een freesbank dingetjes maken die anderen ook kunnen is niet zo'n fijne basis voor een comfortabel inkomen.
Een paar voorbeelden: Morgen klaar kost geld. Iets wat verder niemand kan kost ook geld. Ergens echt verstand van hebben kan ook geld opleveren. Maar je moet dat geld wel durven vragen en dat is niet de sterkste kant van de zzp'er.

Er zijn bedrijven, waar je als zzp'er niet aan hoeft te beginnen: Ik zie ons lid Kabaalstra (of mijzelf) nog geen facturen sturen naar VW of Prorail of Boeing. Maar weer wel aan een directeur van zo'n bedrijf met een hobby waar hij ons voor nodig heeft

Jaren geleden liep ik tegen iemand aan, die een listige reparatie methode had bedacht voor aluminium puien: Inbraak geweest, auto tegenaan gereden, etc. Een stuk van die pui vervangen gaat niet zomaar, wat geanodiseerd aluminium verkleurt met de tijd, zodat je de reparatie blijft zien.
Hij had een uniek procedé bedacht en gecertificeerd waarmee je een dunne "overlay" over de bestaande pui kon plakken.
De kostprijs? Niet interessant. Wel het verschil met het vervangen van de hele pui.

Ik heb het begin meegemaakt van het Nissin pijpenbuig systeem. Destijds de enige manier om pijpen te buigen met continu variabele bochten en -buigrichtingen. Als je daarvoor het traditionele € per bocht vraagt, doe je jezelf ernstig tekort, want je doet iets, dat niemand anders kan.
Plaats reactie