Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

Die zware cnc machines uit de jaren 80/90 hadden relatief lage rpm spindels zeg tot pak m beet 9000 rpm en dan hoop kWs zodat ze ook op 1000rpm nog een groot moment hadden.

Als ik nu een beetje rondkijk is het bijna allemaal 24000, 30000 ja zelfs 60000 en hogere rpm wat er te koop is. Ook een chinese producent heeft dit soort spindels zes jaar teug uit het assortiment gehaald, "geen vraag meer naar".

Worden er nog zeg 3-5kW 4000-6000 rpm spindels ergens gemaakt?
Of moet je dan gaan denken aan 230 V motoren die je met pullies omlaag brengt qua rpm zoals bij de boor/frees machines?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Sven »

Is dat niet "vooruitgang"?
Dat er door vhm wisselplaat techniek gewoon op hogere toeren gewerkt wordt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... da's geen vooruitgang.. dat zou pas het geval zijn als je voor een handvol kralen ook Keramische frezen kan kopen, om "moeilijke metalen" ook goed te lijf te gaan..

Je zal maar "gewoon" gesoldeerde VHM snijkanten op je Frees hebben, of een VHM Freesje.. en dan een stukkie Inconel of Monel moeten bewerken.. dat gaat met een hoogtoerig kreng niet lukken.. ik kan eigenlijk al niet groter dan 4 mm in Titanium, omdat mijn Spindel al niet langzaam genoeg kan..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 okt 2023 12:58 Worden er nog zeg 3-5kW 4000-6000 rpm spindels ergens gemaakt?
Of moet je dan gaan denken aan 230 V motoren die je met pullies omlaag brengt qua rpm zoals bij de boor/frees machines?
Gewoon een SK30-SK40 freesspil bedoel je dan? (dat is zo ongeveer wat in mijn machine zit)
Ik denk dat een machine fabrikant die of zelf maakt, of specifiek volgens zijn wensen besteld.
Aangedreven door een 3 fase motor (400v natuurlijk) maar dat zal dan wel meer richting servo zijn om lekker te kunnen tappen.

Die zijn toch genoeg te koop ook:
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... Redirect=y
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door P1-Engineering »

Voor dergelijke toerentallen is het toch vrijwel altijd een servomotor icm een riemaangedreven spindle cartridge?.
Dat is iig hoe het op vrijwel alle VMC's gedaan wordt waar ik naar gekeken heb. Bij de hogere toerentallen (20k+) kom je inderdaad de inline spindles tegen. Maar om dan ook nog een beetje koppel te hebben mag je de portemonnee trekken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 okt 2023 16:22 Gewoon een SK30-SK40 freesspil bedoel je dan?
Dat icm servo is nog steeds te vinden.
Maar ik bedoel meer dat er twintig jaar geleden veel aanbod was van italiaanse en duitse spindels direct aangedreven met dikke vermogens maar lage toerentallen.
Die lijken verdwenen te zijn ?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door P1-Engineering »

Zal misschien ook te maken hebben met koeling door de spil, dat is toch even complexer om te maken met een direct aangedreven spindel.
En als je een beetje serieus wil verspanen tegenwoordig kan je eigenlijk niet zonder TSC.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 21 okt 2023 16:27 Voor dergelijke toerentallen is het toch vrijwel altijd een servomotor icm een riemaangedreven spindle cartridge?.
Ja dat lijkt er voor in de plaats te zijn gekomen, wellicht door de snelle vooruitgang van de power elektronica dat de combi servo en driver goedkoop zijn geworden.
Bij de hogere toerentallen (20k+) kom je inderdaad de inline spindles tegen. Maar om dan ook nog een beetje koppel te hebben mag je de portemonnee trekken.
:mrgreen: Inderdaad, gisteren YT van John Grisom gezien, de spindel in zijn Kern Mikro moest na drie jaar vervangen worden.
Daar zit een zwitserse Fischer spindel in met een kostprijs van een leuke auto.
Lager versleten en bij 50C weigert ie verder te gaan.
Ik mag hopen dat ze het lager vervangen en niet de volle nieuwprijs van de spindel rekenen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 21 okt 2023 16:37 Zal misschien ook te maken hebben met koeling door de spil, dat is toch even complexer om te maken met een direct aangedreven spindel.
En als je een beetje serieus wil verspanen tegenwoordig kan je eigenlijk niet zonder TSC.
Ik zocht meer iets voor iemand om een flycutter te gebruiken ipv mantelfrees.
Dus zeer lage toeren maar wel Nm's.
Zal dan inderdaad een servo en losse spil worden.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door P1-Engineering »

Een flycutter heb je vrijwel geen koppel voor nodig, daarmee haal je max iets van 0.05-0.1mm mee weg.
Voor mijn 2.2kw JK spindeltje met max 0.6nm koppel heb ik een 80mm flycutter, dat gaat perfect.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 21 okt 2023 16:37
P1-Engineering schreef: 21 okt 2023 16:27 Voor dergelijke toerentallen is het toch vrijwel altijd een servomotor icm een riemaangedreven spindle cartridge?.
Ja dat lijkt er voor in de plaats te zijn gekomen, wellicht door de snelle vooruitgang van de power elektronica dat de combi servo en driver goedkoop zijn geworden.
Bij de hogere toerentallen (20k+) kom je inderdaad de inline spindles tegen. Maar om dan ook nog een beetje koppel te hebben mag je de portemonnee trekken.
:mrgreen: Inderdaad, gisteren YT van John Grisom gezien, de spindel in zijn Kern Mikro moest na drie jaar vervangen worden.
Daar zit een zwitserse Fischer spindel in met een kostprijs van een leuke auto.
Lager versleten en bij 50C weigert ie verder te gaan.
Ik mag hopen dat ze het lager vervangen en niet de volle nieuwprijs van de spindel rekenen.
Ja die zijn inderdaad flink aan de prijs, had het ook meegekregen via hun podcast. Alles bij elkaar was het iets van $100k om even de spindel te laten vervangen.... :shock:
Tijdens de EMO nog even bij Fischer gekeken, die nieuwste spindel heeft zowel koeling van de rotor als van de stator. En dan ook nog eens lucht en koeling door de spil. Echt heel mooi spul, met bijbehorend prijskaartje inderdaad.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 21 okt 2023 17:03 Een flycutter heb je vrijwel geen koppel voor nodig, daarmee haal je max iets van 0.05-0.1mm mee weg.
Voor mijn 2.2kw JK spindeltje met max 0.6nm koppel heb ik een 80mm flycutter, dat gaat perfect.
Zon spindel heb ik ook welk toerental draai je dan en komen er niet teveel radiale krachten op de spindel ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door DaBit »

Mijn (GDK) spindel is een tussenmaatje. 6-polige motor, 0-9000rpm constant koppel, 9000-18000rpm constant vermogen (4kW S1/6kW S6).
Daarmee kan ik nog met gemak een boor van 8-10mm in een stuk staal zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zijn de lage rpm spindels gebleven ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 21 okt 2023 18:45 Mijn (GDK) spindel is een tussenmaatje. 6-polige motor, 0-9000rpm constant koppel, 9000-18000rpm constant vermogen (4kW S1/6kW S6).
Daarmee kan ik nog met gemak een boor van 8-10mm in een stuk staal zetten.
En worden die nog gemaakt ?
Plaats reactie