Recht monteren van Linear Rails

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Ik was even aan eht rond kijken , ik moet een 2 meter lange linear rail zo recht als mogelijk monteren op een extrusion profiel, het hoet niet 100% paralel te zijn met het alu profiel maar wel ten opzichten van de andere rail. als het kan. ik heb even rond gekeken naar montage reie, maar deze zijn al gauw 600 euro+ over een lengte van 2 meter.

hoe doet de rest dat ? en zou het een optie zijn om een draadje te spannen (magnet wire) en een voeler op het karretje (die het draad niet aanraakt) en dan de capaciteit te meten ? deze zou moeten veranderen afhankelijk van de afstand van beide oppervlakte (laten we zeggen stukje PCB en de draad)

ik heb wel gezien dat sommige mensen een draad gebruiken maar in mijn optiek zodra je de draad aan moet raken is het al niet meer accuraat.


jullie nog goede ideenen en als ik een rei gebruik waar moet ik aan denken grade 0 00 of is 1 al genoeg ?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Tolp2 »

Twee rails naast elkaar.... daar moet dan een brug op denk ik? Als je deze al hebt, dan kun je die gebruiken om de rails uit te richten.

Zo heb ik het gedaan:
  • Een rails vastgezet op de ondergrond (bij jouw dus een extrusie;
  • Tweede rails losjes vastgezet (alle boutjes er alvast in)
  • Ene uiteinde vast zetten op de correcte breedte
  • Andere uiteinde vast zetten op de correcte breedte
  • Proces een aantal keer herhalen totdat de wagentjes goed soepel lopen over de hele lengte van de rails
  • De tussen gelegen boutjes aandraaien (liefts als de brug in de buurt is)
Nu liggen ze nagenoeg parallel, waarbij je de machine gebruikt als rei..
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Bedankt voor je reactie ! zo heb ik ook mijn eerste machine gedaan, het gaat nu helaas over 2 grote profielen die beide 2 rails hebben voor de Y as. zie
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?style=2&t=22389
(altijd beetje verwarring X Y afhankelijk van wat wel en niet beweegt tafel of gantry)

ik had de eerste rail met een meetklokje recht gelegd aan het alu profiel... maarja dat is verre van recht denk ik over 2 meter :) . dus wellicht maak ik het nu alleen maar erger.

mijn idee was om beide profielen de eerste rail recht te leggen en op de zelfde afstand van de van het profiel zodat beide profielen (links en rechts)ook enig zins parallel komen. en dan vervolgens de rail recht te leggen ten opzichten van de eerste rail die tenminste tegen iets rechts gemeten is...... dus geen profiel maar op een REI.... maar die zijn wel aan de prijs. of wellicht met een ander idee :(

welke rei ? liefst heb ik een 2 meter lang... maar 600+ euro vind ik wat veel haha voor een meet instrument dat ik zelden tot nooit meer gebruik.
en de vraag natuurlijk is heb ik dat nodig.... gebruik hem meer en deel voor hout plastic en plotten :) maar ik wil ook niet dat alles compleet random is gemonteerd. kost al genoeg om het ook nog eens verkeerd te doen .

ik weet niet hoeveel verschil er maximaal mag zijn. over een lengte van 2000mm heeft een grade 0 0.022mm verschil en een grade 1 0.033 en hoe erg is dat :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

wrinex schreef: 30 okt 2023 17:19 ik weet niet hoeveel verschil er maximaal mag zijn. over een lengte van 2000mm heeft een grade 0 0.022mm verschil en een grade 1 0.033 en hoe erg is dat :)
de Grote vraag hierbij is :"Hoe nauwkeurig moet je werk zijn?.. Ik zou met 0.033 over 2 meter al in mijn handjes knijpen, zeker als ik er alleen Hout mee bewerk..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door benkr »

Ik snap eigenlijk niet wat je met die rij wil doen, is een koker of zoiets niet al ruim voldoende.
Kan zijn dat ik helemaal niet begrijp wat je wil gaan met of uitlijnen, ik snap b.v. niet wat je bedoeld met wat je roept over 2 grote profielen die beide 2 rails hebben voor de Y as, kun je toch een schets of zo geven van wat je precies wil gaan maken.

Verder denk ik dat die profielen over een lengte van 2 meter behoorlijk elastisch zullen zijn, ik betwijfel of je daar uberhaupt enige stabiliteit uit gaat halen.
Ook KO spindels van 2 meter lang gevsen aardige beperkingen in snelheid, en zeker een machine van 2 meter lang dient toch wel een stuk sneller te zijn dan b.v. eentje van 60 cm lang, ander gaan dingen als homen en flinke verplaatsingen van de betreffende as irritant langzaam.
Ik zou zelf gaan denken aan tandheugels of aangedreven moeren i.p.v. die lange roterende spindels. Wat nog zou helpen is een flinke spoed van de KO spindels, als je spindels gebruikt met een 20 mm spoed hoeft de snelheid niet zo hoog te zijn voor toch een flinke verplaatsing.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door hfjbuis »

Ik heb eerst de profielen en rails gemonteerd waarbij ik de rails m.b.v. een hulpstuk in het midden van het profiel heb gemonteerd. Mijn linker profiel is de referentie (Y). Ik lijn de rails uit tegen de zijkant van dit profiel. Omdat aluminium profielen wokkels zijn, "draaien" de wagentjes over de lengte as. Om dit draaien te beperken, heb ik de brug vast gemonteerd op het referentie profiel (links) en losjes op het rechter profiel. Het roteren van de linker wagentjes wordt daarmee beperkt en tevens wordt de rechter rails op z'n plek geduwd.
Ik heb het linker profiel op de uiteinden losjes vast gezet en vervolgens, met de meetklok gemonteerd op de linker brug peiler, de linker rails uitgelijnd tegen de zijkant van dit linker profiel. Daarbij de schroeven telkens iets vaster gezet, beginnend vanuit het midden van het profiel. Ik denk dat het uitlijnen van het profiel gemakkelijk gaat als je een hulpstuk maakt dat de rails middels 2 stelboutjes kan verstellen.
Nu de zijkant van het profiel parallel loopt met de rails, kan ik deze zijkant gebruiken als referentie voor het positioneren van te frezen platen. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.

Nadat het linker profiel uitgelijnd was, heb ik de brug haaks gezet t.o.v. het linker profiel m.b.v. een grote winkelhaak. Vervolgens heb ik de voorkant van de rechter wagentjes gelijk gezet met de linker wagentjes (KO spindel verdraaien) en daarna de brug vastgezet op de rechter wagentjes. Daarna heb ik de rails van de het rechter profiel, evenwijdig gemaakt aan die van het linker profiel, door de brug een aantal keer van voor naar achter en terug te bewegen (KO spindels los gemaakt). Hierbij geleidelijk de rechter rails vaster gezet, beginnend vanuit het midden. Als ik nu de brug van voor naar achteren beweeg, gaat dat gemakkelijk en voelt de weerstand over de hele lengte hetzelfde.

Ik heb daarna de brug haaks gezet (XY) m.b.v. een 155 mm lange hoekplaat https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... hoekplaten die ik tegen het linker profiel heb geplaatst. Dit haaks zetten gebeurt d.m.v. het aanpassen van de pull-off van één van de Y-as motoren.
Met dezelfde hoekplaat heb ik de brug haaks gezet in XZ en YZ richting (links en rechts apart). Ook bij het daarna haaks zetten van de Z-as (XZ en YZ) heb ik dit profiel gebruikt.

Als ik bedenk op hoeveel plaatsen het ding uitgelijnd moet worden en dat, bij mijn machine, een rest afwijking van 0.01 mm (minimaal) niet te voorkomen is, dan verbaast het mij dat er toch nog redelijk nauwkeurige werkstukken uitrollen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 30 okt 2023 23:55 Ik lijn de rails uit tegen de zijkant van dit profiel. Omdat aluminium profielen wokkels zijn, "draaien" de wagentjes over de lengte as.
Ik begrijp dat je dit doet omdat er geen betere oplossing aanwezig is maar je zou inderdaad of de master lineaire rails tegen een zuiver gefreesde referentie aanslag monteren, of uitmeten met een klokje tegen een rechte standaard in dit geval een montage rij of granieten rij of iets anders.
Anders ga je in de lineaire rails dezelfde afwijking krijgen als in het aluminium profiel wel wat beter omdat de stijfheid van de lineaire rails de afwijking wat middeld.
Daarnaast is het de vraag hoe groot de afwijking zichtbaar is in het werkstuk en of dit binnen de gewenste afwijking valt.
Als je hout freest en 0.1 mm is voldoende dan heb je andere eisen dan als je aluminium freest en binnen 0.02 wilt blijven omdat je werkstukken bv gebruikt worden bij de bouw van een volgend apparaat of instrument.

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 31 okt 2023 10:21 Ik begrijp dat je dit doet omdat er geen betere oplossing aanwezig is maar je zou inderdaad of de master lineaire rails tegen een zuiver gefreesde referentie aanslag monteren, of uitmeten met een klokje tegen een rechte standaard in dit geval een montage rij of granieten rij of iets anders.
Dat zou beter zijn, maar ik heb geen granieten rij. Ik heb tegen de uiteinden een 123 blok gelegd van 75 mm lang als referentie. Daar heb ik de 2 uiteinden op afgesteld. Het midden heb ik niet gemeten omdat ik denk (hoop) dat de stalen HG20 rails rechter zijn dan het profiel.

Je zou de profielen eigenlijk moeten vlakken. Ik heb een poging gewaagd met mijn kleine BF16 die een X range heeft van 235 mm. Ik heb een 560 mm lang profiel op 2 123 blokken gezet, het midden stuk vlak gefreesd, het profiel omgedraaid en het midden stuk van de andere kant gedaan. Daarna het profiel wat verschoven om de rest te doen. Uiteindelijk werden het daar niet beter van. Het veelvoudig omspannen gaat niet nauwkeurig genoeg.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 30 okt 2023 22:59 Ik snap eigenlijk niet wat je met die rij wil doen, is een koker of zoiets niet al ruim voldoende.
Kan zijn dat ik helemaal niet begrijp wat je wil gaan met of uitlijnen, ik snap b.v. niet wat je bedoeld met wat je roept over 2 grote profielen die beide 2 rails hebben voor de Y as, kun je toch een schets of zo geven van wat je precies wil gaan maken.

Verder denk ik dat die profielen over een lengte van 2 meter behoorlijk elastisch zullen zijn, ik betwijfel of je daar uberhaupt enige stabiliteit uit gaat halen.
Ook KO spindels van 2 meter lang gevsen aardige beperkingen in snelheid, en zeker een machine van 2 meter lang dient toch wel een stuk sneller te zijn dan b.v. eentje van 60 cm lang, ander gaan dingen als homen en flinke verplaatsingen van de betreffende as irritant langzaam.
Ik zou zelf gaan denken aan tandheugels of aangedreven moeren i.p.v. die lange roterende spindels. Wat nog zou helpen is een flinke spoed van de KO spindels, als je spindels gebruikt met een 20 mm spoed hoeft de snelheid niet zo hoog te zijn voor toch een flinke verplaatsing.
ja ik zal hier een plaatje posten hier een sketch die verre van af is. ik ga stapje voor stapje. en een foto van het profiel zelf.



Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 30 okt 2023 22:00
wrinex schreef: 30 okt 2023 17:19 ik weet niet hoeveel verschil er maximaal mag zijn. over een lengte van 2000mm heeft een grade 0 0.022mm verschil en een grade 1 0.033 en hoe erg is dat :)
de Grote vraag hierbij is :"Hoe nauwkeurig moet je werk zijn?.. Ik zou met 0.033 over 2 meter al in mijn handjes knijpen, zeker als ik er alleen Hout mee bewerk..
dat was inderdaad deel van mijn vraag. ben inderdaad niet op zoek naar mega precisie als ik hout frees :) maar wil wel zo lang als mogelijk doen met mijn karretjes, voordat de lagers rot zijn :) en als het kan het zo goed als mogelijk binnen het budget dingen uit lijnen.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

hfjbuis schreef: 30 okt 2023 23:55 Ik heb eerst de profielen en rails gemonteerd waarbij ik de rails m.b.v. een hulpstuk in het midden van het profiel heb gemonteerd. Mijn linker profiel is de referentie (Y). Ik lijn de rails uit tegen de zijkant van dit profiel. Omdat aluminium profielen wokkels zijn, "draaien" de wagentjes over de lengte as. Om dit draaien te beperken, heb ik de brug vast gemonteerd op het referentie profiel (links) en losjes op het rechter profiel. Het roteren van de linker wagentjes wordt daarmee beperkt en tevens wordt de rechter rails op z'n plek geduwd.
Ik heb het linker profiel op de uiteinden losjes vast gezet en vervolgens, met de meetklok gemonteerd op de linker brug peiler, de linker rails uitgelijnd tegen de zijkant van dit linker profiel. Daarbij de schroeven telkens iets vaster gezet, beginnend vanuit het midden van het profiel. Ik denk dat het uitlijnen van het profiel gemakkelijk gaat als je een hulpstuk maakt dat de rails middels 2 stelboutjes kan verstellen.
Nu de zijkant van het profiel parallel loopt met de rails, kan ik deze zijkant gebruiken als referentie voor het positioneren van te frezen platen. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.

Nadat het linker profiel uitgelijnd was, heb ik de brug haaks gezet t.o.v. het linker profiel m.b.v. een grote winkelhaak. Vervolgens heb ik de voorkant van de rechter wagentjes gelijk gezet met de linker wagentjes (KO spindel verdraaien) en daarna de brug vastgezet op de rechter wagentjes. Daarna heb ik de rails van de het rechter profiel, evenwijdig gemaakt aan die van het linker profiel, door de brug een aantal keer van voor naar achter en terug te bewegen (KO spindels los gemaakt). Hierbij geleidelijk de rechter rails vaster gezet, beginnend vanuit het midden. Als ik nu de brug van voor naar achteren beweeg, gaat dat gemakkelijk en voelt de weerstand over de hele lengte hetzelfde.

Ik heb daarna de brug haaks gezet (XY) m.b.v. een 155 mm lange hoekplaat https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-g ... hoekplaten die ik tegen het linker profiel heb geplaatst. Dit haaks zetten gebeurt d.m.v. het aanpassen van de pull-off van één van de Y-as motoren.
Met dezelfde hoekplaat heb ik de brug haaks gezet in XZ en YZ richting (links en rechts apart). Ook bij het daarna haaks zetten van de Z-as (XZ en YZ) heb ik dit profiel gebruikt.

Als ik bedenk op hoeveel plaatsen het ding uitgelijnd moet worden en dat, bij mijn machine, een rest afwijking van 0.01 mm (minimaal) niet te voorkomen is, dan verbaast het mij dat er toch nog redelijk nauwkeurige werkstukken uitrollen.
Dank je voor de uitleg ! 0.01 lijkt me inderdaad sterk, ik heb mijn vorige machine redelijk random uitgelijnd en dat werkte ook prima (de dingen die ik frees ben ik best content mee) , maar nu is hij wat langer en dacht laat ik er iets meer moeite in steken :)

ik vertrouw niet dat de profielen recht zijn, ik had laatst, gezien hoe dioe gemaakt worden, extruded in lengtes van 6 meter. dan gaan ze naar de zaag, voordat ze gezaagd worden worden de profielen die nog steeds redelijk zacht zijn , enkel aan getrokken zodat ze "recht" zijn. dus uitlijnen aan de hand van een profiel kan beter. als ik dat doe met een meet klokje zie ik verschillen waarvan ik niet geloof dat het in het staal zit. maar wel in he profiel , vandaar dat ik dacht het zou zo fijn zijn om iets te hebben waarvan je weet dat het vlak is (nouja vlak..... met een gegeven afwijking)
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 31 okt 2023 10:21
hfjbuis schreef: 30 okt 2023 23:55 Ik lijn de rails uit tegen de zijkant van dit profiel. Omdat aluminium profielen wokkels zijn, "draaien" de wagentjes over de lengte as.
Ik begrijp dat je dit doet omdat er geen betere oplossing aanwezig is maar je zou inderdaad of de master lineaire rails tegen een zuiver gefreesde referentie aanslag monteren, of uitmeten met een klokje tegen een rechte standaard in dit geval een montage rij of granieten rij of iets anders.
Anders ga je in de lineaire rails dezelfde afwijking krijgen als in het aluminium profiel wel wat beter omdat de stijfheid van de lineaire rails de afwijking wat middeld.
Daarnaast is het de vraag hoe groot de afwijking zichtbaar is in het werkstuk en of dit binnen de gewenste afwijking valt.
Als je hout freest en 0.1 mm is voldoende dan heb je andere eisen dan als je aluminium freest en binnen 0.02 wilt blijven omdat je werkstukken bv gebruikt worden bij de bouw van een volgend apparaat of instrument.

Afbeelding
hihi ja zoalsin het plaatje is ongeveer wat ik meet op de rand van een alu profiel. en daar was ik al bang voor :)

Precies de reden waarom als ik geluk heb morgen een rei in ontvangst kan nemen :) , ik moet eerlijk zeggen voor de toleranties doe ik het niet eens (ik bedoel met hout over 2 meter... iets verschil kan ik wel mee leven) maar met name voor de belasting van de wagentjes. 0.1mm verschil in hoe parallel ze zijn lijkt me toch wel snel een aardige kracht op de lagers. en die lopen dan ook wat minder soepel.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door benkr »

Precies de reden waarom als ik geluk heb morgen een rei in ontvangst kan nemen :) , ik moet eerlijk zeggen voor de toleranties doe ik het niet eens (ik bedoel met hout over 2 meter... iets verschil kan ik wel mee leven) maar met name voor de belasting van de wagentjes. 0.1mm verschil in hoe parallel ze zijn lijkt me toch wel snel een aardige kracht op de lagers. en die lopen dan ook wat minder soepel.
De krachten die die rails en karretjes kunnen hebben zijn heel waarschijnlijk stukken hoger dan wat er optreedt als de rails scheef zit, de rails schuift gewoon naar de plek waar de krachten het minst zijn, hoe vast je die rails ook schroeft op dat gladde aluminium. Ik heb het zelf heel duidelijk zien gebeuren toen het homen van een portaal mis ging.
Het is me nog steeds onduidelijk wat je met die rij wil gaan doen.
Waar ik hele goede resultaten mee heb behaald is een mesliniaal, die zet je aan de zijkant tegen je rails en je ziet meteen waar de rails krom of scheef is gemonteerd, eventueel een lampje er achter om het nog stukken duidelijker te maken.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 31 okt 2023 21:44
Precies de reden waarom als ik geluk heb morgen een rei in ontvangst kan nemen :) , ik moet eerlijk zeggen voor de toleranties doe ik het niet eens (ik bedoel met hout over 2 meter... iets verschil kan ik wel mee leven) maar met name voor de belasting van de wagentjes. 0.1mm verschil in hoe parallel ze zijn lijkt me toch wel snel een aardige kracht op de lagers. en die lopen dan ook wat minder soepel.
De krachten die die rails en karretjes kunnen hebben zijn heel waarschijnlijk stukken hoger dan wat er optreedt als de rails scheef zit, de rails schuift gewoon naar de plek waar de krachten het minst zijn, hoe vast je die rails ook schroeft op dat gladde aluminium. Ik heb het zelf heel duidelijk zien gebeuren toen het homen van een portaal mis ging.
Het is me nog steeds onduidelijk wat je met die rij wil gaan doen.
Waar ik hele goede resultaten mee heb behaald is een mesliniaal, die zet je aan de zijkant tegen je rails en je ziet meteen waar de rails krom of scheef is gemonteerd, eventueel een lampje er achter om het nog stukken duidelijker te maken.

oh ik ga de rei monteren met 2 lijmklemmen aan de uit einde (niet heel hard) de rei zit zeg maar hier (zie foto)

ik zal dan met de taster aan de overkant de eerste rails goed leggen, gezien mijn profiel 2 meter is zal ik de rei verplaatsen. en heb dan meer dan 50 CM overlap. dus ik meet over 50 cm 0 cm en 50 cm, dan verplaats ik de rei en zorg ik dat ik op de 2 punten het zelfde meet en doe de 2e helft.

met een 1 meter rei moet ik het 3 x doen.... en een 2 meter lange rei is meer dan 500 euro.... beetje teveel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie