Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

De huidige machine heeft weer bijna 5jaar op te teller en is mede door de stijgende vraag van klanten naar groter aan vervanging toe.
Aangezien de tijd mij ontbreekt voor een retrofit van een chinese machine naar EDING CNC (alsook het gebrek aan iemand vinden die dit kan/wil doen) zal het het kant en klare machine worden incl installatie door de fabrikant.
Volgende week staat er een trip naar Polen op de planning om "Seron" machines te gaan bekijken. Hier op het forum helaas nog niet veel over te vinden.
Als de machines en het bedrijf mij bevallen dan gaat het contract waarschijnlijk terplekke ondertekend worden.

Het wensenlijstje is vrij uitgebreid,
  • Werkbereik van 2,1x6,1m, jawel meter.
  • (minimum) 2 degelijke vacuumpompen
  • Toolsetter
  • Draadloze probe
  • Combinatie van lineare en carousel ATC met zoveel mogelijk posities voor gereedschappen.
  • C-as voor het gebruik van aggregaten voo oa zaagbladen, frezen/boren onder hoeken, floating head
Afbeelding


Ik heb ondertussen ook een mooi voorstel ontvangen.
1. CNC MILLING ROUTER 2161 PROFESSIONAL WORKING AREA 2100X6100MM 1,00 pcs
2. Z AXIS 400MM EXPERT, PRO 1,00 pcs
3. SERVO OMRON AC HIGH SPEED MOTORS (SET OF 4 PCS. WITH PLANETEAR GEARS) 1,5KW ETHERCAT 1,00 pcs
4. INTELLIGENT ENERGY RECOVERY 1,00 pcs
5. VACUUM RASTER TABLE 1M2 12,81 m2
6. RUBBER SEAL FOR VACUUM TABLE 1,00 pcs
7. UNDERLAY MDF (2800X2070X6MM) 1,00 pcs
8. CONTROL SYSTEM FOR TWO PUMPS UP TO 11KW TOTAL (PROTECTION + SOFTSTART + EXPANSION VALVE) 1,00 pcs
9. VACUUM PUMP C-VLR 301 ZEPHYR 290M3 150MBAR (ABS) 5.5KW 2,00 pcs
10. PNEUMATICALLY CONTROLLED VACUUM SECTION 6,00 pcs
11. OSAI OPENSMART INDUSTRIAL REAL-TIME CONTROL SYSTEM (S) CYCLE TIME BELOW 2MS, OPERATION UP TO 16 AXES, ETHERCAT COMMUNICATION WITH CONTROL CABINET1,00 pcs
12. AUTOCALIBRATION OF THE GATE ANGLE 1,00 pcs
13. WIRELESS MANIPULATOR - FUNCTION BUTTONS 1,00 pcs
14. HITECO 12KW S6 ELECTRO SPINDLE KIT - ATC, UP TO 24,000 RPM, FAN COOLED, TOOL MOUNT HSK63 HOLDER 1,00 pcs
15. 12 TOOL LINE MAGAZINE 1,00 pcs
16. ADDITIONAL TOOL POSITION IN LINE MAGAZINE 1PC. 4,00 pcs
17. 16 TOOL REVOLVER MAGAZINE 1,00 pcs
18. TOOL LENGTH SENSOR 1,00 pcs
19. RENISHAW TS27R TOOL MEASUREMENT PROBE 1,00 pcs
20. AUTOMATICALLY ADJUSTABLE EXTRACTION FOOT (WITH AN OUTLET FOR CONNECTING AN EXTRACTOR/VACUUM CLEANER)1,00 pcs
21. COOLING MIST PREMIUM 1,00 pcs
22. POSITIONING BASE CONTROL 1,00 pcs
23. HITECO 4TH AXIS „C”: SMOOTH – THE ATC FERROSPINELE CONTROL SOFTWARE UNITS ANGULAR SAWS, ETC.(REQUIRED CONTROL OSAI + CAM 5 AXIS + UNIT ANGLED)1,00 pcs
24. POSITIONING BASE 60MM 1PC (3PCS MINIMUM) 6,00 pcs
25. AUTOMATIC CENTRAL GREASE LUBRICATION SYSTEM TIMKEN/SKF 1,00 pcs
26. STARTER KIT HSK-F63 (5 TOOL HOLDER HSK-F63 + 18 PCS ER32 COLLETS FROM 3-20MM) 1,00 pcs
27. TOOL HOLDER HSK-F63 (ER32) 7,00 pcs
28. PNEUMATIC GUN WITH SPIRAL HOSES 1,00 pcs
29. OMP40-2 OBJECTIVE-OPTICAL PROBE RENISHAW 1,00 pcs
30. REMOTE SERVICE ACCESS (REMOTE DIAGNOSTICS) 1,00 pcs
31. TRAINING IN THE OPERATION AND MAINTENANCE OF THE MACHINE AT THE BUYER'S PREMISES 6,00
32. INSTALLATION OF A MACHINE IN CUSTOMER'S SEAT 1,00 pcs
33. TRANSPORT 1,00 pcs
Enkele specs van de website:

Drive system Omron servo drives with EtherCat protocol, X, Y helical slats hardened ground in accuracy class 6, Z axis ball screw with accuracy class 5
Linear bearing Trapezoidal rails, Bosch Rexroth 25
Travel speed Up to 120 m / min
Acceleration Up to 1G
Positioning accuracy 0.01 mm
Gate drive double-sided master / slave with gate angle correction

Zijn er dingen waarvan jullie denken die zouden misschien nog interessant zijn?

Ik bewerk zelf een heel breedt scala aan materialen, zolang het maar plaatmateriaal is.
Hout (Multiplex, MDF,...) Kunststof (PMMA, HMPE, POM,...), ACP, Composiet, Aluminium, messing,...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door Kjelt »

stekkestim schreef: 01 nov 2023 16:19 Zijn er dingen waarvan jullie denken die zouden misschien nog interessant zijn?
Toe maar, zo'n beetje het hele droomlijstje van menigeen hier in een machine :mrgreen:
Zijn 12 tool posities voldoende voor je ?
Als je zoveel verschillende materialen wilt bewerken zul je toch wel meer tools nodig hebben, zijn ze snel te verwisselen (bv die hele caroussel in 1x) dat je tijdens dat hij met een job bezig is alvast de volgende kunt vullen voor de volgende job ? Verder zou ik het niet weten, ben maar hobbieist.

Wat is trouwens "helical slats" ? Een soort van rack and pinion ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door serum »

Ik lees de offerte anders Kjelt; Er zit ook een 16v revolver/carousel op. Met 12 lineair + 4 additionele maakt het 32 tools. (Dat lineaire rack, daar kunnen de grotere koppen op voor zaagbladen ed).

Ik vermoed dat je 6k op de aanschaf kan besparen door Gardner Denver pompen te kiezen met eenzelfde capaciteit als de Zephyrs.

Wat ik je ook al over de pb zei; prachtige machine verder! Hiteco heeft het mooi voor elkaar. En HSK63, daar kan je een stuk gunstiger aggregaten bij vinden dan voor ISO30 weet ik uit ervaring.

Enig idee wat voor vfd ze erop monteren?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

@kjelt, zie de uitleg van serum mbt het aantal tools 8)

@Serum,

Veel besparen op de pompen gaat niet meer lukken. (Volgens de gedetailleerde prijslijst van de opties zijn deze al 50% goedkoper dan bij de locale verdelers. Maw, hier heb ik er 2 voor de prijs van 1 bij een verdeler.

Hiteco is inderdaad knap bezig. De volledige carousel is ook van Hiteco.
Afbeelding
En HSK is inderdaad een stuk eenvoudiger te vinden dan ISO30

Ben er trouwens nog niet over uit of ik een 24K of 40K spindel zou nemen. Ik krijg ook regelmatig de vraag voor plexiglas met gevlampolijste randen. Ik krijg al vrij nette randen op een 24K spindel maar ik heb op EMO hannover resultaten gezien met een 40K en dat is echt glashelder met een regenboogje in. Volgende week maar eens polsen wat de mogelijkheden daar zijn.

Levertermijn zit op 13-14 weken, geen idee of kerst en nieuwjaar daar bij gerekend zijn of niet.

De VFD weet ik eerlijk gezegd niet. Dat zijn dingen die ik volgende week allemaal ga bekijken.

Machine zou trouwens een eigen gewicht hebben van 7Ton, en 2x 32A zekering nodig hebben. (1x voor de machine en 1x voor de 2 vacuümpompen)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door andrefc101 »

Das een mooie serieuze machine! En HSK is zeker de aanrader......
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door kawarider »

Ik ben onder de indruk. Je timmert heel heel hard aan de weg.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

Mijn eerste ervaring met een eigen cnc freesmachine is dit jaar 10jaar geleden. De eerste 5-6 jaar was het een leuke bijverdienste. Maar sinds een jaar of 3 begint het goed te lopen. Een handvol klanten die met constante maar steeds unieke opdrachten de agenda gevuld houden.
Een voordeel wat ook meteen een nadeel is nauurlijk, ik heb vrij korte levertermijnen +/- 1week, afhangkelijk van de opdracht kunnen er zelfs nog spoedbestellingen tussendoor.
Dit heeft als voordeel dat het relatief goed betaald. Als nadeel, ik heb op dit moment nog niets op de planning staan voor binnen 3 weken. Meeste klanten leveren voor freeswerk ook hun eigen materiaal aan. Ook dit heeft natuurlijk z'n voor en nadelen. Voordeel ik moet geen stock steken, of duur materiaal op voorraad nemen waar maar een klein stukje van nodig is. Nadeel, als er iets fout gaat is het soms kostelijk.

Al bij al ben ik zeer tevreden met het werk dat ik doe. En om dan het gezicht van tevreden klanten te zien als ze iets zeer dringend nodig hebben en ik hun deadline haal geeft een voldaan gevoel.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

Terug van een bezoekje aan de fabrikant.

Elke mogelijke optie die je kan bedenken kunnen ze er op zetten. (voor mooie som geld natuurlijk) :lol: (zels een robot er naast)

Enige nadeel dat het bezoek heeft gehad is dat ik nog meer budget moet zien te vinden voor alle opties die ik toch nog extra zou willen :evil: :lol:

Ik ga waarschijnlijk nog 16 toolposities toevoegen, totaal komt dan op 48 (16 carousel en 2x 16 linear)

Nu waren er maar 6 vacuum zones voozien dit ga ik waarschijnlijk verhogen naar 15 en mogelijk ook intelligent control er aan toevoegen zodat er net zoals bij janplastiek geregeld wordt adhv de spindel positie. Dit heeft wel een kostenplaatje maar lijkt mij wel interessant voor de kleine stukken die ik soms doe.

Oscillerend mes kan ook zijn dat ik dat er nog laat op zetten, altijd handig voor zachte materialen. (waarvoor ik toch een paar keer per jaar de vraag krijg)

Omdat ik ook regelmatig de vraag krijg om dingen te graveren gaan ze een macro schrijven voor het proben van een oppervlak om gelijkmatig op diepte te kunnen frezen vanaf de bovenzijde van het materiaal.
Met de probe kan ik ook al tasted de contour van een object afscannen en dit kan dan omgezet worden naar een tekening. (Naast natuurlijk het standaard proben om het center van een gat of werkstuk te bepalen.)

1 machine heeft 2 computers 1tje voor de sturing van de machine en 1tje met windows. Die voor de machine draait als ik het goed voor heb eigenlijk als een virtuele machine in windows. Hierdoor staat dit gewoon als een tabblad te lopen zonder effect te hebben van andere taken zoals browser, cad/cam programma, youtube.... Knap gezien.

Positiepinnen ga ik ook laten toevoegen zodat ik zowel Op X0Y0 en X0Y6100 een plaat kan leggen. Dan kan 1 zijde frezen terwijl de andere wordt beladen of afgeladen.

Iets wat ik ook nog héél graag had willen toevoegen maar het mij op dit moment niet waard is. Een Injet printer die meteen op het materiaal drukt, dit is handig voor het labelen van stukken. Maar aan 7000 euro is dit toch wat aan de dure kant, dan hou ik het wel met handmatig labeltjes op de platen kleven.

Standaard funties zijn een parkeer zone voor tijdens het laden en afladen van de machine, ook een stofzuigknop waar je kan op drukken en dat hij dan het volledige (of gedeeltelijk stuk van het werkbereik gaat stofzuigen.

Servo's zijn ook absoluut en er zit een functie in de sturing voor recovery na een stroomuitval. Ook een programma pauseren en spindel in alle richtingen verplaatsen om werkstuk te inspecteren en dan eenvoudig verder gaan waar gestopt is een standaard functie.

Die Osai sturing wordt blijkbaar ook gebruikt door de grote merken zoals Biesse en SCM. Visueel had die wat netter gekunnen maar de mogelijkheden er mee zijn wel indrukwekkend.

Ze hebben een knappe 4x12m portaalfrees staan van het merk Tos, nu 3 maanden in gebruik waarop ze al hun frames bewerken.

Ik ben dus alles behalve teleurgesteld van mijn bezoek. Dit gaat de opvolger van mijn huidige chinees worden (die overigens binnenkort dus te koop zal komen te staan)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door zeeschuim »

kost dat?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door janplastiek »

stekkestim schreef: 10 nov 2023 16:11 omdat ik ook regelmatig de vraag krijg om dingen te graveren gaan ze een macro schrijven voor het proben van een oppervlak om gelijkmatig op diepte te kunnen frezen vanaf de bovenzijde van het materiaal.

met een floating head gaat dit veel sneller, moet je niet wachten tot het oppervlak gescand is, toolwissel, floating head er in en gaan.
mijn floating head vangt een verschil van +10mm op
Breek de dag, frees een lijntje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

Floating head staat sowieso nog op het wensenlijstje omwille van die reden, maar dat is nog niet voor meteen. Ben nu al ruim boven het vooropgestelde budget aan het gaan. En aangezien ik de probe al voorzien had voor andere dingen ga ik het voorlopig daar mee doen. Wil ook nog een 3-tal aggregaten ( oa onder hoek frezen, zagen) maar ook die zullen voor later zijn (op het moment dat ik ze daadwerkelijk nodig heb).
zeeschuim schreef: 10 nov 2023 16:43kost dat?
€€€ €€€.€€
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door zeeschuim »

3 keer raden
38500
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door hainjedaf »

zeeschuim schreef: 10 nov 2023 19:04 3 keer raden
38500
Ik mis een nulletje.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door zeeschuim »

echt niet!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie