Tandwielen Hembrug AI draaibank

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ja, ik ben dus op zoek naar tandwielen voor mijn Hembrug AI driaaibank, ik werd getriggerd door iemand die vorige week zaterdag bij mij op de Brabantdag was, ik weet niet meer wie het was, maar hij vertelde dat hij een aantal dubbele tandwielen had liggen en er daar al van aan zijn buurman had gegeven.
Omdat ik toch nog wat problemen had met de tandwiel toestand heb ik vanmiddag daar eens wat uitgebreider naar gekeken.
De borging van de as van de tussenwielen die ook de schaarconstructie om de tussenwielen goed te positioneren borgt zat muurvast en daar is nu het achterste draadeindje van afgebroken. Ik dacht daar even snel een nieuw stukje draadeind in te kunnen maken en dat dan vast te lijmen in de oude as van de tussenwielen, maar helaas lukt dat niet zo maar, het is linkse M10 x 1,5 draad. Daarnaast zat ook de schuifmoer echt muurvast in de schuifgleuf, die heb ik er met een (koperen) hamertje uit kunnen tikken. Het afgebroken draadeindje kon ik er wel redelijk makkelijk uitdraaien.
Nu vraag ik mezelf af of dat niet gewoon M8 rechtse draad mag zijn, dat dat zo maar vanzelf los gaat lopen geloof ik niet zo dus dat wordt wat mij betreft toch poging nr. 1. Ik moet dan wel een nieuwe schuifmoer maken maar dat is denk ik niet zo'n grote uitdaging.

Maar ik zoek dus tandwielen om de paar tandwielen die ik heb aan te vullen tot een volledige set. Nu zal dat wel niet zo maar lukken, maar niet geprobeerd is altijd een gemiste kans.
Ik zoek de volgende tandwielen:
25, 30, 35, 50, 55, 65, 70, 80, 85, 90, 95, 100, 105, 110, 115 en 120
Daar zullen er best een aantal bij zitten die ik nooit zal gaan gebruiken, maar als ik ze heb grijp ik zeker niet mis, ik heb totaal geen idee welke ik zeker nooit nodig zal hebben.
Als iemand een of meerdere tandwielen heeft liggen die over zijn houd ik me sterk aanbevolen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ik zou denk ik verder kijken dan alleen tandwielen waar Hembrug in staat.
Ga er niet vanuit dat Hembrug zelf een module bedacht heeft voor de tandwielen.
Wat is de module ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 31 okt 2023 23:37 Ik zou denk ik verder kijken dan alleen tandwielen waar Hembrug in staat.
Ga er niet vanuit dat Hembrug zelf een module bedacht heeft voor de tandwielen.
Wat is de module ?
Geen idee wat de module is, ik zal nog kijken of het op een van de nieuwe tandwielen die ik heb op staat, maar ik heb geen beste ervaring met die nieuwe tandwielen, als ik ze met mijn schuifmaat nameet, het gat en de spiebaan, dan lijkt het te kloppen, maar één van de twee past net niet, de ander heel strak, maar dat is denk ik goed.
Ik heb die twee nieuwe tandwielen gekocht van iemand die er mee op marktplaats adverteerde maar die staat er op dit moment niet op.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door assink »

Zie ook dat mensen wissel tandwielen 3d printen.
Als je de module weet en de tandhoek, is het dan peanuts.
Ook zijn veel standaard tandwielen zo te koop in de handel.
Moduul kun je zo berekenen, dat is niet zo spannend.
Tenzij ze 1 of andere exoot gebruikt hebben, maar gelukkig zijn het geen zwitsers die deze draaibank ontworpen hebben :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag met de draaibank bezig geweest, de moduul van de tandwielen is 1,5.
Ik heb nog 2 tandwielen bij gevonden, 50 en 65 dus ook die hoef ik niet meer elders te zoeken.

Ik heb ook het schaarmechaniek weer in orde gemaakt, het M10 x 1,5 linkse draadeindje is nu een M8 draadeind geworden, de glijmoer heb ik een nieuwe gemaakt, alles loopt nu weer soepeltjes.

Ik heb vandaag weer eens de hele schuur nagekeken, alles wat ik niet meer denk nodig te hebben gaat zaterdag mee naar Wijk en Aalburg, ik hoop zonder iets terug te gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

benkr schreef: 31 okt 2023 23:24 Maar ik zoek dus tandwielen om de paar tandwielen die ik heb aan te vullen tot een volledige set. Nu zal dat wel niet zo maar lukken, maar niet geprobeerd is altijd een gemiste kans.
Ik zoek de volgende tandwielen:
25, 30, 35, 55, 70, 80, 85, 90, 95, 100, 105, 110, 115 en 120
Daar zullen er best een aantal bij zitten die ik nooit zal gaan gebruiken, maar als ik ze heb grijp ik zeker niet mis, ik heb totaal geen idee welke ik zeker nooit nodig zal hebben.
Als iemand een of meerdere tandwielen heeft liggen die over zijn houd ik me sterk aanbevolen.
De 50 en 65 mm heb ik inmiddels.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door assink »

Mocht je zo'n plastic poeper hebben, is dit misschien iets voor je?
https://www.printables.com/model/71852- ... ears/files

En anders bij optimum
https://drehen-fraesen-bohren.de/dokume ... _DE_EN.pdf

Pagina 180
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tandwielen Hembrug AI draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ben ik hen hier een portie tandwielen liggen, niet van hembrug
50 tands is bijna 80 mm dus is modul 1.5,
Als je er belang bij hebt doe maar een bericht
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie