ontwikkelingen Energie systemen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

Nee, meer dat de optimale hoeken en productie afwijken. PVGIS vind dat in De Bilt 39 graden gekanteld en 2 graden zuidzuidwest optimaal is voor een jaarproductie van 1020kWh/kWp.
Siderea komt op krek zuid uit met een hoek van grofweg 32 graden voor 970kWh/kWp.

Maar de verschillen zijn klein genoeg om in de ruis weg te vallen, en Siderea vertelt mooi hoe ze aan de data komen.

Wat het wel is met al deze grafiekjes en plaatjes is dat ze optimaliseren voor maximale jaaropbrengst. Met de huidige prijzen per Wp en per ingekochte kWh vind ik dat minder en minder van toepassing worden en lijkt mij optimaliseren voor maximaal eigen verbruik een beter plan. Beetje minder in de zomer, beetje minder tijdens het middaguur, beetje meer in de winter, beetje meer in de ochtend/avond.

Da's als je voldoende dakoppervlak en verder geen restricties hebt niet zo simpel als 'leg maar oost-west', want oost/west heb je weliswaar in de goede maanden van behoorlijk vroeg tot behoorlijk laat opbrengst, maar in de 'slechte' maanden, als je elk zonnestraaltje kunt gebruiken, heb je op oost/west helemaal niet zo gek veel instraling. Dan begint zuid en wat steiler of zuidoost/zuidwest ook wel voordelen te hebben.

Let wel: er is geen substituut voor simpelweg meer panelen. Dus maximale opbrengst voor een gegeven oppervlak: volleggen zoals het past, flaauwe hellingshoek, bij voorkeur oost-west.

Enne @Sven; zoals je aan dat Siderea plaatje kunt zien is panelen op de noordkant van je schuurtje leggen ook nog best zinvol, mits ze niet te schuin komen te liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

zeeschuim schreef: 09 nov 2023 10:37 Dat defrosten doet het als de buitentemperatuur onder en bepaalde waarde komt?
Zo grofweg tussen de -5C en 5C buitentemperatuur is het ergste. Onder die -5C zit er weinig vocht in de lucht en dan is het defrosten ook niet meer zo'n ding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door zeeschuim »

ok, duidelijk
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door rolandvs »

Er word nooit rekening gehouden met de zwakste deler. Kwa isolatie is veel mogelijk maar wat heb je aan een deur of raam met hoogste r waarde als hij openstaat. Ben bang dat er teveel ondeskundigheid is. Vroeger moest spouw open zijn ivm vocht. Nu word alles volgespoten terwijl na afloop probleem met vocht naar boven blijkt te komen. Zo worden er ook veel fouten gemaakt met daken en het vocht. Pas hé timmerman kun je dak vervangen. Dakdekker was erop gaan staan er er doorheen gezakt. Probleem isolatie onder het beschot zonder vocht scherm. Alle waardes worden in fabrieken gemeten door fabrikant. Dus onder ideale omstandigheden. Maar triple glas heeft ook nadeel dat het aanslaat vanwege verschillende temperatuur.
Alles heeft voor of nadelen maar gaat om de omstandigheden of het gebruik ervan in totale plaatje. Zijn veel huizen die nu ineens verbouwd worden met glaswol of steenwol. Terwijl pir een waarde heeft die 2 keer zo hoog ligt kwa prijs weinig verschil. Dus waarschijnlijk verkeerde bezuinigingen en tenslotte is toch voor een ander.

Dus elke oplossing is per vraagstuk anders of per situatie. Dus tja blijft lastig vraagstuk.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door -rick »

zeeschuim schreef: 09 nov 2023 10:37
Zij zeggen dat het inderdaad uitstekend werkt tot er ge-defrost moet worden. Dan haalt de unit de warmte om z'n verdamper weer te ontdooien uit de kamer. Pakweg elk uur wordt er dan zo'n 10 minuten koude lucht de kamer ingeblazen. Een beetje afhankelijk van de opstelling van de binnenunit is dat toch wel minder prettig.
Dat defrosten doet het als de buitentemperatuur onder en bepaalde waarde komt?
Mijn bedoeling is om het ding te gebruiken als het buiten nog niet zo koud is. Okt, November maart april
En in de zomer als het heul heet is.
Opzich niet heel boeiend mijn verhaal, met airco verwarmen gaat prima. Nog nooit iets gemerkt van defrosten ( doet die dat?) en verwarm de hele dag van okt tot maart.
Ik heb 2 units van 3,7kW. Zal niet mijn cv vervangen in mijn geval omdat ik simpelweg de vloer(verwarming) koud blijft. Dat het “minder fijne warmte” is vind ik marginaal.
Maargoed daar gaat het topic niet over haha
Plaats reactie