injectienaald 90 graden ombuigen

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door benkr »

Voor het smeren met Bio-Ethanol van mijn aluminium zaagmachine wil ik ons MQL smeerpompje gaan gebruiken.
En dan wil ik een straaltje vloeistof uit een soort van injectienaald in de zaagtanden spuiten.
Dat principe werkt, alleen om het een beetje compact en werkbaar te kunnen maken dient de spuitnaald 90 graden omgebogen te worden.
De plaats van het spuitmondje moet redelijk dicht bij het punt waar de zaag in het materiaal verdwijnt, in de praktijk zal dit op ca. 45 graden vanaf dat punt zijn, de zaagdiameter is 400 mm.
Dat 90 graden ombuigen is het probleem, hoe doe je zoiets?
normaal gesproken pruts je er een draadje in, buigen en dan het draadje er weer uit, of je legt het buisje in een groefje van een rond staafje en je trekt de naald er omheen in dat groefje, het gaat er eigenlijk om dat je dat buisje niet de kans geeft om te knikken.
Nu lijkt iets er in steken de makkelijkste manier, maar ik verwacht dat het na het buigen zo vast zit dat ik het er niet meer uit krijg zonder het kapot te trekken, we hebben het over b.v. 0,2 tot 0,5 mm diameter.
En buigen in een groefje lijkt ook wel makkelijk, maar hoe maak ik een precies passend groefje van 0,5 tot 1 mm? (ik wil wat verschillende diameters maalden proberen)
Ik heb 2 lengtematen naalden, enkele ongeveer 13 mm lang en enkele van ongeveer 38 mm lang.
Ik heb nu van elke diameter en lengte maar 1 of 2 exemplaren dus ik wil het als het kan meteen goed doen.
Wie heeft hier ervaring mee?
naalden MQL zaagmachine.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door hfjbuis »

De naalden van "het ziekenhuis" kon je vroeger buigen zonder dat er een knik in kwam.

Anders buigen rondom een buis van de benodigde diameter, zo gaat het met een buigtang ook of een micro buigtang frezen. Dat laatste is wel de mooiste oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het even geprobeerd, naald 0.62 mm. Gebogen over een as van 10 mm. Gaat gemakkelijk zonder knik.
S7300799.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Ben,
Vroeger heb ik er was in gedaan of hars. Nu komen we in jou vak: soldeertin.
Het buisje moet iets heet om het te vullen. Ook na het buigen heet maken en er tegelijk een stoot lucht op zetten, dan blaas je er alles uit.
Maak de bocht niet te scherp.
Succes, Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door benkr »

Peter Bijlholt schreef: 28 okt 2023 16:29 Moi Ben,
Vroeger heb ik er was in gedaan of hars. Nu komen we in jou vak: soldeertin.
Het buisje moet iets heet om het te vullen. Ook na het buigen heet maken en er tegelijk een stoot lucht op zetten, dan blaas je er alles uit.
Maak de bocht niet te scherp.
Succes, Peter
Dat buigen en weer leegmaken snap ik, maar hoe krijg je die tin zo gek dat echt het de hele naald volzuigt?
Maar ik ga als eerste toch maar eens proberen het naaldje te buigen zonder iets er in, wie weet lukt het wel gewoon.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door MeMoRy »

Inderdaad vullen met heel fijn zand oid.
Maar veel type naalden zullen breken.

Je kan ook gewoon gebogen "naalden" kopen
https://a.aliexpress.com/_EuHxpob
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door janplastiek »

naald even opwarmen met een aansteker, ik doe dat om uitgeharde lijm uit een naald te krijgen, daardoor weet ik dat de naald dan zachter wordt, wat weer gemakkelijk is om om de hoek te lijmen :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door André-R »

Je hebt natuurlijk allerlei soorten en maten naalden. Ik heb net even een dunne infuusnaald omgebogen, dat ging prima,zonder opwarmen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door Sven »

Trompetbuizen worden gebogen met bevroren zeepwater er in. Misschien lukt dat bij zo'n dun buisje ook.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 28 okt 2023 19:15 Inderdaad vullen met heel fijn zand oid.
Maar veel type naalden zullen breken.

Je kan ook gewoon gebogen "naalden" kopen
https://a.aliexpress.com/_EuHxpob
Ja, dat is handig als het zelf buigen niet lukt. Er staat ook een lijstje bij wat de relatie van nummer en diameter verklaart, ook handig.
Dank voor de link.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door Kjelt »

Ik heb tientallen naalden met stompe punt varierend van 0,25 t/m 0,8mm gebogen door er inderdaad een wirewrap draadje van 0,25mm soms met soms zonder mantel in de naald te stoppen en 45 graden te buigen met een rondbektang. Mocht 90 graden met ruime diameter niet lukken kun je twee keer 45 graden vlak achter elkaar doen, mag geen probleem zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door benkr »

Ik heb een paar naaldjes gebogen, het ging het beste met een draadje er in, in de dikste naald gingen net 4 draadje van soepel geïsoleerd draad in.
Nu iets fabrieken om die naald vlak bij de zaag te positioneren en dan testen of het idee werkt. Probleem is denk ik dat de zaagdiameter 400 mm is en dat hij richting 3000 rpm draait, komt en blijft de vloeistof daar waar die nodig is, op de punten van de zaagtanden dus.
Het punt waar ik het straaltje op de zaag kan richten ligt ca. 60 a 80 graden voor het punt waar de zaag het materiaal in begint te lopen, hoe dieper de zaag het materiaal in gaat hoe dichter het straaltje bij het materiaal komt, tot ik schat 20 graden op het punt waar de zaag niet meer dieper kan. Dat is iets van 80 a 90 mm.
Bijkomend probleem is dat het op sommige plaatsen intern in die machine echt een bende wordt van zaagsel, ik heb soms het idee dat de hele binnenkant een kluwen van spaansliertjes is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 02 nov 2023 23:08Probleem is denk ik dat de zaagdiameter 400 mm is en dat hij richting 3000 rpm draait, komt en blijft de vloeistof daar waar die nodig is, op de punten van de zaagtanden dus.
Dat is het hele idee van nevelsmering.
Hoe kleiner de druppeltjes hoe lichter hoe minder ze door de middelpunt vliegende kracht weg geslingerd worden.

En ja, je moet af en toe je machines uitmesten. Dat heb je bij verspanende bewerkingen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: injectienaald 90 graden ombuigen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 nov 2023 09:01
benkr schreef: 02 nov 2023 23:08Probleem is denk ik dat de zaagdiameter 400 mm is en dat hij richting 3000 rpm draait, komt en blijft de vloeistof daar waar die nodig is, op de punten van de zaagtanden dus.
Dat is het hele idee van nevelsmering.
Hoe kleiner de druppeltjes hoe lichter hoe minder ze door de middelpunt vliegende kracht weg geslingerd worden.

En ja, je moet af en toe je machines uitmesten. Dat heb je bij verspanende bewerkingen. :lol:
Ik wilde nu juist geen nevelsmering hoewel dat natuurlijk altijd nog mogelijk is, maar ik wilde nu een heel dun straaltje vloeistof direct op de zaag spuiten, dun om de hoeveelheid vloeistof stevig binnen de perken te houden, meer is denk ik alleen maar slechter want het wordt dan (denk ik0 alleen maar eerder weggeslingerd worden. Maar goed, als de portaalfrees klaar is ga ik daar mee aan de slag.
Plaats reactie