Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die nog verstand en kennis heeft van de oude Siemens System 3 besturingen.

Ik heb 2 oude Reichenbacher CNC (houtbewerking) machines staan.
Maar 1 stopte er een paar jaar geleden mee en u raad het al, nu de 2e.
Onze vaste Reichenbacher monteur had altijd in Duitsland nog een oude monteur die ons en andere Reichenbacher machine eigenaren hielp maar die is helaas niet meer.

Waarschijnlijk is 1 van de kaarten van de besturingen kapot en start de hele besturing niet meer op.

Misschien kent u of bent u die handige monteur die hier nog uit gaat komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij tips hoor ik het ook heel graag.

Met vriendelijke groeten Neal.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door pgroot »

ergens in groningen zit een bedrijf welke oude besturingsprints wellicht kan repareren.
https://www.jc-electronics.com/nl/solut ... I4QAvD_BwE
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door VDFman »

https://www.htm-nederland.nl/

Dit bedrijf heeft hele behoorlijk kennis van Siemens CNC. Verwacht ook professionele prijzen, het is geen amateur club.
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik ga ze eens even benaderen.

Met vriendelijke groet Neal.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

pgroot schreef: 09 okt 2023 23:50 ergens in groningen zit een bedrijf welke oude besturingsprints wellicht kan repareren.
https://www.jc-electronics.com/nl/solut ... I4QAvD_BwE
Dank u.
Het probleem nu is eerst te ontdekken waar het mis gaat.
De hele PLC start niet meer op. Grote kans dat er een kaart kapot is. Reparatie en onderzoekskosten zijn vaak gigantisch. Dus nu eerst proberen te achterhalen waar het mis gaat.

Onze vaste Belgische monteur (die zelf ook bij Reichenbacher heeft gewerkt) had altijd nog een oude Duitse monteur maar die is niet meer helaas.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Kjelt »

Als je twee identieke systemen hebt dan kun je toch zelf 1 voor 1 de kaarten met de andere machine swappen ?
Wel uitkijken met ESD dus even een paar grote ESD zakken kopen en je zelf via een polsband aarden.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door pgroot »

voorafgaand aan het swappen zou ik eerst kijken of je spanning hebt waar je dat zou verwachten, wordt het display wel opgestart of geeft deze al geen beeld, in geval van geen beeld zou je eens kunnen proberen de display print te swappen (als deze identiek zijn en dit bij je donor machine niet hetzelfde euvel was)
voordat je gaat swappen even goed documenteren waar wat gezeten heeft.
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Kjelt schreef: 10 okt 2023 14:27 Als je twee identieke systemen hebt dan kun je toch zelf 1 voor 1 de kaarten met de andere machine swappen ?
Wel uitkijken met ESD dus even een paar grote ESD zakken kopen en je zelf via een polsband aarden.
Helaas zit er net weer wat veschil tussen de 2 machines.
Als laatste redmiddel willen we ook nog proberen om de hele Sinumerik kast om te bouwen.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

pgroot schreef: 10 okt 2023 15:32 voorafgaand aan het swappen zou ik eerst kijken of je spanning hebt waar je dat zou verwachten, wordt het display wel opgestart of geeft deze al geen beeld, in geval van geen beeld zou je eens kunnen proberen de display print te swappen (als deze identiek zijn en dit bij je donor machine niet hetzelfde euvel was)
voordat je gaat swappen even goed documenteren waar wat gezeten heeft.
Ja de voeding is nu goed.
Zodra de hoofdschakelaar aan gezet wordt gaan op de kaarten waar lampjes op zitten deze ook wel branden al dan niet rood knipperen. 1hz rood. Beeldscherm start helemaal niet meer op. Ook al uitgewisseld. Ging langzaam steeds sneller uit.
Machine draaide dag ervoor goed.
Stroom erop en dan starte automatisch het System 3 op.
Maar viel toen plots uit.
5 keer opnieuw geprobeerd en reageerde toen helemaal niet meer.

Onze Belgische cnc monteur had nog van meerdere sloop machine kaarten. Deze op de plc zelf na allemaal omgewisseld en getest. Met alle standaard toets combinaties om de standaard problemen te omzeilen en toch op te starten helaas geen reactie.

Heb ook met meerdere bedrijven contact gehad en het gaat nu heel veel gis en gokwerk worden frees ik :lol:.

Ook Reichenbacher zelf heeft al een aantal jaar geleden afstand gedaan van service en reparatie van de oude system 3 machines helaas.

Ga komende week denk ik beginnen om de donor machine voorzichtig te demonteren.
Hoop dat er nog een kans is dat de betere nog een opleving gaat krijgen maar ben al wel aan het kijken naar een nieuwere Reichenbacher. En dan bij voorkeur een na 2000 met een Siemens 8.4 besturing.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en mocht iemand nog iets weten of iemand kennen dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet Neal.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is ombouwen op een andere besturing geen optie?
met een beetje mazzel kun je vele delen van het toetsenbord nog gebruiken via een Pokeys kaartje op een PC.

PC's kosten de wereld niet, een Mepscherm of een gewone display ook niet..
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Is ook nog door mijn hoofd gegaan.
Nou is een nieuwere Siemens besturing hier opzetten financieel geen optie meer.
Ben zelf een paar jaar geleden zelf bezig geweest om een machine aan te passen / zelf te bouwen met delen van een andere machines maar dat heb ik toen wegens tijdsgebrek gestopt en opgeruimd.

Heb toen wel hier ook vaker gezien dat er met wat simpele Chinese onderdelen er een mach3 aan gehangen werd.

Feit is en blijft dat de machines uit 1984 en 1986 zijn.
Beiden hebben veel draaiuren als de meters niet al eens vervangen zijn.
Maar je begint het nu al wel te merken aan lagers die slecht worden, freesmotor die al slecht worden, lagers en draad voor de spantangen etc.

Wat wij er enkel en alle mee frezen HPL (Trespa) tot 30mm dik.
Wil dus echt wel graag een Reichenbacher weer.
Laat de jongste en meest frisse nog even staan maar de oudste ben ik vandaag aan begonnen langzaam wat bruikbare delen eraf te halen :cry:
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja, als het mechanische ook wat aandacht vraagt, zou je ook kunnen overwegen om dat te doen, en er dan meteen een nieuwe besturing op te zetten.

persoonlijk zou ik nooit voor Mach kiezen.. veel te veel toeters en bellen op je scherm, en je hebt er een muis voor nodig.. (ik schreef ook niet voor niets "Besturing" en niet "een computerprogramma dat een machine kan laten bewegen"

In de tussentijd kun je met de andere machine doorwerken, en duimen dat ie niet de geest geeft voor je deze weer Up and Running hebt.
Ik zit ook wel te denken om een tweede EMCOturn 120 aan te schaffen, zodat ik die om kan bouwen, en zolang de andere nog te gebruiken.. als die andere dan klaar is, kan ik de huidige ombouwen, of verkopen..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door benkr »

Nelizz schreef: 12 okt 2023 21:12 Is ook nog door mijn hoofd gegaan.
Nou is een nieuwere Siemens besturing hier opzetten financieel geen optie meer.
Ben zelf een paar jaar geleden zelf bezig geweest om een machine aan te passen / zelf te bouwen met delen van een andere machines maar dat heb ik toen wegens tijdsgebrek gestopt en opgeruimd.

Heb toen wel hier ook vaker gezien dat er met wat simpele Chinese onderdelen er een mach3 aan gehangen werd.

Feit is en blijft dat de machines uit 1984 en 1986 zijn.
Beiden hebben veel draaiuren als de meters niet al eens vervangen zijn.
Maar je begint het nu al wel te merken aan lagers die slecht worden, freesmotor die al slecht worden, lagers en draad voor de spantangen etc.

Wat wij er enkel en alle mee frezen HPL (Trespa) tot 30mm dik.
Wil dus echt wel graag een Reichenbacher weer.
Laat de jongste en meest frisse nog even staan maar de oudste ben ik vandaag aan begonnen langzaam wat bruikbare delen eraf te halen :cry:
Ik heb echt geen idee wat de ombouw naar een modernere machine mag gaan kosten, maar als we het hebben over enkele duizenden Euro's dan kom je denk ik echt heel ver.
Als je dat wil dan stel ik voor dat je een hele berg foto's van de basis van je machine maakt, de hele besturing lijkt me zo oud dat je die compleet af moet schrijven, maar b.v. kijkend naar de aanpak van AndreFC101 dan kun je met Chinese electronica die machine weer aan het draaien hebben. Rest dan nog waarschijnlijk nieuwe geleidingen, lagers en motoren, waarvan de spindelmotor wellicht het duurste deel zal zijn, maar wellicht is die nog gewoon goed te reviseren, wat slijt zijn weer vooral lagers en eventueel wat pakkingen voor een toolwisselaar.

Begin eens met de foto's, dan gaan wij meedenken en je helpen een begroting en plan van aanpak te maken, tot dat moment hoeft het geen geld te kosten, het geeft je wel een mede door ons onderbouwde richting van kosten en mogelijkheden.

Verder is een geheel nieuwe machine kopen ook een optie, forumlid Jacala heeft al meerdere machines zelf uit China geïmporteerd en in Nederland werkend gemaakt, ook dat kan een mogelijkheid zijn.

Ik hoor en zie wel hoe jij hier over denkt, maar bedenk dat als je voor deze weg kiest je niet alleen staat.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Quepee »

Is dit nog een probleem ?

op je laatste foto recht boven de 4 lampjes gaan deze nog knipperen in een bepaalde volgorde of doen ze niets ?
Plaats reactie