Emcomat 7

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dannysbb
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2010 10:55
Contacteer:

Emcomat 7

Bericht door dannysbb »

Ik heb deze week een Emcomat 7 gekocht en zou die willen ombouwen naar cnc,is er hier soms iemand die daar ervaring mee heeft,ik bedoel met dat specifieke type want ik heb ervaring met ombouw.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emcomat 7

Bericht door hfjbuis »

Als je in het forum zoek op Emcomat, dan komen maar weinig (111) topics voorbij. Die over de emcomat 7 zijn helemaal schaars
o.a.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... nc#p181505
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcomat 7

Bericht door Arie Kabaalstra »

de EMCOmat 7 is een beetje Vreemde eend in de bijt..
't lijkt ongeveer hetzelfde formaat als een EMCO Compact 8 te zijn, maar dan met een bed met Blokgeleidingen in plaats van Prisma's.

Dat hoeft geen probleem te zijn.

Qua ombouw: voor de Z-As, Haal de Leispindel eraf, monteer een Stappenmotor onder de Vaste Kop, met het loslager aan die kant, en het vastlager aan het eind van het bed, vervang de slotplaat van de slede voor een gladde plaat, met de moer eraan.. (denk ook aan een "Schortje" over de Kogelomloop, die kun je vastschroeven waar nu de Tandheugel zit..
de X as, Kijk of je de motor aan de achterkant kan monteren, dat scheelt met een "end motor" dat van links naar rechts zoeft, langs de plek waar je staat..

Maak een spanenbak of spanenscherm aan de achterkant, en leg daar een Kabel rups op, of achter. met een "pijpje" voor de Kabels vanaf de Slede, dan ligt die Rups in elk geval niet in de spanen.. (Afgekeken van een TOS SUI 50 Draaibank)
Plaats reactie