CNC portaal router/plotter C channel !

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Hoi heren en dames :)


een bouwverslag van mijn nieuwe machine, bedoeld voor frezen van hout voor mijn luidsprekers ! en het plotten van voice coils voor mijn luidsprekers (lang verhaal) beetje overkill voor plotten maar ach (zelfs onhandig vanwege het gewicht)... had de lengte nodig voor het hout. werk bereik +- 180cm x 80-120cm nog niet echt over uit , ligt er aan wat in mijn schuur past.

ik had in het verleden net als iedereen hier ooit een web pagina gezien met een interessant Alu extrusion C channel.

van www.vallder.com (https://www.vallder.com/en/c/cnc-router ... x96-detail) ik zag dat niemand het gekocht had dus zover , dus heb ik het maar gedaan. zo ver heel fijne service. goedkoop (meeste chinese items, zelfde prijs maar dichter bij huis) en natuurlijk de C channel beam.

hier de link naar de C beam https://www.vallder.com/en/c/cnc-router ... x96-detail

en hier de eerste 2 video's van de build. ik moet eerlijk bekennen dat ik bouw en teken (in sketchup) terwijhl ik bouw... reden is dat ik dingen graag in mijn hand heb en er dan achter kom dat het wellicht toch niet werkt.

nog even over vallder.com ze hebben ook de Chinese helical racks en pinions en zelfs de linker helical stukjes om alles uit te lijnen. volgende build zal dus een rack en pinion gebruiken denk ik :)


Video 1
DIY CNC BUILD PART 1 - Rebuild of a Chinese HGR20 Linear Carriage (reball) de vraag of de goedkope rail andere lagers moet krijgen of niet.


jep foutje. de lagers zijn origineel 3.98 en de vervangende 3.96, en die zijn nu vervangen voor 3.97mm grade 10 chrome.. meer over de lagers in video 3, de 3.96 zijn wel fijn om de rails uit te lijnen :)

Video 2
CNC BUILD PART 2 - Small update inserts and Modding motor mounts



Video 3
CNC BUILD PART 3 - de linear rail vast maken, ik heb alleen een beetje een probleem ik heb geen referentie... dan maar het alu profiel.. niet het beste idee maar geen idee wat anders...


Video 4
CNC BUILD PART 4 - Rei Ontvangen JEEE, eens kijken of het wat is


SHORT 1 - magbase troubles



SHORT 2 - Fake HIWIN HGR20 vs FAKE THK HSR20 Lineair rail



Well i was suprised different brands used the same rail (difference parts names though making it really complicated). even the copies fit... while there is difference within rails and carriages. so far the slightly more expensive CHTR rail seem to run smoother and the rail looks smoother. but i want a few more samples to make sure its worth the extra money. so far 2 out of 2 run nice !


SHORT 3 - Eindelijk de rails op de Y as.... wat een geklooi



Video 5
CNC BUILD PART 5 - Test fitting the end plates of the Y axis beams out of HPL



Short 4 - Smeer problemen en iets met nipples :)




Video 6 Ballscrew Whip test , max speed met een lengte van 2 meter.



er komen wellicht 100 videos meer.... wie zal het zeggen.

Groetjes Joppe Peelen
Laatst gewijzigd door wrinex op 07 dec 2023 21:39, 7 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door remon_v »

Straight edge = rei in het Nederlands... Hier een linkje als voorbeeld:

https://www.hogetex.com/precisie-rei-din-874-1-staal
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

remon_v schreef: 31 okt 2023 09:06 Straight edge = rei in het Nederlands... Hier een linkje als voorbeeld:

https://www.hogetex.com/precisie-rei-din-874-1-staal
Dank je ! ik heb er zojuist een gekocht. een simpele van 1500mm. maar wel de grade 1, 0 werd me te gek, plaats van 180 euro ineens meer dan 350.
voor een stuk staal :) dat is not niet eens een I beam... die zijn 600+
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Laatste video hier:

Video 4
CNC BUILD PART 4 - Rei Ontvangen JEEE, eens kijken of het wat is?


als iemand een REI nodig heeft en in de buurt woont kun je hem lenen (als ik klaar ben natuurlijk), geen probleem (voelt namelijk als een redelijk duur en zinlose aankoop als je deze maar 1 keer nodig hebt) bij de weg die chinese hiwin knock offs zijn echt compleet kut !
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

SHORT 2 - Fake HIWIN HGR20 vs FAKE THK HSR20 Lineair rail



Well i was suprised different brands used the same rail (differend parts names though making it really complicated). even the copies fit... while there is difference within rails and carriages. so far the slightly more expensive CHTR rail seem to run smoother and the rail looks smoother. but i want a few more samples to make sure its worth the extra money. so far 2 out of 2 run nice !
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

SHORT 3 - Eindelijk de rails op de Y as.... wat een geklooi

wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Video 5
CNC BUILD PART 5 - Test fitting the end plates of the Y axis beams out of HPL
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

gezien het toch niemand boeit, of enige input staak ik deze denk ik :) teveel moeite

gooi de thread maar weg.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door JoepS »

Ik kijk elk filmpje hoor. Ik heb alleen niet altijd iets op te merken. Heb je in het laatste filmpje HPL/trespa gebruikt? Ga je dat nog opnieuw frezen in alu? Ik zou sowieso filmpjes maken en posten omdat je het zelf leuk vindt om te doen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Kjelt »

Je stelt ook geen vragen, wat verwacht je dan ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat mij opvalt.. een 4 Minuten durende "rant" over een Magneetvoet van een Meetstatief die niet vlak is.. Nou F**king en?.. dan maak je em toch vlak?.. een vijl doet al wonderen, anders een lap schuurpapier.. je hebt al een vlakplaat.. velletje waterproof, en een paar magneetjes.. klaar.. 4 minuutjes werk.. Go Cheap and do some work, or spend a fortune and a ½...

in een ander filmpje viel me op dat je blijkbaar ook niet weet hoe een Poupitaster werkt.. zo te zien weet je ook niet hoe je zo'n ding aan een statief kan monteren..

Stel wat meer vragen.. dan krijg je mogelijk antwoorden op "problemen" die wij niet hebben..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door benkr »

wrinex schreef: 23 nov 2023 02:18 gezien het toch niemand boeit, of enige input staak ik deze denk ik :) teveel moeite

gooi de thread maar weg.
Groot gelijk, gewoon nergens naar luisteren en eigenwijs doorgaan, je komt er vanzelf achter dat je op diverse plekken de plank behoorlijk misslaat, maar net als velen van ons geloof, of neem je dat pas aan, wanneer je zelf ervaart dat die anderen toch wel gelijk hadden en je ruimschoots hebben gewaarschuwd.
De meeste zelfbouwers hier hebben om die reden ook meer dan één machine gebouwd.
Ervaringen uit het verleden zijn hier wel een basis voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Arie Kabaalstra »

Veel Beren op de weg zien, die eenvoudigweg te ontwijken zijn.. Hmm.. waar heb ik dat meer gezien?.. :lol:

Toen ik hier op't forum kwam.. wist ik veel?.. Ja.. een machine ontwerpen, dat kon ik wel.. door de ervaringen opgedaan met mijn werk als gereedschapmaker.. dan kijk je net even verder dan Pinokkio's neus lang is..

Kijk.. als je van niemand wat aan wil nemen, omdat je geen vragen stelt waar wij het antwoord op zouden kunnen weten.. dan blijf je dom..

Alle kennis die ik nu heb op het gebied van alles wat er na het ontwerpen van mijn machine bij is gekomen, dat komt hier vandaan.. tot het schrijven van Programmeersoftware toe..
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

JoepS schreef: 23 nov 2023 18:06 Ik kijk elk filmpje hoor. Ik heb alleen niet altijd iets op te merken. Heb je in het laatste filmpje HPL/trespa gebruikt? Ga je dat nog opnieuw frezen in alu? Ik zou sowieso filmpjes maken en posten omdat je het zelf leuk vindt om te doen.
ja was inderdaad HPL/trespa vind het wel een fijn spul :) wel met het oog om later te vervangen voor alu indien nodig.

en ja ik maak de filmpies hoe dan ook dat is het niet, alleen hier is de kans op zinnige input veel groter. en had verwacht dat mensen vast ideeën hebben/hadden , maar was was stil :)
Plaats reactie