Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rdr
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2016 08:41

Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door rdr »

Goedendag,

Ik heb een Emco Compact V8 E aangeschaft voor klein werk als vervanging van mijn Hobbymat MD65.
Bibliotheek - 2 van 2.jpeg
Deze Emco heeft af fabriek een 1,4 KW motor en traploze toeren regeling, ik ben er blij mee. De bank is erg netjes, loopt zuiver en alles draait licht en soepel. Ik wil er nog een toerenteller op maken en een stalen montageplaat/voet zodat het stabieler staat. Verder hoef ik er weinig aan te doen.
Bibliotheek - 1 van 2.jpeg
Wat een verschil, nu kan ik veel meer doen en wat grotere werkstukken inspannen, de machine heeft kracht zat! Mijn ruimte is momenteel niet toereikend voor een nog grotere draaibank. Wellicht ergens in de toekomst maar zoveel draai ik ook weer niet.

Ik kan nergens informatie vinden over deze uitvoering op internet, ruim voldoende natuurlijk over de gewone Compact 8 maar niet met deze aandrijving. De aandrijfriem is ook wat breder en sterker dan de smalle waarbij je snelheid regelt door verwisselen van de dunne riem.
Alle foto's - 1 van 1 (1).jpeg
Ik heb info opgevraagd bij VDH, deze geven aan dat dit een van de laatste modellen is, daarna is productie gestopt. Verder info hebben ze niet.

Mijn vragen:
  • Weet iemand wat deze destijds nieuw kostte?
    En vanaf wanneer deze beschikbaar was op de markt?
    Is er een aparte manual van deze uitvoering?
Hartelijke groet,

Rob
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door hfjbuis »

@rdr,

Dit is een niet gangbaar model. Ik heb eens gezocht (google), maar van de E versie heb ik geen handleiding kunnen vinden.

Veel plezier met je nieuwe draaibank en succes met de verkoop van de oude.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Kjelt »

Ik heb er geen verstand van maar dit is een andere 8E dan ?

https://www.emco.or.at/index.php/downlo ... 8e-de/file
rdr
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2016 08:41

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door rdr »

De basis is hetzelfde alleen motor opzet en tandwielen zijn anders. Dit is een soort motor opzet die Wabeco ook lijkt te gebruiken in D4000 en D6000.

De eerdere versie van de compact had een dunnere snaar om snelheid te regelen. Ik ben benieuwd of er een andere manual is en wat het verschil in prijs destijds was t.o.v. reguliere versie.

Kjelt schreef: 24 okt 2023 23:53 Ik heb er geen verstand van maar dit is een andere 8E dan ?

https://www.emco.or.at/index.php/downlo ... 8e-de/file
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door MeMoRy »

Afaik is het verschil met E versies, dat die in Taiwan gemaakt worden ipv Oostenrijk. De "E" staat voor "East", c.q. uit het oosten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Spinningwheels heeft me wel eens beticht van een " Emco Fetisj " omdat ik een EMCO Compact 8 kloon gehad heb (Contimac 8), prima bankje, een EMCO Compact 5 CNC heb, en een EMCOturn 120, en ik ook nog met meer dan één schuin oog kijk naar een VMC 200..

Qua Leeftijd.. hij heeft het kleurenschema van de jaren '90, voor die tijd waren ze geel.. en deze heeft het Grijs/Rode kleurenschema, net als de EMCOturn 120 (waarvan er ook nog een aantal als Compact 6 CNC verkocht zijn, in .. Geel..)

de Tip die ik je wil meegeven is, als je em toch op een Onderplaat gaat monteren, maak dan ook meteen een console voor de schakelaars, want die schakelaars bovenop de Vaste kop is een Gruwel in mijn ogen.. stel.. je hebt een keer een "schaap" in je klauwplaat, en je bent rechtshandig.. Dan ... juist.. ga je over je klauwplaat met je hand naar die knop... alsof je een bloemetje probeert te plukken met de ene hand, terwijl je met de andere een strimmer hanteert.. (die hoef ik niet uit te leggen neem ik aan)
Mijn EMCO 8 Kloon had ik op een stalen werkbankje gemonteerd, van restjes IPE en Staalplaat heb ik een ophoging gemaakt, waardoor ik ook een flink diepe spanenbak had, met een scharnier aan de voorkant.. 2 boutjes los, bak ervoor.. voorzijde neerklappen, stoffertje erdoor en klaar.
aan de rechterkant had ik mijn schakelaars, lekker buiten het bereik van de klauwplaat..

Qua schema's en dergelijke, vermoed ik dat deze machine grotendeels identiek is aan de "Normale" Compact 8, met uitzondering van de V-Riem en Poelies, en het knoppenpaneel..
rdr
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2016 08:41

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door rdr »

Dank allen. Ja het is inderdaad een wat afwijkend model. Ik hoorde van VDH dat de fabrikant het zo geleverd heeft omdat zij geen ombouw doen. Ik ben in ieder geval blij met deze aanpassingen, die passen me erg goed.

Dank voor de tips, een goede onderbouw gaat er op enig moment komen. Ik zal eens denken aan de knoppen ombouw, wellicht is er een dubbele bediening mogelijk, ik wil zo'n bank op zich altijd wel graag zo origineel mogelijk houden.

Nog iemand ideeën over de nieuwprijs?

Groet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pfoe.. goeie vraag.. EMCO's zijn niet de goedkoopste bankjes, en ze houden hun waarde ook redelijk vast.. zelfs mijn kloon kostte me in 1995 zo'n f800,- bij Herman Buitelaar, toen ie nog in de binnenstad van Gouda zat, en ik net een rijbewijs had.. 'k heb toen de auto van mijn zusje moeten lenen om het bankje op te halen.. en dat paste maar net achterin die Alto :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door MeMoRy »

Als emco hem zelf met die 1,4W motor levert is dat hoopvol. Standaard heeft de compact 8 namelijk 0,5kW en in mijn ervaring is dat een beperking. Maar ja, een zwaardere motor zou problemen kunnen geven omdat de andere onderdelen dat niet aankunnen. Blijkt dus dat 1,4kW ook kan
rdr
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2016 08:41

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door rdr »

Mocht iemand trouwens nog een set tandwielen hebben voor de Compact 8 voor een leuke prijs, dan hou ik me aanbevolen.

Ik heb wel op marktplaats iemand gevonden die ze nieuw maakt en verkoopt. Dat is fijn en leuk voor iedereen met een compact 8.

Dit is uit zijn advertentie:

Beschrijving

De complete set tandwielen wordt geleverd op standaard, zie foto voor indicatie. Kleinere sets en lossen tandwielen worden niet geleverd op standaard.

Materiaal: POM-C/Delrin/Acetal
Binnendiameter: 14 mm.
Dikte: 8 mm.
Moduul: 1

Set langsdraaien en draadsnijden (plus standaard) - €175
bus/bus/z20/z25/z30/z35/z40/z50/z55/z60/z65/z70/z75/z80/z80/z80

Set draadsnijden - €115
bus/z20/z35/z40/z50/z55/z65/z70/z75

Set langsdraaien - €95
bus/z25/z30/z60/z80/z80/z80

Tandwielen los verkrijgbaar:
Bus €15,00
z20 €15,00
z25 €15,00
z30 €15,00
z35 €15,00
z40 €15,00
z50 €17,50
z55 €17,50
z60 €17,50
z65 €17,50
z70 €17,50
z75 €17,50
z80 €17,50
-------
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Palmerlivesteam »

Als je deze machine recentelijk op marktplaats hebt gekocht, dan was toch in de advertentie te lezen dat er een Wabeco motor op zit en een bredere riem. Misschien heeft een van de vorige eigenaren hem omgebouwd met Wabeco spullen.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Palmerlivesteam »

Op een moment zijn de hobbymachines voor metaal U3,C5,C8 en alle houtbewerking door Emco in een aparte losstaande firma Profi-Heim ondergebracht, om een faillissement van Emco te voorkomen. Uiteindelijk ging Profi-heim ook failliet.

Misschien heeft deze laatste firma als wanhoopsdaad nog een deal met Wabeco gesloten. Kan zo maar zijn dat er niet eens meer geld of tijd voor het maken van een handleiding was.

Deze machine is de V8 en niet de 8E of V8 E.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door benkr »

Hier vind je in ieder geval de mechanische stuklijst van de V8:

https://www.emco.or.at/index.php/downlo ... hmaschinen

Voor de Compact 8 hebben ze losse tandwielen, of dat dezelfde zijn als voor de V8 moet je even met de stuklijst ernaast uitzoeken, het zijn in ieder geval wel metalen tandwielen, ik heb ooit een hele set bij hun gekocht voor de Compact 8.

https://www.emcoshop.at/303-emcoersatzz ... ct8?page=7
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Informatie gevraagd over aangeschafte Emco Compact V8 E met 1,4. KW motor

Bericht door Palmerlivesteam »

benkr schreef: 29 okt 2023 18:43 Hier vind je in ieder geval de mechanische stuklijst van de V8:

https://www.emco.or.at/index.php/downlo ... hmaschinen
Nee dus, dat is de Emcomat V8 en niet de Compact V8
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Plaats reactie